Roest behandelen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Olivier Faber

Roest behandelen

Bericht door Olivier Faber » 13 okt 2010, 12:02

M'n mini heeft (uiteraard) wat roest. Het is nu nog oppervlakkig, dus ik wil het snel gaan behandelen. Het gaat hier dus om roest aan de onderkant van de auto.
Uiteraard heb ik al gezocht over hoe, wat en waarmee, maar er zijn echt honderdduizend verschillende antwoorden en ik zie door de bomen het bos niet meer.
De meest logische oplossing komt nu neer op dit:
1. Kaal schuren (dremel/ lamellenschuurding)
2. Behandelen met menie (tegen roest)
3. tectyl spray er overheen voor wat extra bescherming tegen steentjes enzo..

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of dit een goede manier is, of een andere goede suggestie?

aapje

Re: Roest behandelen

Bericht door aapje » 13 okt 2010, 13:15

Olivier Faber schreef:M'n mini heeft (uiteraard) wat roest. Het is nu nog oppervlakkig, dus ik wil het snel gaan behandelen. Het gaat hier dus om roest aan de onderkant van de auto.
Uiteraard heb ik al gezocht over hoe, wat en waarmee, maar er zijn echt honderdduizend verschillende antwoorden en ik zie door de bomen het bos niet meer.
De meest logische oplossing komt nu neer op dit:
1. Kaal schuren (dremel/ lamellenschuurding)
2. Behandelen met menie (tegen roest)
3. tectyl spray er overheen voor wat extra bescherming tegen steentjes enzo..

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of dit een goede manier is, of een andere goede suggestie?
Ik zet meestal na de anti roest behandeling het spul in de zinkspray, daaroverheen een paar lagen verf en dan tectyl/bitumen eroverheen. Anders als er een stukje tectyl afspringt door een steentje ofzo zit je direct op blank metaal.

Olivier Faber

Bericht door Olivier Faber » 13 okt 2010, 13:30

Bedankt voor de tip!
Ik zie dit ook nogal regelmatig terugkomen, RX5 en RX10:
http://www.rustbuster.nl/Roest/Chemisch ... rijden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan zou het zijn; roest weg schuren zo veel mogelijk, RX5 er overheen (alle minuscule beetjes roest die er nog zaten zijn dan gelijk weg) dan een laag RX10, tegen steenslag/pekel enzo. Iemand ervaring mee?

http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 13 okt 2010, 18:59

Of nieuw plaatwerk (op) laten lassen , een Mini bestaat uit vele delen plaatwerk :wink: :

Afbeelding

Kijk ook uit bij 't opkrikken van de Mini ( niet de originele krikpunten gebruiken !!!! ) anders heb je kans dat je zo door de bodem heen krikt......

Alex,

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2010, 19:32

Ik heb wel spul van rustbuster gebruikt maar hoe het zich houdt op termijn weet ik niet. Niall heeft wel verstand van zaken en volgens hem is het niet verkeerd maar moet je het trucje op termijn wel herhalen.

steve smith

Bericht door steve smith » 13 okt 2010, 19:46

Hmm, zal dit draadje ook maar eens gaan volgen. Gezien m'n nieuwe oude ster ook nogal wat last heeft van tinwormen zo hier en daar.

Niall

Bericht door Niall » 13 okt 2010, 22:10

Roest en auto's is mijn dagelijkse werk :mrgreen: Maar dan voornamelijk in bulk toepassingen maar dat mag de pret niet drukken.

British leyland producten roesten net zo hard als alfa's van dezelfde generatie :D

Maar hoe kan je het aanpakken:

Alles begint met het voorbereidende werkzaamheden, als de ondergrond niet goed schoon gemaakt is komt de roest duivel vanzelf weer terug.

Carroserie delen:

Kaal schuren en daarna voorzien van zinkspray. Kleine tip hier is om als het opgedroogd is even met een verfbrander nog iets opwarmen, hiermee verzeker je jezelf dat de laag compleet uitgehard is. Naderhand met tectyl bitumenlaag voorzien. Zal die voorlopig niet roesten!!

Losse delen:

Duplex behandeling: Stralen + Verzinken + Natlak of poedercoating. Heel vaak wordt er gestaald en daarna gepoederd maar echt duurzaam is dat niet want zodra er een beschadiging komt door bv steenslag is er geen corrosiebescherming en is de coating of poederlaag zo los geroest....
Er zijn ook andere behandelingen, maar die zijn exotisch en niet veel verkrijgbaar maar wel heel duurzaam.

Helaas doen wij eigenlijk alleen maar B2B en geen particuliere werkzaamheden, maar mocht je adressen nodig hebben kan ik misschien iets voor je betekenen.

Olivier Faber

Bericht door Olivier Faber » 14 okt 2010, 09:01

Alexsti schreef:Of nieuw plaatwerk (op) laten lassen , een Mini bestaat uit vele delen plaatwerk :wink: :

Kijk ook uit bij 't opkrikken van de Mini ( niet de originele krikpunten gebruiken !!!! ) anders heb je kans dat je zo door de bodem heen krikt......

Alex,
Zo erg is de roest gelukkig nog niet :)
Van die krikpunten wist ik al, hij heeft ook al eens eerder op de brug gestaan.. Het zijn trouwens ook geen krikpunten, de carrosserie stond op deze punten tijdens assemblage.. Ik krik hem onder het subframe op (wat nog wel eens lastig is op een 2 koloms brug, de mini is zo klein dat die armen het maar net halen...)

Niall schreef: <knip>
Carroserie delen:

Kaal schuren en daarna voorzien van zinkspray. Kleine tip hier is om als het opgedroogd is even met een verfbrander nog iets opwarmen, hiermee verzeker je jezelf dat de laag compleet uitgehard is. Naderhand met tectyl bitumenlaag voorzien. Zal die voorlopig niet roesten!!
<knip>
Helaas doen wij eigenlijk alleen maar B2B en geen particuliere werkzaamheden, maar mocht je adressen nodig hebben kan ik misschien iets voor je betekenen.
Top! Zo gaan we het doen.
De mini is voorlopig een budget project, tijdens mijn afstuderen is er geen budget om dingen uit te besteden maar bedankt voor het aanbod!

Plaats reactie