De nieuwe Mercedes C-klasse kan tegen meerprijs voorzien worden van Agility Control. Het past de vering aan , aan de rijstijl wegomstandigheden etc.
Audi gaat het Audi Magnetic Ride nu ook aanbieden op de nieuwe A4, die op de IAA in Frankfurt gepresenteerd zal worden.
Zal BMW ook met een variabel schokdempersysteem komen voor de 3-serie?
En wat vinden jullie ervan om een systeem af-fabriek gemonteerd te hebben in je dagelijkse auto, waarin je zowel eens af een toe in de stuggere stand je kunt uitleven, maar ook met de familie onderweg kunt zonder dat ze een niergordel hoeven te dragen.
Of draagt je vrouw/vriendin een sport-bh
Agility Control
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Lijkt me een fantastisch systeem, Volvo had toch ook zo iets op de S60R ?
De vraag voor mij is hoe storinggevoelig is het ? Er komt aardig wat eletronica extra bij kijken. En hoe zit het met de slijtage/vervangings onderdelen ? Als je nieuw koopt boeit dat wat minder maar als je na een X aantal kilometers slijtage onderdelen moet vervangen die ineens 5 keer zo duur zijn als normaal is het toch een ander verhaal.
De vraag voor mij is hoe storinggevoelig is het ? Er komt aardig wat eletronica extra bij kijken. En hoe zit het met de slijtage/vervangings onderdelen ? Als je nieuw koopt boeit dat wat minder maar als je na een X aantal kilometers slijtage onderdelen moet vervangen die ineens 5 keer zo duur zijn als normaal is het toch een ander verhaal.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Inderdaad, op de S60 R zit ook zo een systeem.
Wat mij opvalt, is dat weinig doorsnee autojournalisten zich hier echt over uitspreken, ondanks dergerlijke systemen nu steeds frequenter gemonteerd gaan worden.
Het "best off both worlds" item, geeft in mijn ogen natuurlijk een extra dynamiek aan de auto.
Uiteraard zal een op maat gemonteerd schokbrekersysteem vele malen beter zijn voor op het circuit.
Maar aangezien 95% van de koper's van een nieuwe auto geen frequente circuit-bezoekers zijn, lijkt me dit een goede "middenweg"
Toen ik de TiTy pas nieuw had, viel het verschil niet meteen op tussen de comfort en de sport stand. Ik geef dit eerlijk toe. Simpelweg omdat je de auto niet kent, totaal andere rijeigenschappen als de vorige, en omdat je hem de eerste kilometers in dagelijks verkeer maar voor 60% rijdt van zijn kunnen.
Wat wel meteen opviel was dat op hobbelige wegen of op de Autosnelweg, de auto stugger aanvoelde, alsof hij 3 cm lager lag.
Pas als je iets vrijer wordt, en op de bekende wegen in en rondom je woonomgeving, je beide standen gaat uitproberen in snellere genomen bochten, dat het wel degelijk een verschil maakt. In de sport-stand voelt het allemaal iets vertrouwder aan.
De comfort stand is ideaal als je relaxed rustig onderweg bent en/of de omstandigheden zich er niet voor lenen om iets sportiever te rijden.
Ik zou geen van beide standen op de auto willen hebben als "standaard" vering.
De een is te comfortabel om leuke dingen mee te doen, en de ander is te stug om hem als alledaagse auto te gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe deze technologie gaat doorzetten in de toekomst.
Ben me ook terdege er van bewust dat bij een eventuele reparatie of vervanging van de schokbrekers, dit duurder zal zijn als normale schokbrekers. Maar ik rij zelden langer dan 2 jaar met een auto.
Heb 2 keer o.a. een nieuwe A4 gereden die beide ingeruild werden na 2 jaar zonder dat ze een grote beurt hadden gehad.
De software van dit soort systemen lijkt me inderdaad ook complex en uiteraard zijn dit allemaal schakels in het systeem die het kunnen begeven. Iets dat je met een "normale" vering stukken minder hebt.
Maar ik mag aannemen dat Audi, Mercedes, etc, de betrouwbaarheid enigzins heeft getest alvorens het te introduceren, anders kan het hun een hoop klachten (garantie) opleveren.
Wat mij opvalt, is dat weinig doorsnee autojournalisten zich hier echt over uitspreken, ondanks dergerlijke systemen nu steeds frequenter gemonteerd gaan worden.
Het "best off both worlds" item, geeft in mijn ogen natuurlijk een extra dynamiek aan de auto.
Uiteraard zal een op maat gemonteerd schokbrekersysteem vele malen beter zijn voor op het circuit.
Maar aangezien 95% van de koper's van een nieuwe auto geen frequente circuit-bezoekers zijn, lijkt me dit een goede "middenweg"
Toen ik de TiTy pas nieuw had, viel het verschil niet meteen op tussen de comfort en de sport stand. Ik geef dit eerlijk toe. Simpelweg omdat je de auto niet kent, totaal andere rijeigenschappen als de vorige, en omdat je hem de eerste kilometers in dagelijks verkeer maar voor 60% rijdt van zijn kunnen.
Wat wel meteen opviel was dat op hobbelige wegen of op de Autosnelweg, de auto stugger aanvoelde, alsof hij 3 cm lager lag.
Pas als je iets vrijer wordt, en op de bekende wegen in en rondom je woonomgeving, je beide standen gaat uitproberen in snellere genomen bochten, dat het wel degelijk een verschil maakt. In de sport-stand voelt het allemaal iets vertrouwder aan.
De comfort stand is ideaal als je relaxed rustig onderweg bent en/of de omstandigheden zich er niet voor lenen om iets sportiever te rijden.
Ik zou geen van beide standen op de auto willen hebben als "standaard" vering.
De een is te comfortabel om leuke dingen mee te doen, en de ander is te stug om hem als alledaagse auto te gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe deze technologie gaat doorzetten in de toekomst.
Ben me ook terdege er van bewust dat bij een eventuele reparatie of vervanging van de schokbrekers, dit duurder zal zijn als normale schokbrekers. Maar ik rij zelden langer dan 2 jaar met een auto.
Heb 2 keer o.a. een nieuwe A4 gereden die beide ingeruild werden na 2 jaar zonder dat ze een grote beurt hadden gehad.
De software van dit soort systemen lijkt me inderdaad ook complex en uiteraard zijn dit allemaal schakels in het systeem die het kunnen begeven. Iets dat je met een "normale" vering stukken minder hebt.
Maar ik mag aannemen dat Audi, Mercedes, etc, de betrouwbaarheid enigzins heeft getest alvorens het te introduceren, anders kan het hun een hoop klachten (garantie) opleveren.
- romo
- Berichten: 27098
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Even iets over die nieuwe electronica standaard genaamd; Flex Ray
BMW is een van de oprichters van dit systeem, en moet bovenstaande wensen mogelijk maken dan wel soepeler, dan tot nog toe, kunnen integreren!
http://www.tgdaily.com/2006/08/09/flexr ... 07_bmw_x5/
BMW is een van de oprichters van dit systeem, en moet bovenstaande wensen mogelijk maken dan wel soepeler, dan tot nog toe, kunnen integreren!
http://www.tgdaily.com/2006/08/09/flexr ... 07_bmw_x5/
-
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik ben van plan om binnenkort Koni FSD-schokdempers op m'n 330i uit te gaan proberen. Dat is een puur mechanisch/hydraulisch systeem dat ervoor zorgt dat de bewegingen van de ophanging soepel worden gedempt en die van de carrosserie stugger. Zo ontstaat er een harde demping in bochten en een zachte op oneffenheden in het wegdek. De technologie is oorspronkelijk door Koni ontwikkeld voor de Lamborghini Gallardo.
Een set kost ongeveer 550 euro ex BTW dus de prijs valt ook wel mee. De reacties zijn bijna unaniem positief. Als aftermarket oplossing kan dit dus best leuk zijn en aangezien er geen elektronica in zit kan er ook minder stuk gaan.
Een set kost ongeveer 550 euro ex BTW dus de prijs valt ook wel mee. De reacties zijn bijna unaniem positief. Als aftermarket oplossing kan dit dus best leuk zijn en aangezien er geen elektronica in zit kan er ook minder stuk gaan.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Inderdaad Mark ....PASM (Porsche Active Suspension Management)
En ook daar zijn goede recenties over geschreven.
Ik denk ook niet dat ze bij Porsche zomaar eens iets uitproberen...
Volgens mij is dit ook weer een technologie die achter 5 a 6 jaar standaard op duurdere auto's zal zitten.
Best off both worlds systeem...
En ook daar zijn goede recenties over geschreven.
Ik denk ook niet dat ze bij Porsche zomaar eens iets uitproberen...
Volgens mij is dit ook weer een technologie die achter 5 a 6 jaar standaard op duurdere auto's zal zitten.
Best off both worlds systeem...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Enzo en 6 gasten