We waren vandaag aan het brainstormen over een leuke trackday / DNRT auto voor erbij.
Aangezien we wat anders willen dan een BMW kwam ineens een ex VEGE serie in onze gedachte omhoog.
En is het wat ? rijd zo'n ding een beetje ?
Ben al even wat aan het zoeken geweest maar waar ze gebleven zijn ??????
gr peter
Vege serie auto, is het wat ?
- peter kohler
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:41
- Locatie: makkinga
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Vege serie auto, is het wat ?
Ik heb nu geen tijd om een heel verhaal te typen, maar alle (uit m'n hoofd) 22 heb ik hier uit Engeland binnen zien komen ne opgebouwd zien worden, en momenteel hebben we er hier zelf 2 staan.
De meeste zijn omgebouwd naar BRL-Lights waarmee nu nog steeds geraced wordt, er rijdt er 1 in de DNRT.
De Vege's waren de eerste 2 jaar voorzien van een Ford Sierra 2.0 OHC motor, vervolgens is er de Opel 2,2 uti de Speedster incl. Drenth bak in gekomen. Deze is toen de klasse 3 jaar terug is over gegaan in de BRL-Light verwisseld voor een Ford 2.3 motor.
Momenteel staat er zover ik weet geen originele Vege meer te koop.
Over het rijden, dingen zijn enorm sterk en zijn echt niet stuk te krijgen. De Opel motor was enorm betrouwbaar en met nieuwe Dunlop werd er toendertijd 1:56 / 1:55 mee gereden.
Als je meer wil weten vraag maar raak ik weet het meeste van de auto zelf wel af, alleen laatste jaren BRL heb ik er niet zo heel veel meer van mee gekregen omdat wij toen gestopt zijn met racen in deze klasse
De meeste zijn omgebouwd naar BRL-Lights waarmee nu nog steeds geraced wordt, er rijdt er 1 in de DNRT.
De Vege's waren de eerste 2 jaar voorzien van een Ford Sierra 2.0 OHC motor, vervolgens is er de Opel 2,2 uti de Speedster incl. Drenth bak in gekomen. Deze is toen de klasse 3 jaar terug is over gegaan in de BRL-Light verwisseld voor een Ford 2.3 motor.
Momenteel staat er zover ik weet geen originele Vege meer te koop.
Over het rijden, dingen zijn enorm sterk en zijn echt niet stuk te krijgen. De Opel motor was enorm betrouwbaar en met nieuwe Dunlop werd er toendertijd 1:56 / 1:55 mee gereden.
Als je meer wil weten vraag maar raak ik weet het meeste van de auto zelf wel af, alleen laatste jaren BRL heb ik er niet zo heel veel meer van mee gekregen omdat wij toen gestopt zijn met racen in deze klasse

- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Vege serie auto, is het wat ?
Even een schopje, zijn er BRL Lights op de 2e hands markt te vinden? Ben een beetje aan het rondkijken...
- peter kohler
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:41
- Locatie: makkinga
Re: Vege serie auto, is het wat ?
ben hem in nederland nog niet tegengekomen. stond er laatst 1 in uk te koop, tenminste het leek er verdacht veel op.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Vege serie auto, is het wat ?
Ik ben in 2007/2008 teammanager geweest bij Fanzonely. Wij runde 3 BRL-lights in het BRL kampioenschap. Ben dus aardig bekend met de auto’s en zal je kort informeren omtrent de voor/nadelen van deze auto’s.
Het zijn silhouet auto’s opgebouwd uit custom made en bestaande onderdelen (voornamelijk Ford). Het gewicht van een BRL spec auto ligt rond de 750 kg en de Zetec leverde 225pk. Dit i.c.m. een drenth bak maakt het een zeer direct sturend en gretig sturend karretje.
Vanuit Fanzonely hebben we in 2006/2007 de voor en achterwiel ophanging doorontwikkeld waardoor we in staat waren een 1.52 op de klok te zetten op Zandvoort. De klasse stond bekend om relatief lage running costs en dito rondetijden. Door het lage gewicht waren BBK en ander onbetaalbaar spul geen must.
Er zit echter ook een keerzijde aan deze auto’s. Doordat er zoveel custom made delen op zitten was de onderdelen voorziening altijd een probleem. Delen als draagarmen, fusees, stuurstangen, stabi’s, aandrijfassen (motor naar diff), bodywork etc waren home made en lastig aan te komen. Wij konden dit redelijk oplossen door vanuit de cup een voorraad aan te maken. De productie van bovenstaande delen zijn qua kostprijs veel aantrekkelijker wanneer je er veel laat maken. Nu de cup (en ik schat ook de voorraad) er niet meer is heb je bij schade echt een probleem.
Ik denk dat er nog 16/17 BRL-lights in omloop moeten zijn. Voor zover ik weet heeft Fanzonely er 4?, zet AT motoren er 4? in bij de DSC heeft Peter Furth er nog een (of inmiddels verkocht?). Dus ze moeten er zijn. Toch denk ik niet dat ze voor een prikkie te koop zijn. Er zitten stiekem toch veel waardevolle onderdelen op zo’n auto. Ook zitten de auto’s in vergelijking met omgebouwde tourwagens niet altijd even logisch in elkaar. Ze zijn niet “well engineered” zal ik maar zeggen. Misschien dat Ap van Beek nog oude VEGE spec heeft staan (of die auto rijd nu DNRT?).
Foto's van een door ons nieuw opgebouwde BRL




Ik heb zelf ooit het genoegen gehad met eentje te testen op een heeeeel koud brrr.... Zandvoort. Geeft wel een goede indicatie hoe zo'n ding loopt.
Voor meer vragen kun je me een PB sturen.
Het zijn silhouet auto’s opgebouwd uit custom made en bestaande onderdelen (voornamelijk Ford). Het gewicht van een BRL spec auto ligt rond de 750 kg en de Zetec leverde 225pk. Dit i.c.m. een drenth bak maakt het een zeer direct sturend en gretig sturend karretje.
Vanuit Fanzonely hebben we in 2006/2007 de voor en achterwiel ophanging doorontwikkeld waardoor we in staat waren een 1.52 op de klok te zetten op Zandvoort. De klasse stond bekend om relatief lage running costs en dito rondetijden. Door het lage gewicht waren BBK en ander onbetaalbaar spul geen must.
Er zit echter ook een keerzijde aan deze auto’s. Doordat er zoveel custom made delen op zitten was de onderdelen voorziening altijd een probleem. Delen als draagarmen, fusees, stuurstangen, stabi’s, aandrijfassen (motor naar diff), bodywork etc waren home made en lastig aan te komen. Wij konden dit redelijk oplossen door vanuit de cup een voorraad aan te maken. De productie van bovenstaande delen zijn qua kostprijs veel aantrekkelijker wanneer je er veel laat maken. Nu de cup (en ik schat ook de voorraad) er niet meer is heb je bij schade echt een probleem.
Ik denk dat er nog 16/17 BRL-lights in omloop moeten zijn. Voor zover ik weet heeft Fanzonely er 4?, zet AT motoren er 4? in bij de DSC heeft Peter Furth er nog een (of inmiddels verkocht?). Dus ze moeten er zijn. Toch denk ik niet dat ze voor een prikkie te koop zijn. Er zitten stiekem toch veel waardevolle onderdelen op zo’n auto. Ook zitten de auto’s in vergelijking met omgebouwde tourwagens niet altijd even logisch in elkaar. Ze zijn niet “well engineered” zal ik maar zeggen. Misschien dat Ap van Beek nog oude VEGE spec heeft staan (of die auto rijd nu DNRT?).
Foto's van een door ons nieuw opgebouwde BRL
Ik heb zelf ooit het genoegen gehad met eentje te testen op een heeeeel koud brrr.... Zandvoort. Geeft wel een goede indicatie hoe zo'n ding loopt.
Voor meer vragen kun je me een PB sturen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: zegmaarboris en 28 gasten