Ik vind onderstuur eng
- Mathieu
Ik vind onderstuur eng
Ik reed vanmiddag door de polder en op dit moment halen de boeren van alles van het land en dus is de weg door de modder spekglad. Zeker op bochtige wegen is het dus oppassen.
Ik realiseerde me toen dat ik eigenlijk onderstuur best eng vind. Voor de goede orde als je hard probeert te gaan. Ik kan daar niet goed mee om gaan. Ja, gas los e.d. Maar natuurlijk voelt het niet aan. Dat terwijl ik overstuur totaal niet beangstigend vind.
Toen bedacht ik me hoe een rallyrijder op gladde en bochtige parcoursen moet anticiperen op de weg condities omdat anders hij ook over z'n voorwielen de strontbult ingaat, om even beeldspraak van André te gebruiken. Met andere woorden, je moet maar durven om onder zulke omstandigheden hard te gaan en gewoon in te sturen en erop moet vertrouwen dat je voorwielen grip houden en dus die kant op gaan die je ook in gedachte had.
Ik realiseerde me toen dat ik eigenlijk onderstuur best eng vind. Voor de goede orde als je hard probeert te gaan. Ik kan daar niet goed mee om gaan. Ja, gas los e.d. Maar natuurlijk voelt het niet aan. Dat terwijl ik overstuur totaal niet beangstigend vind.
Toen bedacht ik me hoe een rallyrijder op gladde en bochtige parcoursen moet anticiperen op de weg condities omdat anders hij ook over z'n voorwielen de strontbult ingaat, om even beeldspraak van André te gebruiken. Met andere woorden, je moet maar durven om onder zulke omstandigheden hard te gaan en gewoon in te sturen en erop moet vertrouwen dat je voorwielen grip houden en dus die kant op gaan die je ook in gedachte had.
-
Re: Ik vind onderstuur eng
Onderstuur is ook eng. En bovendien: niet leuk. :idea:
- Downforce Hans
Nou ben jij natuurlijk ook wel een bangerd............Mathieu schreef:Ik reed vanmiddag door de polder en op dit moment halen de boeren van alles van het land en dus is de weg door de modder spekglad. Zeker op bochtige wegen is het dus oppassen.

- ErikMartijn
Ik ben het helemaal met je eens, ik snap ook niet waarom onderstuur over het algemeen veiliger wordt gevonden dan overstuur. Ik kan overstuur beter opvangen dan onderstuur... bij overstuur heb ik veel meer het gevoel dat ik nog controle heb over de auto, bij onderstuur kan je idd niet veel doen. Alhoewel de handrem me vorige winter wel eens heeft gered. 

- Joy
Ligt een beetje aan de snelheid waarbij het gebeurt. Bij lage snelheden op bijvoorbeeld een modderig landweggetje is onderstuur hinderlijk omdat je maar weinig ruimte hebt om te corrigeren dus lig je al snel naast de weg. Maar bij hoge snelheid een afrit verkeerd inschatten heb ik toch liever onderstuur dan dat de achterkant meteen aan de haal gaat. In dat opzicht is onderstuur ook veiliger voor de gemiddelde bestuurder, niet zo zeer bij lage snelheid maar wanneer het fout gaat bij veel te hoge snelheid.
- GTRene
onderstuur ook op een plots onder ijzelende weg/bocht...0,0 grip ineens
dan is ABS wel prettig kan ik u vertellen
en bidden
zodat je nog net iets van de richting (lantaarnpaal of geparkeerde auto bv) kan afwijken omdat de banden dan nog iets kunnen rollen met ABS en iets hele iets aafremmen en iets voorzichtig bijzturen :banaan: pfff.
maar ook zonder ABS kan je nog wat doen, ik zat een keer in de RS2000 1979 editie rubbersnaut en haalde een bus in en hoppa die flauwe bocht door....euhm hellup ijzel in die bocht en ging ook op een lantaarnpaal die precies daar stond
en was al bijna dubbel dat ding, schijnbaar die ochten ook al iemand anders tegenop gezeten
dus ik glij daar ook redelijk snel nog op aan...dacht neeeeeeee dat zal me niet gebeuren, zag die stoeprand en dacht, ik zet men wiel precies zo dat die dwars ertegen knalt , dan maar de velg ofzo krom, als ik maar niet met die snelheid tegen die paal knal.
en zo gechiede...de auto wipte iets op van achter, velg tegen stoeprand en schoot de straat weer op :banaan: verder geen ijzel dus gaan...en niks krom
had dus enorm mazzel.
dus ja vol onderstuur en weinig ruimte daarachter is eng

dan is ABS wel prettig kan ik u vertellen

zodat je nog net iets van de richting (lantaarnpaal of geparkeerde auto bv) kan afwijken omdat de banden dan nog iets kunnen rollen met ABS en iets hele iets aafremmen en iets voorzichtig bijzturen :banaan: pfff.
maar ook zonder ABS kan je nog wat doen, ik zat een keer in de RS2000 1979 editie rubbersnaut en haalde een bus in en hoppa die flauwe bocht door....euhm hellup ijzel in die bocht en ging ook op een lantaarnpaal die precies daar stond

en zo gechiede...de auto wipte iets op van achter, velg tegen stoeprand en schoot de straat weer op :banaan: verder geen ijzel dus gaan...en niks krom

had dus enorm mazzel.
dus ja vol onderstuur en weinig ruimte daarachter is eng

- Evert Thomas
Mee eens dat onderstuur ook niet alles is. Echter als een auto begint te glijden dan is de natuurlijke reactie de voet van het gas. Bij onderstuur is dit prima en bij overstuur fout, daarom zijn veel auto's onderstuurd af fabriek.
-
Hier ben ik het helemaal mee eens, mooi verwoordJoy schreef:Ligt een beetje aan de snelheid waarbij het gebeurt. Bij lage snelheden op bijvoorbeeld een modderig landweggetje is onderstuur hinderlijk omdat je maar weinig ruimte hebt om te corrigeren dus lig je al snel naast de weg. Maar bij hoge snelheid een afrit verkeerd inschatten heb ik toch liever onderstuur dan dat de achterkant meteen aan de haal gaat. In dat opzicht is onderstuur ook veiliger voor de gemiddelde bestuurder, niet zo zeer bij lage snelheid maar wanneer het fout gaat bij veel te hoge snelheid.

- Knot
Thieu, je was zeker met die 1 liter? 

- Mathieu
- Downforce Hans
O, is dat daarvoor.............Evert Thomas schreef:Mee eens dat onderstuur ook niet alles is. Echter als een auto begint te glijden dan is de natuurlijke reactie de voet van het gas. Bij onderstuur is dit prima en bij overstuur fout, daarom zijn veel auto's onderstuurd af fabriek.

- Downforce Hans
1 literMathieu schreef:Ja

- Michel P
+1 maar veel onderstuur op een afrit van de autobaan is ook wel heel erg schrikken.Joy schreef:Ligt een beetje aan de snelheid waarbij het gebeurt. Bij lage snelheden op bijvoorbeeld een modderig landweggetje is onderstuur hinderlijk omdat je maar weinig ruimte hebt om te corrigeren dus lig je al snel naast de weg. Maar bij hoge snelheid een afrit verkeerd inschatten heb ik toch liever onderstuur dan dat de achterkant meteen aan de haal gaat. In dat opzicht is onderstuur ook veiliger voor de gemiddelde bestuurder, niet zo zeer bij lage snelheid maar wanneer het fout gaat bij veel te hoge snelheid.
Michel
- Petrolhead Tom
Ik moest al lachen om de titel! haha
- Mathieu
+ 1 Een normale reactie is om krampachtig de rem ingedrukt te houden om de snelheid eruit te halen als er onderstuur optreedt. Terwijl als de snelheid er een beetje uit is en je durft de rem te lossen dan krijgen de voorwielen over het algemeen weer grip en kan je weer sturen.
Maar toch blijf ik erbij: Onderstuur
Nee, not my cup of tea.
Kijk even naar Patrick Snijers, mijn Benelux rally favo, in de GT3. Insturen en ja, hoor. De strontbult in.
Daar krijg je toch helemaal de kriebels van. Dan gaat de auto met je aan de haal.
Maar toch blijf ik erbij: Onderstuur

Kijk even naar Patrick Snijers, mijn Benelux rally favo, in de GT3. Insturen en ja, hoor. De strontbult in.
Daar krijg je toch helemaal de kriebels van. Dan gaat de auto met je aan de haal.
- Kasteel
Handrem overal erbijMathieu schreef:Ja

- Petrolhead Tom
Ik vind onderstuur niet eng, omdat ik daar meer ervaring mee heb dan met overstuur, ik denk dat het ook ligt aan wat voor auto's je rijd. Rij je altijd met FWD dan zul je eerder ervaring hebben met onderstuur dan met RWD, als je een klein beetje normaal een bocht ingaat.
- Robertdj
+1Petrolhead Tom schreef:Ik vind onderstuur niet eng, omdat ik daar meer ervaring mee heb dan met overstuur, ik denk dat het ook ligt aan wat voor auto's je rijd. Rij je altijd met FWD dan zul je eerder ervaring hebben met onderstuur dan met RWD, als je een klein beetje normaal een bocht ingaat.
- MartijnGizmo
Daarnaast levert over het algemeen schrik-gas-los minder narigheid op in een onderstuursituatie dan bij overstuur...
- Knot
Daarom is rally ook nix voor mij, instellen op nat of droog, veel of weinig grip maar dat half/half moet je idd erg goed opletten!
- Mathieu
Ondanks dat dit het ik ben bang voor onderstuur draadje is wil ik hier wel op reageren.MartijnGizmo schreef:Daarnaast levert over het algemeen schrik-gas-los minder narigheid op in een onderstuursituatie dan bij overstuur...
Gas los tijdens overstuur heeft geen piroutte op te leveren als het -point of no return- niet bereikt is.
Dus als de hoek binnen de perken blijft zal gaslos resulteren in een auto die recht komt.
Tuurlijk zijn er variabelen te bedenken die de auto anders laten reageren dan ik hierboven schets. scherpte bocht, grip vooras en achteras etc etc etc.
Feit blijft dat je met gaslos in een onderstuur situatie ook niet altijd uit de penarie blijft en dus een takelwagen kan gaan bestellen om je uit de sloot te halen

- Petrolhead Tom
Maar toch denk ik dat overstuur voor de gemiddelde auto bestuurder enger is dan onderstuur.
- MartijnGizmo
Mits je niet te enthousiast gaat hoepelen en een fraaie tankslapper ervan maakt...Mathieu schreef:Ondanks dat dit het ik ben bang voor onderstuur draadje is wil ik hier wel op reageren.
Gas los tijdens overstuur heeft geen piroutte op te leveren als het -point of no return- niet bereikt is.
Dus als de hoek binnen de perken blijft zal gaslos resulteren in een auto die recht komt.

- Laurens
Heb inderdaad ook liever overstuur, zelfde als met remmen wielspin is vervelend maar op te lossen. Blokkeren tijdens het remmen ook wel, maar je remweg wordt dan al snel een stuk langer en als je al op het randje rijdt....
- Robertdj
MartijnGizmo schreef:Mits je niet te enthousiast gaat hoepelen en een fraaie tankslapper ervan maakt...Mathieu schreef:Ondanks dat dit het ik ben bang voor onderstuur draadje is wil ik hier wel op reageren.