100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?
-
100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?
Ik las zojuist ergens een artikeltje dat beweerd dat een auto gevuld met 100% koelvloeistof slechter koelt dan wanneer je een verhouding van 50% koelvloeistof en 50% normaal water hanteert.
Klopt dit, is koelvloeistof een slechtere geleider dan water?
Zo ja, dan ga ik dit weekend nog de verhouding aanpassen naar 3 liter koelvloeistof en 3 liter regulier gemeentewater want betere koeling via koelwater reduceert ook de kans op pingelen geloof ik dus meer ruimte voor een betere mapping.
Ik rijd dus al enige tijd met een 100% koelvloeistof gevuld systeem.
Klopt dit, is koelvloeistof een slechtere geleider dan water?
Zo ja, dan ga ik dit weekend nog de verhouding aanpassen naar 3 liter koelvloeistof en 3 liter regulier gemeentewater want betere koeling via koelwater reduceert ook de kans op pingelen geloof ik dus meer ruimte voor een betere mapping.
Ik rijd dus al enige tijd met een 100% koelvloeistof gevuld systeem.
-
Re: 100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?
Klopt, nog beter zou 100% water zijn. Maar het koelvloeistof zorgt voor een anti corrosie en anti vries werking.
-
Oke dan, dan ga ik van het weekend 3 liter aftappen en vullen met kraanwater.
- Harrie D
Hoeveel denk je op te schieten met een temperatuurverschil van 5 graden (als het dat al scheelt) ?
-
Geen idee, als het rendement zo laag is bespaar ik me de moeite.
Valt zoiets na te gaan?
Valt zoiets na te gaan?
- GTRene
ik zou het niet doen...nadelen lijken mij groter dan dat "voordeel"
het werkt tevens als een stukje smering...bovendien het begint weer kouder te worden met een maand of wat...
het werkt tevens als een stukje smering...bovendien het begint weer kouder te worden met een maand of wat...
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Meten is wetenLaurens Nijssen schreef: Valt zoiets na te gaan?

Maar denk idd. dat het verschil nihil is en dat je eerder last hebt van roestvorming en bevroren onderdelen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Misschien zou je eens uit kunnen zoeken bij welke temperatuur 50/50 bevriest? Wordt het hier überhaupt zo koud?
En dan 5 graden verschil in koeling. Dat lijkt me een aardige winst. Dat werkt overal in door. Dus dat lijkt me zeker niet verkeerd. Als het niet uitmaakt voor het koelsysteem dan deed ik dat zeker.
Wat beter is voor je koelsysteem weet ik niet. Wat passen de fabrikanten toe eigenlijk? Heb nog nooit op zo'n flesje gelezen. Weet dus niet of het 100% is of al een mengsel.
En dan 5 graden verschil in koeling. Dat lijkt me een aardige winst. Dat werkt overal in door. Dus dat lijkt me zeker niet verkeerd. Als het niet uitmaakt voor het koelsysteem dan deed ik dat zeker.
Wat beter is voor je koelsysteem weet ik niet. Wat passen de fabrikanten toe eigenlijk? Heb nog nooit op zo'n flesje gelezen. Weet dus niet of het 100% is of al een mengsel.
-
Over het algemeen bied 50% KVS in je systeem antivriesbescherming tot -30 a -40 dus das ruimschoots genoeg.
Daarnaast bevat KVS additieven/dopes om de nadelen van water te compenseren dus dat moet allemaal geen issue zijn.
En smering blijf je absoluut houden.
Het kookpunt van KVS ligt hoger maar de hitteopname van water is weer beter wat ik heb begrepen.
Daarnaast bevat KVS additieven/dopes om de nadelen van water te compenseren dus dat moet allemaal geen issue zijn.
Het kookpunt van KVS ligt hoger maar de hitteopname van water is weer beter wat ik heb begrepen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
[Maurice de Hond]
Op basis hiervan zeg ik: doen!
[/Maurice de Hond]
Op basis hiervan zeg ik: doen!

[/Maurice de Hond]
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Lijkt me echter niet verstandig om er kraanwater in te doen. Ik heb altijd begrepen dat je Demi water moet gebruiken daarvoor. 

-
- Auto: M3P, 130i
Nissans houden toch van kalk?Nutkees schreef:Lijkt me echter niet verstandig om er kraanwater in te doen. Ik heb altijd begrepen dat je Demi water moet gebruiken daarvoor.
- Damir Vukovic
Heb je uberhaupt problemen met koelwatertemperaturen? Want zolang er een thermostaat tussen zit en je geen problemen hebt is er geen verschil.
Ik zeg, lekker laten.
Ik zeg, lekker laten.
- Downforce Hans
Ik vind je beredenering een beetje warrig want ik zie niet zo goed wat je thermostaat hier mee te maken heeft........Damir Vukovic schreef:Heb je uberhaupt problemen met koelwatertemperaturen? Want zolang er een thermostaat tussen zit en je geen problemen hebt is er geen verschil.
Ik zeg, lekker laten.
- Downforce Hans
Google even op waterwetter, een goedje wat je nog wel eens in de states tegen komt.Laurens Nijssen schreef:Over het algemeen bied 50% KVS in je systeem antivriesbescherming tot -30 a -40 dus das ruimschoots genoeg.
Ik weet niet of het hier tekoop is maar ik lees er daar wel goede berichten over.........
Zo gooien het vaak in Vipers omdat het koel systeem nogal scharrig is...........

- GTRene
onze H2o man 

- Harrie D
Zolang de temperatuur zich op een bepaald punt zet wat rond de openingstemperatuur van de thermostaat ligt en daar blijft staan kun je wel zeggen dat het koelsysteem niet aan zn max zit.Downforce Hans schreef: Ik vind je beredenering een beetje warrig want ik zie niet zo goed wat je thermostaat hier mee te maken heeft........
En zal ie dus ook geen drol 'kouder' lopen met een beter koelende mix dr in, want daarvoor zit die thermostaat dr tussen.
Dit is natuurlijk als er voldoende lucht door de radiateur stroomt, als je langzamer rijdt zal de temperatuur allicht wat stijgen omdat de ventilator vaak bij een wat hogere temperatuur inschakelt dan de openingstemperatuur van de thermostaat.
Ik zou de moeite niet nemen als er geen problemen zijn.
En zijn die dr wel dan zou ik eerst het koelsysteem heel goed nalopen, een radiateur werkt bv na een aantal jaren ook een heel stuk minder.
- Damir Vukovic
Dank Harrie.. dat dus.
- Downforce Hans
Welke motor blijft in de zomer of wanneer er veel van gevraagd wordt op of rond de openings temp van de thermostaat hangen, ik denk geen.
Dus als je de temp van het water van bv 105 naar 95 kan krijgen door het te mengen met gewoon water dan kan ik me voorstellen dat je daar voor kiest.
Zeker als je hem zwaar belast op bv een circuit.
Dus als je de temp van het water van bv 105 naar 95 kan krijgen door het te mengen met gewoon water dan kan ik me voorstellen dat je daar voor kiest.
Zeker als je hem zwaar belast op bv een circuit.
- Niels
- Auto: Prius+
Het systeem regelt gewoon af tussen laten we zeggen 85 en 95 graden. Je kunt er dan wel iets anders in gooien waardoor er misschien iets minder "geregeld" wordt maar je werk temperatuur zal rond de 90 graden blijven tenzij je de thermostaat en sensoren ook meeneemt in je aanpassing.
- Downforce Hans
Als ik het koelwater van 105 naar 95 kan krijgen is dat een mooie winst, heeft de thermostaat helemaal niks mee van doen. Bij die temperatuur staat hij namelijk helemaal open en regelt hij niks meer.
- Niels
Nee klopt maar dan zijn er wel sensoren die zorgen dat de fan van de radiateur op een bepaalde snelheid gaat draaien 

- Downforce Hans
Dus in dit geval meten ze een lagere temp en zullen de ventilatoren minder hard draaien, dus nog een voordeel..........
- Niels
Uiteindelijk bespaar je misschien wat stroom idd 

- Damir Vukovic
Bij 105 loopt ie al warm en moet je dus naar oplossingen gaan zoeken...mijn vraag was of de TS dit soort problemen had. De meeste mensen werken meer oplossing dan probleemgericht zeg maarDownforce Hans schreef:Als ik het koelwater van 105 naar 95 kan krijgen is dat een mooie winst, heeft de thermostaat helemaal niks mee van doen. Bij die temperatuur staat hij namelijk helemaal open en regelt hij niks meer.