Auto ter goeder trouw kopen?
- RVV
Auto ter goeder trouw kopen?
Elders las ik een verhaal van iemand die een M5 koopt/heeft gekocht die naar het blijkt demo is geweest van BMW NL. Daar had de dealer de auto van ingekocht. nu blijkt die auto door allerlei bladen te zijn getest. GTO autovisie etc. ook is de auto voor promotionele doeleinden ingezet op bv circuits. Tot zover zou dat allemaal niks moeten uitmaken, ware het niet dat dit min of meer is verzwegen door de dealer. Is zoiets te accepteren? meningen? ooit heb ikzelf ook zoiets meegemaakt met een demo polo van de dealer. werd prachtig voorgespiegeld maar achter moest ik via via er achter komen dat het een afgeragde schade bak was. dealer gaf me na een half jaar wel het aankoop bedrag terug op inruil van een nieuwe auto. maar een knauw had de relatie wel opgelopen. wie heeft wel eens iets soortgelijks meegemaakt?
- Dennis Cavallino
Mijn pa had een Scorpio gekocht van een goede vriend cq. autohandelaar. Ding bleek uit 2 Scorpio's te zijn opgebouwd. Dealer zag het meteen toen 'ie voor een beurt kwam. Vriend/handelaar heeft meteen excuses aangeboden, auto werd ingeruild op een nieuwe auto. Vriendschap bleef, maar vertrouwen in 2e hands auto's was weg. Sindsdien rijdt ie weer nieuw, of met fabrieksgarantie.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- levensnevel
Rico,
Op zich is dat 'niet de hele waarheid vertellen' niet echt netjes van de dealert geweest maar de betreffende koper is, als je het mij vraagt, ook nogal nozel geweest.
Wanneer ik in de markt ben voor een andere heilige koe dan lees ik eerst een alles wat er los en vast zit over de voitures op mijn short list gepubliceerd is en lurk ik een tijdje op de liefhebbersfora in west europa. Gewapend met die kennis en ervaring ga ik dan op zoek naar die ene witte olifant.
Wanneer je dus alle nederlandse autobladen uit het betreffende model- / fabricage jaar van voor naar achteren en terug gespeld hebt dan moet je wel erg oostindisch blind zijn wanneer je het niet opvalt dat de door jouw uitverkoren M5 precies dezelfde kleur, kenteken en uitrusting heeft als het exemplaar wat uitgebreid in de media (als bijv. GTO - Autovisie - Autoweek - PK - etc. etc) besproken is.
Er zou dan toch tenminste een heel klein lichtje bij je moeten gaan branden.
Just my 2 cents
Op zich is dat 'niet de hele waarheid vertellen' niet echt netjes van de dealert geweest maar de betreffende koper is, als je het mij vraagt, ook nogal nozel geweest.
Wanneer ik in de markt ben voor een andere heilige koe dan lees ik eerst een alles wat er los en vast zit over de voitures op mijn short list gepubliceerd is en lurk ik een tijdje op de liefhebbersfora in west europa. Gewapend met die kennis en ervaring ga ik dan op zoek naar die ene witte olifant.
Wanneer je dus alle nederlandse autobladen uit het betreffende model- / fabricage jaar van voor naar achteren en terug gespeld hebt dan moet je wel erg oostindisch blind zijn wanneer je het niet opvalt dat de door jouw uitverkoren M5 precies dezelfde kleur, kenteken en uitrusting heeft als het exemplaar wat uitgebreid in de media (als bijv. GTO - Autovisie - Autoweek - PK - etc. etc) besproken is.
Just my 2 cents

- Niels
- Auto: Prius+
Tja niet iedereen heeft natuurlijk tijd en zin om nog ff 4 jaren AV en Autoweek door te spitten en daarnaast al zijn of haar tijd op internet te steken in het zoeken van auto's en opstellen van "mishandelde kentekens". Als je een dergelijke auto bij notabene de dealer haalt voor de volle mep dan moet ie gewoon tip top in orde zijn afgezien van het verleden. Bereik je deze staat niet gezien het verleden dan moet je als dealer een dergelijke auto niet verkopen. Als consument vind ik (maar wie ben iklevensnevel schreef: Wanneer je dus alle nederlandse autobladen uit het betreffende model- / fabricage jaar van voor naar achteren en terug gespeld hebt dan moet je wel erg oostindisch blind zijn wanneer je het niet opvalt dat de door jouw uitverkoren M5 precies dezelfde kleur, kenteken en uitrusting heeft als het exemplaar wat uitgebreid in de media (als bijv. GTO - Autovisie - Autoweek - PK - etc. etc) besproken is.
Just my 2 cents

Een dealer meldt een dergelijke history niet dusdanig detaillistisch uit zichzelf en zal op z'n hoogst melden dat het een demo is geweest. Punt is idd of een dergelijke geschiedenis door de verkopende partij gemeld moet worden ook al vraagt een potentiele klant er niet naar. Laatst kwam er nog een advertentie van mp voorbij van een GT3 waarbij werd gemeld dat de auto het circuit wel eens had gezien. Dat vind ik gewoon netjes maar als een auto technisch goed is op het moment van verkoop dan hoeft de verkopende partij een dergelijk verleden niet te melden lijkt me.
-
tja
Obv het overeenkomstenrecht heb je als koper de wettelijke PLICHT alle informatie te vertrekken die voor de koper van bekang is / kan zijn om een gedegen oordeel over de aankoop te kunnen doen. Uiteraard dien je als verkoper wel op de hoogte te zijn (ter goede trouw verkocht van een gestolen goed bijvoorbeeld....). Als koper heb je ook een inspanningsverplichting.
In het geval van de M5 is het dus onacceptabel! Auto terug en geld terug zou ik zeggen.....
In het geval van de M5 is het dus onacceptabel! Auto terug en geld terug zou ik zeggen.....
- Downforce Hans
- Niels
Re: tja
Moeilijk punt want als de auto er volgens de verkopende partij er technisch spik en span bij staat op dat moment is de geschiedenis dus niet van belang///M3 schreef:Obv het overeenkomstenrecht heb je als koper de wettelijke PLICHT alle informatie te vertrekken die voor de koper van belang is / kan zijn om een gedegen oordeel over de aankoop te kunnen doen.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3447
- levensnevel
Tja Niels,
Zal waarschijnlijk door de tijd komen dat ik al op deze aardkloot rondloop maar op het gebied van 4-wielers vertrouw ik niemand op z'n blauwe ogen en zeggen imago's me 0,0.
Wanneer ik in de markt ben voor een exoot als een M5, in mijn geval zou dat dan een Elise of een RX8 kunnen zijn dan neem ik inderdaad de tijd om het nodige huiswerk te doen.
Sterker nog: met m'n laatste 2 voitures: in 2000 m'n 480 en eind 2005 m'n E11 heb ik ook die weg bewandeld. En die moeite en energie betaald zich echt dubbel en dwars terug.
Zal waarschijnlijk door de tijd komen dat ik al op deze aardkloot rondloop maar op het gebied van 4-wielers vertrouw ik niemand op z'n blauwe ogen en zeggen imago's me 0,0.
Wanneer ik in de markt ben voor een exoot als een M5, in mijn geval zou dat dan een Elise of een RX8 kunnen zijn dan neem ik inderdaad de tijd om het nodige huiswerk te doen.
Sterker nog: met m'n laatste 2 voitures: in 2000 m'n 480 en eind 2005 m'n E11 heb ik ook die weg bewandeld. En die moeite en energie betaald zich echt dubbel en dwars terug.
- Roel
Schade autos kun je zo herkennen.
-Kleur verschil in de lak.
-Naden van het plaatwerk die niet op elkaar aansluiten.
-Meegespoten schroeven moeten er nog meegespoten uitzien. 1x met de schroevendraaier erop en ze zijn niet meer mooi gespoten.
Als ze echt een grote klapper hebben gemaakt moet je kijken naar de chassis balken(motorruimte), Deze krijgt een schadehersteller bijna nooit meer mooi recht. Ook de B- stijl is bijna niet meer goed te krijgen. Dus deuren aan 1 kant open zetten en kijken. en zo heb je wel meer trucjes die je wel moet weten.
Afgeragde bakken zijn als ze vrij nieuw zijn nauwelijks te herkennen. Worden ze wat ouder begint ze rare geluidjes te vertonen. Gewoon mee rijden dus.
-Meegespoten schroeven moeten er nog meegespoten uitzien. 1x met de schroevendraaier erop en ze zijn niet meer mooi gespoten.
Als ze echt een grote klapper hebben gemaakt moet je kijken naar de chassis balken(motorruimte), Deze krijgt een schadehersteller bijna nooit meer mooi recht. Ook de B- stijl is bijna niet meer goed te krijgen. Dus deuren aan 1 kant open zetten en kijken. en zo heb je wel meer trucjes die je wel moet weten.
Afgeragde bakken zijn als ze vrij nieuw zijn nauwelijks te herkennen. Worden ze wat ouder begint ze rare geluidjes te vertonen. Gewoon mee rijden dus.
- RVV
Je moet inderdaad wel heel kritisch blijven. En vooral niet "blinde" liefde voor een bepaalde auto tonen. Nieuw maakt dat allemaal niet uit, maar gebruikt is het een heel ander verhaal, ook al gaat het om een auto van bijna 100000 euro.
Om die reden durfde ik bijna geen M3 te kopen van een paar jaar oud, de ex Andre de M3 die ik nu heb is ook gebruikt, drifdagen een circuitdag, etc, Maar ik vertrouw Andre blind als hij zegt dat de auto 100% is, wat die uiteraard ook is. Een auto als een M3 is ook geen watje natuurlijk en een M5 ook niet. Maar een fabrieksdemo/importeursdemo iswel even wat anders. Zo'n auto zou ikzelf echt never nooit willen hebben. Dat soort auto's worden door iedereen misbruikt die in de gelegeheid is. En dat komt omdat die auto's gevoelsmatig van niemand zijn. Dus rammen ermee want niemand heeft er persoonlijk last van. Behalve dan diegene die hem in blinde liefde koopt.
Ik koop never nooit meer van mijn leven meer een demo, ongeacht van wie die is geweest. Een gebruikte auto, moet een duidelijke voorgeschiedenis hebben die ik ook moet kunnen veriferen, linksom rechtsom maakt me niet uit. Dan pas kun je een goede keus voor jezelf maken.
Om die reden durfde ik bijna geen M3 te kopen van een paar jaar oud, de ex Andre de M3 die ik nu heb is ook gebruikt, drifdagen een circuitdag, etc, Maar ik vertrouw Andre blind als hij zegt dat de auto 100% is, wat die uiteraard ook is. Een auto als een M3 is ook geen watje natuurlijk en een M5 ook niet. Maar een fabrieksdemo/importeursdemo iswel even wat anders. Zo'n auto zou ikzelf echt never nooit willen hebben. Dat soort auto's worden door iedereen misbruikt die in de gelegeheid is. En dat komt omdat die auto's gevoelsmatig van niemand zijn. Dus rammen ermee want niemand heeft er persoonlijk last van. Behalve dan diegene die hem in blinde liefde koopt.
Ik koop never nooit meer van mijn leven meer een demo, ongeacht van wie die is geweest. Een gebruikte auto, moet een duidelijke voorgeschiedenis hebben die ik ook moet kunnen veriferen, linksom rechtsom maakt me niet uit. Dan pas kun je een goede keus voor jezelf maken.
- RVV
- Roel
Nee daar heb je inderdaad gelijk in, maar het kan maar net het topje van de ijsberg zijn. Als ik een kleur verschil zie vraag ik altijd hoe het komtRico v Velzen schreef:Roel kleurverschil in de lak zegt ook weer niet alles, zo heb ik een zijdeur en de bumper op een hoek laten overspuiten omdat daar krassen/schaafschade opzat. Schaafschade was ikzelf bij toen het gebeurde. Maar een schade auto is het absoluut niet.

- Arthur
- Auto: Nr.51
Zit er Huisselectie op deze M5?
Niet zeuren dan
Is misschien niet zo heel netjes om het niet te melden en had hij hem waarschijnlijk laten staan..
Auto kan best goed zijn.
En z'n centen waard.
Demo's kopen maakt mij niet uit.
Niet alle demo's zijn mishandeld, ligt eraan wie hem gebruikte.
Staat 'ie als demo voor de deur of heeft de eigenaar/ manager (whatever) erin gereden.
Dan gaat niet Jan en alleman ermee aan de haal.
Schade is wel minder, je weet dan ook nooit wat ermee gebeurd is.
Dit met deze M5 is wel een beetje dubieus maar niet onoverkomelijk.
Niet zeuren dan

Is misschien niet zo heel netjes om het niet te melden en had hij hem waarschijnlijk laten staan..
Auto kan best goed zijn.
En z'n centen waard.
Demo's kopen maakt mij niet uit.
Niet alle demo's zijn mishandeld, ligt eraan wie hem gebruikte.
Staat 'ie als demo voor de deur of heeft de eigenaar/ manager (whatever) erin gereden.
Dan gaat niet Jan en alleman ermee aan de haal.
Schade is wel minder, je weet dan ook nooit wat ermee gebeurd is.
Dit met deze M5 is wel een beetje dubieus maar niet onoverkomelijk.
- Niels
Ik kan je geen ongelijk geven maar het zou niet moeten hoeven.levensnevel schreef:Tja Niels,
Jij hebt hier over opgelapte doodklappersRoel schreef:Schade autos kun je zo herkennen.

- Erik K.