Lotus 340 R Exit.. Welkom Lotus Exige-S 240

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Michel P » 04 okt 2010, 09:31

Stefan van Elst schreef: Duratec S1 is dan wel een leuke optie, maar is een S1 niet hopeloos inferieur aan een S2, ondanks z'n weight advantage?
Een S2 voelt iets meer gebalanceerd aan, meer volwassen zeg maar qua gevoel. S1 is staat nog wat dichter bij het kart gevoel, doordat deze een dikke 100kg lichter is. En minder gewicht, maakt alles intenser qua feel.

Voor beiden zijn er dus voldoende voors en tegens.

Ik zou ook erg goed met een S1 met Honda of Duractec 2.3 kunnen leven met goed onderstel en goede remmen. Wel graag een hardtop erbij. Conversies zijn echter behoorlijk aan de prijs, en bij verkoop krijg je die knaken maar gedeeltelijk terug.

Als Hans de Duratec conversie overweegt zou ik even met Ivo contacten en een ritje bietsen in zijn auto.

Michel

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Emiel » 04 okt 2010, 10:44

Een s2 met duratec dan een 135r , rest van de s2 is merkbaar meer straat gericht.

S1 geeft meeste bang for buck maar ik zou dan een kopen die al nitrons heeft, remschijven aftermarket etc.
scheelt aanzienlijk.

misschien geduld hebben en kijken of er een geconverteerde elise op de markt komt?
je zou een post kunnen wagen op seloc of iemand met 2.3 s1 overweegd om te verkopen?

ik heb een insider gesproken over de conversie van sinclaires (2l duratec) en ik zou voor sw gaan ;)
ben ook blij dat de mijne geen sinclaire conversie is.

s1 exige met honda sc voor 35k gbp is ook erg mooi apparaat, maarja dicht dak.
Laatst gewijzigd door Emiel op 04 okt 2010, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 10:49

S2 Exige is wel iets meer pracktisch voor zover je daarvan "kan" spreken :mrgreen:

je kan een volledig ready to go S 240 kopen, die zijn erg fraai afgewerkt van binnen en mooi dakje.

nadelen voor zover je daarvan mag spreken zijn.

--prijs is wat hoger
--gewicht is wat hoger
--door intercooler geen zicht naar achter.
--SC geluid direkt achter je.

je kan ook een basis Exige S2 kopen met wat updates ala 2006 en zelf een long scoop roof erop zetten.
dan laten tunen met Rotrex systeem die zonder intercooler kan en dus gewoon zicht naar achter :thumbup: en niet zo'n storende whining noise heeft.
eventueel kun je wel een intercooler plaatsen in je zijpot, daar zijn mooie dingen voor zodat je gewoon zicht naar achter houd in je Exige, wel zo prettig en gewicht heb je niet zo hoog in je kar.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Michel P » 04 okt 2010, 11:00

Rene, zicht naar achteren middels de binnenspiegel is een ilusie met een Exige S2!

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 11:08

Michel P schreef:Rene, zicht naar achteren middels de binnenspiegel is een ilusie met een Exige S2!

Michel
:mrgreen: je hebt inderdaad weinig/slecht zicht, toch kun je er een klein beetje mee, met de grote intercooler van een S zie je echt niks...ja de Intercoolerd :mrgreen:

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Emiel » 04 okt 2010, 11:16

die binnen spiegel is enkel goed als je je bijrijdster wil begluren of om te kijken dat je motor niet in de hens staat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 11:31

Trouwens, ik zit me net te bedenken...
tijdje terug met die Evora dag geloof ik? bi vd Kooi...was er een rally rijder (die z'n Exige ook "goed' gebruikt) met een 260cup 2009 uitvoering?
anyway, die vertelde mij dat hij de 2010 uitvoering wilde en dus dan die wat ie nu heeft weg deed...
wellicht voor een leuke prijs?? immers goed gebruikt en al aardig wat kilometers voor het bouwjaar geloof ik...wellicht interessant?

goedkope basis versies genoeg in de UK...

zoiets bv


Afbeelding

http://search.autotrader.co.uk/es-uk/ww ... gLetter=05" onclick="window.open(this.href);return false;

of zoiets 2006 met al de updates van dat jaar.

http://search.autotrader.co.uk/es-uk/ww ... gLetter=06" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

iets duurder 25Kgbp deze 2008 Exige S

2008 LOTUS EXIGE S Performance Sports Touring

Afbeelding

das niet duur...maja 2008 is wel meer bpm

http://search.autotrader.co.uk/es-uk/ww ... gLetter=58" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 11:57

heb je trouwens deze al gezien? mooie prijs, helaas ook erg nieuw 2010 echter 31Kgbp maar wel oude model :hmmm:

2010 EXIGE S 240 - HUGE SPEC - £31,500
One owner from new, first registered March 2010. 7,000 miles.
Totally standard car, bought new from Formula One Newcastle.

Huge Spec including Performace Pack Option, full length roof scoop, AP racing brakes, etc.

Super Touring Pack Option, including aircon, central locking, electric windows, Ipod dock, etc.

Beautiful leather 60th Anniversary Probax seats with matching leather door cards.

Lightweight wheels in British Racing green, Yellow engine cover and yellow brake calipers.

Immaculate condition inside and out, one of the best examples out there.

£31,500
Paul
07595 233038
ik weet niet wat er dan bijkomt, maar huidige regels bpm zijn iets gunstiger dan oude voor deze auto althans huidige NL exige's zijn goedkoper dan voorheen.

http://www.lotus-central.com/en/classif ... 4&catid=16" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

helaas maar 1 foto hier.

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door N!co » 04 okt 2010, 14:18

Dit dan:

http://www.pistonheads.com/sales/2012803.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 14:42

N!co schreef:Dit dan:

http://www.pistonheads.com/sales/2012803.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
zou ik niet aan beginnen...das lijkt me geen echte motorsport body :hmmm:
net even wat van opgezocht maar lijkt heel anders.

Elise
Berichten: 8747
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Elise » 04 okt 2010, 15:00

Hans R schreef:
Richardt. schreef:Volg dit topic bij vlagen en weet dus niet alles.

Maar wat was precies de reden dat de 340 R het veld moest ruimen? Leek me toch de lightweight bij uitstek eigenlijk 8)

Tja eigenlijk wel ja.. :roll: misschien was het wel dat ik er alleen maar mee naar het circuit reed en erop natuurlijk en weer naar huis.. het is niet de auto om even een leuk ritje te gaan maken.
Als die 340R niet de auto is om even een leuk ritje te gaan maken, waarom kijk je dan wel naar een S1?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 15:09

kijk eens wat ik vond....

de nr:001 van Lotus een echte 240R dat was/is ook een heel bijzonder apparaat...wel RHD magoed, prijs is redelijk voor die auto...veel in de bladen enz enz.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=b3dwxl3yxc2i" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkoopprijs: € 35.000,-

Kilometerstand: 71.000 km
Bouwjaar 06/2005
Vermogen: 177 kW (241 pk)
Brandstof: Benzine
Kleur: Zwart Metallic
gaaf, het dakje kan er af en het stuur ook :mrgreen:

Afbeelding

bovendien canvas dakje er ook bij enz enz

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door N!co » 04 okt 2010, 15:17

Elise schreef:
Hans R schreef:
Richardt. schreef:Volg dit topic bij vlagen en weet dus niet alles.

Maar wat was precies de reden dat de 340 R het veld moest ruimen? Leek me toch de lightweight bij uitstek eigenlijk 8)

Tja eigenlijk wel ja.. :roll: misschien was het wel dat ik er alleen maar mee naar het circuit reed en erop natuurlijk en weer naar huis.. het is niet de auto om even een leuk ritje te gaan maken.
Als die 340R niet de auto is om even een leuk ritje te gaan maken, waarom kijk je dan wel naar een S1?
Het dak lijkt me. Als je geluk hebt met een S1 is die nog dicht ook. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Michel P » 04 okt 2010, 15:25

Dichter dan een 340R is een S1 weer wel ;-) De Exige S2 is wel waterdicht ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Downforce Hans » 04 okt 2010, 15:29

Moet hier een beetje om lachen, de vraag of de wagen wel waterdicht is :roflol:

Of ga je toch een boot kopen, hansiepansie :wink:

Elise
Berichten: 8747
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Elise » 04 okt 2010, 15:49

Michel P schreef:Dichter dan een 340R is een S1 weer wel ;-) De Exige S2 is wel waterdicht ;-)

Michel
Uit de quote van Hans krijg ik de indruk dat het niet alleen om het dakje gaat. Want op een droge dag zou je een 340R ook prima voor een "leuk ritje" kunnen gebruiken.
Vandaar ook dat ik me afvraag waarom Hans dan toch naar een S1 kijkt.....

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Emiel » 04 okt 2010, 15:53

S1 zonder goede stoelen ga je ook niet even een ritje maken/dag tochtje.
Dagje Nordschleiffe stap je ook kreupel uit als je wat aanleg hebt voor rug/nek pijn.

En een S1 dicht.. :clap: :roflol: goede grap :roflol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Michel P » 04 okt 2010, 15:56

Elise schreef:
Michel P schreef:Dichter dan een 340R is een S1 weer wel ;-) De Exige S2 is wel waterdicht ;-)

Michel
Uit de quote van Hans krijg ik de indruk dat het niet alleen om het dakje gaat. Want op een droge dag zou je een 340R ook prima voor een "leuk ritje" kunnen gebruiken.
Vandaar ook dat ik me afvraag waarom Hans dan toch naar een S1 kijkt.....
Dat en wat bagage ruimte is toch wel zijn grootste probleem met de 340R. En dat kan ik mij goed voorstellen. Vergis je niet dat als je een dagje NS wil doen met je 340R of zelfs en weekend, je bijna niet alleen op pad kan, en je daarnaast erg afhankelijk bent van de weergoden.

Een paar druppels in de auto is wat anders dan dat je de flacon badschuim aan de spiegel van de 340R heb hangen als je op pad gaat ;-)

Michel

Elise
Berichten: 8747
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Elise » 04 okt 2010, 16:05

Michel P schreef:Een paar druppels in de auto is wat anders dan dat je de flacon badschuim aan de spiegel van de 340R heb hangen als je op pad gaat ;-)
:roflol:

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Emiel » 04 okt 2010, 16:23

LOL @ Michel

Hans R schreef:
Vandaag even gebeld naar deze man, is idd een standaard motor in de Elise, mooie basis voor een Duratec :wink:

Superleuk rijden zo'n Elise met Duratec met 200pk misschien nog wel leuker dan een Exige
Jammer wel dat het een Cat D is. Zou even goed kijken wat er voor schade is geweest.
Anders ligt je duratec straks op straat als je gas geeft (frame schade)

Gebruikersavatar
Marty
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2010, 23:54

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Marty » 04 okt 2010, 20:50

N!co schreef: Het dak lijkt me. Als je geluk hebt met een S1 is die nog dicht ook. :mrgreen:

dichter dan dat van een 340R maar ik heb heel wat gedweild :stom: , lijkt nu een beetje dicht.
eindelijk .

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Hans R » 05 okt 2010, 07:52

N!co schreef:
Elise schreef:
Richardt. schreef:Volg dit topic bij vlagen en weet dus niet alles.

Maar wat was precies de reden dat de 340 R het veld moest ruimen? Leek me toch de lightweight bij uitstek eigenlijk 8)

Als die 340R niet de auto is om even een leuk ritje te gaan maken, waarom kijk je dan wel naar een S1?
Het dak lijkt me. Als je geluk hebt met een S1 is die nog dicht ook. :mrgreen:
De bruikbaarheid van o.a het dak en bagageruimte en zelfs zijramen.. dat is best lekker als je dat nooit gehad heb :wink:
Maar de S1 is ook afgevallen ik vind het model superleuk maar het wordt weer zo gedoe allemaal ombouwen LHD, Duratec inbouwen en blijft dat heel enzo.. zo best is een Duratec in de basis ook weer niet, er zijn betere motoren zoals een Audi turbo zoals in de Donkervoort D8.

Maar goed de zoektocht gaat verder naar een Exige S2, ik ben gisteren nog even bij Verhiest in Oostende geweest en daar stond weer een Cup 240 wat een gaaf ding maar hij was helaas niet te koop.. ik heb de hele winter, komt goed :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Michel P » 05 okt 2010, 09:25

Verstandige keuze Hans, en neem vooral de tijd.

Michel

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door Rupie » 05 okt 2010, 09:30

En houd inderdaad die Belgen in de gaten, volgens mij komt daar regelmatig wat interessants voorbij. Markt lijkt groter dan die hier in Nederland.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34376
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Lotus 340 R Exit..

Bericht door JP » 05 okt 2010, 09:39

Zijn zo duur, bij die Belgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, Bombadil, Cazzo46, EvdP, Joost H., Martijn_bmw, matthyssie, maurizio, nielsdf en 7 gasten