Ook een mooie. Beetje druk zetten op de lamlendige uitkeringstrekker.• Indien gedrag of kleding van iemand feitelijk zijn kansen op beschikbaarheid voor de
arbeidsmarkt beperkt, volgt een weigering, korting of intrekking van een uitkering op
grond van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Zo nodig zal het kabinet daartoe met een
voorstel komen.
Hoofdlijnen regeerakkoord
- Ravin ///M
Re: Hoofdlijnen regeerakkoord
- Joop
Stempel en pootje onder het contract en gaan regeren!
- wjn
Leuk voor die bijstandsmoeder die liever het geld aan haar kinderen besteed, zodat die op school niet gepest worden. Gewoon uit de praktijk.Ravin ///M schreef:Ook een mooie. Beetje druk zetten op de lamlendige uitkeringstrekker.• Indien gedrag of kleding van iemand feitelijk zijn kansen op beschikbaarheid voor de
arbeidsmarkt beperkt, volgt een weigering, korting of intrekking van een uitkering op
grond van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Zo nodig zal het kabinet daartoe met een
voorstel komen.
Ik had liever gezien dat iemand die een uitkering heeft, verplicht klusjes voor de gemeente moet opknappen. Naar gelang wat ie kan. Scheelt de gemeente weer geld.
Ook die idiote regeling dat uitkering e.d. deels afhangt van je laatst verdiende salaris kon afgeschaft worden, dat weerhoudt ook veel mensen om tijdelijk een baantje te nemen, omdat ze er dan later op achteruit gaan.
- Michel P
+1Ravin ///M schreef:Ook een mooie. Beetje druk zetten op de lamlendige uitkeringstrekker.• Indien gedrag of kleding van iemand feitelijk zijn kansen op beschikbaarheid voor de
voorstel komen.
- Ravin ///M
Als ik zie hoe mijn assistentes mét kinderen hun werk doen, vraag ik me altijd af hoe het toch kan dat zij als alleenstaand moeder geen 'bijstandsmoeder' zijn. Ik denk dat de praktijk eens in moet gaan zien dat bijstandsmoeder zijn ook in zekere mate een keus is.wjn schreef: Leuk voor die bijstandsmoeder die liever het geld aan haar kinderen besteed, zodat die op school niet gepest worden. Gewoon uit de praktijk.
Overigens denk ik niet dat deze situatie met dit voorstel wordt bedoeld.
Laatst gewijzigd door Ravin ///M op 01 okt 2010, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michel P
+1 goed bezig RavinRavin ///M schreef:Als ik zie hoe mijn assistentes mét kinderen hun werk doen, vraag ik me altijd af hoe het toch kan dat zij als alleenstaand moeder geen 'bijstandsmoeder' zijn. Ik denk dat de praktijk eens in moet gaan zien dat bijstandsmoeder zijn ook in zekere mate een keus is.wjn schreef: Leuk voor die bijstandsmoeder die liever het geld aan haar kinderen besteed, zodat die op school niet gepest worden. Gewoon uit de praktijk.

Michel
- wjn
Mijn vriendin was ook een alleenstaande werkende moeder, die het regelde om tussen de middag voor haar kind thuis te zijn en daarna weer te gaan werken e.d.Ravin ///M schreef:Als ik zie hoe mijn assistentes mét kinderen hun werk doen, vraag ik me altijd af hoe het toch kan dat zij als alleenstaand moeder geen 'bijstandsmoeder' zijn. Ik denk dat de praktijk eens in moet gaan zien dat bijstandsmoeder zijn ook in zekere mate een keus is.wjn schreef: Leuk voor die bijstandsmoeder die liever het geld aan haar kinderen besteed, zodat die op school niet gepest worden. Gewoon uit de praktijk.
Overigens denk ik niet dat deze situatie met dit voorstel wordt bedoeld.
Dus ja, iemands instelling telt idd ook mee.
Maar ik ken ook persoonlijk de andere kant, van mensen die ondanks vele sollicitaties gewoon niet aan het werk kwam....
- JP
Hoorde Rutte gister nog iets vertellen, dat je nu een inbreker het huis uit mag trappen. Oid.....
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Het feit dat een uitkering icm extra gemeentelijke voorzieningen meer of gelijk was aan het minimum loon, helpt natuurlijk ook niet.
Dus of de uitkering omlaag, of het minimumloon omhoog.
Voor onze economie zal de uitkering omlaag beter zijn, met bewaking van de menselijkheid natuurlijk, in de vorm van goede communicatie/controle door de sociale dienst.
Het zal in ieder geval een groter deel van de lamballen aan het werk brengen dan nu het geval is.
Dus of de uitkering omlaag, of het minimumloon omhoog.
Voor onze economie zal de uitkering omlaag beter zijn, met bewaking van de menselijkheid natuurlijk, in de vorm van goede communicatie/controle door de sociale dienst.
Het zal in ieder geval een groter deel van de lamballen aan het werk brengen dan nu het geval is.
- GTRene
kloptJP schreef:Hoorde Rutte gister nog iets vertellen, dat je nu een inbreker het huis uit mag trappen. Oid.....

dus een dikke plus, je mag dus beginnen zonder eerst af te wachten dat hij/zij begint

en dus de inbreker voor het gerecht komt en niet jij

- GTRene
alleen beginnen nu nog meer die oude CDA
blinde vinken zich meer te roeren...
gelukkig ook veel belangrijke die graag samen willen werken met PVV en VVD.
--Ruud Lubbersvan Agt en Hirsh Balin die fel tegen samenwerking zijn...ze rukken het helemaal uit verband op een paar punten...ze luisteren helemaal niet, oud en doof.
die drie Lubbers en v Agt en Hirsch kwamen daarvoor ff op de foto samen, het is ze af te lezen...

van Agt dreigt met opstappen/lidmaatschap bij CDA
mooi, opgeruimd staat netjes...next.

gelukkig ook veel belangrijke die graag samen willen werken met PVV en VVD.
--Ruud Lubbersvan Agt en Hirsh Balin die fel tegen samenwerking zijn...ze rukken het helemaal uit verband op een paar punten...ze luisteren helemaal niet, oud en doof.
die drie Lubbers en v Agt en Hirsch kwamen daarvoor ff op de foto samen, het is ze af te lezen...
van Agt dreigt met opstappen/lidmaatschap bij CDA

- HansD
Lekker slimme opmerking van hem ja. Buiten dat ik het er wel mee eens ben heeft hij daar geen fuck over te zeggen. Daar hebben we rechters voor en niet een premier die graag populistisch roept.JP schreef:Hoorde Rutte gister nog iets vertellen, dat je nu een inbreker het huis uit mag trappen. Oid.....
Kun je ook naar Rutte toekomen voor seponering van je zaak als je een inbreker half dood slaat?
- ErikMartijn
Een paar ferme tikken zei hij, dat is wat anders dan half dood slaan... Al weet ik niet hoe hard die tikken van jou zijn natuurlijk. 

- HansD
Dat bedoel ik dus. Wat zijn een paar ferme tikken? En als hij door zo'n tik van de trap flikkert en overlijdt?
Ik zou een inbreker ook een paar goeie tikken geven als ik de kans zou krijgen maar het is niet aan dhr Rutte om zoiets te gaan beweren. Daar hebben we nog altijd rechters voor, ik ben wel benieuwd of zo'n uitspraak als een soort van jurisprudentie kan gelden (Macboy!!) en dus indirect een vrijbrief is.
Ik zou een inbreker ook een paar goeie tikken geven als ik de kans zou krijgen maar het is niet aan dhr Rutte om zoiets te gaan beweren. Daar hebben we nog altijd rechters voor, ik ben wel benieuwd of zo'n uitspraak als een soort van jurisprudentie kan gelden (Macboy!!) en dus indirect een vrijbrief is.
-
Ze maken beleid en dit zijn de plannen voor de komende jaren. Net zoals jij vandaag nog geen 130 km/u mag rijden. Heeft ook niks met populistisch gedoe te maken als ze het plan serieus gaan uitwerken.
Uiteindelijk zal het dus een wetsvoorstel worden. Pas op dat moment is het verder uitgewerkt en als het goed is juridisch waterdicht.
Uiteindelijk zal het dus een wetsvoorstel worden. Pas op dat moment is het verder uitgewerkt en als het goed is juridisch waterdicht.
- Maus335i
En al die uitkeringsgerechtigden die vervolgens werk van gemeentewerkers overnemen, zodat er weer flink wat mensen op straat staan zonder inkomen die de economie niet kunnen spekken. Voor elk voordeel valt een nadeel te verzinnen, afzeiken is dan ook makkelijker dan een fatsoenlijke oplossing verzinnen.wjn schreef:Leuk voor die bijstandsmoeder die liever het geld aan haar kinderen besteed, zodat die op school niet gepest worden. Gewoon uit de praktijk.
Ik had liever gezien dat iemand die een uitkering heeft, verplicht klusjes voor de gemeente moet opknappen. Naar gelang wat ie kan. Scheelt de gemeente weer geld.
Ook die idiote regeling dat uitkering e.d. deels afhangt van je laatst verdiende salaris kon afgeschaft worden, dat weerhoudt ook veel mensen om tijdelijk een baantje te nemen, omdat ze er dan later op achteruit gaan.
Dat een uitkering deels afhangt van je laatst verdiende salaris (maximaal 2 jaar) vind ik niet meer dan logisch. Waarom zou iemand die maandelijks 5000 euro aan inkomstenbelasting af heeft gedragen voor sociale zekerheden, evenveel uitkering krijgen als iemand die maandelijks 500 euro afgedragen heeft? Omgekeerde wereld.
Mensen voor een links kabinet zien niks in een rechts akkoord en mensen voor een rechts kabinet zien niks in een links akkoord, da's logisch. En elk voordeel heb zn nadeel........ genoeg toepasselijke Cruijff quotes?
+veel voor Ravin, die de moeite neemt het héle akkoord te lezen. Iets wat je van veel politici niet eens kan zeggen (half uurtje na bekendmaking al een oordeel hebben over een stuk van pakweg 100 pagina's?)
- Oscar29
beroepsrisico?HansD schreef:Dat bedoel ik dus. Wat zijn een paar ferme tikken? En als hij door zo'n tik van de trap flikkert en overlijdt?

Als iemand mijn huis ongevraagd binnenkomt zal dat niet voor een kopje thee zijn. Heb ik dan niet het recht om zo'n figuur op alle mogelijke manieren (binnen het redelijke natuurlijk) het huis uit te zetten? Maargoed, dat is een andere discussie

Wel een beetje dom om dat soort popie uitspraken te gaan doen natuurlijk. Waren die besluiten over importbruiden echt zo belangrijk dat er 2 van in de hoofdlijnen moeten staan?

- HansD
Die gemeentewerkers krijgen binnenkort wel de keus dat ze OF een lager (minimum)loon kunnen accepteren OF eruit geflikkerd worden voor iemand die wel voor dat verlaagde mimimumloon wil werkenEn al die uitkeringsgerechtigden die vervolgens werk van gemeentewerkers overnemen, zodat er weer flink wat mensen op straat staan zonder inkomen die de economie niet kunnen spekken
Dat zeker maar het is niet aan meneer Rutte om te bepalen wat wel en niet geoorloofd is -zeker niet in zulke vage bewoordingen- tenzij hij het in een wet bepaald.beroepsrisico?
- GTRene
er komt nu al een rechtstreek-se bedreiging van de Taliban (volgens RTL net, straks om 19.30 meer)? die Nederland een lesje wil leren vanwege het anti Islam beleid...wat eigenlijk niet echt zo is(immers er wordt vaak genoeg aangehaald dat er ook juiste/gewone gelovers? zijn) maar alleen gericht tegen de strenge onderwerpende/dreigende islamisten...zoals dat soort lui bv
wat dat betrefd hebben ze hier en in andere landen wel gelijk, de bewijzen daarvoor dragen ze zelf aan hiermee
(extremisten...doch ook broeders van)
met andere woorden...zij(extremisten) denken dat anti islam tegen elke vorm van Islam is, en dus bedreigen ze ons dan maar(net zoals ze bij die vrouwen doen en andere mensen) zodat we??
ja wat... het maar niet doen? ze maken alleen dan maar meer duidelijk dat er gevaarlijke dreigende mensen rondlopen en dus nog meer mensen inzien wat voor enge groeperingen er rond lopen.
nahja, we zien het wel
hoop toch dat we binnen afzienbare tijd/jaren van dit soort geloven af zijn (ja ook oude andere geloven) en dat er eventueel wat anders voor in de plaats komt, iets universeels...maja das nog een idiologie/utopie voor de eerste 50 jaar nog wel

wat dat betrefd hebben ze hier en in andere landen wel gelijk, de bewijzen daarvoor dragen ze zelf aan hiermee

met andere woorden...zij(extremisten) denken dat anti islam tegen elke vorm van Islam is, en dus bedreigen ze ons dan maar(net zoals ze bij die vrouwen doen en andere mensen) zodat we??
ja wat... het maar niet doen? ze maken alleen dan maar meer duidelijk dat er gevaarlijke dreigende mensen rondlopen en dus nog meer mensen inzien wat voor enge groeperingen er rond lopen.

nahja, we zien het wel

hoop toch dat we binnen afzienbare tijd/jaren van dit soort geloven af zijn (ja ook oude andere geloven) en dat er eventueel wat anders voor in de plaats komt, iets universeels...maja das nog een idiologie/utopie voor de eerste 50 jaar nog wel

- Ravin ///M
Interessante passages uit het financiële kader:
Per 2012 worden de kosten van politieinzet doorberekend aan de organisatie van een
evenement. Voetbal ook?
Besparingen in de rechtsbijstand worden gerealiseerd door het invoeren van de mogelijkheid
om zonder tussenkomst van een advocaat een echtscheiding bij de rechter aan te vragen.
In de civiele rechtspraak wordt de meervoudige rechtspraak beperkt. Alle civiele kantonzaken
zullen in hoger beroep enkelvoudig worden behandeld. Wat betekent dit, anyone?
De rechtspraak wordt per 2013 bekostigd door degenen die daar gebruik van maken. Personen
met lage inkomens worden gecompenseerd.
Door structureel gebruik te maken van automatische nummerplaatherkenning (ANPR) wordt 14
mln. aan extra strafrechtelijke inkomsten gegenereerd.
Door af te zien van invoering van de kilometerheffing kan het hiervoor gereserveerde
investeringsbedrag bespaard worden.
De kosten voor het gebruik van het spoor worden doorberekend aan de vervoerders.
Treinkaartje kost dan...?
Verminderen van het aantal politieke ambtsdragers bij provincies, gemeenten en
waterschappen levert een besparing op de loonkosten en de kosten aan directe
ondersteuning.
Verminderen van het aantal leden van de StatenGeneraal met éénderde levert een
besparing op van 6 mln structureel. Hiervoor is een grondwetswijziging nodig.
Kan dat?
Er vindt een bezuiniging plaats op de publieke omroep alsmede o.a. de themakanalen en het
muziekcentrum voor de omroep. Hiertoe zal met ingang van 2016 het stelsel worden gewijzigd
(de huidige erkenningperiode loopt tot en met 2015). Op grond van de mogelijkheden binnen
het huidige stelsel worden vanaf 2013 de uitgaven aan de publieke omroep stapsgewijs
verlaagd. Hiertoe zal per 1 januari 2013 een nieuwe Mediawet van kracht worden. De 200 mln
taakstellende structurele besparing zal, indien dat een verschraling van kwaliteit tot gevolg
mocht hebben, leiden tot één publiek net minder.
De subsidies op het terrein van VenW worden beperkt. Daarbij zal het huidige takenpakket
van het KNMI nader worden bezien (evt. privatisering).
...er wordt een grotere verantwoordelijkheid voor het aantonen van zijn of
haar identiteit bij de vreemdeling gelegd. Nederland blijft hiermee voldoen aan haar internationale
verplichtingen. Dit levert 30 mln structureel op (grotendeels gebaseerd op BHO variant 14 A).
Daarnaast worden de leges voor reguliere aanvragen kostendekkend gemaakt. Dit levert
structureel 25 mln op (vanaf 2014).
Er wordt uiterlijk in 2013 een sociaal leenstelsel ingevoerd ten behoeve van inburgeringscursussen
(zie onder de intensiveringen). Tot slot wordt het specifieke integratiebeleid geheel afgeschaft (dit
betreft het integratiebeleid wat op artikel 4 van de oude begroting van Wonen Wijken en Integratie
stond). Dit levert structureel 29 mln op.
De lonen in de collectieve sector (excl. zorg) worden in 2011 bevroren.
Uitzendwerkgevers worden verantwoordelijk voor twee weken loondoorbetaling bij ziekte van
hun werknemers. Werd tijd!
In HAVO en VWO wordt het aantal profielen teruggebracht. De efficiencywinst blijft deels bij
scholen; €50 mln wordt ingeboekt. Geheel terug naar de jaren 80 was beter geweest imho.
De OV!kaart voor langstudeerders (nominaal+1) wordt afgeschaft.
Door de invoering van gratis schoolboeken en toenemende digitalisering van lesmateriaal is er
sprake van een bewuster inkoopbeleid. Op het budget voor lesmateriaal wordt daarom een
efficiencykorting toegepast.
Het collegegeld voor studenten die langer dan 1 jaar uitlopen in hun studie wordt verhoogd
met € 3000. De verhoging van de collegegelden voor de langstudeerders en een aanvullende
efficiencykorting voor langstudeerders (eveneens 3000 euro) worden in mindering gebracht op
het instellingsbudget. In de raming is rekening gehouden met een gedragseffect van 25%, te
bereiken in 4 jaar. De rijksbijdrage aan de instellingsbudgetten wordt navenant verlaagd.
Fiscale weglek wordt voorkomen. (Langstudeerder gaat meer betalen, en de instelling krijgt
minder subsidie... dat wordt voor de onderwijsbureau's dus: intensief begeleiden of wegpesten.)
Binnen de jeugdzorg breed wordt een eigen bijdrage ingevoerd. Bij uithuisplaatsing wordt deze
bijdrage (ten minste) gelijk gemaakt aan de besparing die in een gezin optreedt als gevolg van
het uithuis plaatsen van een kind. Concreet wordt hierbij dan uitgegaan van een eigen bijdrage
van 3400 euro per kind per jaar. Daarnaast wordt er een eigen bijdrage ingevoerd voor
(ouders van) jeugdigen die AWBZ zorg ontvangen. Mooi! kosten leggen bij de non-opvoedende ouders.
Verzekerde prestaties (geneeskundige zorg, geneesmiddelen en GGZzorg) gericht op
behandeling van een lage ziektelast worden uit het basispakket gelicht; hiervoor kunnen
aanvullende verzekeringen worden afgesloten. Dit leidt tot een structurele besparing van 1,0
mld. Ben benieuwd wat er dan nog in dat basispakket zit, en of de premies er ook op worden aangepast.
Vraag me trouwens af hoe een pakketversobering leidt tot zo'n grote overheidsbesparing. De overheid
is toch niet de verzekeraar?
Het afschaffen van de werelddekking (zorgverzekering) (buiten de EU) moet leiden tot een daling
van de uitgaven met 0,03 mld vanaf 2012, oplopend tot 0,06 mld vanaf 2013. Opletten bij vakanties dus!
De uitbreiding van de operationele sterkte van de Politie leidt tot meer druk op de rest van de
keten: daarom vinden intensiveringen plaats ten behoeve van vervolging (OM) en berechting
(ZM).
Het budget voor aanleg van wegen en ook spoor wordt verhoogd.
Geobjectiveerd goede prestaties van docenten worden sterker beloond door het introduceren
van opbrengstgerichte financiële beloningen voor (teams van) leraren.
Er wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van PABO’s en lerarenopleidingen, gekoppeld aan centrale
examinering op basis van de Kennisbasis. Het al door de sector in ontwikkeling zijnde
scholingsregister wordt uitgebreid met een verplichting voor het onderhoud en waar nodig
verhoging van kennis en vaardigheden van docenten en schoolleiders. Hiervoor wordt extra
scholingsbudget beschikbaar gesteld.
Podiumkunsten (niet circussen en bioscopen) en kunst en verzamelvoorwerpen worden onder
het hoge tarief gebracht.
Vervallen: heffingskortingen voor groen beleggen, sociaal!ethisch beleggen, cultureel
beleggen en beleggingen in durfkapitaal.
De doorstroming op de huurmarkt wordt bevorderd door voor huurders van een gereguleerde
woning, met een huishoudinkomen van meer dan 43.000 euro, jaarlijks een maximale huurstijging
van inflatie+5% toe te staan.
De spaarloon en levensloopregeling worden budgetneutraal geïntegreerd in een nieuwe
vitaliteitsregeling.
Per 2012 worden de kosten van politieinzet doorberekend aan de organisatie van een
evenement. Voetbal ook?
Besparingen in de rechtsbijstand worden gerealiseerd door het invoeren van de mogelijkheid
om zonder tussenkomst van een advocaat een echtscheiding bij de rechter aan te vragen.
In de civiele rechtspraak wordt de meervoudige rechtspraak beperkt. Alle civiele kantonzaken
zullen in hoger beroep enkelvoudig worden behandeld. Wat betekent dit, anyone?
De rechtspraak wordt per 2013 bekostigd door degenen die daar gebruik van maken. Personen
met lage inkomens worden gecompenseerd.
Door structureel gebruik te maken van automatische nummerplaatherkenning (ANPR) wordt 14
mln. aan extra strafrechtelijke inkomsten gegenereerd.
Door af te zien van invoering van de kilometerheffing kan het hiervoor gereserveerde
investeringsbedrag bespaard worden.
De kosten voor het gebruik van het spoor worden doorberekend aan de vervoerders.
Treinkaartje kost dan...?
Verminderen van het aantal politieke ambtsdragers bij provincies, gemeenten en
waterschappen levert een besparing op de loonkosten en de kosten aan directe
ondersteuning.
Verminderen van het aantal leden van de StatenGeneraal met éénderde levert een
besparing op van 6 mln structureel. Hiervoor is een grondwetswijziging nodig.
Kan dat?
Er vindt een bezuiniging plaats op de publieke omroep alsmede o.a. de themakanalen en het
muziekcentrum voor de omroep. Hiertoe zal met ingang van 2016 het stelsel worden gewijzigd
(de huidige erkenningperiode loopt tot en met 2015). Op grond van de mogelijkheden binnen
het huidige stelsel worden vanaf 2013 de uitgaven aan de publieke omroep stapsgewijs
verlaagd. Hiertoe zal per 1 januari 2013 een nieuwe Mediawet van kracht worden. De 200 mln
taakstellende structurele besparing zal, indien dat een verschraling van kwaliteit tot gevolg
mocht hebben, leiden tot één publiek net minder.
De subsidies op het terrein van VenW worden beperkt. Daarbij zal het huidige takenpakket
van het KNMI nader worden bezien (evt. privatisering).
...er wordt een grotere verantwoordelijkheid voor het aantonen van zijn of
haar identiteit bij de vreemdeling gelegd. Nederland blijft hiermee voldoen aan haar internationale
verplichtingen. Dit levert 30 mln structureel op (grotendeels gebaseerd op BHO variant 14 A).
Daarnaast worden de leges voor reguliere aanvragen kostendekkend gemaakt. Dit levert
structureel 25 mln op (vanaf 2014).
Er wordt uiterlijk in 2013 een sociaal leenstelsel ingevoerd ten behoeve van inburgeringscursussen
(zie onder de intensiveringen). Tot slot wordt het specifieke integratiebeleid geheel afgeschaft (dit
betreft het integratiebeleid wat op artikel 4 van de oude begroting van Wonen Wijken en Integratie
stond). Dit levert structureel 29 mln op.
De lonen in de collectieve sector (excl. zorg) worden in 2011 bevroren.
Uitzendwerkgevers worden verantwoordelijk voor twee weken loondoorbetaling bij ziekte van
hun werknemers. Werd tijd!
In HAVO en VWO wordt het aantal profielen teruggebracht. De efficiencywinst blijft deels bij
scholen; €50 mln wordt ingeboekt. Geheel terug naar de jaren 80 was beter geweest imho.
De OV!kaart voor langstudeerders (nominaal+1) wordt afgeschaft.
Door de invoering van gratis schoolboeken en toenemende digitalisering van lesmateriaal is er
sprake van een bewuster inkoopbeleid. Op het budget voor lesmateriaal wordt daarom een
efficiencykorting toegepast.
Het collegegeld voor studenten die langer dan 1 jaar uitlopen in hun studie wordt verhoogd
met € 3000. De verhoging van de collegegelden voor de langstudeerders en een aanvullende
efficiencykorting voor langstudeerders (eveneens 3000 euro) worden in mindering gebracht op
het instellingsbudget. In de raming is rekening gehouden met een gedragseffect van 25%, te
bereiken in 4 jaar. De rijksbijdrage aan de instellingsbudgetten wordt navenant verlaagd.
Fiscale weglek wordt voorkomen. (Langstudeerder gaat meer betalen, en de instelling krijgt
minder subsidie... dat wordt voor de onderwijsbureau's dus: intensief begeleiden of wegpesten.)
Binnen de jeugdzorg breed wordt een eigen bijdrage ingevoerd. Bij uithuisplaatsing wordt deze
bijdrage (ten minste) gelijk gemaakt aan de besparing die in een gezin optreedt als gevolg van
het uithuis plaatsen van een kind. Concreet wordt hierbij dan uitgegaan van een eigen bijdrage
van 3400 euro per kind per jaar. Daarnaast wordt er een eigen bijdrage ingevoerd voor
(ouders van) jeugdigen die AWBZ zorg ontvangen. Mooi! kosten leggen bij de non-opvoedende ouders.
Verzekerde prestaties (geneeskundige zorg, geneesmiddelen en GGZzorg) gericht op
behandeling van een lage ziektelast worden uit het basispakket gelicht; hiervoor kunnen
aanvullende verzekeringen worden afgesloten. Dit leidt tot een structurele besparing van 1,0
mld. Ben benieuwd wat er dan nog in dat basispakket zit, en of de premies er ook op worden aangepast.
Vraag me trouwens af hoe een pakketversobering leidt tot zo'n grote overheidsbesparing. De overheid
Het afschaffen van de werelddekking (zorgverzekering) (buiten de EU) moet leiden tot een daling
van de uitgaven met 0,03 mld vanaf 2012, oplopend tot 0,06 mld vanaf 2013. Opletten bij vakanties dus!
De uitbreiding van de operationele sterkte van de Politie leidt tot meer druk op de rest van de
keten: daarom vinden intensiveringen plaats ten behoeve van vervolging (OM) en berechting
(ZM).
Het budget voor aanleg van wegen en ook spoor wordt verhoogd.
Geobjectiveerd goede prestaties van docenten worden sterker beloond door het introduceren
van opbrengstgerichte financiële beloningen voor (teams van) leraren.
Er wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van PABO’s en lerarenopleidingen, gekoppeld aan centrale
examinering op basis van de Kennisbasis. Het al door de sector in ontwikkeling zijnde
scholingsregister wordt uitgebreid met een verplichting voor het onderhoud en waar nodig
verhoging van kennis en vaardigheden van docenten en schoolleiders. Hiervoor wordt extra
scholingsbudget beschikbaar gesteld.
Podiumkunsten (niet circussen en bioscopen) en kunst en verzamelvoorwerpen worden onder
het hoge tarief gebracht.
Vervallen: heffingskortingen voor groen beleggen, sociaal!ethisch beleggen, cultureel
beleggen en beleggingen in durfkapitaal.
De doorstroming op de huurmarkt wordt bevorderd door voor huurders van een gereguleerde
woning, met een huishoudinkomen van meer dan 43.000 euro, jaarlijks een maximale huurstijging
van inflatie+5% toe te staan.
De spaarloon en levensloopregeling worden budgetneutraal geïntegreerd in een nieuwe
vitaliteitsregeling.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De overheid is geen zorgverzekeraar, maar is bepalend voor wat er in de BV zit. De rijksoverheid betaalt dit ook..................Verzekerde prestaties (geneeskundige zorg, geneesmiddelen en GGZzorg) gericht op
Door onderdelen uit de BV naar de AV te brengen, moeten mensen dit zelf privaat gaan verzekeren, de zorgverzekeraar moet in dit geval wel zelf betalen. Hiermee kan de rijksoverheid haar gestelde besparing dus halen............
- Ravin ///M
Ok, nooit geweten dat de overheid de kosten van de basisverzekering dekt, ik dacht dat ze
meebetaalde aan de premie. Tnx!
meebetaalde aan de premie. Tnx!
- markk
Kan me ook goed vinden in veel punten.
Min. loon omlaag en ambtenaren geen loonsverhoging ben ik het niet mee eens.
Min. loon is een vangnet om niet 'uitgebuit' te worden door werkgevers. Verder geeft het m.i. een belangrijke drempelwaarde in vergelijking met een uitkering. En zo een vetpot is min. loon toch ook niet.
Verder werken ambtenaren ook voor hun geld, hebben ze ook gezinnen en krijgen ze met inflatie te maken. Dus een normale inflatiecorrectie en/of een periodiek voor iemand die aan het begin / midden in zn carriere staat vind ik heel normaal.
disclaimer: beiden hebben overigens totaal geen invloed op mn eigen situatie. Ik ben geen ambtenaar en ik zit ook, net niet, op het min. loon
Mark
Min. loon omlaag en ambtenaren geen loonsverhoging ben ik het niet mee eens.
Min. loon is een vangnet om niet 'uitgebuit' te worden door werkgevers. Verder geeft het m.i. een belangrijke drempelwaarde in vergelijking met een uitkering. En zo een vetpot is min. loon toch ook niet.
Verder werken ambtenaren ook voor hun geld, hebben ze ook gezinnen en krijgen ze met inflatie te maken. Dus een normale inflatiecorrectie en/of een periodiek voor iemand die aan het begin / midden in zn carriere staat vind ik heel normaal.
disclaimer: beiden hebben overigens totaal geen invloed op mn eigen situatie. Ik ben geen ambtenaar en ik zit ook, net niet, op het min. loon

Mark
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Mooi plan hoor, een leenstelsel voor de inburgeringscursussen
Ben blij dat mijn vriendin daar nu al druk mee bezig is, ze vragen voor die cursus, die vanzelfsprekend van bijzonder hoogstaand niveau is, wel eventjes €5000,-
Daarna wil ze graag doorleren om echt goed Nederlands te gaan spreken maar t'is maar de vraag hoe dat dan betaald gaat worden, ik heb er een hard hoofd in...Ook fijn dat het minimumloon nog verder omlaag gaat, hoe zou ze in de toekomst dan die 5K terug moeten betalen? Niet iedereen die hier binnenkomt is academisch gevormd maar wil wel degelijk zijn of haar steentje bijdragen aan de BV Nederland.
Staan leuke punten in, jammer dat Wilders mee gaat regeren...

Ben blij dat mijn vriendin daar nu al druk mee bezig is, ze vragen voor die cursus, die vanzelfsprekend van bijzonder hoogstaand niveau is, wel eventjes €5000,-
Daarna wil ze graag doorleren om echt goed Nederlands te gaan spreken maar t'is maar de vraag hoe dat dan betaald gaat worden, ik heb er een hard hoofd in...Ook fijn dat het minimumloon nog verder omlaag gaat, hoe zou ze in de toekomst dan die 5K terug moeten betalen? Niet iedereen die hier binnenkomt is academisch gevormd maar wil wel degelijk zijn of haar steentje bijdragen aan de BV Nederland.
Staan leuke punten in, jammer dat Wilders mee gaat regeren...
Laatst gewijzigd door Bram op 02 okt 2010, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ravin ///M
Markk, medelijden met ambtenaren? Vergelijk even het aantal vrije dagen, de eventuele 14e maand, de uitbetaling van overuren en daarbovenop het verlaat mogen binnenkomen de volgende dag, om maar van de permanente baangarantie te zwijgen. Binnenkomen een uurtje later, naar huis gaan een uurtje eerder.
En over deze voorbeelden hoeven we niet te discussieren, dit zijn praktijkvoorbeelden.
De overheid moet eens concurrerend werkgever gaan worden en het overdreven 'goedwerkgeverschap' laten varen. Dan kun je ambtenaren meer betalen, omdat ze meer werk doen en dat met minder mensen.
En over deze voorbeelden hoeven we niet te discussieren, dit zijn praktijkvoorbeelden.
De overheid moet eens concurrerend werkgever gaan worden en het overdreven 'goedwerkgeverschap' laten varen. Dan kun je ambtenaren meer betalen, omdat ze meer werk doen en dat met minder mensen.