Hypotheek (gedeeltelijk) aflossen of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
2000USA

Re: Hypotheek (gedeeltelijk) aflossen of niet?

Bericht door 2000USA » 30 sep 2010, 16:34

Fabian schreef:Ik heb ook deel aflossingsvrij, deel banksparen. Ik bouw iets op voor later, maar blijf wel met een minimale restschuld zitten die naar mijn mening tegen die tijd peanuts is. Daarnaast een levensverzekering die ervoor zorgt dat nabestaanden niet met een hele hoge onbetaalbare hypotheek (maar een acceptabel deel) blijven zitten mocht er in de tussentijd iets met me gebeuren .

En meer aflossen kan altijd nog. Maar wie dan leeft, die dan zorgt is mijn motto.....(maar toch wel met enige zekerheid ingebouwd want wie weet wordt ik wel 100 :hmmm: )
Zelfde constructie hier. Levensverzekering en kapitaalverzekering in 1, die na 30 jaar nog 50% van de hypotheek laat bestaan. Ondanks dat je dan geen hypotheekaftrek meer hebt zou het dan acceptabel rondkomen moeten zijn.
Ik heb alles over voor mijn aanstaande kroost, maar vind het ook onzin om krom te liggen om maar het huis volledig afbetaald te hebben. Leef nu, daar hebben de kids ook het voordeel van.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 sep 2010, 21:04

Dat is niet dezelfde constructie :wink: Banksparen en Levensverzekering+kapitaalverzekering is niet hetzelfde natuurlijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2010, 21:36

1 De verwachting is dat de hypotheek rente nog 1-2 jaar laag blijft ( momenteel nog dalende)

2 Zit je momenteel, dan wel de komende 1-2 jaar aan het einde van je hypotheek termijn en je dus moet gaan verlengen.

Dan kan het gunstig zijn om;

De komende maanden je hypotheek over te sluiten.

1 De rente is dus historisch laag, maar zal dan ongetwijfeld (fors) stijgen)

2 Je boeterente zal te overzien zijn, een win-win situatie

Tip;

Bij het verlengen van je hypotheek bij dezelfde bank betaal je een soort van ingebouwde verlengings provisie ( soms wel 0,6 %) =Prolongatie opslag
Knetterhard uit onderhandlen............

http://www.fd.nl/artikel/20361244/straf ... moet-tafel" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 sep 2010, 21:43

Ik zou dan shoppen bij de buren :wink: In NL is de rente over een redelijke periode (10+ jaar) gewoon te hoog (lees:duur)

Elise

Bericht door Elise » 01 okt 2010, 14:50

romo schreef:Tip;

Bij het verlengen van je hypotheek bij dezelfde bank betaal je een soort van ingebouwde verlengings provisie ( soms wel 0,6 %) =Prolongatie opslag
Knetterhard uit onderhandlen............
Daar valt niet zoveel aan te onderhandelen.
Meestal krijg je 1 maand voordat je rentevastperiode afloopt pas het nieuwe voorstel van je hypotheekverstrekker.
Het aanvragen van een hypotheek ergens anders duurt vaak al een week of 6. Dus dat duurt te lang en kun je geen kant op (iets wat je huidige hypotheekverstrekker ook weet) en ben je haast verplicht om hun voorstel te accepteren.

Mijn tip :
Zorg dan je 2 á 3 maanden vóórdat je huidige rentevast periode afloopt gaat shoppen voor een andere hypotheek. Komt je huidige hypotheekverstrekker dan met een voorstel dan heb je in ieder geval een keuze.

Michel P

Bericht door Michel P » 01 okt 2010, 15:58

Gewoon na ontvangst van je verlengingsvoorstel van een handelsbank de rente vast zetten voor 1 maand variabel als dat gekozen kan worden of 1 jaar vast, dan kan je er met geen of amper kosten af bij oversluiten.

Vooral Rabobank, ABN AMRO, ING, SNS, Fortisbank (thans ABN AMRO) kennen dit soort laffe verlengingstarieven. Let wel op bij diverse zogenaamde voordeel hypotheken dient er in bepaalde bij oversluiten naar een andere geldgever tot 3% boete over de hoofdsom worden voldaan.......

Michel

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 okt 2010, 22:10

@Elise...........

Dat zeg ik dus ook........................vooral niet te lang wachten......................

Plaats reactie