Mooie column van Jeroen Bleekemolen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Mooie column van Jeroen Bleekemolen

Bericht door Wouter81 » 28 sep 2010, 22:11

Mooi verhaal, zo is het maar net. Al die saaie marketingpoppetjes met hun PR gelul... geef mij maar coureurs als Jos (en ook Jeroen). Niet lullen maar gasgeven. Herinnert me er weer aan dat ik Jos mis in de F1, wat een mooie tijden waren dat. :)
Tijden veranderen

(28/9/2010) In de autosport is een hoop veranderd in de loop der jaren. Teams en belangen zijn groter geworden en rijders moeten zich volgens het boekje gedragen om niet ontslagen te worden. Dat was vroeger nog wel eens anders. F1 rijders in de jaren '70 die op zaterdagavond nog even naar een feestje gingen om de mooiste pitspoes mee naar het hotel te nemen en als ze uit de raceauto stapten meteen een sigaret in hun mond namen. Doordat de sport steeds professioneler wordt, moet je tegenwoordig ook wel alles goed doen. Anders red je het natuurlijk niet meer. Maar er is daardoor zeker wel een stukje extra lol verdwenen.

Als ik de verhalen hoor van de generatie Jan Lammers, Huub Rothengatter, Arie Luyendyk en mijn vader dan weet je gewoon dat die een super tijd hebben gehad. Elkaar de hele dag dwars zitten, op welke manier dan ook, en de meeste rare streken uithalen. Ik leerde Jos voor het eerst pas echt goed kennen tijdens de eerste A1GP test op Silverstone. Daar waren we na een dag testen vroeg klaar en begon de verveling toe te slaan. Huub was er ook bij en die wist nog wel wat leuks. Vlakbij het circuit is een heel steil bruggetje, waar ze vroeger na de trainingen allemaal met de huurauto's heengingen om te kijken wie het verste kon springen. Hier zagen we wel wat in en voor ik het wist hing ik samen met Jos als Colin McRae in de lucht. Huub zei dat hij een mietje was en dat moet je tegen Jos natuurlijk niet zeggen. Dus bij de volgende en meteen laatste sprong knikte de auto half doormidden, begon olie te lekken en vloog zelfs in brand. Huub was wel sportief, want de auto stond op zijn naam. Dus hij heeft het ook op moeten lossen.

Dit was het begin van een heel leuk seizoen samen. Op het circuit volgas, maar daarnaast ook gewoon leuke dingen doen en plezier maken. Dat betekende natuurlijk niet dat we iedere week een huurauto plat reden, maar lol hadden we zeker. Ook later toen ik met Jos Le Mans reed, hebben we leuke tijden gehad. Dat is wat een hoop jonge coureurs vaak vergeten door zichzelf te serieus te nemen. Want als je kunt autoracen, is dat een voorrecht en daar moet je van genieten. Iedereen moet serieus zijn om goed te presteren, maar als je het naar je zin hebt, presteer je ook beter. Veel rijders vinden het belangrijker welk merk zonnebril ze op hebben en of hun haar wel goed zit. Want hun imago moet goed zijn. En vooral de hele dag roepen hoe hard je traint. Volgens mij hoeft een professionele coureur dat niet te zeggen. Sterker nog, het moet niet eens ter sprake komen. Je moet het gewoon zijn. We hebben soms best gelachen om wat mensen allemaal buiten het racen zelf doen voor aandacht. PR bureaus die de marketingstrategie bepalen van een jonge coureur en met de meeste bizarre kreten en bijnamen komen. Misschien is het toch handig om gewoon bij de basis te beginnen en zo hard mogelijk probeert te rijden en races te winnen.

Zo kwam Jos uiteindelijk ook in de Formule 1. Door te winnen en op die manier op te vallen. Niet door geld, geen PR onzin, maar gewoon op talent. En dat is knap voor een Nederlander. Want er zijn er maar heel weinig die in de Formule 1 kwamen zonder een bak geld mee te brengen. Ook mij is het niet gelukt om in de eerste jaren van mijn carrière genoeg op te vallen voor de Formule 1. Waar het ook aan lag, maakt niet uit. Als jonge coureur moet je meteen opvallen en winnen, zonder excuses. Dan is de Formule 1 ook zonder geld haalbaar. Dus ik ben snel reëel geworden en ben andere klassen gaan rijden, waar je ook als professional aan het racen bent. Inmiddels rij ik tegen de 40 weekenden per jaar over de hele wereld. Het is dan misschien geen Formule 1, maar ik heb het wel enorm naar mijn zin en kan er goed van leven.

Jos is nu natuurlijk volop bezig met de carrière van zijn zoon Max. En ik weet zeker dat ze tussen de races door ook echt leuke tijden hebben. Dat is een van de redenen waarom ik denk dat Max heel ver gaat komen. Hij heeft precies de goede opvoeding gehad en weet waar het om gaat. En dat is dus niet het merk raceschoenen o.i.d. maar gewoon de voet die erin zit. Ik heb ook net een zoon gekregen die Max heet. Mocht hij racen leuk vinden, zal ik hem ook zeker helpen. Want als je eenmaal in de racewereld zit, is de verslaving toegeslagen. En ik kan me niets leukers voorstellen dan later met hem naar de circuits te gaan.
bron: http://www.verstappen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

M@rcel

Re: Mooie column van Jeroen Bleekemolen

Bericht door M@rcel » 29 sep 2010, 14:13

Lachen met Jos?
Als er een rijder was die zichzelf te serieus nam was hij dat wel, wat een zuurpruim.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 sep 2010, 14:18

Leuke column inderdaad. Moet altijd zo lachen om die Zandvoort/Aerdenhout/Bloemendaal scene, kijk mij aan autosport doen :clap: Zal ik wel te Fries voor zijn..

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 29 sep 2010, 15:37

M@rcel schreef:Lachen met Jos?
Als er een rijder was die zichzelf te serieus nam was hij dat wel, wat een zuurpruim.
Als er hier iemand een zuurpruim is, dan ben jij het de laatste tijd wel. :bag: :angel:

PD power

Bericht door PD power » 29 sep 2010, 19:59

Wouter81 schreef:
Als er hier iemand een zuurpruim is, dan ben jij het de laatste tijd wel. :bag: :angel:

:roflol: :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 sep 2010, 20:12

Wouter81 schreef:

Marcel en jos zijn twee dikke vrienden dus marcel zal het wel weten hoe Jos real live is.. :hmmm:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 sep 2010, 00:23

Leuke column inderdaad! En moet ik de rest wel gelijk geven, vind Verstappen nou niet direct overkomen als een bere gezellige vent.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 30 sep 2010, 08:44

Neem nou een Robert Doornbos. OK, heeft een paar aardige dingen gedaan in zijn carrière. Wat F1 GP's gereden en een tijdje (via veel sponsoring) in Amerika rondgescheurd. In de Champcars behoorlijk goed, in de IndyCars reed hij geen deuk in een pakje boter.

Op dit moment een beetje hobbyen in een (met alle respect :)) flutklasse als Superleague Formula (waar hij overigens ook weinig presteert dit seizoen). Is allemaal niet erg maar wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat je zo'n vent vervolgens overal en nergens ziet opdraven. Allemaal feestjes, hier een demo geven, daar een presentatie geven, de popie jopie jongen uithangen, even als hoofdredacteur bij de Playboy patsen... als PR object zal hij het ongetwijfeld perfect doen en een droom voor z'n sponsors zijn.

Waar het mij om gaat is dat je hem (en zo zijn er meer) vooral bij randzaken in het nieuws hoort, die weinig met racen te maken hebben. Hij presteert de laatste jaren nou niet bepaald goed in een raceauto maar als je hem ziet en hoort praten, dan denk je dat een 3-voudig wereldkampioen F1 is aangeschoven. Geef eerst eens gas in een racewagen en win weer eens wat denk ik dan.

Al dat bla-bla geouwehoer....

Tom Coronel is er ook zoéén....

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 sep 2010, 14:22

Wouter81 schreef:
Omdat ik niet enthousiast kan worden van X-pipes, onderuit gegleden motorrijders bij flitskasten, ons Joske, hypocriet gedrag, kijk ons eens even geweldig zijn, meelopertjes, one-liners, na-pratertjes en wat al niet meer?

Ben net nog enthousiast over een Audi, moet niet gekker worden. :wink:

Joost H.

Bericht door Joost H. » 30 sep 2010, 14:24

bedankt voor de bevestiging :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 sep 2010, 14:27

At your service 8)

Andre

Bericht door Andre » 05 okt 2010, 12:42

Jos is zeker geen verkeerde gast. Zo ook Jeroen bleekemolen. Hele normale jongens en lopen echt niet naast hun race schoenen.

Het is prachtig dat Jos met zijn boeren limburgs F1 heeft gereden.

Nog zo n normale racer die ik heel simpathiek vindt is Peter Kox.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 okt 2010, 13:00

Tja, ben benieuwd hoe andere coureurs zijn buiten hun werk om.

Neem nou een Hamilton, een simpele burn out in Melbourne veroorzaakte complete chaos. Zoiets moet gewoon kunnen. Een boete is prima, die zouden wij ook krijgen. Maar zo'n ophef?

Toch jammer dat de doorsnee coureur al vanaf z'n 5e meer gecoacht wordt op PR dan op het rijden zelf. Althans, zo lijkt het soms...

HeinJ

Bericht door HeinJ » 13 dec 2010, 22:01

Dat verhaal zie je eigenlijk ook terug in de rest van 'de wereld' nu, niet alleen in het racen. Alles moet zo strikt mogelijk gereguleerd worden en van tevoren bepaald worden, en we lezen de wet tot op de letter nauwkeurig.. kijk maar naar Hamilton, hoeveel hamsters zijn er wel niet doodgegaan van al die rook van z'n banden? En hoeveel kinderen en Priussen had hij wel niet kunnen doodrijden? Levensgevaarlijk!

Er zijn imo gewoon veel te veel kleine groeperingen met hun eigen zeer belangrijke denkbeelden waar meer aandacht aan wordt besteed dan ze zouden moeten krijgen, gezien hun grootte. Daarom geniet ik zo van dit soort columns en verhalen.
Ik lees nu bijvoorbeeld een van die columnbundels van Clarkson, en hoewel je m best Clownson kan noemen zit er wel een kern van waarheid in zijn aangedikt-relativerende verhalen. Je zou de tijd waarin we nu leven eigenlijk de watnouals-periode moeten noemen. :roll:

busby

Bericht door busby » 14 dec 2010, 21:49

Ik sluit me aan bij Andre.
Geef jezelf de vrijheid om je eigen beeld van iemand te vormen en niet dat beeld van de media over te nemen. Ik vond Jos ook nooit de meest sympathieke persoon, totdat ik hem leerde kennen. Het is echt een aardige vent. Het zijn normale mensen in een niet normale omgeving, de omgeving doet vaak anders dan de mensen zelf, vooral bij al die media burootjes en trendy brillen......

Plaats reactie