Verzekering bonus malus vraag

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG

Verzekering bonus malus vraag

Bericht door EG » 29 sep 2010, 20:04

Vraagje aan de kenners / tussenpersonen hier:

Ik heb 3 auto's verzekerd. Staan dus allemaal op mijn naam.

Met eentje heb ik schade, daarbij val ik terug in de BM korting, begrijp ik, shit happens.

Dat heeft geen invloed op de andere verzekeringen denk ik? Maar wat ik absoluut niet begrijp:

Stel ik open een nieuwe verzekering, met een auto heb ik 5 jaar schadevrij bijv. maar met deze auto heb ik 1 schuldschade en 2 schadevrije jaren.

WTF moet ik dan invullen bij een nieuwe verzekering? Dat ik vanaf 0 moet beginnen? Of dat ik 1 schuldschade heb en 5 schadevrije jaren ofzo LOL ?

Of kan ik bijv. zeggen ik verkoop de auto met 5 schadevrije jaren, krijg royementsverklaring daarop staat 0 schadevrije jaren, stuur ik naar verzekering op en dan ga je verder alsof je geen schade hebt gehad?

Hoe werkt dit?

P.s. ik weet hoe dat BM systeem werkt, alleen niet hoe het bij meerdere voertuigen op een naam werkt...

Knot

Re: Verzekering bonus malus vraag

Bericht door Knot » 29 sep 2010, 20:17

Volgens mij gaat het op omdat jij zelf schade hebt gemaakt of erbij betrokken bent, of je nou 1 of 10 auto's hebt blijf je mikpunt van de aandacht.

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2010, 08:24

Inderdaad. Je hebt schuld schade gereden en dan maakt het verder niet uit waarmee.

EG

Bericht door EG » 30 sep 2010, 11:14

Ja maar hoe worden de schadevrije jaren opgeteld dan?

Stel je verkoopt alle drie de auto's, kan je dan alle schadevrije jaren optellen ? Of mag je alleen de hoogste pakken?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 sep 2010, 11:22

Heb wel eens meerdere auto's op naam gehad, 2. Waarbij de 2e in dezelfde schaal kwam als de 1e. Maar heb geen schade gereden dus weet niet wat er dan gebeurt. Kan me voorstellen dat beide dan naar beneden gaan. Anders verkoop ik de auto met weinig B/M en een maand later weer een 2e erbij op de hoogste B/M. Zal wel niet zo werken. Hebben jouw 3 auto's ieder een eigen B/M trede?

EG

Bericht door EG » 30 sep 2010, 11:26

Arthur schreef:Heb wel eens meerdere auto's op naam gehad, 2. Waarbij de 2e in dezelfde schaal kwam als de 1e. Maar heb geen schade gereden dus weet niet wat er dan gebeurt. Kan me voorstellen dat beide dan naar beneden gaan. Anders verkoop ik de auto met weinig B/M en een maand later weer een 2e erbij op de hoogste B/M. Zal wel niet zo werken. Hebben jouw 3 auto's ieder een eigen B/M trede?
Ja tuurlijk hebben ze een eigen BM/trede, het is niet mogelijk om dezelfde schadevrije jaren te pakken bij meerdere auto's, dan zet je 4 M3's op je naam met 30 jaar schadevrij ofzo.

Dat begrijp ik dus niet, je bouwt apart per auto/verzekering een BM/trede op. Maar stel je verkoopt de hele handel, waar kijken ze dan naar bij schadevrije jaren...?

VLA

Bericht door VLA » 30 sep 2010, 11:29

Zover ik weet zijn allebei mijn auto's in dezelfde trede geplaatst. Ik heb met auto nr 1 bijvoorbeeld 4 schadevrije jaren opgebouwd, en auto nr2 heb ik afgelopen jaar pas gekocht, maar die valt wel in dezelfde trede (aantal schadevrije jaren) als auto nr1.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2010, 11:30

Nou, nou :?
Zo tuurlijk is dat niet. Ik geef je net aan dat dat bij mij wel zo is. 2 auto's op dezelfde B/M trede waarbij de 2e er later ingekomen is.

Zoek het dan lekker zelf uit!

EG

Bericht door EG » 30 sep 2010, 11:39

Arthur schreef:Nou, nou :?
Zo tuurlijk is dat niet. Ik geef je net aan dat dat bij mij wel zo is. 2 auto's op dezelfde B/M trede waarbij de 2e er later ingekomen is.

Zoek het dan lekker zelf uit!
Dat bedoelde ik niet bijdehand ofzo hoor.

Toen ik belde voor een verzekering zeiden ze dat het niet mogelijk was, vandaar.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2010, 11:42

Nou, vooruit dan maar :wink:

Ik heb voorheen gezeten bij Univé en Kröller. Nu zit ik bij Unigarant. Momenteel heb ik maar 1 auto op naam dus weet niet of het bij Unigarant kan. Bij die andere 2 kan/kon het wel.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 sep 2010, 11:59

normaal gaat het om de bonus/malus van de verzekeringsnemer. bv A

dus heb je al een auto en koop je er 1 bij dan kan die veelal in dezelfde korting zeg 70% noclaim bv...

rijd je echter schade dus meneer A de verzekeringsnemer, dan ga je trede's omlaag van alle op die verzekeringsnemer staande auto's...

heb je echter 2 auto's op naam A en 1 auto van A maar op naam Ma...en A rijd schade gaan die 2 van A tredes omlaag maar auto op naam Ma niet :mrgreen:
zo werkt het volgens de normale regels volgens mij.

EG

Bericht door EG » 30 sep 2010, 12:11

Arthur schreef:Nou, vooruit dan maar :wink:

Ik heb voorheen gezeten bij Univé en Kröller. Nu zit ik bij Unigarant. Momenteel heb ik maar 1 auto op naam dus weet niet of het bij Unigarant kan. Bij die andere 2 kan/kon het wel.
No offence verder, is gewoon internet en dan zie je niet wat iemand echt bedoeld :forum: :)

Maar het word steeds duidelijker, ik heb de verzekering gebeld, niet alle verzekeringen accepteren een 2e auto met dezelfde BM ladder. Dus stel je koopt een 2e auto, dan begint ie bij 0. Maar sommige doen het weer wel.

Je hebt wel deze mogelijkheid, ik kan de verzekering zonder schade (en hoogste BM) gewoon schorsen bij verkoop, en bij een nieuwe auto gewoon verder gaan waar ik was gebleven. Maar 1 schade is niet een grote ramp volgens meneer verzekeraar. (premieverschil is niet erg groot).

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2010, 12:34

Dan moet je dus zorgen dat de duurste auto de hoogste B/M korting heeft. Keertje overschrijven doet wonderen, als kost dat ook een paar euri :wink:

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2010, 12:52

Je kan bij verschillende maatschappijen zelf kiezen...of alle vervoersmiddelen onder 1 BM trede, maar dan ga je ook met alle verzkeringen naar beneden mocht je schuld schade krijgen.

Of je kiest om alles apart te nemen. Bij een ander vervoersmiddel begin je dan op de standaard korting (sommige willen hier dan zelfs nog wel wat meer geven)

Hoeveel schadevrije jaren.... dan word het jaar gepakt waar je als laatste je schuldschade hebt staan. je kan niet alle schadevrije jaren van alle vervoersmiddelen optellen.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 sep 2010, 13:42

Ik heb de Lotus bij ASR en ook de 107 die op naam van mijn vrouw staat met mijn BM korting, terwijl zij geen schadevrije jaren heeft omdat ze de afgelopen 10 jaar geen eigen auto heeft gehad.

Even winkelen bied dus veel voordeel.

Michel

Plaats reactie