Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 13 sep 2010, 17:48

Of ik die er al in heb? Ik had er nog nooit van gehoord! Klinkt interessant maar ik geloof er niet zo in, maar ga wel even contact opnemen met dat bedrijf :)

Online
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Erik » 13 sep 2010, 22:31

hydroxidegas (=knalgas) werkt als katalysator om onvolledige verbranding volledig te maken
en als je vroeger hebt opgelet bij scheikunde weet je dat je met een belletje van 1cm de ruiten uit het scheikundelokaal blaast :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28602
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2010, 08:42

Erik schreef:als je vroeger hebt opgelet bij scheikunde weet je dat je met een belletje van 1cm de ruiten uit het scheikundelokaal blaast :mrgreen:
:shocking: :roflol:

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 16 sep 2010, 21:28

Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen: http://www.mijnbluemotion.nl/laatste-re ... ocenter-81" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden.
Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op.

Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet.

Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28602
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2010, 09:10

moet goedkomen bij Carrec! die mannen heb veel verstand van auto's :D

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 18 sep 2010, 01:51

Ha, die Yoan;

Is het misschien safer/slimmer omdat in plaats van met een handmatige schakelaar electronisch te doen? Bijvoorbeeld door boven de 90km/h in V uit en daaronder weer in te laten schakelen? Moet toch niet zo heel moeilijk zijn, lijkt me.

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 19 sep 2010, 13:06

Ik weet niet hoe ze het precies in gaan bouwen, maar komt wel goed.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Petrolhead Tom » 21 sep 2010, 15:17

Alweer wat nieuws te melden?

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door RutgerK » 21 sep 2010, 15:19

Yoan schreef:Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen: http://www.mijnbluemotion.nl/laatste-re ... ocenter-81" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden.
Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op.

Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet.

Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt.
Het motormanagement was toch aangepast? Maakt de timing niet uit bij het aanpassen?

De motor was

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 22 sep 2010, 22:44

Yooo ben ik weer. Motormanagement is aangepast inderdaad, de timing staat nu weer in ieder geval goed.

De auto heeft ruim een week bij Carrec Technocenter gestaan voor mooie updates. De elektronische stuurpomp is gemonteerd: http://www.mijnbluemotion.nl/elektronis ... ngepast-83" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Prachtig stukje maatwerk vind ik zelf

Afbeelding

Afbeelding

Ook is de versnellingsbak voorzien van een langere vijfde versnelling. Bij 1800 toeren reed de auto 84 km/u, nu 90. Oftewel minder toeren bij dezelfde snelheid!

Nog een paar updates en dan zijn we klaar voor de rit naar Stockholm. Leuk hierbij te vermelden is dat Shell de brandstof hiervoor sponsort!

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door RutgerK » 22 sep 2010, 22:50

Yoan schreef:Yooo ben ik weer. Motormanagement is aangepast inderdaad, de timing staat nu weer in ieder geval goed.

De auto heeft ruim een week bij Carrec Technocenter gestaan voor mooie updates. De elektronische stuurpomp is gemonteerd: http://www.mijnbluemotion.nl/elektronis ... ngepast-83" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Prachtig stukje maatwerk vind ik zelf

Afbeelding

Afbeelding

Ook is de versnellingsbak voorzien van een langere vijfde versnelling. Bij 1800 toeren reed de auto 84 km/u, nu 90. Oftewel minder toeren bij dezelfde snelheid!

Nog een paar updates en dan zijn we klaar voor de rit naar Stockholm. Leuk hierbij te vermelden is dat Shell de brandstof hiervoor sponsort!
Mooie updates en mooi dat Shell de brandstof sponsort. Worden er nog voorwaarden gesteld aan de brandstof bij de deelnemers?

Waarom heb je trouwens je luchtinlaat in de motorruimte en niet vanaf het front?

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 22 sep 2010, 23:10

Deelnemers? Het is een eigen initiatief, geen competitie o.i.d. :D

Je ziet het niet op de foto maar vanaf de grill loopt een kanaal dat lucht blaast naar het filter. Dat is standaard al zo.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door RutgerK » 22 sep 2010, 23:43

Oh, ik dacht dat het een wedstrijd was met meerdere deelnemers.

Die luchtinlaat is niet optimaal toch? Je pikt nu iets extra warmte mee door hem open onder de kap te hebben.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Mrton » 23 sep 2010, 18:28

Het lijkt me dat het verschil in toerental juist bij hogere snelheid duidelijker wordt... Weet je toevallig waarden van rond de 120 km/uur of is dat gewoon letterlijk 'not done' in jouw auto?

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 sep 2010, 22:28

Ha, die MrTon;

Is toch simpel uit te rekenen? Bij 1800rpm in V deed hij eerst 84km/h. Dat betekende 2571rpm bij 120km/h. Nu bij de langere overbrenging kom je dan uit op 2400rpm.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Mrton » 28 sep 2010, 22:33

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die MrTon;

Is toch simpel uit te rekenen? Bij 1800rpm in V deed hij eerst 84km/h. Dat betekende 2571rpm bij 120km/h. Nu bij de langere overbrenging kom je dan uit op 2400rpm.
Hmmm... Als ik dit simpel had gevonden had ik het niet gevraagd natuurlijk... :( Haha... Mijn inziens (maar dat is zoals Hans hierboven pijnlijk duidelijk maakt niet heel erg maatgevend) is het verschil in toeren minimaal en ik vraag me dan ook af wat het effect hiervan zal zijn. Ik had in ieder geval een groter verschil verwacht.
Laatst gewijzigd door Mrton op 28 sep 2010, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Mrton » 28 sep 2010, 22:35

dubbel. :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Knot » 28 sep 2010, 22:36

Hmmz.. als ik dan naar de Golf5 Bluemotion kijk die ik pas reed.. 120 met 2000rpm.. kan die bak er niet onder?

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 29 sep 2010, 12:04

Ik weet niet of die bak eronder kan, maar dat gaat sowieso niet meer gebeuren, want gisteren is de auto een dag voor vetrek stuk gelopen! CRISIS: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-kapot ... agement-84" onclick="window.open(this.href);return false;

Turbo is stuk en nog een aantal zaken. Op dit moment wordt er bij Carrec Technocenter met man en macht gewerkt om de auto weer rijdend te krijgen, want morgen om 10 uur willen we vertrekken voor de rit naar Stockholm!

Dit is echt een zware domper, maar aan de andere kant is het helemaal erg als dit tijdens de reis gebeurt.
Het wordt nu dus wel heel spannend!
Updates volgen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Petrolhead Tom » 29 sep 2010, 12:07

Sterkte man!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Knot » 29 sep 2010, 12:37

Niet de ideale tijd om stuk te lopen... succes met herstel!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28602
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2010, 15:00

Yoan schreef:Ik weet niet of die bak eronder kan, maar dat gaat sowieso niet meer gebeuren, want gisteren is de auto een dag voor vetrek stuk gelopen! CRISIS: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-kapot ... agement-84" onclick="window.open(this.href);return false;

Turbo is stuk en nog een aantal zaken. Op dit moment wordt er bij Carrec Technocenter met man en macht gewerkt om de auto weer rijdend te krijgen, want morgen om 10 uur willen we vertrekken voor de rit naar Stockholm!

Dit is echt een zware domper, maar aan de andere kant is het helemaal erg als dit tijdens de reis gebeurt.
Het wordt nu dus wel heel spannend!
Updates volgen.
succces! gaat ze vast lukken ;)

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door RutgerK » 29 sep 2010, 15:04

GA je nu toch voor een kleinere, sneller opspoelende, turbo?

Gebruikersavatar
Yoan
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Yoan » 29 sep 2010, 15:25

Nee daar is echt geen tijd meer voor om dat uit te zoeken, dan zou ook de software aangepast moeten worden. Hardware waarschijnlijk ook.
Voor het goede zou de chip nu al aangepast moeten worden met de nieuwe turbo, maar helaas.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon

Bericht door Petrolhead Tom » 29 sep 2010, 16:53

Ben je niet bang dat je het nu niet meer haalt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Thomas H en 15 gasten