Ben een 35 jaar oude subaru liefhebber, en heb na veel jaren in een GTT te hebben gereden een STI gekocht. De GTT was motorisch angepast met EMS chip, powerflow exhaust, samco slangen en wat mooie meters voor de olie temp en turbo druk. De STI heb ik eerst andersom aangepakt, motor standard 265pk maar met een KW onderstel, H&R Stabis. Daarna kon ik nit stopen en heb ik nu een Ringtool gebouwed..... volgend jaar wil ik minder TF rijden en meer Trackdays......... even kijken hoe de NS Trackday bevalt.
Mods;
Motor
GT Spec Non-EL Manifold
GT Spec Uppipe
Ecutek
EMS ported Turbo Housing
Powerflo Exhaust
Walbro High Flow Gas Pump
Greddy Oilcooler
Drivetrain
Carbon Fiber slam panel
Goodridge Steel Brake hoses
H&R Anti-sway bar 22mm front
H&R Anti-sway bar 25mm rear
HP+ Brake Pads front and rear
Whiteline Adjustable Topmounts front
KW Alu Racing Topmounts rear
KW Clubsport Coilovers
Toyo R888 Semislicks
Whiteline Alu Endlinks rear
Whiteline Anti-Lift Kit
Whiteline Steering Rack Bushes
Whitelien Adjustable Rear Lateral Links
Whiteline Toe-Lock Bolts
Interior
Fire Estinguisher
OMP WRC race buckets
OMP Universal Seat Frame
QSP 4 Point Belts
QSP Deep Dish Steering Wheel
Safety Devices Rollcage
Toevoeging.....
Het project is in 2007 begonen met de koop van een MY02 Bugeye STI die alsvervanging van mijn 98 GTT diende. Een vervanging door een zoektocht naar meer confort tijdens de 3 uur duurende enkel reis naar de nurburgring. Luxe van geregelde airco, meer geluids demping, goede stereo, goede Brembo remmen en 265pk.... Auto was standard gekocht met uitzondering van een PSI3 meter...
Maar het duurde niet te lang voordat ik tot de conclusie kwam dat de STI moest worden omgebouwd tot Ringtool.... een specifiek voor de nurburgring gebouwde track tool.... later omgedoopt tot Spec G....
Versie 1.0 was best goed.... Met dank aan Whiteline / Fine Line Imports / Autosport Company / Rare Rims / Garagebedrijf Gertjan vd Velde / GKB Import / EMS-Mark V en KW Duitsland voor alle producten/advies/begeleiding/ombouw-inbouw
De specs...
Motor
GT Spec Non-EL Manifold - GT Spec Uppipe - Ecutek -EMS ported Turbo Housing - Powerflo Exhaust - Walbro High Flow Gas Pump - Greddy Oilcooler
Drivetrain
Carbon Fiber slam panel - Goodridge Steel Brake hoses - H&R Anti-sway bar 22mm front - H&R Anti-sway bar 25mm rear - HP+ Brake Pads Front and Rear - KW Alu Racing Topmounts - KW Clubsport Coilovers - Toyo R888 Semislicks - Whiteline Alu Endlinks Rear - Whiteline Anti-Lift Kit - Whiteline Steering Rack Bushes - Whiteline Adjustable Rear Lateral Links - Whiteline Toe-Lock Bolts
Interior
Fire Estinguisher - OMP WRC race buckets - OMP Universal Seat Frame - QSP 5 Point Belts - QSP Deep Dish Steering Wheel - Safety Devices Rollcage
De fotos…
H&R Anti-Roll Bars 22mm voor 25mm achter
KW Clubsport coilovers met racing topmounts, dit is KW's meest extreme dempers net onder hun professional versies. De Clubsport is specifiek ontwikkeld voor op de Nurburgring....
Whiteline Steering Rack bushes... een must om te beginen met het directer krijgen van de stuur gevoel.
Whiteline ALK een must om het fenomeen onderstuur weg te krijgen.
Whiteline Rear Endlinks voor een directer achterkant en versnelde werking van de antiroll bar.
Rota Torque 18" sports bronze voor de looks in de winter, 17" geeft meer grip en is het beste tenzij je grotere remmen neemt dan 330mm voor.
Toyo R888 best value for money semislick.... ongelovelijke grip!
Eerste versie 4 punt gordels.
Powerflo... there is no substitute... 2.75" RVS bijna kars recht naar achter onder de 400pk een meesterwerk.
Ecutek bij Mark Verhoeven 265pk werd 317pk
Formel Remschijven (heat-treated+balanced)
Good Ridge RVS rem ledingen + Castrol SRF de Ferrari van de rem olies
Greddy Olie cooler door aanhoudend olie temperatuuren boven de 130 graden. Met koeler gedaald naar 113 graden full throttle in hartje zomer.
Upgrade naar Whiteline adjustable Camber plates, voor de Caster! zeer goede upgrade als je regelmatig op circuit wil rijden en coilovers gebruikt.
Whiteline Adjustable Rear Arms, om camber en toe naukeuriger in te kunnen stellen. Toe Lock bolts zo dat alles op zijn plaats blijft (Toe)
QSP deep dish stuur met varken sticker
Safety devices roll cage; een schroef kooi met FIA keuring en gemaakt door een bedrijf die na genoeg aleen rollkooien bouwt.
OMP WRE bucket seats, dun en diep, fits like a glove.
upgrade naar 5 punt gordels
Fire extinguisher (safety first)
Na 6 pogingen de beste uitlijning voor mijn rijgedrag
Medio 2010 - Birth of the Subaru Impreza STI Spec G V 1.0
Maar het was niet genoeg.... in December 2010 begonen de plannen voor de Spec G V2.0
To be continued….