E30 als daily...yes or no.
- Martin van der Zwaard
E30 als daily...yes or no.
Ik zit me eens af te vragen of een E30 van pak 'm beet 20 jaar oud geschikt zou zijn als daily.
Per week rij ik zo'n 700km en doe dat momenteel met de E36. Maar omdat ik ooit nog eens een e30 wil hebben en ik nu een mooie op het oog heb, vraag ik me af wat wijsheid is.
Ga ik voor emotie of ben ik rationeel en blijf ik lekker in de E36 rijden.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de "kwaaltjes" van een E30 waar je mee te maken kan krijgen.
Per week rij ik zo'n 700km en doe dat momenteel met de E36. Maar omdat ik ooit nog eens een e30 wil hebben en ik nu een mooie op het oog heb, vraag ik me af wat wijsheid is.
Ga ik voor emotie of ben ik rationeel en blijf ik lekker in de E36 rijden.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de "kwaaltjes" van een E30 waar je mee te maken kan krijgen.
-
Re: E30 als daily...yes or no.
Ik heb een E30, bj. 87 vijf jaar (2004-2009) als daily gereden. Geen 700km/week maar nooit enorme pech onderweg mee gehad.
Staat al veel hier over kwaaltjes, punten waar je moet op letten etc.
Staat al veel hier over kwaaltjes, punten waar je moet op letten etc.
- Adje ///M3
Waarom zou het niet kunnen. Kwestie van goed onderhoud en uiteraard regelmatig vloeistoffen controleren.
Ik zeg doen
Ik zeg doen

-
ff offtopic..
Te gekke avatar Adje.
Te gekke avatar Adje.

- frankv
Een e30 is een prima daily, maar 700km per week is natuurlijk best veel. Ik heb mijn E30 M3 twee jaar als daily gereden (daarvoro een mooie E30 325) en ik heb nog nooit zoveel plezier in het rijden gehad. Als het even kan, zou ik wel echt voor een 325 gaan, dat is verreweg de fijnste motor in een E30 (afgezien van de M3). Mijn vrouw heeft de hare al 9 jaar en het is een auto met karakter en een superfijne besturing waar die in je E36 magertjes bij afsteekt.
Onze 325 touring staat trouwens te koop
met 340.000km en goed onderhoud een prima daily met pas een nieuwe koppeling, nieuwe radiateur, nieuw stuurhuis, nieuwe apk, prima wagen.
Trouwens een opsomming van pech die ons verhinderde om verder te rijden met onze e30's over gezamenlijk 300.000km:
- 1x kapotte brandstofpomp => op de trailer naar de monteur
- 1x kapotte startmotor => aanslepen en naar de monteur
- 1x kapotte distributie / verdeler => verder met de ruilauto van de ANWB
Best betrouwbaar dus!
Onze 325 touring staat trouwens te koop

Trouwens een opsomming van pech die ons verhinderde om verder te rijden met onze e30's over gezamenlijk 300.000km:
- 1x kapotte brandstofpomp => op de trailer naar de monteur
- 1x kapotte startmotor => aanslepen en naar de monteur
- 1x kapotte distributie / verdeler => verder met de ruilauto van de ANWB
Best betrouwbaar dus!
- Jeroen
Het is een kwestie van budget. Km's maken gaat geweldig (even uitgaande van een goed exemplaar). Ik had mijn daily een anti-roest behandeling gegeven + goed onderhoud, en dan blijf je maar gaan. Ik reed 25.000km per jaar, en het blijft een oude auto natuurlijk, dus er kan altijd wat gebeuren. Maar in mijn gebruik (driften, trackdays, ww verkeer dagelijks) heeft de auto zich prima gehouden. Dus als je het geld aan onderhoud uit wilt geven: doen.
-
Ik heb ervaring met een budget E30 als dagelijkse auto (een minder goed exemplaar dus) welke ik vorige winter gereden heb. In de vrieskou, vroor er vanalles kapot aan dat bakkie, kon ik lekker aan 2 kanten van de ruiten krabben als ik 's ochtends bij de auto kwam, en moest ik bij elke drempel oppassen voor de carterpan (die ik wel een keer kapot gereden heb
). Maar man, wat heb ik een lol gehad met dat ding! Het is even aanpassen met de onderhoudschema's, je moet alles gewoon wat beter bijhouden en in de gaten houden.Zitpositie in de E30 vind ik gewoon prima met de standaard stoelen, ook niet onbelangrijk met 700 km per week. 

- Knot
Tuurlijk kan het, auto goed nalopen en netjes behandelen. Toch zou ik zelf liever voor de luxe en comfort van de E36 gaan.... de 328i vind ik een heerlijke daily, zeker toen ie nog op standaard M onderstel stond met lange eindoverbrenging.
- Martin van der Zwaard
De E36 blijft ook wel hoor Knot. De E30 is meer voor tijdelijk alleen wil ik er weel dagelijks mee rijden zolang ik hem heb.
Onderhoud zit wel goed. Kan alles op mijn werk bestellen dus dat is geen probleem.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de distributie?? Neem aan dat de 6-cilinders een riem hebben. Om de hoeveel km moet die vervangen worden eigenlijk?
Onderhoud zit wel goed. Kan alles op mijn werk bestellen dus dat is geen probleem.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de distributie?? Neem aan dat de 6-cilinders een riem hebben. Om de hoeveel km moet die vervangen worden eigenlijk?
-
Distributieriem.
Om de 50.000 a 80.000km OF 4 jaar. Whichever comes first. Ik zeg 50 a 80k want sommige zweren dat het om de 60k moet en andere geloven dat een riem prima de 80k kan redden. Zelf hanteerde ik 60k 'uit voorzorg'.
Om de 50.000 a 80.000km OF 4 jaar. Whichever comes first. Ik zeg 50 a 80k want sommige zweren dat het om de 60k moet en andere geloven dat een riem prima de 80k kan redden. Zelf hanteerde ik 60k 'uit voorzorg'.
- Martin van der Zwaard
Das dus even een aandachtspuntje want de auto heeft een dermate km-stand dat ie er denk aan zit te komen.
-
Distributie is niet een hele grote klus. Ik was er in ieder geval niet heel veel geld voor kwijt. 

- frankv
elke 2e inspectie 2 is de regel, ik houd zelf 80.000km aanMartin van der Zwaard schreef:Das dus even een aandachtspuntje want de auto heeft een dermate km-stand dat ie er denk aan zit te komen.
maar als niet duidelijk is wanneer dit de laatste keer is gebeurd, is het wel een probleem, het is een erg belangrijk onderdeel en een teken van een goed onderhouden auto dat een eigenaar weet wanneer dit is gebeurd
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
ik zeg doen, niks mis met een E30 als daily en zijn leuke auto's om te rijden!
- Martin van der Zwaard
Helemaal mee eens. Is ook zeker een ding waar ik naar zal vragen mocht ik gaan kijken.frankv schreef:elke 2e inspectie 2 is de regel, ik houd zelf 80.000km aan
maar als niet duidelijk is wanneer dit de laatste keer is gebeurd, is het wel een probleem, het is een erg belangrijk onderdeel en een teken van een goed onderhouden auto dat een eigenaar weet wanneer dit is gebeurd
Beter het zekere voor het onzekere nemen dan en hem gelijk vervangen mocht het niet duidelijk zijn wanneer ie voor het laatst is gedaan.
- Martin van der Zwaard
Dit topic mag wel weg.
Auto is voor mijn neus weggekaapt helaas en staat nu voor een ontzettend hoge prijs weer op MP. Was leuk geweest maar helaas.
Auto is voor mijn neus weggekaapt helaas en staat nu voor een ontzettend hoge prijs weer op MP. Was leuk geweest maar helaas.
-
Jammer man.
- Martin van der Zwaard
Ach, het was leuk geweest inderdaad.
Maar er mankeerde wel wat aan dus de prijs vond ik te hoog. Ding is uiteindelijk voor 3k verkocht maar staat nu dus voor 5,5k op MP
Maar er mankeerde wel wat aan dus de prijs vond ik te hoog. Ding is uiteindelijk voor 3k verkocht maar staat nu dus voor 5,5k op MP

- Tim N
linkje naar MP ad?
Ben wel benieuwd wat je van plan was te gaan rijden
Ben wel benieuwd wat je van plan was te gaan rijden

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
5,5k, sommigen zijn echt gek. Voor dat geld mag er wel elke rekening vanaf het begin bij zitten, geen spatje roest opzitten etc. etc. etc.
!

- Martijn_bmw
+1 niet goed bij hun hoofd!!G Kolkman schreef:5,5k, sommigen zijn echt gek. Voor dat geld mag er wel elke rekening vanaf het begin bij zitten, geen spatje roest opzitten etc. etc. etc.!

grootste nadeel vond ik de remcapaciteit tov de nieuwe leasebakken waar je dagelijks mee in de file rijdt op de snelweg...
die zijn niet bij te remmen dus meer afstand houden wat vervolgens steeds weer dich wordt gereden!
verder nooit noemenswaardige problemen gehad.
nu ruim 2 jaar een e46... ook heerlijk maar heel anders! ik vind het allebei leuk
- Martijn_bmw
http://link.marktplaats.nl/357946646" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/382555238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/382464249" onclick="window.open(this.href);return false;
welke is het??
dit zijn 5,5K E30's op MP 
http://link.marktplaats.nl/382555238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/382464249" onclick="window.open(this.href);return false;
welke is het??

- Martin van der Zwaard
Deze is het. Helaas heeft deze verkoper wat minder foto's erop staan dan de vorige eigenaar waar ik contact mee had. Ding is volgens mij ook hier in het E30-topic of koopjes-topic voorbij gekomen.
Auto heeft wel wat vraagtekens;
- geen boekjes
- onderhoud onbekend tot vorige eigenaar
- niet bekend of distributie vervangen is. Zou wel het geval zijn in april dit jaar maar geen rekening aanwezig.
- klein lek in radiateur
- roost aan sleepoog wat bijgewerkt dient te worden
- airco werkt niet. Denk ergens lek want werkte wel bij de vorige eigenaar maar later niet meer
Geen afgetrapt hok, maar wel een klein beetje werk. Dan is de vraagprijs van 5,5k naar mijn idee veel en veel te hoog. Toen ie voor 3k stond vond ik hem al te duur maar met wat onderhandelen kwam het denk wel goed. Helaas is het nooit zover gekomen.
Nogmaals, hele nette auto maar wel wat puntjes van kritiek.
- frankv
De onze is nog steeds te koop. Vanaf volgende week met een gereviseerd stuurhuis met een jaar garantie
Al het andere onderhoud is al na te lezen in het topic. En geen 5,5k!

- Martin van der Zwaard
Thanks voor het aanbod Frank, maar ik hou het voorlopig wel ff bij de E36.
Die 325i was gewoon een mooie auto die op mijn pad kwam. Was niet eens aan het zoeken eigenlijk.
Die 325i was gewoon een mooie auto die op mijn pad kwam. Was niet eens aan het zoeken eigenlijk.