De theorie over veren en dempers.. ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
De Sjack

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door De Sjack » 23 sep 2010, 22:52

Bert ///M3 schreef:Even simpel uitgelegd.

Onderstuur/overstuur karakter word bepaald door je veergedrag, de kant welke het snelste last naar de buitenste wielen verplaatst verliest het eerste zijn grip. Hoe stijver de veer des te sneller je last wisselt. (niet alleen je veren doen hier aan mee, maar ook je stabi's en als je echt exact rekenen gaat dan hebben banden ook een veerconstante, en je ophangingsdelen ook, dingen als rubber bussen etc)

Motion ratio is de overbrenging tussen de veer en het wiel, je kan dan uitrekenen.....
Dan zat ik gelukkig wel in de goede hoek te zoeken,
heb vaak genoeg gevonden wat het is, maar jij vult het tenminste aan met wat het doet, dat kon ik nergens vandaan krijgen.
:thnx:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 23 sep 2010, 23:15

[quote="Bert ///M3"]Even simpel uitgelegd.

Onderstuur/overstuur karakter word bepaald door je veergedrag, de kant welke het snelste last naar de buitenste wielen verplaatst verliest het eerste zijn grip. Hoe stijver de veer des te sneller je last wisselt. (niet alleen je veren doen hier aan mee, maar ook je stabi's en als je echt exact rekenen gaat dan hebben banden ook een veerconstante, en je ophangingsdelen ook, dingen als rubber bussen etc)[quote]

Ik heb nogal last van onderstuur, dus om dit op te heffen zou ik dus een minder zware veer moeten nemen? Heb ik het dan goed begrepen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 sep 2010, 09:16

Ja in theorie wel.

Alleen ligt het er natuurlijk aan of de rest wel klopt. Heb je genoeg negatief camber staan, sporing goed staan enz.

Plus het ligt er aan wanneer je onderstuur hebt, bij insturen, midcorner of corner exit, je demperinstellingen hebben ook een hoop invloed op je stuurgedrag.

Er zijn ook nog uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld bij een E36 M3 gaat de auto ook ondersturen als je te licht gaat met de voorveren of ARB omdat je dan te veel negatief camber verliest aan de voorkant.

Dat verhaal over motion ratio's en veerbalans gaat eigenlijk alleen over basis voertuigbalans, wat je verder doet met dempers, uitlijning etc dat heeft ook allemaal een hoop invloed op dingen als insturen enz.
Damir Vukovic schreef:
Even simpel uitgelegd.

Onderstuur/overstuur karakter word bepaald door je veergedrag, de kant welke de meeste last naar de buitenste wielen verplaatst verliest het eerste zijn grip. Hoe stijver de wheelrate, hoe groter het deel van de totale lastverplaatsing een as voor zijn rekening neemt.
Verder klopt het verhaal wel prima..alleen het deel over rollcentres blijk je in de praktijk beter te kunnen vergeten.
Klopt daar heb jij natuurlijk as usual gelijk in :)

Roll centres lijken mij wel redelijk belangrijk als het over balans gaat, alleen voor het verhaaltje motion ratio's maakt het even niet uit :) Bij mij kan je het zo merken als je bijvoorbeeld de achterkant 10mm hoger zet, volgens mij is dat een direct resultaat van een hoger roll centre.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 24 sep 2010, 09:39

Jep, dat is een mogelijkheid. Je kunt praktisch aftasten of dat succes heeft door tijdelijk 1 van de bevestigingen van de anti roll bar los te gooien. Ook kun je voor 2 tientjes van die veerrubbers kopen en die tijdelijk tussen 2 windingen van de achterkant rossen om de achterkant wat stugger te krijgen.

Overstuur/onderstuur kan echter ook aan een heleboel andere factoren liggen, oa uitlijningen etc. ook kan het zijn dat je voorkant te slap is en je op de bumpstops klapt wat onderstuur geeft... tisse gecompliceerd soms :mrgreen: :mrgreen:
De Sjack schreef:Damir, ik weet niet exaect wat je wilt weten/bedoeld, maar ik doe een gooi met geleende info via internet:
De Motion Ratio zou door de McPherson 1:1 bedragen, maar ik kom ook getallen tegen van 0.96 ?
Standaard zit de gewichtsverdeling op 60% voor, met 40% achter.
In dat plaatje zit je op bijna 70% voor... zwaar dramatisch, dat kan toch bijna niet kloppen? In dat geval heb ik niks gezegd over de springrate verdeling en is ie wel prima zo. Oude setup komt op 1.85Hz/1.7Hz en bijna 52% FRC, nieuwe op 2Hz/1.95Hz en 50.5% FRC (grofweg). Dat zou best nog wel eens overstuur op kunnen leveren. Afhankelijk van of die gewichten inclusief chauffeur zijn denk ik dat die dikke stabi voor lekker moet blijven zitten. Beide getallen zitten zo'n beetje rond de getallen die doable zijn voor een straat auto zonder kooi.

Normaal gesproken zou ik met een McPherson bak niet op slicks gaan rijden bij 2Hz.. op semi's valt er denk ik meer plezier aan te beleven.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 24 sep 2010, 10:20

Damir Vukovic schreef: Normaal gesproken zou ik met een McPherson bak niet op slicks gaan rijden bij 2Hz.. op semi's valt er denk ik meer plezier aan te beleven.
Op semi's gaat het bij mij net zo hard als met slicks,
alleen de slicks slijten bij mij dan nagenoeg niks,
terwijl de semi's na een paar trackday's wel hun beste tijd hebben gehad.
Zijn wel slicks van een paar jaar oud,
is dus meer een budget verhaal geweest dan puur voor snellere tijden.
Ik denk dat ik zowieso verder blijf proberen met semi's,
daar rijdt ik ook mee tijden TA en de auto is ook niet echt gebouwd voor slicks met veel grip.

In iedergeval de meedenkers bedankt voor de info.
Het is een verrekte moeilijke materie allemaal, maar super interresant,
stukje bij beetje ga je steeds meer snappen van wat er allemaal gebeurt onder de auto.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 sep 2010, 10:34

Ik zit met McPherson voorkant op 3,5 Hz op slicks dit moment. 2Hz op de voorkant zou idd niet werken :)

Achter met multilink op 2,5 Hz geloof ik (heb de getallen niet precies bij de hand op werk) maar dat is idd een aardig verschil. Bij BMW's hebben we vaak ook een wheelrate 2x zo hoog aan de voorkant vergeleken met de achterkant, terwijl gewichtsverdeling bij mij 58/42 is.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2010, 10:42

--onderstuur kan zelfs aan de bandensoort liggen...

--of aan een dik sper diff bij RWD en veel vermogen...

--of de banden te hard (dan gaan ze vaak eerder piepen :mrgreen: )

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 24 sep 2010, 11:50

Bert ///M3 schreef: Bij BMW's hebben we vaak ook een wheelrate 2x zo hoog aan de voorkant vergeleken met de achterkant, terwijl gewichtsverdeling bij mij 58/42 is.
2x zo hoge wheelrate op de voorkant is een FRC (of LLTD, hoe je het beestje ook wil noemen) van 67%. Helemaal niet zo gekke waarde voor een apparaat wat ook nog eens 300pk aan vermogen kwijt moet kunnen op de achterwielen. Een subaru kan door de 4WD beter uit de voeten met een percentage dichter bij de 50%. Bij een FWD bias zelfs onder de 50.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 24 sep 2010, 12:39

Interessante materie maar redelijk onhaalbaar voor de gemiddelde stoegtegelknutselaars volgens mij?

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 24 sep 2010, 17:59

Ik had met de S2 erg veel last van rol, wat zich met name in lange doordraaiers uitte in vlink onderstuur (weglopen over de voorwielen). Nu hebben we voor een veel zwaardere veer gekozen om het de rol tegen te gaan en dus ook het onderstuur. Als ik het goed begrijp hadden we juist slappere veren moeten kiezen?

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 24 sep 2010, 18:55

Het gaat om de verhouding tussen de veren voor en achter Evert. De achterkant harder maken, maakt de voorkant relatief zachter. Enzovoort.

Als rol je probleem is, dan zijn slappere veren nooit de oplossing.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 24 sep 2010, 19:42

Damir Vukovic schreef:Het gaat om de verhouding tussen de veren voor en achter Evert. De achterkant harder maken, maakt de voorkant relatief zachter. Enzovoort.

Als rol je probleem is, dan zijn slappere veren nooit de oplossing.
Er zaten veren op van 70/60kg (voor/achter) en is 120/90kg geworden.

Maar dan kan een stijvere veer dus toch ook onderstuur tegen gaan?

Plaats reactie