Het wetenschappelijk onderzoek gaat door: Inmiddels 2 tanks met 102 leeggereden en zit nu halverwege tank nr. 3. Dit op aanraden van oa. enkelen hier en ook Schnitzer komt met hetzelfde verhaal: je ECU moet zich instellen op die 102 Ron brandstof. Enfin..
Moet inderdaad zeggen dat de auto zeker feller aanvoelt. Hoe zich dat ik harde pk's vertaalt, weet ik niet maar het lijkt met name dat het koppel wat is toegenomen, gasrespons is verbeterd en dat 'ie harder door de versnellingen heen loopt. Zoals GTRene zei, alsof iets scherpere nokkenassen en bijv. een lichter vliegwiel. Hij loopt ook mooier 'smoother' door de versnellingen heen.
Ander opmerkelijk details zijn
- de auto is zeker te weten zuiniger is bij rustig cruisen (reken ik nog even uit), en,
- dat olietemp. is gedaald bij eenzelfde rijstijl. Bij een standaard afgestelde .35i zit je zo maar op de 120gr. Na de Schnitzer tuning zakte dat naar 90-100gr. Keek gisteren ook weer eens even, en de meter gaf 70-80gr. aan (reed cruisecontrol pakweg 100kmh in 6). Opmerkelijk wel (nee, meter is niet stuk

).
Dus. ja in mijn auto is 102 wel degelijk merkbaar voor het gevoel (war dat waard is in harde pk/koppel cijfers weet ik niet). Je gevoel is overigens de slechter raadgever.. maar meer objectieve indicatoren dat er met BPRon102 iets goed gaat met mijn auto is het lagere benzine verbruik en de i
olietemperatuur.
Zijn er tuners die op een rollenbank hier wel eens mee aan de slag gegaan? JD Engeneering of zo iets? Toch misschien wel leuk om iets meer harde feiten boven tafel te krijgen, dan alleen maar dat 'voor mijn gevoel' praat.
Jammer dat we 102 niet kunnen tanken in NL.