Eigenschappen VDO sensoren

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Tom V

Eigenschappen VDO sensoren

Bericht door Tom V » 26 jan 2007, 16:44

Allereerst weet ik zo even niet of dit in het goede subforum staat. In principe is het puur race georienteerd maar ja, het is ook wel technisch alleen kijken hier meer mensen denk ik :P.

Voor een datalogger met digidashboard kun je een hoop sensoren kopen. Nu heb ik in de auto op het moment vdo sensoren zitten met de bijbehorende meters. Elke sensor heeft zoals sommigen wel zullen weten de eigenschap bij bepaalde temperaturen bepaalde voltages af te geven.

Nu is de vraag of deze bekend zijn van VDO. Een overzicht bijvoorbeeld van bij 50 graden 0 volt, bij 100 graden 2,5 volt en bij 150 graden 5 volt.

Ik heb een tijdje gezocht op internet maar heb vooralsnog niets gevonden, toch lijkt het me dat dit redelijk bekend moet zijn.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 26 jan 2007, 16:54

Is een goeie vraag, ben er zelf ook benieuwd naar. Ik denk dat je het beste met die vraag naar VDO zelf zou kunnen gaan.

Als het gaat om het instellen van een datalogger of dash zullen ze je wel willen helpen denk ik. Misschien dat ze je verder kunne helpen bij http://www.verlinden.com/ Dat bedrijf levert autosportelectronica.

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jan 2007, 17:07

Hey Tom,

het instellen is niet het probleem. Het gaat alleen even om de eigenschappen van deze sensoren. Om nou weer een nieuwe oliedruk meter te kopen bij hun zelf van 130 GBP vind ik wat overdreven als het in principe ook met de huidige sensoren kan. Het enige wat ik zou moeten hebben is een formule of minstens 2 of 3 waarden zoals genoemd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2007, 17:08

Die waarden zijn inderdaad gewoon bekend.

De crux zit hem in het meetbereik van de sensor en de display van de meter.

Temperatuurmeter is gewoon een variabele weerstand (NTC) die voor een bepaald gebied optimaal is, dat zit hem met name in de lineariteit.

Als jij dus tussen 50 en 150 graden meet wil dat nog niet zeggen dat onder 50 0 volt is en boven 150 opeens 5 volt. het kan best zijn dat bijvoorbeeld 50 graden 2 volt is en 150 graden 4 volt is. VDO stelt hun meter daar ook gewoon op af.

Wat je zelf in zo'n geval gewoon kan doen is met een multimeter kijken hoeveel spanning je hebt bij 50 en bij 150 graden, dat geeft je een idee over hoeveel spanning je in het meetbereik hebt.

Heb je dan bijvoorbeeld 50 graden / 2 volt en 150 graden / 4 volt dan heb je dus ruwweg 2 / 100 = 20 mV / graad C.

Alles buiten het meetbereik is niet echt interressant omdat je daar niet van weet of het nog steeds een lineare waarde is ja of nee.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 jan 2007, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jan 2007, 17:10

Bert ///M3 schreef:Als jij dus tussen 50 en 150 graden meet wil dat nog niet zeggen dat onder 50 0 volt is en boven 150 opeens 5 volt. het kan best zijn dat bijvoorbeeld 50 graden 2 volt is en 150 graden 4 volt is. VDO stelt hun meter daar ook gewoon op af.
Klopt, wat ik noemde was een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoelde.
Bert ///M3 schreef:Wat je zelf in zo'n geval gewoon kan doen is met een multimeter kijken hoeveel spanning je hebt bij 50 en bij 150 graden, dat geeft je een idee over hoeveel spanning je in het meetbereik hebt.
Ja daar zat ik ook aan te denken. Alleen zal een formule nauwkeuriger zijn.

Tom V

Bericht door Tom V » 27 jan 2007, 22:22

Ik heb het een en ander gevonden inmiddels. Mocht er hier iemand ook interesse hebben, let me know :).

Plaats reactie