Wie is de beter coureur?

Dit is ons algemene autoforum.

Wie is de betere bestuurder en snelste?

Formule 1 coureur
9
16%
Champ car coureur
0
Geen stemmen
Indy car coureur
0
Geen stemmen
DTM coureur
0
Geen stemmen
Rally rijder
45
80%
Autocross coureur (de 600pk 4wd mannen)
0
Geen stemmen
Hill climb coureur (de grote cojones mannen)
1
2%
D1 drifter
0
Geen stemmen
En last but not least, de 130i cup coureur (LOL)
1
2%

Totaal aantal stemmen: 56

Cupra R

Bericht door Cupra R » 26 jan 2007, 12:33

F1

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 12:33

Je moet ook niet afgaan op eigen ervaring - kan ook gewoon niet in dit geval - maar luisteren naar wat de toppers op dit gebied te zeggen hebben. En hebben laten zien.
Andre schreef:Maar het feit blijft dat een rally rijder die gaat racen zicht makkelijker aanpast dan een racer die gaat rally rijden.
Ik weet niet of je dat zo eenzijdig kunt stellen. Henri Toivonen en Walter Röhrl konden zich op asfalt natuurlijk prima weren, maar omgekeerd konden Jim Clark en Vic Elford heel goed meekomen in rally's en ze zelfs winnen.
Andre schreef:F1 rijden is niet moeilijk snelheid raak je aan gewend. F1 is heel zwaar voor je lichaam door de G krachten. That s all. Maar in de basis is het gewoon op tijd remmen apex insturen en zo vroeg mogelijk op het gas zoals elke andere race auto.
Ook dit vind ik wat sterk gesteld. Het gaat zeker op als je 95% uit een F1-auto wilt halen, dat gaat heel gemakkelijk: zie ook die jonkies die in een F1 stappen en meteen op 1,5 seconde van de wereldkampioen zitten. Maar dat geldt omgekeerd voor een WRC-auto ook: Ekström kon de Red Bull Skoda meteen heel goed meekomen. Als je hoort wat Hakkinen, Alesi, McRae en Loeb (laatste heeft alleen LMP1-ervaring) erover zeggen, dan geldt voor zowel de circuitcoureurs als de rallyrijders dat ze zich vrij snel kunnen aanpassen, maar dat die laatste paar procenten juist razend moeilijk zijn.
Andre schreef:Met afgronden bomen stenen ijs gravel etc alle gevaren die er zijn.
Daar zit volgens mij inderdaad wél een groot verschil. Als rallyrijder heb je meer kloten nodig (niet meer zoveel als vroeger, maar goed), terwijl je als F1-coureur tegenwoordig redelijk veilig zit.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 12:38

Mathieu schreef:Maar zijn Champcar coureurs de mindere t.o.v. de F1 coureurs?
Moeilijk om dat zo te zeggen. In F1 rijden over het algemeen talentvollere coureurs rond dan in Champ Car. Dus die zullen veel sneller slagen in Champ Car dan omgekeerd (QED). Maar jij bedoelt waarschijnlijk of je voor een Champ Car minder wagenbeheersing nodig hebt dan voor een F1?

Maar neem nu het afgelopen testweekend van Champ Car op Sebring. Wat viel Doornbos daar tegen, zeg. Dus ook in Champ Car is het niet zomaar een kwestie van even instappen en de snelste tijd zetten. Waarbij de Champ Car-coureurs niet eens het voordeel van extra ervaring hadden, want dit was de eerste collectieve test met de nieuwe Panoz.

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2007, 12:38

Ik weet 300 procent zeker dat als ik een gast race zou mogen rijden in zowel een f1 auto als een wrc rally. Dat ik meer tijd verlies in de wrc dan in de F1 ervan uitgaande dat me lichaam getraind is en dat ik de G krachten aankan.

nielskroeze

Bericht door nielskroeze » 26 jan 2007, 12:40

Precies, en je moet ons NL rallyrijders dus ook nevernooit gaan vergelijken met de f1 coureurs...

Ennuh, Andre/Robin, ik heb dat soort uitspraken al zovaak gehoord. Maar waar wordt dat nou op gebaseerd? Op dat ene rondje dat je ooit eens tegen JvdH hebt gereden? Zijn jullie de experts?

Nederland heeft nu zeker jong talent rond lopen, maar het is gewoon moeilijk om die echt een kans te geven. Ik denk dat Hans Weijs JR het wel eens erg ver kan gaan schoppen (1 seizoen en al 2 wk's achter de rug). En daarnaast hebben mannen als Bijvelds en vd Heuvel gewoon al bewezen snel te zijn met een prive auto tegen internationale fabrieksauto's.......... Ook Kevin Abbring (nieuwe Talent First) heeft de wagenbeheersing meer dan in z'n vingers.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 12:43

Niels het wordt gebaseerd op hoe ze presteren, en dat is niet op erg hoog niveau. Ik zeg niet dat ik de sterren van de hemel zal rijden. Andre zegt dat ook niet, maar ik zeg wel dat er een ENORM GAT is tussen wat ik in NL zie qua rallyrijden en op 'wereldniveau'. Als je dat niet ziet moet je maar met Stevie Wonder gaan pianospelen :P

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2007, 12:44

Met stevie achter de piano. Ik kom hier niet meer bij:)

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 12:45

Andre schreef:Ik weet 300 procent zeker dat als ik een gast race zou mogen rijden in zowel een f1 auto als een wrc rally. Dat ik meer tijd verlies in de wrc dan in de F1 ervan uitgaande dat me lichaam getraind is en dat ik de G krachten aankan.
Met alle respect voor je rijkunsten, André, maar hoe kun je dat nou voor 300 procent zeker weten? Ook jouw ervaring komt bij lange na niet in de buurt van F1 en WRC.

nielskroeze

Bericht door nielskroeze » 26 jan 2007, 12:49

Robin schreef:Niels het wordt gebaseerd op hoe ze presteren, en dat is niet op erg hoog niveau. Ik zeg niet dat ik de sterren van de hemel zal rijden. Andre zegt dat ook niet, maar ik zeg wel dat er een ENORM GAT is tussen wat ik in NL zie qua rallyrijden en op 'wereldniveau'. Als je dat niet ziet moet je maar met Stevie Wonder gaan pianospelen :P
En waar baseer je dat op? Krijgen/creeeren ze gelijke kansen?

Kijk, tuurlijk ben ik ook niet zo blind dat ik niet zie dat "we" never nooit tegen de scandinaviers kunnen opboksen, die worden met 14 al dwars over een gravelpad gedrukt (heb er 6 maanden gewoond, dus weet waar ik over praat). Die jongens moeten ook serieus hard rijden willen ze een kans krijgen. De rallycultuur is daar heel anders....

Hier in NL gaat het sponsorgeld helaas nog altijd te makkelijk richting het circuit, omdat met graag een hele dag verzorgd wil worden, dat valt qua rally niet aan te bieden, maar het begint de goede kant op te gaan (kijk maar eens naar de startvelden).

Ik ben van mening dat een jongen als Weijs Jr. wel een serieus ver kan gaan komen, als hij maar een goede kans krijgt.....

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 12:50

eigenlijk zijn de discplines rally en circuitrijden helemaal niet te vergelijken.

De enige overeenkomst is dat er 4 wielen en een stuur in het spel zijn.

Echt hard rallyrijden doen 2 mensen, een bestuurder en navigator, de een is netzo belangrijk als de ander.

En zonder een navigator is een rallyrijder ook nergens, want als die niet blind kan vertrouwen op een paar extra ogen komt er ook niks van zijn snelheid terecht.

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2007, 12:50

Zo mooi deze discussies het wordt allemaal verdraaid.

Ik heb niet gezegd dat ik goed zal f1 rijden of WRC rijden.

Het enige wat ik hier schets. Is dit.

Als ik in beide een gast race mag rijden. Zou ik tov van de gevestigde orde het meeste tijd verliezen in een WRC rally.

Dus bijv. in F1 verlies ik bijv. 10sec per ronde of meer whatever.
In een WRC rally zou ik misschien wel 2 minuten achter de toppers zitten.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 12:55

krijgen en creeren van kansen: Snap ik, maar een minder talent met poen zie je nog wel eens in de F1 :twisted: bij wijze van.Goed materieel. Ik zie geen 'mindere talenten' in de WRC, allemaal toppers. Alleen maar, met of zonder geld, doet er niet toe. Als je een echt goed rallyrijder bent draai je aan de top mee, kost centen, maar geen centen als in de F1.

(Andre reed in 1993/1994 dacht ik. in de regen snellere rondjes in de F Renault dan Jos Verstappen, voor zover ik mij herinner, F1 is poen, WRC is poen en talent, heb ik 't idee. IMHO)

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 12:57

En in een Astra GSI met kooi en aanpassinkjes uit 1995 in NL rallyproeven rijden qua competitie: Leuke hobby.

En DAT is ook rallyrijden, niks mis mee. En PIKES PEAK is ook 'rallyrijden' met een 700pk fabrieksPeugeot of Audi whatever.

In mijn beleving een wereld van verschil.

:D

En ik ben geen expert nee, maar dat ben je ook niet in een Volvo 240, daar ging ik ook op m'n 13e toen m'n pa zo'n ding had(serieus die had zo'n ding) al scheef mee op die gravelpaadjes(zonder dat we dat wilden overigens LOL)

:P
Laatst gewijzigd door Robin op 26 jan 2007, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 12:58

Snap ik wel, André.

Maar waar staat dat ik denk dat jij schrijft dat je wel even goed F1 of WRC gaat rijden? Dat is weer verdraaien van mijn woorden... :wink:

Wat ik me simpelweg afvraag, is hoe je kunt weten dat je in de F1 minder tijd zult verliezen? Ik weet niet of je zoiets van jezelf kunt zeggen op grond van ervaring in Formule Renault en Nederlandse rallyauto's. Met andere woorden: is dat één-op-één door te vertalen naar F1 en WRC?

Daarom kijk ik maar naar wat de toppers erover hebben gezegd en wat ze hebben laten zien.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 26 jan 2007, 12:58

F1 is natuurlijk het meest profssioneel (kijk maar naar de budgetten).
Dus F1 gestemd, maar ik heb wel meer respect voor rallyrijders, die rijden inderdaad met 150km/u haaks langs afgronden en tussen bomen door, om in een F1 jezelf pijn te doen moet je tegenwoordig wel heel erg veel pech hebben (was Schumacher '99 eigenlijk de laatste serieuze verwonding die een F1 coureur opliep? :?:).

Het kruipt wel naar elkaar toe trouwens; rally wordt steeds professioneler, F1 wordt steeds meer een kwestie van de juiste auto en afstelling en de rijders kunnen nauwelijks nog verschil maken.

Elmar

Bericht door Elmar » 26 jan 2007, 12:58

Bij het gemis van een Dragster coureur (die zijn toch het snelst :wink: ) in de poll, heb ik de Hill climber gekozen. Weinig marge op het stukje waar ze moeten presteren en (meestal) weinig kunnen oefenen op het parcour.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 13:02

Elmar schreef:Weinig marge op het stukje waar ze moeten presteren en (meestal) weinig kunnen oefenen op het parcour.
Ja, waar is dat filmpje van de 'Audi R8' (Norma-BMW) van Castellana? Daar zeg je zeker wat, Elmar.

(Staat overigens te koop, die Norma. Iemand hier belangstelling? :lol: )

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 jan 2007, 13:24

Ja, zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=#31945

Over grote ballen gesproken :shock:

Maar ik ben er nooit ingedoken en heb dus ook de tijden niet maar volgens mij bleven zowel Collin McRea in de Ferrari Prodrive 550 in Lemans achter op z'n mede-coureurs in dezelfde auto alsook Sebastien Loeb in de Pescarolo LMP1 achter in rondetijden als zijn mede-coureurs in dezelfde auto.

Maar ik denk dat een circuitcoureur over het algemeen makkelijker hard gaat in verschillende auto's dan een rallycoureur.

Vergelijk is inderdaad moeilijk i.v.m. verschillende disciplines.

En over dat rondje met Dré en van de Heuvel.
In welke auto's reden jullie, waren dat dezelfde auto's?
En circuitlijnen zijn anders dan de lijnen die een rallycoureur neemt, toch? Niels?

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2007, 13:29

lionel regal zet ik onder de noemer rally rijden.

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 13:45

Niemand die ingaat op het navigator verhaal ?

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 13:47

Nee, ik bedoel deze, Mathieu:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... castellana

Van Regals tegenstrever Alain Castellana.

Hier staat hij te koop:

http://perso.orange.fr/castellanacompetition/

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2007, 13:52

Ga wel met Andre zijn commentaar mee. Een F1 auto is zo ontzennend goed afgesteld dat je als amateur daar in kan stappen en zeg binnen 3 sec van de normale rijder kan komen met wat oefening. Ergens word gezegd dat het alleen maar een kwestie van consistent rijden is, dat klopt ook. Maar om die laatste paar sec er elk rondje weer uit te persen dat is ook een kunst. En probeer dan diegene voor je maar eens voorbij te komen die misschien 0,1 sec langzamer is.

Denk dat je als rallyrijder naast een hele goede voertuigbeheersing van een aardige portie lef voorzien moet zijn als je ziet wat die allemaal voor capriolen uithalen. En idd blind vertrouwen op je navigator moet je ook maar durven met die snelheden.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 jan 2007, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

nielskroeze

Bericht door nielskroeze » 26 jan 2007, 13:53

Rico v Velzen schreef:Niemand die ingaat op het navigator verhaal ?
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het daar helemaal mee eens ben!
Maar dat maakt de sport natuurlijk ook he, het is (ook voor f1 qua preparatie, zelfde als WRC) zelfs in de auto een teamsport....

Ik heb ondertussen aardig wat ervaring opgedaan in het buitenland en daar komt echt het belang van een goede navigator boven.... Ik denk dat heel veel NL rallyrijders dat verschrikkelijk onderschatten en kiezen voor eentje met budget ipv kwaliteiten. Ik doe het andersom, ik rij liever 2x met een hele goede navi als dat ik 6x met een mindere rijdt.

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 13:57

Precies en alleen al vanwege het feit dat rally een teamsport is waarbij alles draait om samenwerking tussen 2 mensen in hetzelfde voertuig kun je het domweg niet met een solorijder vergelijken, die het rijden heel anders moet interpreteren voor zijn acties als een rallyrijder.

Robin maakt grappen over Stevie wonder, maar elke rallyrijder rijd solo als stevie wonder.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 jan 2007, 13:59

Dutch,

Castellana is niks, Regal is the man :wink:
Regal is trouwens erelid. Dankzij die limburgse vlaai :D

Plaats reactie