e36 m3 koppeling

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JurT

e36 m3 koppeling

Bericht door JurT » 20 aug 2010, 23:25

Mij koppeling die moet binnen nu en komende maand vervangen gaan worden. Zit nog de originele koppeling in en de auto zit rond de 2 ton. Gewoon een slijtageslag in feite. Tijdens het rijden als ik het pedaal helemaal indruk slipt de koppeling. Ik wil hier niet te lang mee gaan rijden. Vandaag bij Bas geweest en het eea uitgelegd gekregen en ik ben diegene wat een keuze moet gaan overwegen.

De auto gaat de winter de stalling in en in het nieuwe jaar alleen nog gebruikt voor trackdays en toerritjes. Is het verstandig om een sinterplaat race koppeling met race drukgroep erin te laten zetten of gewoon de standaard drukgroep met koppeling?

Ik weet dat de auto met race koppeling en drukgroep een pain in the ass gaat worden met optrekken en file rijden mocht ik er ooit in terecht komen.

En wat is nou precies het verschil tussen de 4 en 6 puks sachs sinterplaat koppelingen?

Bert ///M3

Re: e36 m3 koppeling

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2010, 02:45

Volgens mij levert Sachs voor een E36 M3 alleen maar een 4 puck plaat.

Ga je trackdays doen en wil je echt hard rijden dan zou ik van Sachs de sinterplaat nemen plus de HD drukgroep. Doe je wat rustiger aan dan zou ik de organische plaat nemen met evt een HD drukgroep. De sintrplaat koppeling is wat irritanter als je veel vanuit stilstand vertrekt maar verder prima. Je loopt alleen wel de kans dat je een rammel uit je versnellingsbak krijgt omdat er geen torsieveren op de sinterplaat koppeling zitten. Als je een HD drukgroep gebruikt dan koppel je sneller aan maar je koppelingspedaal gaat ook zwaarder.

Als je je koppelingspedaal trouwens helemal indrukt en hij ontkoppelt niet dan denk ik eerder dat je druklager stuk is of je vloeistof niet goed ipv dat je plaat versleten is. versleten plaat merk je vooral als je aangekoppelt bent en je het gas er op zet. Maar met jou km stand zou ik evengoed het hele zaakje vervangen. En meteen een lichter vliegwiel als je toch bezig bent.

@iko

Bericht door @iko » 21 aug 2010, 10:37

prijzen?

Ik kan me voorstellen dat dat ook een rol speelt in je keuze, als ik naar het gebruik van je auto kijk.

Joy

Bericht door Joy » 21 aug 2010, 11:11

Die sinterplaat dingen zijn leuk en aardig voor ramwerk maar voor de rest vind ik het ondingen. Bijgeluiden en stuiterend aangrijpen van de plaat is waardeloos bij straatgebruik. Je hoopt altijd maar dat je niet in een file terecht komt. De standaard plaat gaat ook lang mee en is imho prima opgewassen tegen het vermogen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2010, 11:30

Aiko schreef:prijzen?

Ik kan me voorstellen dat dat ook een rol speelt in je keuze, als ik naar het gebruik van je auto kijk.
Volgens mij 600 euro oid voor een hele set, plaat plus HD drukgroep. Verschil tussen performance organic of sinterplaat is er volgens mij niet echt, sinterplaat is een paar tientjes goedkoper oid.

Als je er nog een vliegwiel bij doet kom je op 1100 euro ex montage oid. Zou ik wel doen omdat er een dubbel massa in zit die na verloop van tijd ook naar de klote gaat. Evt kan je een orginele nieuwe doen, maar er zijn ook sets in omloop die een E34 M5 vliegwiel gebruiken met een andere plaat.

Dit is voor circuitgebruik, voor een straatauto zou ik er gewoon een nieuw origineel setje in doen dan ben je voor 350 klaar oid. Standaard spul is niet zo duur.

JurT

Bericht door JurT » 21 aug 2010, 12:43

Ik bedoelde dat tijdens het rijden in bv de 3e versnelling op 3000 toeren en ik vloer het gaspedaal helemaal in dat de toerenteller 500 toeren oploopt, snelheid niet, dan de toeren terug vallen en vervolgens het hele zaakje vooruitschiet. Dit is tijdens het rijden als het aangekoppeld is. Had het verkeerd uitgelegd.

Ik dacht dat in FaF zijn ex m3 sedan een 6pucks sinterplaat zat, meen dat ergens gelezen te hebben.

Ja de prijzen spelen ook een rol, maar voorwaarde wel is dat het meteen goed gedaan wordt. Vriendin en ik gaan samen een andere auto erbij kopen voor in Amsterdam en woon / werkverkeer. Daar wordt nu de m3 voor gebruikt. De m3 krijgt dan wat meer rust en is dan meer voor de trackdays en toerritjes.

En dan enerzijds denk ik dat een verzwaarde drukgroep met sinterplaat dan ideaal is voor dit scenario. Gisteren in de racer van Bas gezeten en even binnen laten rollen en koppeling laten opkomen/spelen voor het gevoel. Daar zit een sinterplaat in met standaard drukgroep. Opzich koppelde deze lekker snel, totaal ander gevoel dan de standaard m3 koppeling, maar deze bokte en stotterde al redelijk.

De standaard plaat vond ik eerst ruk :mrgreen: toen Bas mij liet zien dat er maar 1,5mm voering op zit. Gelukkig blijkt dit ook lang mee te gaan, mits je niet te veel stoplichtsprintjes doet etc. Nou doe ik daar amper aan, maar vraag me wel af hoelang zoiets mee gaat ongeveer met af en toe een trackday en wat weekend goed weer ritjes.

Omdat die torsieveren niet op zo'n sinterplaat zitten, gaat dan niet alles sneller stuk in/op de bak? Kan me voorstellen dat de veren veel opvangen en wegdempen van klappen/tikken etc.

Ik twijfel een beetje over de verzwaarde drukgroep. Ik neig meer naar de sinterplaat en het prijs verschil is niet enorm groot. Een lichter vliegwiel heb ik ook over zitten twijfelen. Welke heb jij op je racer Bert?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2010, 12:53

Ik heb een JB racing alu vliegwiel met Sachs sinterplaat koppeling en verzwaarde drukgroep.

Levensduur van koppelingen met trackdays enz is net hoe hard je rijd en wat voor auto (dus hoe zwaar omgebouwd). Ga je niet op slicks en doe je een beetje normaal met schakelen (tussengas) dan gaat het lang goed. Bij mij was na 3 dagen het druklager aan gort door warmteopbouw, en dat heeft de rest ook gesloopt doordat het is gaan slippen.

FaF heeft dan een ander merk gehad als die 6 puck had.

JurT

Bericht door JurT » 21 aug 2010, 20:27

Met goed doortrappen doe ik sowieso de heel-toe methode voor behoud van de bak en motor. Hoeveel kilo is jouw vliegwiel Bert?

Hoe lichter het vliegwiel, hoe sneller in acceleren en minder in top? Zijn de verschillen noemenswaardig?

Ok dus dan die 4 pucks sinterplaat koppeling, hd drukgroep en een alu vliegwiel. Bas maar een belletje geven na het weekend. :mrgreen:

JurT

Bericht door JurT » 24 aug 2010, 18:58

Vandaag de knoop doorgehakt. Veel met Bas aan de telefoon gezeten. Het wordt een Sachs 4 pucks sinterplaat koppeling. Drukgroep gaat hij bekijken of die nog in orde is, zo niet dat komt er een hd drukgroep van sachs bij. Het vliegwiel adviseerde hij me om niet te doen. Dit ivm onregelmatige loop van de motor en het was volgens hem ideaal voor een motor die hoge toeren draait, rond de 10.000 rpm en meer voor de echte race auto's. Niet voor een auto waar af en toe een trackday mee gereden gaat worden.

Het vliegwiel zou het volgens hem houden, Bas reed zo 5 jaar rond met zijn oude racer, met bovenstaande setup en standaard dubbel massa vliegwiel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2010, 19:16

Hm je hoeft geen 10.000 RPM te draaien om er profijt van te trekken hoor. Dingen als terugschakelen etc gaat ook veel soepeler. Stationair loopt hij wel minder mooi inderdaad.

Ik heb hem er toen meteen uitgegooid, bij mij lijkt het zo te zijn dat als het stuk kan het ook niet lang duurt voor het stuk gaat :bag:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 25 aug 2010, 07:19

[mosterd na de maaltijd]
JurT schreef:(...) Ik dacht dat in FaF zijn ex m3 sedan een 6pucks sinterplaat zat, meen dat ergens gelezen te hebben.(...)
4, niet 6. Kan me wel ergens vertypt hebben, dat sluit ik niet uit :angel:
[/mosterd na de maaltijd]

JurT

Bericht door JurT » 25 aug 2010, 14:36

Ik ga het er nog eens met Bas over hebben Bert.

Faf, kijk dat is duidelijk en kan gebeuren :mrgreen:

Paul

Bericht door Paul » 20 sep 2010, 19:13

je gaat je drukgroep toch niet hergebruiken????? kun je straks over een maand of 3 weer... zon putje moet je gewoon alles vernieuwen... Sachs HD drukgroepjes zijn goed

Plaats reactie