328i e36 trackday - Schuifdak eruit, polyesterdakje erin?
- Knot
- Berichten: 40551
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Mooi dat het zo makkelijk ging.. en bij een gekooid hok maken ze zich blijkbaar niet zo druk op opties.. al zie ik toch dat er clima etc in zit...
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Auto's van deze leeftijd zijn niet de auto's "waar het voor de Douane (nu Belastingdienst trouwens) te halen valt". Met een 14 maande oude Cayenne zijn ze kritischer dan met een 14 jaar oude BMW.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Geile bak man !
- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Nou ja, dank jeMacboy schreef:Geile bak man !

- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto --> Geïmporteerd
Zo, tijd voor een nieuwe update. In januari / februari is de auto bij Bas Roos geweest en daarbij is er behoorlijk wat werk aan de auto verzet:
- Alle vloeistoffen zijn ververst,
- Achter is zwarte powerflex gemonteerd,
- Er zijn alu deurpanelen geplaatst; we hebben voor panelen met een beetje structuur gekozen omdat dat niet zo snel lelijk wordt,
- Er is aan de kooi een gordelbar toegevoegd,
- Er zijn meters geplaatst voor de olie temp, de olie druk en een voltmeter,
- Achter is de auto nog iets meer verlaagd, zodat ie iets meer camber heeft en vlak ligt,
- De stoelen zijn flink omlaag gedaan door de stoelen op een plaat direct op de bodem te plaatsen,
- Bas heeft nieuwe remblokken voor geplaatst, Ferodo DS 3000. Hij adviseerde ze niet, maar we wilden ze toch eens proberen. Dat was geen succes, want na 5 uur Zolder waren ze alweer versleten. Binnenkort eens Carbon Lorraine proberen.
To Do:
- koeling voor de remmen fabriceren, want die werden op Zolder toch wel erg heet.
- Nieuwe blokken aan de voorkant.
- Het originele luchtfilterhuis monteren, want het open filter zuigt aan de temperatuur van het filter te voelen erg veel hete lucht aan.
Zaterdag heb ik hem voor de eerste keer gewassen, dus meteen maar nog een paar plaatjes geschoten:
Deurpaneel:

Gordelbar:


- Alle vloeistoffen zijn ververst,
- Achter is zwarte powerflex gemonteerd,
- Er zijn alu deurpanelen geplaatst; we hebben voor panelen met een beetje structuur gekozen omdat dat niet zo snel lelijk wordt,
- Er is aan de kooi een gordelbar toegevoegd,
- Er zijn meters geplaatst voor de olie temp, de olie druk en een voltmeter,
- Achter is de auto nog iets meer verlaagd, zodat ie iets meer camber heeft en vlak ligt,
- De stoelen zijn flink omlaag gedaan door de stoelen op een plaat direct op de bodem te plaatsen,
- Bas heeft nieuwe remblokken voor geplaatst, Ferodo DS 3000. Hij adviseerde ze niet, maar we wilden ze toch eens proberen. Dat was geen succes, want na 5 uur Zolder waren ze alweer versleten. Binnenkort eens Carbon Lorraine proberen.
To Do:
- koeling voor de remmen fabriceren, want die werden op Zolder toch wel erg heet.
- Nieuwe blokken aan de voorkant.
- Het originele luchtfilterhuis monteren, want het open filter zuigt aan de temperatuur van het filter te voelen erg veel hete lucht aan.
Zaterdag heb ik hem voor de eerste keer gewassen, dus meteen maar nog een paar plaatjes geschoten:
Deurpaneel:
Gordelbar:
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 18 sep 2010, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Remmie
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
- Locatie: omg Rotterdam
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Mooie auto, had hem bij Bas zien staan. 

- Knot
- Berichten: 40551
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Ziet er goed uit hoor.
Structuurpanelen zijn idd ideaal, niet zo snel krassen en vlekken.
Structuurpanelen zijn idd ideaal, niet zo snel krassen en vlekken.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: BMW 328i e36 trackday auto --> Geïmporteerd
Dit weekend dan maar?Mark 320iS schreef:To Do:
- koeling voor de remmen fabriceren, want die werden op Zolder toch wel erg heet.
- Nieuwe blokken aan de voorkant.
- Het originele luchtfilterhuis monteren, want het open filter zuigt aan de temperatuur van het filter te voelen erg veel hete lucht aan.

Overigens goed gewassen broeder!

- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Dies (bijna) klaar voor het aankomende seizoen
BPM trouwens nog behoorlijk hoog.. betaalde in 2005 voor de mijne 1033 euro. Ik had dan wel een zeer kale 328. Is jouw 328 zoals hij er nu bij staat aangeslagen voor BPM?

BPM trouwens nog behoorlijk hoog.. betaalde in 2005 voor de mijne 1033 euro. Ik had dan wel een zeer kale 328. Is jouw 328 zoals hij er nu bij staat aangeslagen voor BPM?
- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Wij hebben over een waarde van EUR 2.100 BPM betaald, dat kwam neer op ongeveer EUR 475 BPMyorick schreef:Dies (bijna) klaar voor het aankomende seizoen![]()
BPM trouwens nog behoorlijk hoog.. betaalde in 2005 voor de mijne 1033 euro. Ik had dan wel een zeer kale 328. Is jouw 328 zoals hij er nu bij staat aangeslagen voor BPM?
Ik stuur nog wel een rekening!Jesper schreef:Overigens goed gewassen broeder!

- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Dat is een mooier bedrag idd, even overheen gelezen.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Wat een porno ding zeg 

- Downforce Hans
- Berichten: 12612
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto - update 01-03-2010
Nog eens een nieuwe update over de 328i.
We hebben er de afgelopen maanden eigenlijk probleemloos mee gereden. Uitzondering was onze eerste driftdag in Weeze eind maart. Toen is de thermostaat gesneuveld en daardoor ook de waterpomp en de viscofan. Gelukkig was Peter Molenaar aanwezig die onze auto kon meenemen, hij heeft de genoemde onderdelen de week erna vervangen.
Verder heeft ie alle trackdays en Papenburg prima doorstaan, het blok heeft inmiddels al 244k erop maar loopt als een zonnetje.
Omdat de B16 toch wat zacht is hebben we op aanraden van Dick wel een H&R stabisetje gemonteerd wat het overhellen wat tegen gaat. Bilsteinsetje doet het nog prima en het onderstel vervangen heeft momenteel niet prioriteit nummer 1. Een beter AST of Intrax onderstel komt nog wel een keer.
De originele remmen hebben het echter moelijker, de Powerdisc schijven vertonen net als bij Knot haarscheurtjes en trekken een beetje krom. Deze winter staat op de planning om te upgraden naar een BBK, momenteel twijfelen we tussen AP, Wilwood en Stoptech. Mov'it pas helaas niet in het budget.
Verder hebben we het dashboardkastje teruggezet, toch wel handig om wat spulletjes weg te kunnen leggen.
We hebben nieuwe wielen gekocht, BBS RC's, die wegen maar 7,5kg per stuk versus de ongeveer 11kg van de huidige wielen.
En we hebben het originele luchtfilterhuis teruggeplaatst icm een K&N inlegfilter. Hij loopt dan toch lekkerder door dan met het openfilter dat erop zat, je voelde zelfs dat het filter zelf echt warm werd.
Komende maand gaat ie nog eens naar Bas Roos voor een volledige check-up, dan kunnen we hem meteen nog eens raadplegen over de remmen.
We hebben er de afgelopen maanden eigenlijk probleemloos mee gereden. Uitzondering was onze eerste driftdag in Weeze eind maart. Toen is de thermostaat gesneuveld en daardoor ook de waterpomp en de viscofan. Gelukkig was Peter Molenaar aanwezig die onze auto kon meenemen, hij heeft de genoemde onderdelen de week erna vervangen.
Verder heeft ie alle trackdays en Papenburg prima doorstaan, het blok heeft inmiddels al 244k erop maar loopt als een zonnetje.
Omdat de B16 toch wat zacht is hebben we op aanraden van Dick wel een H&R stabisetje gemonteerd wat het overhellen wat tegen gaat. Bilsteinsetje doet het nog prima en het onderstel vervangen heeft momenteel niet prioriteit nummer 1. Een beter AST of Intrax onderstel komt nog wel een keer.
De originele remmen hebben het echter moelijker, de Powerdisc schijven vertonen net als bij Knot haarscheurtjes en trekken een beetje krom. Deze winter staat op de planning om te upgraden naar een BBK, momenteel twijfelen we tussen AP, Wilwood en Stoptech. Mov'it pas helaas niet in het budget.
Verder hebben we het dashboardkastje teruggezet, toch wel handig om wat spulletjes weg te kunnen leggen.
We hebben nieuwe wielen gekocht, BBS RC's, die wegen maar 7,5kg per stuk versus de ongeveer 11kg van de huidige wielen.
En we hebben het originele luchtfilterhuis teruggeplaatst icm een K&N inlegfilter. Hij loopt dan toch lekkerder door dan met het openfilter dat erop zat, je voelde zelfs dat het filter zelf echt warm werd.
Komende maand gaat ie nog eens naar Bas Roos voor een volledige check-up, dan kunnen we hem meteen nog eens raadplegen over de remmen.
- Jules
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW 328i e36 trackday auto
goed bezig heren!!! jammer van die waterpomp enzo, das nog een aardige rotklus of niet 

- Tristan
- Berichten: 13436
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Remmen zou je ook eens kunnen kijken naar OEM 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken. Heb hiermee velen probleemloze circuit km's mee gereden en niet al te kostbaar.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW 328i e36 trackday auto
+1, maar dan met gele Pagids. Met een zwaardere (want van interieur & S50 voorziene) M3.Tristan schreef:Remmen zou je ook eens kunnen kijken naar OEM 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken. Heb hiermee velen probleemloze circuit km's mee gereden en niet al te kostbaar.
- Knot
- Berichten: 40551
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Dat die powerdiscs krom gaan is denkik toch niet af laten koelen, of met voet op de rem tot stilstand komen, of door water rijden ofzo, ik heb daar geen last van.
Aan de andere kant, ik vind het vrij goedkoop rijden, schijven kosten 120 euro, set HT10 kost 220 euro en dan kan je zonder aanpassingen toch redelijk knap remmen vind ik. Ik rij liever een ATE van 120 euro stuk dan een schijf van een BBK.
Aan de andere kant, ik vind het vrij goedkoop rijden, schijven kosten 120 euro, set HT10 kost 220 euro en dan kan je zonder aanpassingen toch redelijk knap remmen vind ik. Ik rij liever een ATE van 120 euro stuk dan een schijf van een BBK.
- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto
De trillende remmen kan ook van afzetting van de remblokken op de schijven komen, weet dus niet zeker of ze krom zijn eerlijk gezegd.
@Knot, ja klopt het is wel een relatief goedkope oplossing, maar op een gegeven moment wil je meer en de originele remmerij doet het wel 'ok' maar meer remkracht is altijd lekker natuurlijk.
De e36 m3 conversie nemen we overigens ook in overweging, mede omdat we de klauwen al hebben aangezien die momenteel op mijn e30 320iS gemonteerd zijn.
@Knot, ja klopt het is wel een relatief goedkope oplossing, maar op een gegeven moment wil je meer en de originele remmerij doet het wel 'ok' maar meer remkracht is altijd lekker natuurlijk.
De e36 m3 conversie nemen we overigens ook in overweging, mede omdat we de klauwen al hebben aangezien die momenteel op mijn e30 320iS gemonteerd zijn.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Voor 150 euro hebben we al een complete set bij holtrop Mark, daarvoor hoeven we niet eerst de klauwen van jou 320is af te schroeven.
Een M3 set kunnen we altijd proberen vind ik. Zou het toch niet voldoen, dan krijg je een set die in orde is altijd wel weer voor een redelijke prijs verkocht.
Of minimaal 1900 euro voor een BBK nu 'the way to go' is weet ik eigenlijk nog niet. Ik vind het wel erg veel geld en de vervangingsdelen zijn ook een flink stuk duurder dan OEM spul (setje blokken is al snel 50 euro duurder). Terwijl we met de huidige remkracht eigenlijk tevreden zijn en niet 100% zeker weten of we met zo'n BBK van alle problemen af zijn. Dan rijd je wel nog maar met 1 zuiger per klauw, maar of je met die extra zuigers uiteindelijk het geld van een bbk terugverdiend?
Een gereviseerd M3 remsetje, zonder backing plates, met een paar goede schijven en blokken kunnen we beter eerst eens proberen denk ik. Het liefst zou ik dan met PFC direct drive schijven rijden, maar dan wordt het alsnog behoorlijk prijzig voor een "OEM" upgrade (2 x 340 euro voor de schijven)...
Is de OEM 3.2 schijf een goed alternatief voor PFC schijven? Of zijn er nog andere (minder prijzige) alternatieven voor de PFC schijven die aanzienlijk beter bestand zijn tegen hoge temperaturen?
Is het eigenlijk nog aan te raden om stalen bussen/geleiders te gebruiken voor de klauwen en weet iemand of je die hier in Nederland/Europa ergens kant en klaar kan krijgen?

Een M3 set kunnen we altijd proberen vind ik. Zou het toch niet voldoen, dan krijg je een set die in orde is altijd wel weer voor een redelijke prijs verkocht.
Of minimaal 1900 euro voor een BBK nu 'the way to go' is weet ik eigenlijk nog niet. Ik vind het wel erg veel geld en de vervangingsdelen zijn ook een flink stuk duurder dan OEM spul (setje blokken is al snel 50 euro duurder). Terwijl we met de huidige remkracht eigenlijk tevreden zijn en niet 100% zeker weten of we met zo'n BBK van alle problemen af zijn. Dan rijd je wel nog maar met 1 zuiger per klauw, maar of je met die extra zuigers uiteindelijk het geld van een bbk terugverdiend?
Een gereviseerd M3 remsetje, zonder backing plates, met een paar goede schijven en blokken kunnen we beter eerst eens proberen denk ik. Het liefst zou ik dan met PFC direct drive schijven rijden, maar dan wordt het alsnog behoorlijk prijzig voor een "OEM" upgrade (2 x 340 euro voor de schijven)...
Is de OEM 3.2 schijf een goed alternatief voor PFC schijven? Of zijn er nog andere (minder prijzige) alternatieven voor de PFC schijven die aanzienlijk beter bestand zijn tegen hoge temperaturen?
Is het eigenlijk nog aan te raden om stalen bussen/geleiders te gebruiken voor de klauwen en weet iemand of je die hier in Nederland/Europa ergens kant en klaar kan krijgen?
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Een van de grote voordelen van een goede BBK blijft een beetje onderbelicht in de posts hier boven. Vraag Dick Hoekendijk of Steve eens hoeveel ronden Nordschleife zij doen met een setje schijven en blokken...
- Knot
- Berichten: 40551
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Ik baal er soms ook wel van, als de blokken op zijn ook meteen de schijven te vervangen omdat het staal ingescheurd is... aan de andere kant, voor 350 euro ben je klaar met schijven en blokken. Probleem is alleen waar het omslagpunt ligt.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 nov 2009, 13:26
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Nice!
Ga ik eens lekker volgen want wil hetzelfde gaan doen met een E36 M3!
DPM
Ga ik eens lekker volgen want wil hetzelfde gaan doen met een E36 M3!
DPM
- Mark 320iS
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Maandag nieuwe banden besteld. De r888's waren tot de draad versleten.
We zijn voor de Federal ss595rs-r gegaan. Het prijsverschil was dusdanig groot in vergelijking met de Toyo's en Kumho's dat het het proberen waard is.
De Toyo's en Kumho's kosten bij camskill incl. verzenden EUR 700 voor 4 stuks 225-45 / 17, de Federals kosten EUR 380.
We zijn benieuwd! 6 november kunnen we ze proberen op Zolder.
We zijn voor de Federal ss595rs-r gegaan. Het prijsverschil was dusdanig groot in vergelijking met de Toyo's en Kumho's dat het het proberen waard is.
De Toyo's en Kumho's kosten bij camskill incl. verzenden EUR 700 voor 4 stuks 225-45 / 17, de Federals kosten EUR 380.
We zijn benieuwd! 6 november kunnen we ze proberen op Zolder.
- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW 328i e36 trackday auto
Heb dit jaar ook een setje 595rs-r gekocht als 'regen' band naast mijn set velgen met r888. Moet eerlijk zeggen dat het prijsverschil op droog ook wel te merken is. Het voelt allemaal iets softer/smeerend aan dan de toyo. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen! In de regen/nat overigens niets meer dan tevreden met de federals!
Leuke auto overigens, had hem dacht ik begin dit jaar ook wel eens bij Bas zien staan
Leuke auto overigens, had hem dacht ik begin dit jaar ook wel eens bij Bas zien staan

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: erwin20vt en 7 gasten