Wie is de beter coureur?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wie is de betere bestuurder en snelste?

Formule 1 coureur
9
16%
Champ car coureur
0
Geen stemmen
Indy car coureur
0
Geen stemmen
DTM coureur
0
Geen stemmen
Rally rijder
45
80%
Autocross coureur (de 600pk 4wd mannen)
0
Geen stemmen
Hill climb coureur (de grote cojones mannen)
1
2%
D1 drifter
0
Geen stemmen
En last but not least, de 130i cup coureur (LOL)
1
2%

Totaal aantal stemmen: 56

Mathieu

Wie is de beter coureur?

Bericht door Mathieu » 26 jan 2007, 09:58

Welke tak van de autosport heeft de betere coureurs.
Dit qua wagenbeheersing in meerdere voertuigen en basis snelheid.

Is ROC een goede afspiegeling?

Fabian

Bericht door Fabian » 26 jan 2007, 10:03

De rally-rijder, dat zijn de echte koningen als het om voertuigbeheersing gaat.

De meeste takken van autosport die hierin staan gaan om het zo constant mogelijk zo snel mogelijk een rondje te kunnen rijden, en dan lang achterelkaar.

Een rally-rijder moet constant aanpassen aan omstandigheden, met niet DE ideale band, vering etc etc. Geen "vast" parcours wat je uit je hoofd leert etc etc.

helden zijn het.
Laatst gewijzigd door Fabian op 26 jan 2007, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniel

Bericht door Daniel » 26 jan 2007, 10:04

Rallymannen, geen twijfel over mogelijk. Hillclimb schaar ik voor het gemak dan ook even onder rally :)

Fernando

Bericht door Fernando » 26 jan 2007, 10:04

Rallyrijders natuurlijk... :o

Tom

Bericht door Tom » 26 jan 2007, 10:04

Ik ben niet into de autosport, dus mijn mening telt niet zo. Maar het meeste respect heb ik voor rallysport. Het lijkt mij het moeilijkste en het komt echt aan op de rijder (en navi niet te vergeten).
Rallyrijder gekozen dus.

EppeRRR

Bericht door EppeRRR » 26 jan 2007, 10:18

Ongetwijfeld de Rallysport.

De baan is nooit 100% hetzelfde en ze presteren op elke ondergrond die mogelijk is.

Group B is natuurlijk daarin de koningsklasse allertijden :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 10:25

Kijk maar naar de ROC idd.
Rallyrijders. Maar dan WEL de WRC enGroupB mannen van weleer.

Knot

Bericht door Knot » 26 jan 2007, 10:27

Ik sloot me zonder te spieken aan :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jan 2007, 10:45

Ik denk ook rally.

nielskroeze

Bericht door nielskroeze » 26 jan 2007, 11:08

Vrij makkelijke keuze natuurlijk :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 26 jan 2007, 11:10

nielskroeze schreef:Vrij makkelijke keuze natuurlijk :lol:
Jij hebt nu al genoeg veren in je kont gekregen hierboven :P

Stéphane

Bericht door Stéphane » 26 jan 2007, 11:14

Zonder meer ook de rallyrijders. Ongekend met wat een snelheid die mensen hun auto beheersen. Dan vooral reactiesnelheid en coordinatie van hun eigen beweging en die van de auto.

Dutch

Re: Wie is de beter coureur?

Bericht door Dutch » 26 jan 2007, 11:20

Mathieu schreef:Is ROC een goede afspiegeling?
Je bedoelt dat evenement waar asfaltmietje Mattias Ekström rallykoning Loeb in diens eigen auto versloeg? :P

(Okee, Ekström heeft natuurlijk rally-ervaring in de Red Bull Skoda.)

Nee, ROC lijkt me geen goede afspiegeling. Mickey Mouse-baantje en asfalt. Zet eens een WRC-proef in pakweg Argentinië naast een F1-rondje Spa en ga dan eens vergelijken...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jan 2007, 11:36

Heb er zelf geen verstand van maar heb ooit eens iets gelezen over Mc Rae in een F1 en een F1 coureur (weet niet meer welke maar ik dacht Mark Blundell) in een WRC. Het kwam erop neer dat een F1 veel nauwkeuriger gereden dient te worden dan een rally wagen.

Dus vanuit technisch perspectief schat ik een F1 moeilijker bestuurbaar en dient een F1 coureur over nog betere kwaliteiten te beschikken. Vanuit lef oogpunt :shock: wat gaan die rally rijders hard!

De onderlinge verschillen liggen in F1 ook dichter bijelkaar volgens mij en een fractie van een seconde verlies je zo.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 11:38

Niels schreef:Heb er zelf geen verstand van maar heb ooit eens iets gelezen over Mc Rae in een F1 en een F1 coureur (weet niet meer welke maar ik dacht Mark Blundell) in een WRC. Het kwam erop neer dat een F1 veel nauwkeuriger gereden dient te worden dan een rally wagen.

Dus vanuit technisch perspectief schat ik een F1 moeilijker bestuurbaar en dient een F1 coureur over nog betere kwaliteiten te beschikken. Vanuit lef oogpunt :shock: wat gaan die rally rijders hard!

De onderlinge verschillen liggen in F1 ook dichter bijelkaar volgens mij en een fractie van een seconde verlies je zo.
goed verhaal. Zoiets denk ik ook. Maar op/over de grens lijkt mij de rallyrijder 'de man'.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 jan 2007, 11:39

Maar zijn Champcar coureurs de mindere t.o.v. de F1 coureurs?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jan 2007, 11:48

Robin schreef:goed verhaal. Zoiets denk ik ook. Maar op/over de grens lijkt mij de rallyrijder 'de man'.
Daar zit natuurlijk het verschil in tussen de beide takken van sport (glijden vs. net niet glijden) maar b.v. Valentino Rossi veegt ook aardig met een rally wagen dus glijden lukt een F1 coureur ook wel maar uiteindelijk moet je een dusdanige beheersing hebben om de snelste tijd neer te zetten.
Mathieu schreef:Maar zijn Champcar coureurs de mindere t.o.v. de F1 coureurs?
Das een goeie. Champcars zijn niet zo geavanceerd als F1 wagens, zwaarder en met meer vermogen. Ze lijken me in eerste instantie daarom moeilijker te rijden maar of al die electronica zooi het gemakkelijker maakt :? Ergens zweeft er nog een foto van zo'n stuurtje met 1000 knopjes :shock:

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 11:49

Ik heb er te weinig verstand van om echt te zeggen die of die, maar ik heb wel een beetje het idee dat het rally rijden wat overschat word en het F1 sterk onderschat.

Rally rijden kan in principe iedereen hiero, ik zeg niet dat je dan de beste bent, maar iedereen kan in een EVO stappen van 50K en redelijk vlot op hard mischien iets minder vlot op onverhard, maar de techniek in de auto maakt veel goed om de auto redelijk te beheersen. We zijn hiero ook weer geen rijder n00bs..Maar een F1 wagen dat is heel andere koek, ik durf te stellen dat er niemand hier op het forum is die zelf hard met een F1 wagen over een circuit durft te gaan, en met hard bedoel ik ook echt hard.

Jongens als Burns en consorten gaan wel godsgruwelijk hard met een rallywagen, maar hebben ook wat meer marge en speling. Een F1 wagen heeft die gewoon niet.

F1 rijden is natuurlijk geen playstation hé.

Er zijn maar heel weinig mensen op de wereld die de kans en mogelijkheid hebben om echt heel hard te rijden in een F1 auto. Meer als 200 zullen het er niet zijn, Daarin tegen zijn er wereldwijd wel tienduizenden rallyrijders.

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2007, 11:51

Rally rijders hebben de beste auto beheersing. Maar wel op wereld nivo dus ik praat over een loeb solberg gronholm etc. Dat beetje industrie crossen in nederland dat rally nivo bedoel ik dus niet.

Maar rally rijders zijn niet gewend aan close racing met nog 30 andere gekken dan heb je nog een anders aspect toegevoegd aan racen dat je ook nog rekening moet houden met anderen.

Maar het feit blijft dat een rally rijder die gaat racen zicht makkelijker aanpast dan een racer die gaat rally rijden.

Maar racen en rally rijden is allebei autosport maar toch heel verschillend.

Ultiem zou zijn WRC rijden en daarnaast WTCC rijden.

F1 rijden is niet moeilijk snelheid raak je aan gewend. F1 is heel zwaar voor je lichaam door de G krachten. That s all. Maar in de basis is het gewoon op tijd remmen apex insturen en zo vroeg mogelijk op het gas zoals elke andere race auto.

Nee rallyrijden op WRC nivo als je daar top 5 kan rijden Hoor je tot de happy few die ultieme voertuig beheersing hebben op verschillende ondergronden. Met afgronden bomen stenen ijs gravel etc alle gevaren die er zijn.
Laatst gewijzigd door Andre op 26 jan 2007, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 11:53

Zoals je 't nu stelt Rico: Niet mee eens. Sorry.

Zal er straks wel op terugkomen. EEn huidige F1 is wat anders als een F1 van 20/30 jaar terug. Een Huidige rallyauto is wat 'milder' dan een group B.

Op een rallypaadje HARD rijden of op een breed circuit waarvan je weet hoe en wat?

Ik snap je punt, maar niet zoals je 't nu opschrijft.

Ik kom erop terug.

F1=F1. rally is van kneus 106 tot Gr B met 600pk. Dat klopt imho al niet in je betoog. Alle rallyrijders over 1 kam scheren: NL heeft geen enkele topper qua rallyrijden, In de F1 zitten 2 middenklasse zeikers en we hadeen een redelijk goeie(Verstappen imho)

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 11:58

Robin dan omschrijf ik het niet goed, ik bedoel zeker niet te zeggen dat rally een makkie is en F1 extreem moeilijk op het topniveau zoals Andre al schreef zal het heel weinig uitmaken.

Maar ik vind gewoon dat er wel erg makkelijk over een F1 rijden/rijder word gedacht.

Nogmaals teveel in de sfeer van ik vind simrally een stuk moeilijker als Sim F1 rijden. Met die achtergrond maken velen ook een vergelijk hiero.

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 12:00

Mijn punt was dat Rally rijden veel toegangkelijker is, kijk naar die Finnen die hebben allemaal een eigen rallytuin er groeien er praktisch in. Iedereen met een paar centen kan rallyrijden. Voor F1 racen heb je heel wat meer mee te brengen.

EppeRRR

Bericht door EppeRRR » 26 jan 2007, 12:08

Maar het rallyrijden zoals Zuiderzee rally en Tulpenrally is toch ook meer op niveau van formule ford/renault?

Denk dat mijn gebrek aan (praktijk)ervaring in beide sporten ook een vertekend beeld kan geven, ik baseer mijn theorie ook hoofdzakelijk op films en docu's over beide sporten.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 12:09

Rico zegt:"Nogmaals teveel in de sfeer van ik vind simrally een stuk moeilijker als Sim F1 rijden. Met die achtergrond maken velen ook een vergelijk hiero."

LOL hoeveel toppers in bijv GTR2 rijden hier rond(redelijk aantal die in de top meedraaien)

Hoeveel RBR rijders rijden hier rond, die redelijk mee kunnen komen hetzij op midden niveau? Andre en ondergetekende. ROFL.

:P

Maar 't gaat niet om de sims. Sims is leuk, maar niet echt. Geen angst etc.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2007, 12:10

EppeRRR schreef:Maar het rallyrijden zoals Zuiderzee rally en Tulpenrally is toch ook meer op niveau van formule ford/renault?

Denk dat mijn gebrek aan (praktijk)ervaring in beide sporten ook een vertekend beeld kan geven, ik baseer mijn theorie ook hoofdzakelijk op films en docu's over beide sporten.
HELEMAAL mee eens.

In de F series heb je vanalles, in de F1 ook. Een WRC auto is geen Golf II fwd. Een F1 is geen Ff1600.

Plaats reactie