Ambulancesirene op je radio

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Ambulancesirene op je radio

Bericht door RVV » 16 aug 2008, 01:12

Vanmiddag op de A28 in de buurt van Assen.. tatutatu over de luidsprekers heen, display van de autoradio begint te knipperen met de tekst ALARM.. ik denk WTF..

Zie aan de andere kant van de snelweg een Ambulance naderen met blauwe lampen en sirenes.

Verrek ik leg de link.. snapte er nog niet veel van..

Kijk vanavond regionaal nieuws op TV Noord, goh het werkt wel, maar of het ook daadwerkelijk helpt :roll:

UMCG Ambulancezorg start proef met Flister

GRONINGEN - UMCG Ambulancezorg gaat experimenteren met een nieuw waarschuwingssysteem, de zogeheten Flister.

De Flister is een apparaat waarmee automobilisten via de radio worden gewaarschuwd dat er een ambulance of andere hulpdienst met zwaailichten in de buurt is. Het programma op de radio wordt simpelweg onderbroken, waarna een pieptoon aangeeft dat er een voertuig met zwaailichten aan komt. Doel is te kijken of de weggebruiker zo beter anticipeert, zodat een veiliger verkeerssituatie ontstaat.

Het experiment begint maandag en duurt twee maanden.
Ook een brandweerauto in Utrecht gaat rijden met de Flister.

Maus

Bericht door Maus » 16 aug 2008, 01:20

Werkt 't alleen als je naar de radio luistert, of ook als je een cd op hebt staan?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 16 aug 2008, 01:23

Maus schreef:Werkt 't alleen als je naar de radio luistert, of ook als je een cd op hebt staan?
Ook dan ja.

Ik zag het vanavond op het nieuws. Ik denk dat het wel een goed iets is. Veel mensen horen het niet i.v.m. radio aan in tegenwoordig steeds geluidsdichtere auto's. Als het dan je radio onderbreekt kan het je aandacht vestigen op een naderende brandweerauto/ambulance/politiewagen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 16 aug 2008, 01:54

Ik zag het ook. Ik snap alleen niet dat het zolang heeft geduurd. De techniek is zo oud als het RDS signaal.
Een jaar of 7 geleden zat ik mij te irriteren aan zenders die het RDS signaal 'misbruikte' om nog een reclameblok na de file info eraan te plakken. Volgens was er toen al sprake van die techniek om hulpdiensten te ondersteunen.

Fabian

Bericht door Fabian » 16 aug 2008, 08:41

goed initiatief!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 aug 2008, 08:56

ja goed dit!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 aug 2008, 10:42

Goed initiatief. Heeft alleen wel een klein nadeel, zoals in dit geval dat het verkeer aan de andere kant van de weg dan ook gewaarschuwd wordt voor niets. Daardoor raken mensen toch weer afgeleid. Beetje vergelijkbaar met kijkersfiles. Gisterenmiddag ook weer op de A4. Richting Amsterdam een ongeluk waardoor alles stil stond daar en allerlei mensen aan de andere kant onnodig remmen ter hoogte van het ongeluk.

SteV6

Bericht door SteV6 » 16 aug 2008, 10:46

Toch snap ik de werking niet helemaal. Moet je de radio op TP (traffic pronouncement) hebben staan ja of nee? Als ik dat op de mijne uitzet krijg ik ook geen filemeldingen meer. En omdat ik in een file-luw gebied woon heb ik TP eigenlijk altijd uitstaan. Wat ik daarnaast niet snap is dat gisteren op de TV ook werd gezegd dat zelfs als je radio uit staat toch het waarschuwingssignaal via de radio weergegeven wordt.

SteV6

WJ

Bericht door WJ » 16 aug 2008, 10:50

Even ergens anders vanaf geplukt:
Binnen RDS is een speciaal commando gedefinieerd voor rampen, zoals gifwolken of dijkbreuken waarbij het van levensbelang is mensen snel te informeren. Een RDS-radio zal in zo'n geval automatisch afstemmen op de zender met informatie daarover, desnoods schakelt het apparaat zichzelf nog in ook. Bij de meeste radio's kan dit signaal niet uitgeschakeld worden.

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2008, 10:53

SteV6 schreef:Toch snap ik de werking niet helemaal. Moet je de radio op TP (traffic pronouncement) hebben staan ja of nee? Als ik dat op de mijne uitzet krijg ik ook geen filemeldingen meer. En omdat ik in een file-luw gebied woon heb ik TP eigenlijk altijd uitstaan. Wat ik daarnaast niet snap is dat gisteren op de TV ook werd gezegd dat zelfs als je radio uit staat toch het waarschuwingssignaal via de radio weergegeven wordt.

SteV6
Ik heb TP ook niet ingeschakeld en ik had een CD draaien, daarom vind ik het ook zo vreemd.

SteV6

Bericht door SteV6 » 16 aug 2008, 12:32

Ah, quote van WJ geeft aan dat de techniek al lang in staat is om zelfstandig te opereren.

Iets wat RutgerK ook al meldde hier.

Big Brother in je autoradio. Vreemd dat nog niemand (foute) grappen met die techniek heeft uitgehaald ...

SteV6

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 aug 2008, 15:02

Mijn god... en nou nog wachten totdat andere mensen deze technologie ontdekken en gaan invoeren in de auto..... daar kan je op wachten...

Macboy

Bericht door Macboy » 17 aug 2008, 11:31

Super initiatief. Dacht echt van: ja handig zeg !

Niels v D

Bericht door Niels v D » 17 aug 2008, 12:37

Jelmer850i schreef:Mijn god... en nou nog wachten totdat andere mensen deze technologie ontdekken en gaan invoeren in de auto..... daar kan je op wachten...
Dat is inderdaad wel leuk om in je auto te hebben..
Dat iedereen om je heen ineens jou terringherrie moet luisteren. :lol:

JP

Re: Ambulancesirene op je radio

Bericht door JP » 14 mar 2010, 22:04

Vorige week voor het eerst gehoord dat de radio door een ambulance werd 'gestoord'.

Ik had al een tijdje in de spiegels gezien dat er een ambulance met volle vaart (incl. toeters en bellen) in aantocht was. Op het moment dat hij me inhaalde, begin de radio iets te piepen en zag ik 'alarm' op het display staan.... :?:

Vond het raar dat de radio niet eerder begon te piepen. Blijkbaar is die stoorzender toch niet krachitg genoeg.

Daarbuiten viel me wel op hoe kort een ambulance moet naderen voor alleer je eens die sirene hoort.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 mar 2010, 22:16

Ik denk dat de auto's van tegenwoordig gewoon een stuk beter geïsoleerd zijn dan je denkt.
Dat betekent dus ook dat een ambulance minder snel te horen is, zonde maar wel een logisch gevolg.

frankv

Bericht door frankv » 14 mar 2010, 22:55

ik zag vandaag van verre een ambulance met alle lichten aan in mijn spiegels, dus ik had voldoende tijd om opzij te gaan en hem voorbij te laten

het viel me op dat ik hem pas hoorde toen hij vlak naast me reed

aha, dubbel glas in mijn 730i uit 1995 :D is het toch nog ergens goed voor

Robertdj

Bericht door Robertdj » 15 mar 2010, 10:42

Lijkt me beter als de stoorzender je radio uitschakelt/zachter zet. Dan hoor je tenminste waar de sirene vandaan komt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 mar 2010, 11:31

Vindt het wel een goed idee...ook voor mij aangezien ik een ambulance of politie nooit hoor omdat mn radio vaak hard staat.Dus zien wel horen doe ik ze nooit......

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 mar 2010, 14:14

Amberlamps?

JP

Bericht door JP » 16 sep 2010, 20:54

Nou, het gaat toch niet door....

http://www.nu.nl/binnenland/2335367/sir ... radio.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit terwijl in Duitsland ze sinds kort nog zelfs een zelfde systeem gebruiken bij het naderen van een Baustelle.
Bij de vrachtwagen krijg je dan een waarschuwing "Achtung gefahr/ Danger" over de 27mc

steve smith

Bericht door steve smith » 17 sep 2010, 01:06

Martijn Koevoets schreef:Amberlamps?
Lol

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 sep 2010, 01:44

steve smith schreef:
Martijn Koevoets schreef:Amberlamps?
Lol
+1

NSXRS

Bericht door NSXRS » 17 sep 2010, 11:20

Zoveelste vermoedelijk geldverslindende project dat niet doorgaat.
Typisch Nederland :goodnight:

Zonde, want idee is heel goed en dit was nu eens wel zinvol, maar dus toch weer afgeblazen :hmmm: .

Ik blijf me ook altijd verbazen over die nitwits die een hulpverlenings voertuig pas opmerken als die direkt achter hun zit en dan bovendien ook nog soms in paniek gewoon midden op de weg stoppen omdat ze dan niet kunnen anticiperen om de weg vrij te maken.... :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 sep 2010, 12:16

NSXRS schreef:Zoveelste vermoedelijk geldverslindende project dat niet doorgaat.
Typisch Nederland :goodnight:

Zonde, want idee is heel goed en dit was nu eens wel zinvol, maar dus toch weer afgeblazen :hmmm: .

Ik blijf me ook altijd verbazen over die nitwits die een hulpverlenings voertuig pas opmerken als die direkt achter hun zit en dan bovendien ook nog soms in paniek gewoon midden op de weg stoppen omdat ze dan niet kunnen anticiperen om de weg vrij te maken.... :bag:
Same, maar ik heb de muziek ook vrijwel nooit hard in de auto. Op de snelweg zie je ze altijd wel van verre naderen als je voldoende spiegelt. Zo'n blauw flitslampje moet wel opvallen..

Door het dubbele glas hoor ik ze echter wel moeilijker, maar muziek gaat direct uit zodra ik iets hoor. Even checken waar ze precies vandaan komen.

Plaats reactie