Hoe zit dit eigenlijk?

Dit is ons algemene autoforum.
Andre

Re: Hoe zit dit eigenlijk?

Bericht door Andre » 13 sep 2010, 13:19

Dus eigenlijk moet je een halve sloper megane opzoeken met kenteken voor appel en ei en dan een nieuwe R26R halen zonder kenteken en dan chassis nr overzetten. Dat is wat is er dus met die subaru WRC ook gebeurd is.

Kijk ik snap ook wel die WRC auto rijdt bijna geen straat km en het is onzin om de volle bpm af te tikken op zo n auto. Maar er moeten regels zijn hoe of wat.

Veel rally auto s rijden op buitenlandse kentekens en vragen dan vrijstelling om de auto te gebruiken in de rally weekenden. Makkelijker is natuurlijk gele platen dan ben je van het gezeik af.

Waar ligt de grens hier qua justitie met overzetten van chassis nr. In hoeverre mag dit.

Bijv je rijdt je ferrari in de prak van 500k daar zit een mega smak bpm in. Een nieuwe is geen optie. Maar stel je hebt veel eigen tijd en zegt ik bestel een nieuw chassis en bouw alles over. Hoe zit het dan mag je dan zo chassis nr overkatten met inruil van je ouwe chassis of zo. Wat zijn hier de regels. Hoe wordt er dan gecontroleerd dat jij dezelfde auto opbouwt. Bijv in geval van WRC subaru en subaru GL.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 sep 2010, 13:21

Toevallig heb ik vorige week een klant gehad die nogal wat te doen had met deze autootjes en wat interessante dingen gehoord (die hij wel mocht vertellen, verder zaten zn lippen stijf op elkaar).

Maar die S-klasses komen echt als Guard uit de fabriek, zijn met de maximale klasse (ik dacht dat het klasse 7 was ofzo, met normaal rijbewijs mag je tot klasse 4 ongeveer rijden dacht ik?) beveiligd met een gewicht van boven de 4ton, dus tijdens de productie al andere bodemplaten etc gekregen. Er stonden er nog 5 in bestelling volgens mij, die nadat ze in NL aankomen nog eens voor een kleine 60K aan apparatuur toegemeten krijgen wat ze dus nog wat zwaarde maakt..............

Hij heeft wel wat verteld over schaduwkentekens etc, maar niet ofdat ze die op deze auto's gebruiken. Eerder voor arrestatieteams enzo......

Maar goed, Andre stelde de vraag over de rallyauto's...en dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, daar klopt echt afentoe geen hout van! Snap wel dat het met kosten enzo te maken heeft, maar legaal lijkt het me alleszins!

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 13:24

Andre schreef:Dus eigenlijk moet je een halve sloper megane opzoeken met kenteken voor appel en ei en dan een nieuwe R26R halen zonder kenteken en dan chassis nr overzetten. Dat is wat is er dus met die subaru WRC ook gebeurd is.

Kijk ik snap ook wel die WRC auto rijdt bijna geen straat km en het is onzin om de volle bpm af te tikken op zo n auto. Maar er moeten regels zijn hoe of wat.

Veel rally auto s rijden op buitenlandse kentekens en vragen dan vrijstelling om de auto te gebruiken in de rally weekenden. Makkelijker is natuurlijk gele platen dan ben je van het gezeik af.

Waar ligt de grens hier qua justitie met overzetten van chassis nr. In hoeverre mag dit.

Bijv je rijdt je ferrari in de prak van 500k daar zit een mega smak bpm in. Een nieuwe is geen optie. Maar stel je hebt veel eigen tijd en zegt ik bestel een nieuw chassis en bouw alles over. Hoe zit het dan mag je dan zo chassis nr overkatten met inruil van je ouwe chassis of zo. Wat zijn hier de regels. Hoe wordt er dan gecontroleerd dat jij dezelfde auto opbouwt. Bijv in geval van WRC subaru en subaru GL.
Even op de rdw kijken Andre.
Je mag legaal een auto overkatten als je het goed doet.
Chassisnummer slaat dan zelfs de rdw er voor je in.
Je moet alleen de identiteit van het samengevoegde voertuig kunnen bewijzen.

Factuur nieuwe chassis van fabriek, laat je zonder nummer komen.
Motor van de oude inclusief motornummer overbouwen
Klaar

Andre

Bericht door Andre » 13 sep 2010, 13:29

Ok maar hoe wil je de identiteit bewijzen van een Impreza GL uit 2005 en WRC van 2009. Er moet dan nog een optie zijn.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 13:38

Andre schreef:Ok maar hoe wil je de identiteit bewijzen van een Impreza GL uit 2005 en WRC van 2009. Er moet dan nog een optie zijn.

chassisnummer van de gl, met aangepaste koets (de wrx koets)
Motor van de wrx zogenaamd overbouwen in de gl.
Vooraf even overleggen met de rdw dat je een wrx wilt bouwen van een gl
Wat je dan in werkelijkheid doet. Je slijpt dan het nummer uit de gl, je last het in de wrx koets en zegt tegen de rdw dat je een wrx koets hebt gemaakt van de gl.
Dan passen ze gewoon je kenteken aan voor je.

Dat begrijp ik uit de rdw info, regels zijn soepeler geworden he, auto hoeft met meer vermogen niet meer herkeurd te worden, je mag alleen van een 4 pitter niet zomaar een zespitter maken.
Maar een andere vierpitter erin met veel meer vermogen mag wel.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 sep 2010, 13:46

Luco schreef:
Andre schreef:Ok maar hoe wil je de identiteit bewijzen van een Impreza GL uit 2005 en WRC van 2009. Er moet dan nog een optie zijn.

Wat je dan in werkelijkheid doet. Je slijpt dan het nummer uit de gl, je last het in de wrx koets en zegt tegen de rdw dat je een wrx koets hebt gemaakt van de gl.

Dat begrijp ik uit de rdw info, regels zijn soepeler geworden he, auto hoeft met meer vermogen niet meer herkeurd te worden, je mag alleen van een 4 pitter niet zomaar een zespitter maken.
Formeel zou alleen je zonder herkeuring kunnen als je een motor met dezelfde motorcode wisselt.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 13:50

Nee Rutger als het aantal cilinders gelijkt blijft mag je er van alles ingooien :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 13 sep 2010, 13:51

Geldt dat ook voor ieder bouwjaar? Ik dacht dat dit alleen bij oudere auto's mocht.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 13:53

Voorzover mijn kennis rijkt en je het kan vinden is dat voor ieder bouwjaar.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 sep 2010, 13:54

steve smith schreef:
M@rcel schreef:Mmm, opmerkelijk, die hoort er echt niet op te staan.
BPM en BTW worden overigens niet betaald, broekzak/vestzak verhaal.
Staat er ook niet meer, stond er wel. Moet ik de screenshot weghalen?

Dat broekzak-vestzak verhaal geloof ik niet helemaal, dan had gewoon de waarheid op het kenteken kunnen staan. Iemand die een dergelijke auto (of een veel minder voertuig met dezefde bepantsering) nodig heeft omdat die faalhazen in Den Haag dit land niet veilig kunnen houden mag wel voor de volle mep z'n knip trekken en een 6 cijferig bedrag overmaken naar Den Haag voor een kenteken. Als je als MP of demisMP vindt dat je land zo onveilig is moet je daar wat aan doen en niet op kosten van de belastingbetaler wegkruipen in zo'n ding. De rest van de bevolking heeft die keuze namelijk niet en moet ook gewoon over straat op gekke plekken en gekke tijden. Zonder blauwe pakken met speldjes.
Ik heb het nog even nagevraagd, het klopt niet wat ik eerder had geschreven.
BPM en BTW worden gewoon betaald, inkomsten en uitgaven blijven zo duidelijk van elkaar gescheiden.
BPM bedrag is op een normale S600 gebaseerd, veiligheidsuitvoeringen en optie's worden niet meegenomen in het te bepalen BPM bedrag.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 13:57

M@rcel schreef:
steve smith schreef:

Dat broekzak-vestzak verhaal geloof ik niet helemaal, dan had gewoon de waarheid op het kenteken kunnen staan. Iemand die een dergelijke auto (of een veel minder voertuig met dezefde bepantsering) nodig heeft omdat die faalhazen in Den Haag dit land niet veilig kunnen houden mag wel voor de volle mep z'n knip trekken en een 6 cijferig bedrag overmaken naar Den Haag voor een kenteken. Als je als MP of demisMP vindt dat je land zo onveilig is moet je daar wat aan doen en niet op kosten van de belastingbetaler wegkruipen in zo'n ding. De rest van de bevolking heeft die keuze namelijk niet en moet ook gewoon over straat op gekke plekken en gekke tijden. Zonder blauwe pakken met speldjes.
Ik heb het nog even nagevraagd, het klopt niet wat ik eerder had geschreven.
BPM en BTW worden gewoon betaald, inkomsten en uitgaven blijven zo duidelijk van elkaar gescheiden.
BPM bedrag is op een normale S600 gebaseerd, veiligheidsuitvoeringen en optie's worden niet meegenomen in het te bepalen BPM bedrag.
Kijk, wie had het nu bij het rechte end :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 sep 2010, 14:04

Fabian schreef:Toevallig heb ik vorige week een klant gehad die nogal wat te doen had met deze autootjes en wat interessante dingen gehoord (die hij wel mocht vertellen, verder zaten zn lippen stijf op elkaar).

Maar die S-klasses komen echt als Guard uit de fabriek, zijn met de maximale klasse (ik dacht dat het klasse 7 was ofzo, met normaal rijbewijs mag je tot klasse 4 ongeveer rijden dacht ik?) beveiligd met een gewicht van boven de 4ton, dus tijdens de productie al andere bodemplaten etc gekregen. Er stonden er nog 5 in bestelling volgens mij, die nadat ze in NL aankomen nog eens voor een kleine 60K aan apparatuur toegemeten krijgen wat ze dus nog wat zwaarde maakt..............

Hij heeft wel wat verteld over schaduwkentekens etc, maar niet ofdat ze die op deze auto's gebruiken. Eerder voor arrestatieteams enzo......
Er rijden heel wat met schaduwkenteken. Voor B6/B7 (VR) geldt een speciale rijopleiding, waarmee je gelijk vrijstelling krijgt om deze zware voertuigen te rijden.

wjn

Bericht door wjn » 13 sep 2010, 14:07

M@rcel schreef:Ik heb het nog even nagevraagd, het klopt niet wat ik eerder had geschreven.
Op de RDW site niet misschien, maar over alles wat je vanaf fabriek meebesteld wordt BPM & BTW betaald. Waarschijnlijk zit daar het verschil, ze kunnen moeilijk van elke auto exact het BPM bedrag erop zetten? (Hoewel het juiste bedrag wel op je kenteken staat vermeld, toch?)

Andre

Bericht door Andre » 13 sep 2010, 14:20

Als het cilinder aantal doorslaggevend is dan kan je dus beter een megane 1.2 sloop halen met kenteken en chassis nr overzetten in megane r26r of zie ik nu wat over het hoofd.

Zo makkelijk zal het wel niet zijn of wel.

wjn

Bericht door wjn » 13 sep 2010, 14:32

Wat ik van RDW keuringen weet (als onderdeel van import), is dat ze donders goed weten wat voor een type auto het is. Bv. een V8 TDI zul je nooit als V6 TDI (met bijbehorende BPM) kunnen importeren. Met opties is het een stuk moeilijker, of er bv. luchtdrukcontrole op zit of niet, is niet zo makkelijk te constateren.

Maar met een rallywagen werkt het toch andersom. Die dingen worden helemaal leeggehaald en van scratch af opgebouwd. Dan kun je dus een 1.6 Sub kopen (incl. BPM) en ombouwen naar full spec rally car.

Het typeverschil van het voorbeeld blijft echter wel vreemd, dat zijn kompleet andere auto's.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 14:34

Andre schreef:Als het cilinder aantal doorslaggevend is dan kan je dus beter een megane 1.2 sloop halen met kenteken en chassis nr overzetten in megane r26r of zie ik nu wat over het hoofd.

Zo makkelijk zal het wel niet zijn of wel.
Vroeger niet Andre, nu wel.
Vermogenswinst van 40% of meer was herkeuren, nu is aantal cilinders doorslaggevend.

Slim is het natuurlijk niet, want de remmetjes van een 1.2 zullen het niet lang volhouden.

Vroeger was nog gekker:
Letterlijk was het zo dat als je een andere motor inbouwde, de chassiscomponenten als remmen ophanging e.d gebruikt moesten worden van het chassisnummer, dus als je de remmen van een 2.0 op een 2.0 monteerde samen met de motor, liepen ze te zeiken dat de remmen niet volgens opgave fabrikant waren.

Maatje van mij heeft een 2.0 rs motor in een 5 1.1 gehangen en om laten keuren, uiteindelijk gelukt.
Nu is het stukken eenvoudiger.

Andre

Bericht door Andre » 13 sep 2010, 14:58

Dus.

Wat hier gebeurt is met die WRC en een impreza GL wordt door de RDW geslikt als zoete koek. Das wel mooi.:)

Niall

Bericht door Niall » 13 sep 2010, 16:46

Luco schreef:

Zal het zaterdag aan mijnmaatje vragen, die is namelijk keurmeester. Er was een tijd dat alles mocht van de RDW dus van 4 naar 6 of 8 cilinders zolang de vermogen niet veel veranderde, of die tijd nog geldt weet ik niet zeker. Voorbeeld was een golf2 gti 16V en daar een 1.8T inlepelen welke op papier maar 150pk maar voorzien was van een joekel van een turbo met dik 340pk en dat mag zomaar de weg op. Ander voorbeeld een VR6 blok in een golf 2 enz.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 16:49

Niall schreef:
Luco schreef:

Zal het zaterdag aan mijnmaatje vragen, die is namelijk keurmeester. Er was een tijd dat alles mocht van de RDW dus van 4 naar 6 of 8 cilinders zolang de vermogen niet veel veranderde, of die tijd nog geldt weet ik niet zeker. Voorbeeld was een golf2 gti 16V en daar een 1.8T inlepelen welke op papier maar 150pk maar voorzien was van een joekel van een turbo met dik 340pk en dat mag zomaar de weg op. Ander voorbeeld een VR6 blok in een golf 2 enz.
Nail, dat mocht NIET, bij een vermogenswinst van 40% of meer MOEST de auto herkeurd worden, deed je dit niet reed je eigenlijk illegaal.
Maar rdw regels en apk hebben niks met elkaar te maken.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 13 sep 2010, 17:29

Andre schreef:Dus.

Wat hier gebeurt is met die WRC en een impreza GL wordt door de RDW geslikt als zoete koek. Das wel mooi.:)
Zoiets ja. Zoals eerder gezegd is een fabrieks-rallyauto op nederlands kenteken eigenlijk altijd een vaag verhaal. Hoe het lukt moet je me niet vragen maar het komt aardig in de buurt van fraude.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 sep 2010, 17:36

Luco schreef:Nee Rutger als het aantal cilinders gelijkt blijft mag je er van alles ingooien :mrgreen:
De RDW meldde mij telefonisch wat anders. Ik zou het niet rouwig om zijn aangezien ik met een andere motorcode rij.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 13 sep 2010, 17:38

steve smith schreef:

Dat broekzak-vestzak verhaal geloof ik niet helemaal...
Hoezo niet? De auto wordt betaald door de overheid, de bpm gaat naar de overheid. Lijkt mij toch duidelijk broekzak-vestzak? Totaal niet boeiend dus wat het betaalde bpm bedrag is lijkt me aangezien de overheid het aan zichzelf betaalt....

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 18:08

RutgerK schreef:
Luco schreef:Nee Rutger als het aantal cilinders gelijkt blijft mag je er van alles ingooien :mrgreen:
De RDW meldde mij telefonisch wat anders. Ik zou het niet rouwig om zijn aangezien ik met een andere motorcode rij.

Zijn toch echt de nieuwe regels, zal eens kijken of ik ze ergens op papier kan vinden.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 13 sep 2010, 18:51

Graag, rijd met de hobbymobiel ook met een ander blok rond dat iets meer vermogen heeft als het standaard 1.9 blok.

Loop enorm te twijfelen om hem te laten herkeuren of het zo te laten

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 21:28

RDW wrote:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Deze beoordelingen vinden plaats in het kueri ngsstation. testen in lelystad is niet nodig.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Alleen als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Plaats reactie