Crisis en betalingsmoraal

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

Crisis en betalingsmoraal

Bericht door RutgerK » 13 sep 2010, 15:07

Ik ben even benieuwd bij de ondernemers of zij ook een verandering in de betalingsmoraal constateren de afgelopen 1-2 jaar.
Bij ons zitten we inmiddels op meer dan 50% van de facturen die te laat wordt betaald. Gemiddeld wordt er na 44 dagen betaald terwijl dat vorig jaar nog op 32 dagen lag.

Luco

Re: Crisis en betalingsmoraal

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 15:10

Gelukkig geen last van, betalingstermijn bij mij is 14 dagen en daar houdt iedereen zich keurig aan.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 13 sep 2010, 15:15

O jee, breek me de bek niet open! Er zijn nog weinig bedrijven die op tijd betalen. Vaak ligt het niet eens aan de klant, maar aan de klant van de klant. Zegmaar een soort van sneeuwbal effect. De wil is er wel om binnen het termijn te betalen, maar de debiteur kan het gewoon niet.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 13 sep 2010, 15:17

Moeten meer dan wenselijk een incasso erop zetten tegenwoordig. Moedeloos wordt je ervan. Zit nu weer in een proces tot beslaglegging arrrghhhhhh

Net als dat ik steeds vaker brieven ontvang van gerechtdeurwaarders voor beslaglegging op het loon van medewerkers... :goodnight:

Niall

Bericht door Niall » 13 sep 2010, 15:21

Waar ik werk zitten we in de automotive toeleverketen en daar is minimaal 60 dagen zo een beetje standaard sommige 90 dagen, franse klanten willen altijd 120 dagen hebben. Normaal hebben wij voor de meeste klanten 60 dagen, wat wij ook onze toeleveranciers opleggen, waarvan de meeste niet mee eens zijn.

Gemiddeld zijn de meeste op tijd, behalve de franse die moet je dwingen :bag:

Wat mij verbaast is bv de meeste autobedrijven direct betalen is anders geen auto mee :hmmm:

ErikS

Bericht door ErikS » 13 sep 2010, 15:22

Makkelijk;

Niet betalen is niet leveren.
Oftewel, weinig last van.... :mrgreen:

Nu is dat natuurlijk bij een heleboel bedrijven een stuk lastiger als bij een kleinschalig bedrijf als ons.
Particulier word altijd gewoon betaald, horeca zitten we ook altijd achteraan maar vrijwel altijd alles op tijd binnen. We moeten er wel vaker achteraan dit jaar, nu dat ik er zo overna denk.... :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 15:24

Niall schreef:
Wat mij verbaast is bv de meeste autobedrijven direct betalen is anders geen auto mee :hmmm:
Dan kom ik daar dus nooit meer, als ik zo behandeld zou worden als vaste klant.
Kijk ben je een nieuwe klant, kan ik me daarbij wat van voorstellen.

Ybo
Auto: G21 / S212

Bericht door Ybo » 13 sep 2010, 15:26

Zeker een verandering van betalingsmoraal.

De stapel wekelijkse aanmaningen is flink hoger geworden. Wij zitten ook op zo'n 50% te laat. Een aantal wacht bijna structureel de 3e en laatste aanmaning af.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 sep 2010, 15:26

Een betalingstermijn van 120 dagen!! Dat is kortlopende kredietverstrekking. Heel soms komen wij klanten tegen die een termijn van 60 dagen willen, maar we geven maximaal 30 dagen. Geen intern betalingsproces dat niet ingericht is om binnen 30 dagen te kunnen betalen.

Nutkees, dat is wel een schrikbeeld. Veel werk dat niets oplevert.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 15:28

Wat ik wel weet is dat diverse corporaties heel veel huurachterstand open hebben staan, dat zijn echt bedragen waar je van schrikt.

op 15.000 woningen ongeveer 2 miljoen :hammer:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 sep 2010, 15:38

Ik merk eigenlijk weinig verandering. In 2009 betaalde 83% binnen 28 dagen en in 2010 84%. We hanteren een betalingstermijn van 14 dagen en daar zie je een soortgelijk verschil in percentages. Moet wel zeggen dat ruim 60% van onze klantenkring zakelijk is en ook zo'n 60 tot 65% betaalt met automatische incasso.

Incassotraject hebben we inmiddels wel aardige ervaringen mee, jaarlijks sturen we tussen de 1000 en 1200 zaken door. Mocht daar iemand nog vragen over hebben... Een incassobureau neemt je de nodige ellende uit handen om betalingen alsnog binnen te halen.

@Luco, ik hoorde van mijn buurman (incassomanager ING) dat het aantal hypotheekachterstanden maandelijks echt drastisch aan het oplopen is. Zijn afdeling blijft maar groeien omdat ze het werk niet meer aankunnen. Hij is er ook heilig van overtuigd dat een huizencrisis in Nederland nog komen moet. Vooruitzichten waar ik minder blij van zou worden.

Niall

Bericht door Niall » 13 sep 2010, 15:41

Franse klanten eisen altijd 120 dagen, krijgen is iets anders. Maar fransen onderling hanteren ook zomaar 120 dagen. Bij een duitse klant zijn we door een 60 dagen termijn toen ze failliet gingen voor een ton de schip in gegaan.

Voortaan hebben we een lijst van wanbetalers en die moeten eerst open posten betalen voordat we iets doen, laat staan iets uitleveren. Andere mogelijkheid welke we hebben omdat we een dienst leveren welke ze persee nodig hebben is vooraf betalen.
Vaker dan niet weten wij uit gesprekken met klanten hoe het hun financieel vergaat, bijv als ze nieuwe projecten binnen halen hoe je je geen zorgen te maken, lukt het ze niet moet je al gaan opletten.

@Luco, zulke bedrijven prefereer ik ook niet. Mijn vaste garage hanteert sinds kort 20 dagen ipv 30!! Zei al 14 dagen na particulieren vind ik al veel.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 16:37

Niall, het maakt me niet uit hoor 14 dagen of 30 dagen, ik snap die korte termijn wel, die hanteer ik zelf ook, ik doe elke week de priveadministratie en meestal ook zakelijk, het gaat me meer om het idee dat ze je niet vertrouwen en cash moet betalen.

Kom je buiten rij je weg is er wat mis, dan heb je helemaal geen drukmiddel meer.
Vaak betaal ik trouwens gelijk per pin als de rekening klaar is, maar dan is het wel mijn keuze :thumbup:

@Maus, ik hou ook best mijn hart vast, als ik de zooi hier zou moeten verkopen ga ik denk ik dik het schip in, ik denk er maar niet teveel over na.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 sep 2010, 16:42

Kan er een boek mee vol schrijven..... :stom:

Marc R

Bericht door Marc R » 13 sep 2010, 17:07

Bij ons gelukkig geen last van,vorig jaar hadden we een zeperd van 5k,dat is natuurlijk teveel maar het is de enige die we hebben gehad in 10 jaar tijd.

Gelukkig doen we geen horeca......dat is echt verschrikkelijk wat je daarvan hoort op het ogenblik.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 13 sep 2010, 17:52

Zelf weinig last van. Een enkele klant moet ik nog wel eens herinnering sturen, maar die betalen daarna direct incl. excuses. Verder betaalt men binnen of een paar dagen over de termijn (hanteer 14 dagen).

Wel zie ik een opvallend verschil tussen het versturen van facturen per post of per mail. Die per post worden vaak sneller betaald, anders gezegd. De facturen waar ik achteraan moet zijn vaak die via de mail verstuurd zijn. Die raken blijkbaar toch sneller 'lost'.

wjn

Bericht door wjn » 13 sep 2010, 18:43

Ongeacht de betalingstermijn moeten we er veel meer achteraan zitten dan een jaar of 2 geleden. En de notaire telaat betalers krijgen ook een rente rekening er achteraan.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 sep 2010, 18:53

[quote="@Luco, ik hoorde van mijn buurman (incassomanager ING) dat het aantal hypotheekachterstanden maandelijks echt drastisch aan het oplopen is. Zijn afdeling blijft maar groeien omdat ze het werk niet meer aankunnen. Hij is er ook heilig van overtuigd dat een huizencrisis in Nederland nog komen moet. Vooruitzichten waar ik minder blij van zou worden.[/quote]

Mijn gevoel zegt dat dit alleen nog maar erger gaat worden! .... en als meer mensen straks gedwongen hun huis moeten gaat verkopen...dan gaat het echt hard met de huizenprijzen....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 sep 2010, 19:36

@Luco, ik hoorde van mijn buurman (incassomanager ING) dat het aantal hypotheekachterstanden maandelijks echt drastisch aan het oplopen is. Zijn afdeling blijft maar groeien omdat ze het werk niet meer aankunnen. Hij is er ook heilig van overtuigd dat een huizencrisis in Nederland nog komen moet. Vooruitzichten waar ik minder blij van zou worden.
+1

De echte crisis moet nog komen.................ik zie nu veel optimisme dat teert op gebakken lucht..........

dvh

Bericht door dvh » 13 sep 2010, 19:44

Luco schreef:
Niall schreef:
Als je vaste klant bent zal je dat moeten begrijpen.
Want je kan het niet maken om bij jou wel achteraf te betalen, en het verkooptafeltje verder word de discussie gevoerd dat deze man of vrouw het ook achteraf wil, maar niet mag... want ? .. je bent geen vaste klant..

Dat kan natuurlijk niet.
Gewoon iedereen vooraf, of achteraf.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 sep 2010, 19:45

romo schreef:
+1

De echte crisis moet nog komen.................ik zie nu veel optimisme dat teert op gebakken lucht..........
Offtopic, maar ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ik zie het nu bij een nieuwbouwproject dat wij in december 2008 hebben laten lopen en nu wordt opgeleverd. De eerste 2 huizen van 24 twee-onder-een-kap woningen
staan reeds voor de oplevering te koop.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 19:48

dvh schreef:
Luco schreef:
Niall schreef:
Als je vaste klant bent zal je dat moeten begrijpen.
Want je kan het niet maken om bij jou wel achteraf te betalen, en het verkooptafeltje verder word de discussie gevoerd dat deze man of vrouw het ook achteraf wil, maar niet mag... want ? .. je bent geen vaste klant..

Dat kan natuurlijk niet.
Gewoon iedereen vooraf, of achteraf.

Dat vind ik nou onzin, een vaste klant komt er misschien al 10 of 20 jaar, is de garage altijd trouw gebleven en altijd netjes op tijd betaald.
Daar mag best verschil in zitten met een nieuwe klant die de garage niet kent.

dvh

Bericht door dvh » 13 sep 2010, 19:49

Wat betreft mijzelf.
In de regel betaald iedereen bij ons vooraf. Altijd ... Nu zijn regels om gebroken te worden en dus heb ik altijd wel wat klanten die achteraf betalen.. Dat is hypocriet, ik weet het.. maar ik kijk in mijn eigen voordeel en niet het wijze praatje wat ik hierboven net post ... :mrgreen:

Maar ik heb het wellicht over 2.5/4% van mijn maandomzet wat op rekening gaat.
Niet zo heel veel dus, dat zijn meer uitzonderingen... omatje met rolator dat aan de andere kant van de stad woont en geen portomonee bij heeft, of niet genoeg cash @ hand..

Verder, iedereen vooraf ! ik hoef daar niet wakker van te liggen.

dvh

Bericht door dvh » 13 sep 2010, 19:52

Luco schreef: Dat vind ik nou onzin, een vaste klant komt er misschien al 10 of 20 jaar, is de garage altijd trouw gebleven en altijd netjes op tijd betaald.
Daar mag best verschil in zitten met een nieuwe klant die de garage niet kent.
Nee, dat kun je niet maken.
Ik snap jou vanuit de consumentrichting wel, maar dit kun je naar je klanten niet maken.

Kijk, ff puur los gezien of het slim is of niet in een autozaak, daar hou ik me even buiten.
En ik zou het ook niet wijs vinden als een autozaak 20jaar alles achteraf doet, en nu opeens vooraf.
Maar als je nu een nieuwe showroom opent, en je doet alles vooraf, dan doe je dit bij iedereen. Vaste klant of niet.

Als je dit niet doet ben je niet fair bezig tegenover je klanten.

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2010, 19:53

Hier worden we het niet over eens dvh :mrgreen:

Plaats reactie