Verkeersovertredingen, toen en nu..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maarten Godschalk

Verkeersovertredingen, toen en nu..

Bericht door Maarten Godschalk » 11 sep 2010, 20:09

Dat 50 te hard een invordering is en dat je zo een kostbare verkeersveiligheidscursus aan je broek hebt weet autorijdend Nederland zo ongeveer wel.. En dat dergelijke maatregelen steeds sneller worden genomen is ook een feit. Maar als ik een paar klassiekers van Blik op de weg kijk, lijkt het wel alsof het vroeger precies tegengesteld was ten opzichte van nu. In 1996 bijvoorbeeld (volgende filmpje) had ik echt nog geen rijbewijs, dus heb er nooit bij stilgestaan, maar kijk eens wat je toen nog kon flikken...

http://www.youtube.com/watch?v=EiEG2pECWto" onclick="window.open(this.href);return false;

We zien in het eerste fragment:
80 / 90 te hard (nu invordering rbw en justitieel traject)
bumperkleven (nu artikeltje 5 dus ook invordering)
en die kerel komt er gewoon met een bekeuring (bedrag onbekend) vanaf :shock:

Kan je nagaan hoe je nu achter het stuur zou zitten als je eens verantwoord maar met hoge snelheid je beestje wil uitlaten.. Geen invordering om je zorgen over te maken.

In deel twee van dat filmpje ook twee auto's (busje en Opel) die zich zwaar aan artikel 5 schuldig maken maar (volgens mij, het is immers niet uitgezonden) niet aangehouden worden.

Het is voor mij onvoorstelbaar dat je vroeger met zulke idiote acties kon wegkomen en dat je tegenwoordig voor een paar kilometer te hard als een crimineel wordt behandeld, bij wijze van spreken. Het laat maar zien hoe hard het gegaan is de afgelopen tien, twintig jaar. Voor mij (drie jaar rijbewijs) eigenlijk niet voor te stellen.

wjn

Re: Verkeersovertredingen, toen en nu..

Bericht door wjn » 11 sep 2010, 20:27

"Toen" konden ze ook nog alle files opnoemen die er stonden, "nu" alleen nog maar de uitzonderlijke. M.a.w. je kunt de situatie op de weg ook niet vergelijken.

Ik ben iig blij dat ik al van voor die tijd al rijbewijs (rijbewijzen) heb :mrgreen:

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 11 sep 2010, 20:33

Uiteraard maar dit heeft niet (altijd) met drukte te maken. Het verkeer was toen misschien zelfs wel onveiliger (auto's die nog geen gordels hadden, geen airbags, minder hoge eisen rijbewijs). Dat trekt wel e.e.a. recht ten opzichte van de drukte.

Luco

Bericht door Luco » 11 sep 2010, 20:38

Heel de maatschappij wordt steeds harder.

Toen ging men naar rechts als er een snelle auto aankwam.
Nu blijft men expres links rijden en trapt evt nog even op de rem

Toen gaf men voorrang
Nu neemt men voorrang

Toen zat bijna iedereeen relaxed achter het stuur
Nu zit bijna iedereen gefrustreerd achter het stuur

Zomaar een paar voorbeeldjes.
Agenten waren toen ook veel relaxter, heb eens achterop gezeten bij een kennis die destijds een hele snelle motor had, ruim 200 over de brug bij bommel, kwam er een politieporsche naast ons rijden en deed alleen maar een beweginkje van rustig aan en daarna duimpje omhoog.

Het is dus echt niet te vergelijken met nu.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 11 sep 2010, 20:47

Helemaal mee eens, vooral de CBR maatregelen en het beginnend rijbewijs zijn zwaar overdreven. Ik moet nog 3 maandjes tot ik een volwaardig rijbewijs heb... Het blijft nog spannend :d

Het hangt overigens ook wel veel van de agent af want op z'n tijd kom ik ook wel erg goed weg :d

wjn

Bericht door wjn » 11 sep 2010, 21:17

hahaha die porschegasten waren meestal wel relaxed ja.

Ik maakte er altijd een spelletje van om er (op ruime afstand) achteraan te rijden. Die reden altijd zo'n 140 (100 was toen de max, 120 is later gekomen).

Eén keer werd ik daarbij aangehouden, met de vraag of ik de Porsche zo'n mooie auto vond. "Ja". Nou, kom dan maar even kijken :mrgreen:

@Maarten, auto's zonder autogordels is echt wel vééél langer geleden.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 11 sep 2010, 21:49

Tja tijden veranderen hè.

Over 15 jaar zeggen ze dat van onze huidige regels.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 sep 2010, 08:35

Dan heb je allang een kastje wat je automatisch de bekeuringen thuis doet toekomen (met als vermelding dat er weer geld is afgeschreven van je bankrekening).

Eerste fragment is bij mij in de buurt opgenomen. Is ook een boel verandert op die weg sindsdien :o , behalve dat het op delen nog steeds uitnodigt tot doorrijden. Het is er weliswaar drukker, maar da's vooral in de spits.

Edit: dit is vlak na de spits! Wow, dan is het er echt flink drukker geworden!

Knot

Bericht door Knot » 12 sep 2010, 09:16

Zozo... die franse baquette maakt nog vaart ook joh en dan nog zo'n ouwe VW erachteraan, maar idd het ging toen anders, terwijl het nu juist veiliger is geworden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 sep 2010, 11:00

Ach, in 1992 was 64 te hard binnen de bebouwde kom :oops: ook goed voor inbeslagname van rijbewijs én motor. Rijbewijs iets van 6 weken kwijt geweest en motor wel 6 maanden. 770,- gulden boete en een stukje in de krant :mrgreen:

wjn

Bericht door wjn » 12 sep 2010, 11:18

G Kolkman schreef:Edit: dit is vlak na de spits! Wow, dan is het er echt flink drukker geworden!
QED

Eigenlijk zouden ze "spitstarieven" in moeten voeren, zoiets als bij wegwerkzaamheden. Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken, dat in de spits nauwelijks gecontroleerd wordt.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 12 sep 2010, 11:22

De vervolging van "verkeerscriminelen" (o.a. mensen die te hard rijden)
neemt zo onderhand de vorm aan van een iquisitie.
Om maar bekend voorbeeld aan te halen: wanneer je iemand het ziekenhuis in slaat, dan heb je agressieproblemen , vermoedelijk veroorzaakt door een moeilijke jeugd en krijg je waarschijnlijk een taakstraf met alle mogelijke begeleiding daarna; het slachtoffer mag het zelf uitzoeken...

Wanneer je stevig te hard rijdt, dan wordt je rijbewijs/auto (tijdelijk) in beslaggenomen, krijg je stevige boete en mag je vermoedelijk op eigen kosten een verkeersheropvoedingscursus volgen.
Ikke snap het vermoedelijk niet meer helemaal...... :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 sep 2010, 11:24

Da's wel een aardige insteek, nooit zo over gedacht :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 sep 2010, 11:31

Tja qua gedrag zie ik anders weinig nieuws...... Mensen zitten mekaar nog steeds in de weg en dat zal ook wel zo blijven. Tolerantie op de weg is gewoon 0,0 zelfs voor politie agenten*.... en als die het juiste voorbeeld al niet geven..........

*ga je naar rechts op de A28 versnellen ze vervolgens met 2km/h om het gaatje ff half dicht te rijden, geef je gas bij om em weer op te eisen omdat je anders af moet remmen van 120 naar 80 voor een vrachtwagen word je vervolgens staande gehouden waar je wel niet mee bezig bent.... :bag:

wjn

Bericht door wjn » 12 sep 2010, 11:39

Heb je ze niet aangegeven wegens bumperkleven, te weinig afstand, niet anticiperen, ander verkeer in gevaar brengen, agressief rijgedrag, negeren rechtsrijgebod :roflol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 sep 2010, 13:08

Jazeker (anticiperen i.c.m. gunnen en tolerantie) maar meneer wilde z'n gelijk halen door met een bekeuring te dreigen.... Ik heb hem bedankt voor de hernieuwde inzichten en hem een prettige dag gewenst :jenna: Tja soms is een discussie zonde van je tijd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2010, 15:23

G Kolkman schreef:Dan heb je allang een kastje wat je automatisch de bekeuringen thuis doet toekomen (met als vermelding dat er weer geld is afgeschreven van je bankrekening).

!
daar ben ik ook bang voor idd :?

dan kan je dus idd het beste een prius oid rijden....

M@rcel

Bericht door M@rcel » 12 sep 2010, 18:32

Wat een gezeik maken jullie allemaal mee op de weg

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 sep 2010, 18:55

Vroegah...toen waren de bekeuringen ook niet mals.....

We schrijven 1998...in mn Alfa 156 Tutti lampioni....vanuit Rhenen....binnendoor lekker knallen en toen de A12 op. Heerlijk de motor is warm dus gas met dat hok. Alleen wat ik niet wist is dat er een camera auto achter me reed. Nog ff harder omdat het kan! Ja....215! lekker hoor die Alfa heerlijke bak!...STOP Politie...WTF.....stoppen maar dan? Tsja...het zal we moeten...

Dag meneer ging lekker he? Ik: ja ff heerlijk stukkie knallen! Agent: maar het mag niet! Ik: nee dat is waar ja!....

Kortom..einde verhaal....schikking 950 oud hollandsche guldens binnen 2 weken betalen :mrgreen: Volgens mij hadden ze het over 182 gemiddeld vanaf stoplicht met pieken tot 212 haahha...

Leuk detail is dat een week later ik werd aangehouden @ 1ste kerstdag...met 180 waar je 70 mocht @ Nieuwegein opweg naar leuke kerstparty....was diezelfde agent als de week daarvoor hahah....

Hij heel droog....jij weer? Je vindt het leuk he? en het gaat best lekker maar mag niet.....hahhaha fijne avond en liet me gaan!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 sep 2010, 19:01

Hilarisch :mrgreen:

jaydee

Bericht door jaydee » 12 sep 2010, 22:55

partyondude schreef:Hilarisch :mrgreen:
Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2010, 08:39

duifjes.com schreef:Vroegah...toen waren de bekeuringen ook niet mals.....

We schrijven 1998...in mn Alfa 156 Tutti lampioni....vanuit Rhenen....binnendoor lekker knallen en toen de A12 op. Heerlijk de motor is warm dus gas met dat hok. Alleen wat ik niet wist is dat er een camera auto achter me reed. Nog ff harder omdat het kan! Ja....215! lekker hoor die Alfa heerlijke bak!...STOP Politie...WTF.....stoppen maar dan? Tsja...het zal we moeten...

Dag meneer ging lekker he? Ik: ja ff heerlijk stukkie knallen! Agent: maar het mag niet! Ik: nee dat is waar ja!....

Kortom..einde verhaal....schikking 950 oud hollandsche guldens binnen 2 weken betalen :mrgreen: Volgens mij hadden ze het over 182 gemiddeld vanaf stoplicht met pieken tot 212 haahha...

Leuk detail is dat een week later ik werd aangehouden @ 1ste kerstdag...met 180 waar je 70 mocht @ Nieuwegein opweg naar leuke kerstparty....was diezelfde agent als de week daarvoor hahah....

Hij heel droog....jij weer? Je vindt het leuk he? en het gaat best lekker maar mag niet.....hahhaha fijne avond en liet me gaan!
Mooi verhaal :roflol:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 13 sep 2010, 09:42

Tijden veranderen, maar gisteren gelukkig nog een leuke ervaring met een agent..

Bij mij in het dorp even de viper uitgelaten (buurman even mee) tussen 2 rotonden in even vol het gas erop.. 2de rotonde POLITIE....

Wil je even blazen.. piep.. prima.

Rustig aan verder he, hoorde je al aankomen van ver. Snap ik wel, ding lokt het ookt uit he. Nou voorzichtig verder en denk om je rijbewijs...

Leuke reactie, had me makkelijk een boete kunnen geven voor te donker getinte ruiten en het niet voeren van een nummerbord aan de voorkant..... :hosanna:

Leuke vent,

Robertdj

Bericht door Robertdj » 13 sep 2010, 10:12

duifjes.com schreef: Leuk detail is dat een week later ik werd aangehouden @ 1ste kerstdag...met 180 waar je 70 mocht @ Nieuwegein opweg naar leuke kerstparty....was diezelfde agent als de week daarvoor hahah....

Op de AC scheurweg dus: 2 rijstroken per richting, stoplichten, rechtdoor, geen flitsers en overzichtelijk. Het walhalla voor sprintjes :df:

Het mooie is ook, de stoplichten zijn afgesteld op 100+, boven de 100 krijg je meestal een groene golf. Onder de 100 overal rood :mrgreen:

Plaats reactie