olie temp. welke koeler
- yorick
olie temp. welke koeler
Mijn 328 heeft een olietemp. sensor in het oliefilterhuis. De meter geeft bij circuitgebruik 120 tot 130 graden aan. Volgensmij aan de hoge kant zelfs voor de TWS.
Kon niet echt veel nuttige info vinden, wat de maximale temp. mag zijn. Aangezien een M3 standaard een koeler heeft, zal het voor circuitgebruik voor mijn auto ook aan te raden zijn. Dan de vraag welke en welke afmetingen? Bij bijv. Biesheuvel staan wat maten, maar niet hoeveel ze koelen. Of wordt dat geregeld door een thermostaat.
mvg Yorick
Kon niet echt veel nuttige info vinden, wat de maximale temp. mag zijn. Aangezien een M3 standaard een koeler heeft, zal het voor circuitgebruik voor mijn auto ook aan te raden zijn. Dan de vraag welke en welke afmetingen? Bij bijv. Biesheuvel staan wat maten, maar niet hoeveel ze koelen. Of wordt dat geregeld door een thermostaat.
mvg Yorick
- GTRene
Re: olie temp. welke koeler
voor TWS kan dat wel..gaat geloof ik zelfs tot 160...maar hoe hoger hoe dunner....maar 120<.130 no problem.
zat een paar maand geleden nog op een site ook oliekoelers en daar stond de motor inhoud bij en dan de groote die je moest hebben om te koelen...dat was wel handig
maja...waar heb ik die
zat een paar maand geleden nog op een site ook oliekoelers en daar stond de motor inhoud bij en dan de groote die je moest hebben om te koelen...dat was wel handig

maja...waar heb ik die

- GTRene
ah, net zoiets als dit...als leidraad te gebruiken...
http://www.improve-tuning.nl/raceparts/Mocal/mocal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.improve-tuning.nl/raceparts/Mocal/mocal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
hier zijn ze ook niet duur...
http://www.meijerstuning.nl/Performance ... .3x14.7x29" onclick="window.open(this.href);return false;
zit ineens te denken, daar heb ik mee geholpen alle onderstel rubbers vervangen voor die paarse dingen euhm kom zo niet op de naam, vrij duur spul inverhouding tot standaard BMW rubbers...(bleek meer dan de helft nog niet nodig ook magoed wilde het wel eens proberen en dacht die oude zijn der wel een keer aan)
anyway wel gezellig daar
http://www.meijerstuning.nl/Performance ... .3x14.7x29" onclick="window.open(this.href);return false;
zit ineens te denken, daar heb ik mee geholpen alle onderstel rubbers vervangen voor die paarse dingen euhm kom zo niet op de naam, vrij duur spul inverhouding tot standaard BMW rubbers...(bleek meer dan de helft nog niet nodig ook magoed wilde het wel eens proberen en dacht die oude zijn der wel een keer aan)
anyway wel gezellig daar

- Knot
Zou ook voor een Mocal gaan. Over de temp van TWS, dacht dat het tot 140 mooi was, maar liever lager natuurlijk.
Mijn M3GT zat de oliekoeler dicht, hoop steenslag erop etc, die werd na wat rondjes Zandvoort al 135 graden en als je een paar keer naar de 270 ging stond ie daar ook op. Nieuwe/frisse koeler zal de 328i zeker helpen, blijft ie misschien wel stabiel op 100, dat zou ideaal zijn.
Mooiste zijn natuurlijk een wisselaar zijn, vind ik bij de M5 geniaal, water en olie helpen enkaar opwarmen en stabiel houden.
Mijn M3GT zat de oliekoeler dicht, hoop steenslag erop etc, die werd na wat rondjes Zandvoort al 135 graden en als je een paar keer naar de 270 ging stond ie daar ook op. Nieuwe/frisse koeler zal de 328i zeker helpen, blijft ie misschien wel stabiel op 100, dat zou ideaal zijn.
Mooiste zijn natuurlijk een wisselaar zijn, vind ik bij de M5 geniaal, water en olie helpen enkaar opwarmen en stabiel houden.
Knot, aan de ene kant wel en aan de andere kant niet.Knot schreef:Zou ook voor een Mocal gaan. Over de temp van TWS, dacht dat het tot 140 mooi was, maar liever lager natuurlijk.
Als een van de twee niet goed werkt, warmt die de andere ook op en is dus het evt mankement moeilijker op te sporen.
Als je kan kiezen hou de systemen apart is mijn mening.
- Robertdj
Op mijn 106je komt een Mocal van 210x77mm 10rijen met thermostaat. Maja, het is ook maar een 1.6je 

- Knot
Zit wat in Luco, maar we gaan er natuurlijk niet vanuit dat het stuk gaat 
Vind het wel ideaal dat de olie sneller opwarmt, en vorig weekend de paar runs naar de 300 bleef de olie netjes ronde de 100 graden, weet niet of je dat met los spul zomaar bereikt had om het stabiel te houden.

Vind het wel ideaal dat de olie sneller opwarmt, en vorig weekend de paar runs naar de 300 bleef de olie netjes ronde de 100 graden, weet niet of je dat met los spul zomaar bereikt had om het stabiel te houden.
-
Op de 156 zit ook een wisselaar. Bevalt top! Wordt wel preventief vervangen dit jaar.Knot schreef:Zou ook voor een Mocal gaan. Over de temp van TWS, dacht dat het tot 140 mooi was, maar liever lager natuurlijk.
-
Yorick: dit topic is jouw oplossing 
http://www.bmwdriversclub.nl/index.php? ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ook bellen met Simon van Til (SAT-Motorsport) 06 - 46 59 05 09 de maker van de oliekoeler kit
(en binnenkort nog meer prodyucten specifiek voor trackday gebruik.)

http://www.bmwdriversclub.nl/index.php? ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ook bellen met Simon van Til (SAT-Motorsport) 06 - 46 59 05 09 de maker van de oliekoeler kit
(en binnenkort nog meer prodyucten specifiek voor trackday gebruik.)
- yorick
Bedankt voor de reactie's. Topic op de driversclub is wel toevallig. Heb toevallig een M3 oliefilterhuis liggen, omdat ik dacht dat deze meer aansluitingen zou hebben voor meters. Maar de M3 haalt zijn vanos olie ergens anders vandaan, dus werd dat gat in mijn 328 huis benut door de vanos banjo.
Omdat ik toch al een m3 filterhuis met thermostaat heb liggen is dat voor mij de meest eenvoudige oplossing. Bert schrijft op de driversclub dat een E36 TDS koeler met 6 rijen plug en play is. Eens zoeken of ik wat kan vinden.
Omdat ik toch al een m3 filterhuis met thermostaat heb liggen is dat voor mij de meest eenvoudige oplossing. Bert schrijft op de driversclub dat een E36 TDS koeler met 6 rijen plug en play is. Eens zoeken of ik wat kan vinden.
- Knot
Wat ik dan niet snap... waarom een TDS met 143pk wel een koeler heeft en een 328i met 193pk niet 

- daNpy
Diesel heeft hogere verbrandingstemperaturen waardoor de olie en KVS heter worden?
Wellicht dat de diesel ook een grotere radiateur heeft?
En de olie die de turbo smeert moet ook nog gekoeld worden gok ik

-
Kijk, een golf rijder met een bruikbaar antwoorddaNpy schreef:Diesel heeft hogere verbrandingstemperaturen waardoor de olie en KVS heter worden?

Altijd goed als de uitzondering weer bevestigd wordt op de regel

De radiator van een diesel is inderdaad groter; de meeste e36 rijders die circuitdagen doen bouwen deze dan ook in.
- Bert ///M3
Diesel radiateur is net zo groot als een M3 radiateur, maten aansluitingen etc zijn allemaal gelijk. Het verschil is alleen dat een diesel radiateur van aluminium is en die van een M3 van koper. Dit heeft meestal te maken met de corrosie eigenschappen, aluminium schijnt slecht samen te gaan met een gietijzeren cilinderblok (anodische werking)
Die van een TDS is wel lichter, 2 kg tegen 5 kg voor een M3 radiateur. M3/TDS radiateurs passen niet zonder slag of stoot in een 325i, omdat die geen zelfontluchtend koelsysteem hebben itt M3/TDS. Je zal dan ook je koelreservoir aan moeten passen etc, evt daar ook M3 items voor nemen.
Diesel heeft niet zozeer een hogere verbrandingstemperatuur tov benzine, maar vooral een veel hogere verbrandingsdruk. Daarom zijn de drijfstangen etc ook dikker en dat geeft een hogere belasting op je lagers, dus je olie word heter.
Die van een TDS is wel lichter, 2 kg tegen 5 kg voor een M3 radiateur. M3/TDS radiateurs passen niet zonder slag of stoot in een 325i, omdat die geen zelfontluchtend koelsysteem hebben itt M3/TDS. Je zal dan ook je koelreservoir aan moeten passen etc, evt daar ook M3 items voor nemen.
Diesel heeft niet zozeer een hogere verbrandingstemperatuur tov benzine, maar vooral een veel hogere verbrandingsdruk. Daarom zijn de drijfstangen etc ook dikker en dat geeft een hogere belasting op je lagers, dus je olie word heter.
-
Knot heeft het over een 328i, die hebben een kleinere raditor dan een TDS of M3 

- Bert ///M3
Zelfde maatje in een 325i of een 328i, radiateurs zijn exact gelijk.
Daar passen TDS of M3 radiateurs dus niet zomaar in zonder dat je het koelsysteem verbouwen moet.
Daar passen TDS of M3 radiateurs dus niet zomaar in zonder dat je het koelsysteem verbouwen moet.
-
Heb het al meerdere keren gedaan, en het valt wel mee qua moeiteBert ///M3 schreef:Zelfde maatje in een 325i of een 328i, radiateurs zijn exact gelijk.

- GTRene
dan heb ik die van de diesel 325 TDS het magazijn bij de dealer zij al zoiets, en ik van de M3 is toch hetzelfde...maar ik heb inderdaad de aluminium uitvoering...en dus van TDS
dat verschil in materiaal wisten zij dus niet...moet je ook maar net weten...
en is aangepast, heb er schroefdraad ingetapt enz om zo nippels er in te kunnen draaien, we kregen destijds de simpele pijpjes met rubber ringetje aansluiting niet meer dicht...die was ook al gewijzigd na de haas...
anyway nu wel oke na goede oplossing :banaan:
van de tussen oplossing nadat Haas dat vernield had, deze wat we niet dicht kregen onder garantie

naar dit maar in eigen tijd en geld gedaan

maar die toevoeging vond ik te ver uitsteken magoed het zat dicht (ze hadden geen direckte nippel en de verhoging was toen nog nodig ivm stugge leiding en nog wat)
naar uiteindelijk dit wat korter/directer is en zo minder gevoelig voor schade vanwege verder naar achter liggend en minder gewicht
eindelijk de juiste maat kunnen vinden en koeler iets anders geplaats zo kon het.

toch vreemd dat ze dan dezelfde nummers gebruiken Z3 M en M3 maar ook 325TDS..
http://bmwfans.info/parts/catalog/17212244084/" onclick="window.open(this.href);return false;
vandaar dat ik het wat vreemd vond
of ze gooien nu overal de alu uitvoering op...dat zou het kunnen verklaren.

en is aangepast, heb er schroefdraad ingetapt enz om zo nippels er in te kunnen draaien, we kregen destijds de simpele pijpjes met rubber ringetje aansluiting niet meer dicht...die was ook al gewijzigd na de haas...
anyway nu wel oke na goede oplossing :banaan:
van de tussen oplossing nadat Haas dat vernield had, deze wat we niet dicht kregen onder garantie
naar dit maar in eigen tijd en geld gedaan

maar die toevoeging vond ik te ver uitsteken magoed het zat dicht (ze hadden geen direckte nippel en de verhoging was toen nog nodig ivm stugge leiding en nog wat)
naar uiteindelijk dit wat korter/directer is en zo minder gevoelig voor schade vanwege verder naar achter liggend en minder gewicht

toch vreemd dat ze dan dezelfde nummers gebruiken Z3 M en M3 maar ook 325TDS..
http://bmwfans.info/parts/catalog/17212244084/" onclick="window.open(this.href);return false;
vandaar dat ik het wat vreemd vond

of ze gooien nu overal de alu uitvoering op...dat zou het kunnen verklaren.
- Bert ///M3
Zit anders Rene.
Die oliekoeler die hetzelfde is als op de M3 is die van een 325TD, dus zonder intercooler, de 325TDS met intercooler heeft volgens mij een oliekoeler met 6 rijen ipv 5.
Die oliekoeler die hetzelfde is als op de M3 is die van een 325TD, dus zonder intercooler, de 325TDS met intercooler heeft volgens mij een oliekoeler met 6 rijen ipv 5.
-
Klopt, die heeft er 6. Daarom gebruikt Simon die ook voor zijn koeler kit.
Met alle respect hoor, maar met een oliekoeler zou ik geen risico willen lopen door er een tweedehands op te doen, wie weet waarom die auto op de sloop staat, misschien dat er wel ijzerslijpsel in de koeler zit.
Voor die paar tientjes zou ik gewoon een nieuwe kopen.
Voor die paar tientjes zou ik gewoon een nieuwe kopen.
- Friso
@yorick waarom heb je zondag niet even gekeken. rijd nu al twee jaar met oliekoeler M3 met oliefilterhuis M3 dient alleen het gat van de vanos aan tepassen in het oliefilterhuis. koeler kan met een paar beugeltjes onder aan de radiateur worden geplaatst.
Afgelopen zondag olietemp niet boven de 100 graden gehad.
ja, ik rij niet hard genoeg.
oliekoeler van Essen/d-parts gewoon even bellen werkt makelijker
leidingen bij de dealer.
succes
@bert m3 :niet alle 325 hebben dezelfde radiateur als een 328, oudere 325 hebben een kleinere radiateur.
zit em vooral in de hoogte en niet in de breedte, zoals bij een tropen uitvoering
Maar bert aangezien jij de lopende bmw vraagbaak bent.Waar kan ik terecht voor het aanpassen van de computer vanwege m52 mod inlaat vervangen door een schrick inlaat?(in noord nederland)
Afgelopen zondag olietemp niet boven de 100 graden gehad.
ja, ik rij niet hard genoeg.
oliekoeler van Essen/d-parts gewoon even bellen werkt makelijker
leidingen bij de dealer.
succes
@bert m3 :niet alle 325 hebben dezelfde radiateur als een 328, oudere 325 hebben een kleinere radiateur.
zit em vooral in de hoogte en niet in de breedte, zoals bij een tropen uitvoering
Maar bert aangezien jij de lopende bmw vraagbaak bent.Waar kan ik terecht voor het aanpassen van de computer vanwege m52 mod inlaat vervangen door een schrick inlaat?(in noord nederland)
Laatst gewijzigd door Friso op 10 sep 2010, 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
kan maar zo, ik heb in elk geval de grotere alu...nouja grotere...1 rijBert ///M3 schreef:Zit anders Rene.

TDS dus...funny, daar is dus schijnbaar over nagedacht destijds....was alleen balen dat door die stomme knal-haas de speciaal gemaakt oliekoelleiding scheurde...en ze het niet goed konden repareren en dus wat anders maakten wat het door andere samenstelling niet trok.
magoed, nu weet ik hoe het moet, al had het nog beter gekund door koeler om te gooien en kortere leidingen (lopen dan niet half voor koeler langs), maja vreselijk dure leidingen en stug/gedoe