er zijn her en der van die instap cursussen of een basis voor het halen van de echte licentie, die zijn veelal erg nuttig voor de beginners. Het rijden is 1 ding, het rijden samen op de baan is iets anders.kamelenjager schreef:Ik heb een geweldige dag gehad, en een sessie vrij rijden meegedaan
Ik heb amper circuit ervaring (2x nurburgring), maar dit proeft wel naar meer
Japans Autosport Festival...Time-Attack
-
Re: Japans Autosport Festival...Time-Attack
-
Aan zoiets zat ik ook te denken, kost wat, maar heb je ook wat aan.
Dit is mijn onboard filmpje, alle tips en commentaar zijn welkom!
Laatste ronde reed ik bewust rustiger achter die civic.
Dit is mijn onboard filmpje, alle tips en commentaar zijn welkom!
Laatste ronde reed ik bewust rustiger achter die civic.
Kamelenjager:
Niet lullig bedoeld, maar ik zou een cursusje volgen

-
Zo'n cursus is weg gegooid geld. Als je je goed verdiept in het rijden op het circuit en de ideale lijn ben je al een heel eind. Veel filmpjes kijken waar profs aan het werk zijn!
Die CRX is wel bloedje snel!

EJGT3CS schreef:Zo'n cursus is weg gegooid geld. Als je je goed verdiept in het rijden op het circuit en de ideale lijn ben je al een heel eind. Veel filmpjes kijken waar profs aan het werk zijn!![]()
Ja net als zelf auto leren rijden, je leert dan teveel dingen jezelf verkeerd aan en dat is in zijn filmpje al te zien, geeft niks, maar ga je daarmee door is het des te moeilijker af te leren.
just my 2 cents
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Jep, ik was 9e in de Pro-Street met een tijd van 2:07 min. en ook dat was een verbetering van ongeveer 2 sec. met m'n vorige tijd op Assen.Rich schreef:Heb me gisteren weer prima vermaakt. Als je de petjes vermijdt en je alleen met de time attack jongens bezig houdt is 't best te doen.
Ik rij in de pro-street en heb m'n persoonlijke tijd flink scherper gesteld naar 2.09, goed voor de 10e plek achter Opa, dat was voor mij boven verwachting.
Was ook pas de 2e keer dat ik hier reed, vorige keer was 2 jaar geleden met Time Attack en toen misschien 20 min. gereden in totaal.
2:07 min. was ook de tijd van het laatste rondje van de dag van mij, het ging dus waarschijnlijk steeds beter.

Sjonnie-gehalte lijkt idd. elk jaar hoger te worden, of worden wij gewoon steeds ouder?!

Ik vond alleen dat de organisatie een steekje heeft laten vallen tov. waar je auto stond en waar je 't circuit op moest..........je was gewoon een half uur onderweg tussen al 't publiek en auto's door.

Ze hadden beter de T-A auto's een apart plekje bij het einde van de piststraat kunnen geven.
-
Luco schreef:Kamelenjager:
Zie het alleen maar als goed bedoelde kritiek.
Ik ben een beginner wat betreft lijnen van een baan volgen, en dat is ook te zien. Dat is ook de reden dat ik het hier plaats.
- Rich
Mijn snelste rondje was ook in de laatste ronde en ook voor mij de 2e keer op Assen. Is toch wel een leuk circuit, wat vergevensgezinder dan CPZ.
Ik zat trouwens ook te klooien om bij de TA ingang te komen, mooi k*t geregeld, dat was voorgaande jaren wel wat beter. De toegang naar de opstel plek was ook ergens anders dan vorig jaar dus ik kon een heel stuk achteruit rijden vanuit een doodlopend stukkie. Het stond ook mudje vol met allerlei gebakjes met tupperware zeg en de paden leken ook wel smaller dan voorheen. Ik heb bij sommige bochten een keer moeten steken om m'n sloep erdoor te krijgen zonder allerlei ongewild plastic op te pikken.
Ach Ron, ik denk dat je wel gelijk hebt, we zijn gewoon ouwe lullen aan 't worden die niks meer gewend zijn
Ik zat trouwens ook te klooien om bij de TA ingang te komen, mooi k*t geregeld, dat was voorgaande jaren wel wat beter. De toegang naar de opstel plek was ook ergens anders dan vorig jaar dus ik kon een heel stuk achteruit rijden vanuit een doodlopend stukkie. Het stond ook mudje vol met allerlei gebakjes met tupperware zeg en de paden leken ook wel smaller dan voorheen. Ik heb bij sommige bochten een keer moeten steken om m'n sloep erdoor te krijgen zonder allerlei ongewild plastic op te pikken.
Ach Ron, ik denk dat je wel gelijk hebt, we zijn gewoon ouwe lullen aan 't worden die niks meer gewend zijn

- Bert ///M3
In theorie heb je daar ook wel gelijk in, maar je ziet in Nederland mensen na zo'n cursus een EU licentie mee naar huis krijgen terwijl het niveau echt laag is (in de orde van met een 200 PK 1000 KG auto op race onderstel en slicks nog steeds boven de 2.20 rijden op CPZ). Dus wat dat betreft heb ik ook zoiets van zoveel waarde heeft zo'n papiertje niet. Het betekend in feite dat je weet wat de vlaggen zijn de regels kent en dat je aan de start mag staan maar verder ook niet.Luco schreef:EJGT3CS schreef:Zo'n cursus is weg gegooid geld. Als je je goed verdiept in het rijden op het circuit en de ideale lijn ben je al een heel eind. Veel filmpjes kijken waar profs aan het werk zijn!![]()
Ja net als zelf auto leren rijden, je leert dan teveel dingen jezelf verkeerd aan en dat is in zijn filmpje al te zien, geeft niks, maar ga je daarmee door is het des te moeilijker af te leren.
just my 2 cents
Bert ///M3 schreef:In theorie heb je daar ook wel gelijk in, maar je ziet in Nederland mensen na zo'n cursus een EU licentie mee naar huis krijgen terwijl het niveau echt laag is (in de orde van met een 200 PK 1000 KG auto op race onderstel en slicks nog steeds boven de 2.20 rijden op CPZ). Dus wat dat betreft heb ik ook zoiets van zoveel waarde heeft zo'n papiertje niet. Het betekend in feite dat je weet wat de vlaggen zijn de regels kent en dat je aan de start mag staan maar verder ook niet.Luco schreef:EJGT3CS schreef:Zo'n cursus is weg gegooid geld. Als je je goed verdiept in het rijden op het circuit en de ideale lijn ben je al een heel eind. Veel filmpjes kijken waar profs aan het werk zijn!![]()
just my 2 cents
Is ook zo, maar dan zou je iig weten hoe het moet, als je naar de instructeur hebt geluisterd, daarna is het gewoon veel doen, maar ik vond het geen weggegooid geld.
Gaan racen dat is pas geld weggooien

- Evert Thomas
In de Semi pro reed de hekkensluiter een tijd van 2.37.
- Bert ///M3
Voor 800 PK enz zal je denk ik gewoon naar AWD moeten omdat je anders gewoon problemen hebt met vermogen op de weg krijgen. In de UK mogen die lui ook niet op slicks rijden dus dan is het helemaal een probleem. Verder heb ik de discussie wel eens gevoerd met iemand die daar meerijd, ze willen wel 600+ PK, maar rijden dan op een setje BC schokbrekers van 400 euro en met een setje K Sport remmen omdat het goedkoop is. Dat je met betere onderdelen een snellere auto krijgt krijg je ze niet aan het verstand, ze willen er liever 100 PK bij als een kwaliteits onderstel bij wijze van spreken.Evert Thomas schreef:Nee zeker niet. Sterker nog ik ben het helemaal met je eens ik heb op het Automaxx forum al eens hetzelfde betoog gehouden. Namelijk dat je met dit vermogen en een auto waar 'alles aan gedaan' is eigenlijk onder de 1.40 zou moeten. De PK wetloop is naar mijn mening ook grote flauwe kul. Ik denk dat de oorzaak is, is dat er teveel aandacht aan vermogen wordt besteed en te weinig aandacht aan de ontwikkeling van de auto en coureur.Andre schreef:Die evo s hebben 800pk en dan 1.46 dat valt me eigenlijk zwaar tegen.
Ik heb op assen met E46 6 cil gereden 410pk en dat gaat dan ook met 1.47 hoog das de helft van de peekaas.
Porsche cup auto s gaan laag naar 40 toe ca. 440pk.
Zie ik wat over het hoofd.
Vraag blijft dan natuurlijk als het om de snelste ronde tijd gaat of je dan voor een AWD of een RWD moet gaan.
- Evert Thomas
Is ook het beeld dat ik heb. Echter de auto's die uit Engeland zijn overgekomen heb ik het idee dat die niet op het materiaal hebben bezuinigd (rijden bijvoorbeeld met sequentiele bakken), en toch rijden die de tijden ook niet. Volgens mij is daar met name het probleem dat er nog niet voldoende know how is hoe dit materiaal te gebruiken/af te stellen.Bert ///M3 schreef:Voor 800 PK enz zal je denk ik gewoon naar AWD moeten omdat je anders gewoon problemen hebt met vermogen op de weg krijgen. In de UK mogen die lui ook niet op slicks rijden dus dan is het helemaal een probleem. Verder heb ik de discussie wel eens gevoerd met iemand die daar meerijd, ze willen wel 600+ PK, maar rijden dan op een setje BC schokbrekers van 400 euro en met een setje K Sport remmen omdat het goedkoop is. Dat je met betere onderdelen een snellere auto krijgt krijg je ze niet aan het verstand, ze willen er liever 100 PK bij als een kwaliteits onderstel bij wijze van spreken.Evert Thomas schreef:Nee zeker niet. Sterker nog ik ben het helemaal met je eens ik heb op het Automaxx forum al eens hetzelfde betoog gehouden. Namelijk dat je met dit vermogen en een auto waar 'alles aan gedaan' is eigenlijk onder de 1.40 zou moeten. De PK wetloop is naar mijn mening ook grote flauwe kul. Ik denk dat de oorzaak is, is dat er teveel aandacht aan vermogen wordt besteed en te weinig aandacht aan de ontwikkeling van de auto en coureur.Andre schreef:Die evo s hebben 800pk en dan 1.46 dat valt me eigenlijk zwaar tegen.
Ik heb op assen met E46 6 cil gereden 410pk en dat gaat dan ook met 1.47 hoog das de helft van de peekaas.
Porsche cup auto s gaan laag naar 40 toe ca. 440pk.
Zie ik wat over het hoofd.
Vraag blijft dan natuurlijk als het om de snelste ronde tijd gaat of je dan voor een AWD of een RWD moet gaan.
K Sport sponsort (en dus extra goedkoop) volgens mij wat auto's vandaar dat je dit merk nogal eens ziet.
- Bert ///M3
Dat ook. Maar het zit hem ook in de ervaring van de bestuurder, met 300~400 PK hard over een circuit gaan vergt voor een normale sterveling al een hoop oefening, laat staan dat je met 800 PK gaat. Denk dat de rijders in die serie sowieso dat niveau niet hebben, en inderdaad dingen als auto's afstellen word ook weinig aan gedaan.
- Evert Thomas
Klopt ook. De topauto's worden bijna allemaal ingezet door tuningsfirma ter promotie. De coureur wordt vaak uit de eigen gelederen gezocht, wat dus niet perse een topcoureur is.Bert ///M3 schreef:Dat ook. Maar het zit hem ook in de ervaring van de bestuurder, met 300~400 PK hard over een circuit gaan vergt voor een normale sterveling al een hoop oefening, laat staan dat je met 800 PK gaat. Denk dat de rijders in die serie sowieso dat niveau niet hebben, en inderdaad dingen als auto's afstellen word ook weinig aan gedaan.
- Evert Thomas
Wel een leuk filmpje vanuit het Engelse Time attack
-
Vergis je niet in sommige TA auto's uit de UK.
Dit jaar volg ik het niet echt meer maar vorig jaar, toen RCM won met die witte subaru hierboven uit dat filmpje deden ze op hun semi's tijden die gelijk of sneller waren dan de BTCC auto's op slicks.
Wel deden de BTCC auto's dit met een stuk minder vermogen maar ondanks dat de RCM Subaru om en bij de 200.000 euro heeft gekost (en er dus niets bespaard is op onderdelen en afstelling) is dit nog maar een fractie denk ik van de kostprijs van een BTCC auto van een fabrieksteam.
Nu is de piloot van de RCM auto ook wel eigenlijk gewoon een prof. piloot, ook al is het één van de 2 broers, Olly is gewoon een piloot hoor.
Weet het niet zeker maar denk dat zijn snelste rondes nog niet geklopt zijn door de beide EVO's aanwezig op Assen. (Gele en oranje)
Maar het is idd zonde dat de meeste eerst naar vermogen op zoek gaan en dan pas remmen en ophanging.
Meestal is dan alles al op en wordt er veel te veel bespaard op de belangrijke onderdelen.
Heb het ook altijd zo gedaan: eerst remmen en ophangin, dan pas vermogen.
Dit jaar volg ik het niet echt meer maar vorig jaar, toen RCM won met die witte subaru hierboven uit dat filmpje deden ze op hun semi's tijden die gelijk of sneller waren dan de BTCC auto's op slicks.
Wel deden de BTCC auto's dit met een stuk minder vermogen maar ondanks dat de RCM Subaru om en bij de 200.000 euro heeft gekost (en er dus niets bespaard is op onderdelen en afstelling) is dit nog maar een fractie denk ik van de kostprijs van een BTCC auto van een fabrieksteam.
Nu is de piloot van de RCM auto ook wel eigenlijk gewoon een prof. piloot, ook al is het één van de 2 broers, Olly is gewoon een piloot hoor.
Weet het niet zeker maar denk dat zijn snelste rondes nog niet geklopt zijn door de beide EVO's aanwezig op Assen. (Gele en oranje)
Maar het is idd zonde dat de meeste eerst naar vermogen op zoek gaan en dan pas remmen en ophanging.
Meestal is dan alles al op en wordt er veel te veel bespaard op de belangrijke onderdelen.
-
Kijk en daar ben ik nu ook mee bezigKarel schreef:Vergis je niet in sommige TA auto's uit de UK.

Ik zag het gisteren ook weer, veel vermogen maar als een ouwe sok door de bocht omdat de auto gewoon niet weet welke kant ie op wilt en de bestuurder maar proberen de dweil op de lijn te houden en dan heb je niets aan die zegmaar 300pk.
Betreft die cursussen, ze zijn niet allemaal hetzelfde maar een hele dag circuit training die ik in 2005 gehad heb op zandvoort was zeker nuttig. Ik had toen net 2x vrij rijden meegemaakt (clubspecials toen nog) en de cursus vertelde mij een hoop over lijnen rijden, balans, gebruik van spiegels, sturen met je gaspedaal, inhalen + uitwijkmanouvres en andere handheidjes. Koste in feite geen drol maar ik gebruik het nog dagelijks dus vandaar ook mijn hint naar Kamelenjager

- Stéphane
Even wat tips waar je misschien wel wat aan hebt:kamelenjager schreef:Luco schreef:Kamelenjager:
Ik ben een beginner wat betreft lijnen van een baan volgen, en dat is ook te zien. Dat is ook de reden dat ik het hier plaats.
- gaspedaal is geen aan/uit knop. Je kunt ook op half/3 kwart gas een bocht vol door rijden.
- minder schakelen. Dat zorgt voor rust in de auto
- was druk, maar probeer gewoon de lijnen aan elkaar te knopen. Op Assen stonden nu bandenstapels op de apex en instuurpunten. Daar kun je je dan op richten.
Ik heb nooit een cursus gedaan. Licentie stelt niets voor en daar heb je ook weinig aan. Rijden leer je door het te doen. Dus gewoon veel trackdays doen en luisteren naar mensen die er verstand van hebben, en dan bedoel ik niet mijzelf

Bepaalde basisdingen als lastwissel, remmen, schakelen en insturen zijn wel handig om te weten. Maar daar heb je geen cursus voor nodig, vind ik.
- Rich
Als ik dit filmpje bekijk, dan krijg ik nou niet de indruk dat er echt volle polle gereden wordt, daar zit best nog wel wat meer in.Evert Thomas schreef:Nog een filmpje met het voorval er in
Ze rijden trouwens aardig verschillende lijnen, met name Ossebroeken en Strubben en 't stukje vanaf De Bult. Mijn lijnen lijken meer op de gele evo dan de oranje, op Strubben na dan, daar gaat ie volgens mij iets te vroeg op 't gas waardoor ie te wijd uitloopt.
- Stéphane
Hier nog 2 films van zondag kwalificatie. Dit waren mijn eerste ronden op Assen 
en

en
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Leuke filmpjes stephane!
De k20 van Hans loopt echt snoeihard, maar die uit-rem-actie bij stekkenwal is prachtig
.
De k20 van Hans loopt echt snoeihard, maar die uit-rem-actie bij stekkenwal is prachtig

- Downforce Hans
Hoe kan je nou zeggen dat het niks voorstelt als je er nooit aan mee gedaan hebtStéphane schreef:Even wat tips waar je misschien wel wat aan hebt:kamelenjager schreef:Luco schreef:Kamelenjager:
- gaspedaal is geen aan/uit knop. Je kunt ook op half/3 kwart gas een bocht vol door rijden.
- minder schakelen. Dat zorgt voor rust in de auto
- was druk, maar probeer gewoon de lijnen aan elkaar te knopen. Op Assen stonden nu bandenstapels op de apex en instuurpunten. Daar kun je je dan op richten.
Ik heb nooit een cursus gedaan. Licentie stelt niets voor en daar heb je ook weinig aan. Rijden leer je door het te doen. Dus gewoon veel trackdays doen en luisteren naar mensen die er verstand van hebben, en dan bedoel ik niet mijzelf
Bepaalde basisdingen als lastwissel, remmen, schakelen en insturen zijn wel handig om te weten. Maar daar heb je geen cursus voor nodig, vind ik.

Ik vind dat een beetje kort door de bocht......
- Stéphane
Omdat mijn neef instructeur is geweest en ik het wel eens over heb gehad met hem over wat de inhoud van de cursus is. En zeker als je kijkt naar wat je moet doen om een licentie te halen, dat vind ik ook niet echt indrukwekkend.Downforce Hans schreef:Hoe kan je nou zeggen dat het niks voorstelt als je er nooit aan mee gedaan hebt![]()
Vind jij, maar je leert wel degelijk een hoop, net als met een rijbewijs maak je natuurlijk echte vorderingen na het behalen, als je tenminste dan wel circuit gaat rijden.Stéphane schreef:Omdat mijn neef instructeur is geweest en ik het wel eens over heb gehad met hem over wat de inhoud van de cursus is. En zeker als je kijkt naar wat je moet doen om een licentie te halen, dat vind ik ook niet echt indrukwekkend.Downforce Hans schreef:Hoe kan je nou zeggen dat het niks voorstelt als je er nooit aan mee gedaan hebt![]()
Maar dat het niks voorsteld is klinklare onzin.
Je wordt er wel degelijk beter en bewuster van, als je tenminste luistert en wil leren.
Ja er zijn er altijd bij die denken dat ze het allemaal al weten, die halen het dus niet of komen zichzelf heel snel tegen.