
Ditmaal 2 artikelen van mijn hand.
PORSCHE RIJTEST 996 GT3 RS
'HISTORY MEETS HISTORY'
De letters ‘RS’ zijn onlosmakelijk verbonden aan de rijke historie van Porsche. De 550 RS Spyder was in 1954 de eerste Porsche die de ‘Rennsport’-badge, waar RS voor staat, meekreeg. Vanaf begin jaren ‘70 was de lettercombinatie ook te vinden op de 911. In 1972 lanceerde Porsche namelijk de 911 Carrera RS als homologatiemodel om in de GT-sportklasse uit te mogen komen. 500 stuks zouden er worden gebouwd, het werden er uiteindelijk ruim 1.500. Niet alleen toen was de RS populair, van iedere 911-serie die sindsdien is uitgebracht heeft Porsche ons een RS-variant geschonken. In 2003 werd de eerste moderne RS gelanceerd op basis van de 996 GT3. Deze GT3 RS is eigenlijk een circuitauto voor op straat, dus waar anders kan je deze auto beter testen dan op een straat die er uitziet als een circuit?
PORSCHE CLASSIC 924 TURBO UIT 1979
'ACROBAAT IN CLOWNSPAK'
Begin jaren ’70 had Porsche het moeilijk, de 911 raakte gedateerd en met de komst van de oliecrisis in 1973 was het uit de mode om nog dure sportwagens te kopen. Om die periode door te komen vond het management binnen Porsche het tijd om een goedkoper model te lanceren. In 1975 zag daarom de 924 het levenslicht. Na kritieken op onder andere de remmen en het gebrek aan vermogen werd de 924 voorzien van een Turbo. Porsche-fanaat Harold de Kruif is eigenaar van een 924 Turbo en dan wel één in een heel bijzondere kleurstelling. Het is dan ook zijn auto die op deze pagina’s schittert. Samen met hem duiken we in het verleden van de 924 Turbo.