Maus335i schreef:Wat ik me bij dat bericht afvraag is hoe hoog het IQ van beleidsmakers is. Want als je boetes gewoon rigorieus verhoogd met 15%, dan lijkt het me toch realistisch dat mensen ook minder (te) hard gaan rijden of overtredingen maken. Hoe kan je dan zomaar even verwachten dat het 50 miljoen extra oplevert?
Ik denk dat ze het vooral van de massa van de kleine boetes van 4 tot 10 km moeten hebben. Die pietluttige boetes zijn de hoogste inkomsten.In de 71,5 procent van de 12 miljoen boetes reden automobilisten 4 tot 10 kilometer per te hard is 8.580.000.
Volgens mij is 4 km te hard 19 euro. Dat maakt op huidige basis de volgende inkomsten voor CJIB 163.020.000 (Er vanuit gaande dus de goedkoopste boete). Doe daar 15% bij kom je op 187.473.000. Dan zit je al op extra inkomsten van 24.453.000
En ik denk niet dat mensen daadwerkelijk scherper op snelheid gaan rijden voor die kleine boetes. Grotere overtredingen wel wel is waar. Kijk maar naar traject controles, daar rijdt iedereen de snelheid omdat de pak kans gewoon 100% is.
Zelf vind ik de hele situatie bekrompen. Als consument moeten we alle gaten dichten voor de overheid. Terwijl ze maar zo graag willen dat de consument gaat uitgeven. Dat houd een keer op. Je kan niet van een kale kip blijven plukken. Heb een heel onderzoek voor mijn studie gedaan en Nederland kwam daar uit als belasting paradijs voor multinationals.
Het huidige belastingstelsel is nog steeds gebaseerd op de economische concepten uit de jaren twintig van de vorige eeuw en houdt onvoldoende rekening met de effecten van de globalisering. Voor grote internationale bedrijven is Nederland een belastingsparadijs (max 5%). MKBers en consumenten moeten de gaten opvullen. Als deze vorm van belastingontduiking wordt aangepakt zou de normale belasting betaler minder hoeven te betalen. Maar die hervorming zie ik niet snel komen met al die draaikonten in Den Haag
De heren hebben hoop ik de prijs elasticiteit van de vraag (officieel genoemd, niemand vraagt naar boetes) goed voor elkaar (ik ga er niet vanuit kennende de geschiedenis van de Nederlandse Economie). Net zoals de de accijnzen dat gaat toch echt een keer ophouden met dekken