[30-08-2010]DF @ CPZ deel XI
- Downforce Hans
Re: [30-08-2010]DF @ CPZ deel XI
Volgens mij werd bij de BMW circuitdag daar inderdaad ook op gelet en werd dat bij de breefing meede gedeeld.
Je moest dan bij de man in de toren komen, en die zou dan even een praatje met je houden wat dan wel zo lang duurde dat het echt zonde van je (rij)tijd zou zijn.
Ik vind die mazda ook niet verkeerd rijden al kan dat gebaren van mij ook wel achterwege blijven.
Iemand die voor het eerst mee doet aan een track-day kan inderdaad wel schrikken van een racert zoals Andre,of luco omdat er een groot snelheids verschil is en hij zo voorbij schiet.
Later zal die beginnende track-day piloot inzien en begrijpen dat het eigenlijk de veiligste manier is, al moet hij natuurlijk wel in zijn spiegels blijven kijken.
Je moest dan bij de man in de toren komen, en die zou dan even een praatje met je houden wat dan wel zo lang duurde dat het echt zonde van je (rij)tijd zou zijn.
Ik vind die mazda ook niet verkeerd rijden al kan dat gebaren van mij ook wel achterwege blijven.
Iemand die voor het eerst mee doet aan een track-day kan inderdaad wel schrikken van een racert zoals Andre,of luco omdat er een groot snelheids verschil is en hij zo voorbij schiet.
Later zal die beginnende track-day piloot inzien en begrijpen dat het eigenlijk de veiligste manier is, al moet hij natuurlijk wel in zijn spiegels blijven kijken.
- Robin Hartog
Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.
- Petrolhead Tom
Ligt een beetje aan je eigen auto, met mijn micra is vaart minderen vaak the way to goRobin Hartog schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.

- gijzbed-opc
@Gijzbed,
Je hebt mijn inziens niet helemaal door waar het werkelijke gevaar op trackdays ligt. Je zegt moeite met het rijgedrag van de Max5 rijder te hebben. Aan zijn acties op de beelden mankeert helemaal niks. Als er gaten worden gelaten (door foutief aanremmen en aansnijden van anderen) maakt hij daar slim en zonder risico gebruik van door die auts te paseren. Liever dat dan een rijdende file chicane te laten ontstaan.
Beste Hielke.
Zoals jij het nu omschrijft ben je inderdaad met racen bezig.
Natuurlijk vallen er gaatjes als mensen voorzichtig zijn met het nemen van een bocht,zeker als er meerdere rijders op dat moment bezig zijn een bocht te nemen of aan het kijken zijn wat hun voorganger doet.
Als er dan iedere keer een zenuw piloot bij ieder gaatje zich er tussen werpt rijdt dit niet prettig.
En er komen zeker geen file's op het circuit want zo gauw er gelegenheid is houd men zoveel mogelijk de baan vrij.
Men moet gewoon even van het gas af jammer dan!
Maar zo als jij het omschrijft wordt het een behoorlijk zenuwachtige boel als ieder zich er maar tussen werpt.
Maar goed je kan aan het voorbeeld van de geposte foto's zien dat het heel vervelend kan uitpakken.
De eé'n houd de droge baan aan de ander het natte gedeelte,ik verwachte dit totaal niet zeker niet in de Tarzan bocht. Heel vervelend!!
Dit was dus maandag in het extreme helaas!!!!
Maar ik begrijp van jou dat dit moet kunnen,want er was een gaatje.
Hielke ik hoop je snel tijdens een trackday met je prive auto te zien
Gr. Peter.
Je hebt mijn inziens niet helemaal door waar het werkelijke gevaar op trackdays ligt. Je zegt moeite met het rijgedrag van de Max5 rijder te hebben. Aan zijn acties op de beelden mankeert helemaal niks. Als er gaten worden gelaten (door foutief aanremmen en aansnijden van anderen) maakt hij daar slim en zonder risico gebruik van door die auts te paseren. Liever dat dan een rijdende file chicane te laten ontstaan.
Beste Hielke.
Zoals jij het nu omschrijft ben je inderdaad met racen bezig.
Natuurlijk vallen er gaatjes als mensen voorzichtig zijn met het nemen van een bocht,zeker als er meerdere rijders op dat moment bezig zijn een bocht te nemen of aan het kijken zijn wat hun voorganger doet.
Als er dan iedere keer een zenuw piloot bij ieder gaatje zich er tussen werpt rijdt dit niet prettig.
En er komen zeker geen file's op het circuit want zo gauw er gelegenheid is houd men zoveel mogelijk de baan vrij.
Men moet gewoon even van het gas af jammer dan!
Maar zo als jij het omschrijft wordt het een behoorlijk zenuwachtige boel als ieder zich er maar tussen werpt.
Maar goed je kan aan het voorbeeld van de geposte foto's zien dat het heel vervelend kan uitpakken.
De eé'n houd de droge baan aan de ander het natte gedeelte,ik verwachte dit totaal niet zeker niet in de Tarzan bocht. Heel vervelend!!
Dit was dus maandag in het extreme helaas!!!!
Maar ik begrijp van jou dat dit moet kunnen,want er was een gaatje.
Hielke ik hoop je snel tijdens een trackday met je prive auto te zien

Gr. Peter.
Tom Westendorp schreef:Ligt een beetje aan je eigen auto, met mijn micra is vaart minderen vaak the way to goRobin Hartog schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.
Nog langzamer Tom

Je hoeft geen vaart te minderen, als je maar goed kijkt en niet onverwacht naar links of rechts gaat.
De snellere moet goed zijn punt kiezen en lukt dat niet meer voor een bocht doet die het daarna, maar je eigen lijn houden is belangrijk, of aangeven waar die er langs kan.
- GTRene
de dag moet gewoon voor alle rijders blijven racert of kenteken...groepen helpt niet echt, het gaat zoals sommigen al zeiden om de bestuurder!
weten wat je kan en aanpassen aan de baan//rijders/auto (staat van op dat moment)
der kan altijd wat mis gaan, echter het is geen race, je hebt niks te winnen, alleen te verliezen.
Hielke nemen we niet serieus...

weten wat je kan en aanpassen aan de baan//rijders/auto (staat van op dat moment)
der kan altijd wat mis gaan, echter het is geen race, je hebt niks te winnen, alleen te verliezen.
Hielke nemen we niet serieus...

- Arie Tussengas
Zelf ben ik daar niet zo'n fan van omdat je niet verwacht dat iemand op een circuit op een recht stuk vaart gaat minderen wat schrikreacties kan geven. Als ze op een recht stuk er niet langs komen maar toch dicht in de buurt zijn pak ik in de volgende bocht een buitenlijn en geef dat aan met een knippertje.Robin Hartog schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.
- Petrolhead Tom
Luco schreef:Tom Westendorp schreef:Ligt een beetje aan je eigen auto, met mijn micra is vaart minderen vaak the way to goRobin Hartog schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.
Nog langzamer Tom![]()
Je hoeft geen vaart te minderen, als je maar goed kijkt en niet onverwacht naar links of rechts gaat.
De snellere moet goed zijn punt kiezen en lukt dat niet meer voor een bocht doet die het daarna, maar je eigen lijn houden is belangrijk, of aangeven waar die er langs kan.
Ik minder vaak vaart en ga dan zo snel mogelijk van de ideale lijn zo hinder ik (volgens mij) de snelle rijders om mij heen het minst. (en dat zijn er nogal wat)

Maar weer pret voor tien maandag in die kleine zakjapanner

- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Luco schreef:Nu doe je net alsof de raceauto´s alleen maar komen om te testen, vind ik niet terecht.Hans R schreef:Mettet wordt weer ouderwetse DF dag want dat is toch te ver voor Racers om te testen en de baan is niet interessant voor ze (vergelijkings materiaal)
Ik denk juist dat de meeste `racers` komen omdat de df trackday gewoon een leuke dag is om te rijden
Die Westfield, Golfjes en die andere dingen kwamen echt niet omdat ze het zo gezellig vinden..
- Hielke
Nee, dat hoop je niet. Zelfs ik hoop m'n privé auto niet op een trackday tegen te komen. Nog voordat er fading of een gebroken remschijf kan optreden sta ik dan al met een ander mankement langs de kant!gijzbed-opc schreef:Hielke ik hoop je snel tijdens een trackday met je prive auto te zien![]()
Gr. Peter.

- Robertdj
Mijn ervaring gebaseerd op cpz 29april. Als het nodig was ging ik even aan de kant. Kwam er vaak op neer dat ik Scheivlak opofferde om een treintje snelle deelnemers erlangs te laten. Dan had ik vaak t/m Audi-S de baan voor mezelf
En tsja, als je ziet dat iemand je voor een bocht wil inhalen gewoon wat eerder remmen om een uitremactie te voorkomen (mits ze niet recht achter je rijden
). Vaart minderen was eigenlijk alleen nodig door de verkeerde lijn (buitenom) Verder werd ik meestal op de rechte stukken voorbij gevlamd waardoor de bochten wat rustiger waren. Verder gewoon goed spiegelen en geen plotse stuurbewegingen maken, meestal zie je in je spiegel al welke kant de inhaler erlangs wilt. En inderdaad duidelijk aangeven wat je doet wanneer je van je lijn afwijkt.
Oh, tijdens het typen zijn er toch al veel posts bijgekomen...

Oh, tijdens het typen zijn er toch al veel posts bijgekomen...
- Dutch
Zijn er geen afspraken over knipperen ofzo? Dus dat je sneller achteropkomend verkeer een seintje geeft aan welke kant jij gaat rijden, zodat zij er aan de andere kant langskunnen?
- Petrolhead Tom
Ik geef altijd met mijn knipperlicht aan welke kant ik op ga net zoals op de ring.
- GTRene
ik geef ook zoveel mogelijk een knipperlicht aan welke kant ik opga en dus welke kant zij er dan langs kunnen als ze rapper zijnTom Westendorp schreef:Ik geef altijd met mijn knipperlicht aan welke kant ik op ga net zoals op de ring.

Knipperen kan ook verwarring geven:
als jij je knipper rechts aanzet, ga jij dan naar rechts of kan de snellere deelnemer je rechts inhalen?
Zal niet de eerste keer zijn dat zulke misverstanden ontstaan.
Als je dat afspreekt moet je dat ook duidelijk afspreken in regels en melden bij de briefing.
als jij je knipper rechts aanzet, ga jij dan naar rechts of kan de snellere deelnemer je rechts inhalen?
Zal niet de eerste keer zijn dat zulke misverstanden ontstaan.
Als je dat afspreekt moet je dat ook duidelijk afspreken in regels en melden bij de briefing.
- GarreTT
Bij ADS hadden ze als "regel": De voorste (langzamere) rijder houdt gewoon de ideale lijn. Degene die er achter rijdt moet maar zorgen dat hij/zij er netjes voorbij komt.
-
Gerrit, precies... dan weet degene die erachter rijdt ook precies waar hij aan toe is... waar jij gaat rijden!
- Robin Hartog
Op een circuit als de Nordschleife zal dat wat minder zijn, maar ik snap je punt. Als ik 80 rij, en ik weet dat er een bocht aan komt en er komt iemand achterop gereden, dan minder ik vaart (niet remmen, gewoon gas los) en laat hem mij inhalen zodat hij fijn de ideale lijn kan houden in de bocht. Maar ik ga het volgend jaar wel mee maken op Zandvoort, dan ben ik er wel een keer bij met mijn eigen auto.Arie Tussengas schreef:Zelf ben ik daar niet zo'n fan van omdat je niet verwacht dat iemand op een circuit op een recht stuk vaart gaat minderen wat schrikreacties kan geven. Als ze op een recht stuk er niet langs komen maar toch dicht in de buurt zijn pak ik in de volgende bocht een buitenlijn en geef dat aan met een knippertje.Robin Hartog schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt. Is dit ook the way to go op een echt circuit als Zandvoort zeg maar? Heb zelf nog nooit op Zandvoort/Assen/whatever gereden/mee gereden dus ik heb echt geen idee.

Edit: Buitenbocht pakken is ook wat ik nogal vaak doe (Maar dat komt ook omdat ik in nog geen snelle auto heb gereden die het ook maar kon probéren om de binnenbocht te verdedigen.

- GTRene
klopt...
ik doe het bv zo (als ik de kans krijg)
ik gooi bv de knipper aan naar links en ga dan ook met de wagen iets naar links zodat het wellicht duidelijker is dat de rijder die mij voorbij wil rechts er langs kan...ik laat ook meestal het gas los anders hebben sommige moeite om er langs te komen terwijl ik weet dat ze bij bochten later kunnen remmen en hogere bochtsnelheden hebben.
maar zoals je al zegt met de bespreking vooraf kan dat ff verduidelijkt worden, niet dat iedereen het moet, maar als je het doet het duidelijk moet zijn hoe te handelen voor een ieder die het doet.
vooral als je zuinig bent op je kar of rekening wilt houden met de snellere en of ongelukken wil vermijden.
dus erg welkom bij elke briefing voor iedere rijder
ik doe het bv zo (als ik de kans krijg)
ik gooi bv de knipper aan naar links en ga dan ook met de wagen iets naar links zodat het wellicht duidelijker is dat de rijder die mij voorbij wil rechts er langs kan...ik laat ook meestal het gas los anders hebben sommige moeite om er langs te komen terwijl ik weet dat ze bij bochten later kunnen remmen en hogere bochtsnelheden hebben.
maar zoals je al zegt met de bespreking vooraf kan dat ff verduidelijkt worden, niet dat iedereen het moet, maar als je het doet het duidelijk moet zijn hoe te handelen voor een ieder die het doet.
vooral als je zuinig bent op je kar of rekening wilt houden met de snellere en of ongelukken wil vermijden.
dus erg welkom bij elke briefing voor iedere rijder

Laatst gewijzigd door GTRene op 01 sep 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin Hartog
Wat betreft richting aangeven: Ik heb "geleerd" dat als je naar rechts richting aangeeft, dat ze je links passeren. Dat heb ik meerdere malen gezien op de Nordschleife. En lijkt mij ook logisch..
- David R.
Waarom stel je niet een regel in dat als je schade toebrengt aan een ander je die schade moet betalen. Op elke trackday worden schades gereden bij welke organisatie dan ook. Als je een stuk vanrail eruit rijdt moet je die ook betalen. Ik weet dat je dan discussies krijgt over de schuldvraag maar met de camerabeelden moet dit toch voor 90% van de gevallen op te lossen zijn.
Die racers die weten wel wat ze doen en rijden meestal met goed materiaal. Het zijn juist de mensen met straatauto's die door de remmen oid trappen waardoor ze jou eruit rijden.
Die racers die weten wel wat ze doen en rijden meestal met goed materiaal. Het zijn juist de mensen met straatauto's die door de remmen oid trappen waardoor ze jou eruit rijden.
- GTRene
wat weet jij nou van lijnenMetchu schreef:Gerrit, precies... dan weet degene die erachter rijdt ook precies waar hij aan toe is... waar jij gaat rijden!

-
ik heb wel een paar keer gelijnd hoorGTRene schreef:wat weet jij nou van lijnenMetchu schreef:Gerrit, precies... dan weet degene die erachter rijdt ook precies waar hij aan toe is... waar jij gaat rijden!![]()
- GTRene
Metchu schreef:ik heb wel een paar keer gelijnd hoorGTRene schreef:wat weet jij nou van lijnenMetchu schreef:Gerrit, precies... dan weet degene die erachter rijdt ook precies waar hij aan toe is... waar jij gaat rijden!![]()

wat vond je achterligger er van...of was het een knipper-relatie

David R. schreef:Waarom stel je niet een regel in dat als je schade toebrengt aan een ander je die schade moet betalen. Op elke trackday worden schades gereden bij welke organisatie dan ook. Als je een stuk vanrail eruit rijdt moet je die ook betalen. Ik weet dat je dan discussies krijgt over de schuldvraag maar met de camerabeelden moet dit toch voor 90% van de gevallen op te lossen zijn.
David
Leuk idee maar praktisch onuitvoerbaar, je bent gewoon niet verzekerd en een ongelukje kan iedereen gebeuren.
Als je miljonair bent is het allemaal geen probleem.
Maar stel wij rijden richting tarzan op het rechte stuk, we rijden 200+, jij gaat netjes aan de kant omdat je mij ziet aankomen.
Ik rij naast je en ineens breekt er wat af, ik schiet naar links en ros jouw de vangrail in, jij stuitert terug de baan op en neemt nog drie auto's mee die daardoor de betonnen muur inbeuken.
Hoe denk je dat ik 4 totallos auto's ga betalen waarvan er al 1 minstens 100.000 euro kost????