lol. ff beter uitzoeken..Kasteel schreef:Appels met peren vergelijken en rekenen met roze bril.FerdiACS1 schreef:
Wat doe ik fout .. ?
Porsche Boxster Spyder
- Sperdy
Re: Porsche Boxster Spyder
- Downforce Hans
Dus in een Porsche met een tent op de carrosserie wil je wel gezien worden en in een sls niet
Grtz,Hanz06

Grtz,Hanz06

- Macboy
Ferdi Duitsland is bijna altijd goedkoper, alleen kost het voor velen veel moeite. Je doet net of je het wiel hebt uitgevonden 

- Sperdy
Grappig hoe mensen teksten interpreteren, maar zo gaat dat natuurlijk...Macboy schreef:Ferdi Duitsland is bijna altijd goedkoper, alleen kost het voor velen veel moeite. Je doet net of je het wiel hebt uitgevonden
Ok, nog eens proberen, dan wat uitgebreider:
Ik hoor velen op het DF altijd roepen: 'joh, koop geen nieuw Porsche in Nederland ! Lekker stom. Koop een jong gebruikte uit Duitsland, dat scheelt heel veel geld ...". etc. Goed, voor wat het waard is denk ik dan. Maar warempel, nu heb ik een casus: het kopen van een tweede hands Porsche Spyder uit Duitsland. Eens kijken waar die voordelen dan zitten, dus terug naar het DF.
Er zijn inmiddels bijv. op het internet allerlei bemiddelsbureaus die heel graag, voor heel veel begeleidingskosten, mensen zoals ik willen helpen bij het kopen/invoeren van de Duiste Spyder. Op zijn zachts gezegd bekruipt mij het gevoel van geldklopperij van de eerste orde ...
Dus toen gooide ik op het DF eens dat balletje op, rekening houdend met vele opmerkingen hier dat men een dief van de portomonnaie is, als men niet naar een jonggebruikte auto uit Duitsland kijkt. Aha!, de DF-ers hebben dus vaker met dit bijltje gehakt, en de (financiele) voordelen zijn dus evident.
Dus voor diegenen met ervaring: Als ik een tweedehands Spyder Deutsche Verkaufpreis Euro 59.000 van Maart 2010 naar Nederland wil halen, waar kom ik dan zo ongeveer (losse pols) op uit?
Ik begrijp dat er BPM (ik heb een tabel gezien dat dat voor deze auto 78%(?) bedraagt van de nieuwwaarde BPM) en - zo liet Rene weten - is er natuurlijk de CO2 slurptax. Al met al, heeft iemand hier ervaring mee en zijn er eigenlijk wel , als je alles heel precies bekijkt, zo veel voordelen?
-
Het voordeel is van meerdere factoren afhankelijk. O.a. de marktwaarde hier en in Duitsland (hier liggen dikke auto's slecht in de markt), leeftijd, opties enz.
Je hebt de prijslijst zelf, dus zoek van die auto uit wat de nieuwprijs in Nederland is van die auto inclusief de opties die erop zitten. Houd er rekening mee dat de basisuitrusting in Duitsland af kan wijken van hier. De nieuwprijs voer je in op bpmberekenen.com samen met de leeftijd van die auto. De rest kun je leeglaten. Het bedrag wat eruit komt moet je bijbetalen. Hoe ouder de auto is, hoe minder BPM je nog moet afdragen. Als je twee Spyders vind waarbij de ene een jaar ouder is, met dezelfde kilometerstand en prijs, dan is die oudere gunstiger voor je.
Die bemiddelingsbureaus niet doen, is absoluut niet nodig. Regel eventueel dat de verkopende partij je begeleid met de exportplaten (of je moet zelf duits spreken).
Je hebt de prijslijst zelf, dus zoek van die auto uit wat de nieuwprijs in Nederland is van die auto inclusief de opties die erop zitten. Houd er rekening mee dat de basisuitrusting in Duitsland af kan wijken van hier. De nieuwprijs voer je in op bpmberekenen.com samen met de leeftijd van die auto. De rest kun je leeglaten. Het bedrag wat eruit komt moet je bijbetalen. Hoe ouder de auto is, hoe minder BPM je nog moet afdragen. Als je twee Spyders vind waarbij de ene een jaar ouder is, met dezelfde kilometerstand en prijs, dan is die oudere gunstiger voor je.
Die bemiddelingsbureaus niet doen, is absoluut niet nodig. Regel eventueel dat de verkopende partij je begeleid met de exportplaten (of je moet zelf duits spreken).
-
Voor wat het waard is: als iemand anders dat voor je voor moet berekenen moet je lekker een Nederlander pakken.
(Heb me tot mijn grote spijt weer over laten halen om even een importje te doen maar het blijft gewoon tobben met die kloteambtenaren. Iedereen die er minder dan 3k voor rekent doet zichzelf tekort, al is het maar voor de ergernis van in de rij staan en nummertjes trekken en wachten tot piet potvreter klaar is met z'n prive-telefoongesprek op kosten van de belastingbetaler. Is toch gvd niet van deze tijd)
(Heb me tot mijn grote spijt weer over laten halen om even een importje te doen maar het blijft gewoon tobben met die kloteambtenaren. Iedereen die er minder dan 3k voor rekent doet zichzelf tekort, al is het maar voor de ergernis van in de rij staan en nummertjes trekken en wachten tot piet potvreter klaar is met z'n prive-telefoongesprek op kosten van de belastingbetaler. Is toch gvd niet van deze tijd)
- Downforce Hans
Wat zeur je nou vent, je hebt toch geen flikker te doensteve smith schreef:Voor wat het waard is: als iemand anders dat voor je voor moet berekenen moet je lekker een Nederlander pakken.

- JP
Ff met je pontje naar de UK, daar een nieuwe, linksgestuurde Pork bestellen, met vastelands uitvoering.
Als het met een BMW kan, zal het met een P. ook wel lukken.
Na import heb je nog geld verdiend....
Als het met een BMW kan, zal het met een P. ook wel lukken.
Na import heb je nog geld verdiend....
- JP
Ze blijven bescheiden, die Porsche rijders.....

-
Mooie kleur dat creme wit op een foto! In het echt kon de kleur me tot nu toe niet overtuigen..
Zo, ben weer een ervaring rijker. Vrijdagochtend om 6.00u met vriend vertrokken naar Capristo om daar een brute uitlaat te laten monteren. Om 9.15u waren we er, indrukwekkend pand en een nog indrukwekkendere hoeveelheid hightech machines, computers, lassers en natuurlijk uitlaten waar je ook maar keek. Duidelijk geen amateurs, hier worden op een serieuze schaal uitlaten ontwikkeld en geproduceerd. Klein voorbeeldje; er werden net 16 (!!) complete uitlaten inclusief spruitstukken en racekats van HJS voor de Porsche Cayman S klaargemaakt voor verzending naar de USA, dat was gewoon "een" levering die maand. Voor mij waren deze week een Lamborghini Gallardo Balboni, 458 Italia en 430 Scuderia geweest. Eerst werd mijn auto met standaard fabrieks uitlaat op een state of the art Dynostar rollenbank gemeten, uitkomst slechts 305 pk helaas. Vervolgens werd de Capristo gemonteerd en ging de auto met Capristo uitlaat rond 16.00u opnieuw op de proefbank. Een vermogenswinst van maar liefst 21pk en duidelijk overal meer koppel. De resultaten spraken voor zich....of toch niet? Al bij het wegrijden voelde het niet " goed", vond dat de auto stationair klonk alsof de uitlaat lek was en bij gas geven was de Porsche sound weg! En dan heb ik het nog niet over het moment waarop de kleppen opengingen, huisdieren vluchtten naar binnen, medeweggebruikers reden bijna spontaan de berm in en opeens werd ik door " petjes" achtervolgd die het blijkbaar WEL interessant vonden klinken (ze konden het gewoon nog netjes horen ondanks dat hun stereo in de auto al op 100db
stond
).
Dus ondanks de vermogenswinst; na 10 min zei ik tegen mijn vriend dat dit het niet was....en na 30 min heb ik Capristo maar gebeld. Hij deed niet moeilijk en vroeg me de volgende ochtend terug te komen.De reis terug naar Nederland en volgende ochtend terug in de meest brave stand van de uitlaat gereden en niet boven de 4000rpm gekomen om te voorkomen dat die kleppen weer opengingen, ik schaamde me echt kapot voor die bak herrie. Zaterdagochtend 7.00u weer terug naar capristo waar de eigenaar me al stond op te wachten met 2 monteurs. Na een hartelijk goedemorgen en voordat ik iets kon vragen kreeg ik meteen al mijn gehele aankoopprijs terug, dat noem ik nog eens een netjes! Om 13.15u zat de originele uitlaat er weer onder, en wilde Capristo zelfs niets van mij aannemen voor de uren van de monteurs op zaterdag! De man gelooft in zijn produkt en zei dat ik zelf gezien had dat het werkte, alleen dat het mijn smaak niet was en daarmee had hij geen probleem.
Ik was opeens zooo blij met die standaard uitlaat die ik daarvoor nog helemaal niks vond, heb de hele terugreis weer plezier gehad, vol door de toeren gejast om die heerlijke eerlijke Porsche sound weer te horen (en ja ben weer nat geworden want na een keer of 4 onderweg op tijd stoppen voor open/dicht was ik 2 keer te laat...). Het is duidelijk dat ik waarschijnlijk meer van de originele onderdelen ben...dus krijg komende week offerte van de dealer voor een originele klappenauspuff van Porsche. Dan maar wat minder kabaal, maar met Porsche sound!
Gr Ron
Oh ja, de teller staat inmiddels na 2 weken op 3200km...
Zo, ben weer een ervaring rijker. Vrijdagochtend om 6.00u met vriend vertrokken naar Capristo om daar een brute uitlaat te laten monteren. Om 9.15u waren we er, indrukwekkend pand en een nog indrukwekkendere hoeveelheid hightech machines, computers, lassers en natuurlijk uitlaten waar je ook maar keek. Duidelijk geen amateurs, hier worden op een serieuze schaal uitlaten ontwikkeld en geproduceerd. Klein voorbeeldje; er werden net 16 (!!) complete uitlaten inclusief spruitstukken en racekats van HJS voor de Porsche Cayman S klaargemaakt voor verzending naar de USA, dat was gewoon "een" levering die maand. Voor mij waren deze week een Lamborghini Gallardo Balboni, 458 Italia en 430 Scuderia geweest. Eerst werd mijn auto met standaard fabrieks uitlaat op een state of the art Dynostar rollenbank gemeten, uitkomst slechts 305 pk helaas. Vervolgens werd de Capristo gemonteerd en ging de auto met Capristo uitlaat rond 16.00u opnieuw op de proefbank. Een vermogenswinst van maar liefst 21pk en duidelijk overal meer koppel. De resultaten spraken voor zich....of toch niet? Al bij het wegrijden voelde het niet " goed", vond dat de auto stationair klonk alsof de uitlaat lek was en bij gas geven was de Porsche sound weg! En dan heb ik het nog niet over het moment waarop de kleppen opengingen, huisdieren vluchtten naar binnen, medeweggebruikers reden bijna spontaan de berm in en opeens werd ik door " petjes" achtervolgd die het blijkbaar WEL interessant vonden klinken (ze konden het gewoon nog netjes horen ondanks dat hun stereo in de auto al op 100db
stond

Dus ondanks de vermogenswinst; na 10 min zei ik tegen mijn vriend dat dit het niet was....en na 30 min heb ik Capristo maar gebeld. Hij deed niet moeilijk en vroeg me de volgende ochtend terug te komen.De reis terug naar Nederland en volgende ochtend terug in de meest brave stand van de uitlaat gereden en niet boven de 4000rpm gekomen om te voorkomen dat die kleppen weer opengingen, ik schaamde me echt kapot voor die bak herrie. Zaterdagochtend 7.00u weer terug naar capristo waar de eigenaar me al stond op te wachten met 2 monteurs. Na een hartelijk goedemorgen en voordat ik iets kon vragen kreeg ik meteen al mijn gehele aankoopprijs terug, dat noem ik nog eens een netjes! Om 13.15u zat de originele uitlaat er weer onder, en wilde Capristo zelfs niets van mij aannemen voor de uren van de monteurs op zaterdag! De man gelooft in zijn produkt en zei dat ik zelf gezien had dat het werkte, alleen dat het mijn smaak niet was en daarmee had hij geen probleem.
Ik was opeens zooo blij met die standaard uitlaat die ik daarvoor nog helemaal niks vond, heb de hele terugreis weer plezier gehad, vol door de toeren gejast om die heerlijke eerlijke Porsche sound weer te horen (en ja ben weer nat geworden want na een keer of 4 onderweg op tijd stoppen voor open/dicht was ik 2 keer te laat...). Het is duidelijk dat ik waarschijnlijk meer van de originele onderdelen ben...dus krijg komende week offerte van de dealer voor een originele klappenauspuff van Porsche. Dan maar wat minder kabaal, maar met Porsche sound!
Gr Ron
Oh ja, de teller staat inmiddels na 2 weken op 3200km...

-
Mooi verhaal!
- Macboy
Geweldig verhaal om te lezen, maar ook volstrekt onbegrijpelijk verhaal om te lezen 

- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Nou ik begrijp het verhaal wel.. Ron houd niet van Golfjes met petjes volk erin
Top van die gasten, geld terug, erg netjes.. zie ik in Nederland niet gebeuren trouwens..

Top van die gasten, geld terug, erg netjes.. zie ik in Nederland niet gebeuren trouwens..
- GTRene
goed verhaal, ik begrijp het waarschijnlijk goed omdat ik zelf ook zo'n stijl heb
heb je goed aan gedaan met die uitlaat, leek me ook al raar dat je zoiets tegenwoordig nog monteert...wel netjes van die lui trouwens
komt nog wel ander mooi spul op de markt in time zodat je iets meer flow krijgt en dus power en iets donkerder en tikkie rauwer maar binnen de limiet

heb je goed aan gedaan met die uitlaat, leek me ook al raar dat je zoiets tegenwoordig nog monteert...wel netjes van die lui trouwens

komt nog wel ander mooi spul op de markt in time zodat je iets meer flow krijgt en dus power en iets donkerder en tikkie rauwer maar binnen de limiet

- Sperdy
Ron, wat een verhaal en een 'gedoe'. Was ook wel een beetje te verwachten niet? Maar goed. Hadden ze er ook een andere spruit onder gemonteerd, ja toch? Toch ook wel heel bijzonder dat je niets hoefde te betalen. Dat dan weer wel. Enfin, wat je zegt, weer een ervaring rijker: die sjonnie pijpen zijn in mijn beleving zinloos voor de consument. Als je circuit/trackdays rijdt, is het wat anders vind ik. Dan gaat het je wel om meer pk;s en koppel, en neem je de lawaai op de koop toe, zo iets..
De sportpoefert van de Spyder is fantastisch! Niet in de laatste plaats omdat Porsche natuurlijk best wel wat centjes steekt in de ontwikkeling van zo'n sportpoefert. Dat geluid 'tunen' ze helemaal dat het net leuk is voor de consument. Volgens mij is de sportpoefert gewoon de standaardpoefert met een kleppie open/dicht. 't Is allemaal net wat luider, maar je krijgt er een heerlijke hoge gil voor terug bij max rev en overall wat meer lawaai. Als je 120kmh rijdt, gewoon die sportpoefert weer uit, want dan dreunt 'ie iets te veel in mijn beleving. Volgens mij Euro 2.500, maar weet niet wat je nu moet betalen.
305 pk standaard vermogen valt toch wat tegen ja. Maar lekker boeien ook wel weer.
De sportpoefert van de Spyder is fantastisch! Niet in de laatste plaats omdat Porsche natuurlijk best wel wat centjes steekt in de ontwikkeling van zo'n sportpoefert. Dat geluid 'tunen' ze helemaal dat het net leuk is voor de consument. Volgens mij is de sportpoefert gewoon de standaardpoefert met een kleppie open/dicht. 't Is allemaal net wat luider, maar je krijgt er een heerlijke hoge gil voor terug bij max rev en overall wat meer lawaai. Als je 120kmh rijdt, gewoon die sportpoefert weer uit, want dan dreunt 'ie iets te veel in mijn beleving. Volgens mij Euro 2.500, maar weet niet wat je nu moet betalen.
305 pk standaard vermogen valt toch wat tegen ja. Maar lekker boeien ook wel weer.
- Macboy
Met alle respect, maar het klinkt nogal dom om een uitlaat te laten monteren en achteraf te zeuren dat het geluid niet goed is. Dat had je van tevoren ook kunnen uitzoeken.
Ik koop in de winkel toch ook geen Nike's om ze vervolgens onder mijn pak te dragen en dan te bedenken dat ik beter nette herenschoenen had kunnen kopen ?
Ik koop in de winkel toch ook geen Nike's om ze vervolgens onder mijn pak te dragen en dan te bedenken dat ik beter nette herenschoenen had kunnen kopen ?
-
Als je een Google search doet op James Dean dan begrijp je waar die tekst op slaat. Ik mis nog "130" en een paar rode pijlen....JP schreef:Ze blijven bescheiden, die Porsche rijders....
- ErikMartijn
Precies, alleen zegt jouw opmerking nog niks over die Porsche rijders Steve....... Zichzelf lekker met James Dean vergelijken......steve smith schreef:Als je een Google search doet op James Dean dan begrijp je waar die tekst op slaat. Ik mis nog "130" en een paar rode pijlen....JP schreef:Ze blijven bescheiden, die Porsche rijders....

-
Klopt. Is heel bewust. Spyder is een dermate buitenbeentje dat je de koper ervan ook nog niet in een vakje kunt stoppen. Is een redelijk divers publiek (wat ik tot nu toe van gezien heb iig)ErikMartijn schreef:Precies, alleen zegt jouw opmerking nog niks over die Porsche rijders Steve....... Zichzelf lekker met James Dean vergelijken......steve smith schreef:Als je een Google search doet op James Dean dan begrijp je waar die tekst op slaat. Ik mis nog "130" en een paar rode pijlen....JP schreef:Ze blijven bescheiden, die Porsche rijders....Maar een Spyder is natuurlijk wel top, 550 of boxter....... alhoewel, doe dan maar het 1955 model......
- Sjoerd MP BMW
Mooi verhaal van Ron en heel begrijpelijk. Heel netjes van die Duitsers, maar dat merk ik hier wel meer.
Moet je eens in NL een bank binnenlopen, kijken je arrogant aan zeggen zonder blikken of blozen dat je volgende week een afspraak hebt. Vervolgens heb je een afspraak met iemand die de materie niet snapt.
In Dld loop je een bank binnen en wijzen ze je naar een bankje en na een kwartier komt de juiste persoon je halen om eens te babbelen.
Wat betreft inkoop in Duitsland; men is zuiniger op hun auto en de afschrijving verloopt anders. Men kijkt hoe oud een auto werkelijk is. In Nederland wacht men drie maanden om in januari de auto op kenteken te zetten. Heeft in Dld geen zin aangezien men naar de echte leeftijd kijkt en het aan het kenteken niet te zien is.
Is de Boxster Spyder nu gebaseerd op een MINI Speedster of net andersom?
Moet je eens in NL een bank binnenlopen, kijken je arrogant aan zeggen zonder blikken of blozen dat je volgende week een afspraak hebt. Vervolgens heb je een afspraak met iemand die de materie niet snapt.
In Dld loop je een bank binnen en wijzen ze je naar een bankje en na een kwartier komt de juiste persoon je halen om eens te babbelen.
Wat betreft inkoop in Duitsland; men is zuiniger op hun auto en de afschrijving verloopt anders. Men kijkt hoe oud een auto werkelijk is. In Nederland wacht men drie maanden om in januari de auto op kenteken te zetten. Heeft in Dld geen zin aangezien men naar de echte leeftijd kijkt en het aan het kenteken niet te zien is.
Is de Boxster Spyder nu gebaseerd op een MINI Speedster of net andersom?

-
@macboy: natuurlijk vond ik het erg "lullig" voor Capristo maar je kunt het geluid toch pas ECHT beoordelen als je zelf in de auto zit en er mee rijdt? Vond het echt verschrikkelijk klinken vanaf de bestuurdersstoel, uiteraard een hele subjectieve beoordeling, een ander zou het misschien geweldig hebben gevonden. Ben het dus niet helemaal met je eens als je stelt dat je dat van te voren had kunnen/moeten bedenken.
Anyway, volgende week donderdag krijg ik bij de PCE een originele Klappenauspuff van Porsche met op mijn speciaal verzoek matzwarte eindstukken zoals ik die nu ook heb (in plaats van de verchroomde eindstukken die je normaal bij de sportuitlaat krijgt). Ook al zo subjectief; die vind ik mooier dan de verchroomde eindstukken! Nog net op tijd voor de Italiarun :shakeit:
Anyway, volgende week donderdag krijg ik bij de PCE een originele Klappenauspuff van Porsche met op mijn speciaal verzoek matzwarte eindstukken zoals ik die nu ook heb (in plaats van de verchroomde eindstukken die je normaal bij de sportuitlaat krijgt). Ook al zo subjectief; die vind ik mooier dan de verchroomde eindstukken! Nog net op tijd voor de Italiarun :shakeit:
- Sperdy
Grappig dat het toch zo'n verrassing was, dat lawaai; open einddempers, sportkats en spruit(?) is natuurlijk sjonnie herrie, klaarblijkelijk weet je dat nu
was bijna een dure Leerschool. Wat anders, die 305pk valt wel wat tegen, niet? Moet 'ie nog ingereden worden?

- Sperdy
Breaking News ... (lol)
De Spyder wordt het niet voor mij (daar hebben we die 300 pagina's dus nu over volgeluld ...
Boxster Spyder = supercar maar:
1) te onpraktisch voor mij (ik ga een cabrio toch vaker inzetten dan alleen maar 'met het zonnetje op mijn bolletje..').
2) de bulten vind ik niet mooi. De Boxster (S) ziet er 'open' echt beter uit, vind ik.
3) een Boxster (S) is vwb. rij-eigenschappen net zo goed voor mij.
De zoektocht gaat door ...
De Spyder wordt het niet voor mij (daar hebben we die 300 pagina's dus nu over volgeluld ...

Boxster Spyder = supercar maar:
1) te onpraktisch voor mij (ik ga een cabrio toch vaker inzetten dan alleen maar 'met het zonnetje op mijn bolletje..').
2) de bulten vind ik niet mooi. De Boxster (S) ziet er 'open' echt beter uit, vind ik.
3) een Boxster (S) is vwb. rij-eigenschappen net zo goed voor mij.
De zoektocht gaat door ...

- FreudeamFahren
... Want een open deur intrappen en een jong gebruikte Boxster S is 't dan ook niet?
- Michel P
Heb ik toch gelijk gekregen.......... hoe voorspelbaar