Lekke kachel radiateur E36 M3, wat moet allemaal los?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Lekke kachel radiateur E36 M3, wat moet allemaal los?

Bericht door Niels » 15 dec 2009, 10:39

Afgelopen zondag ff een typisch zondag ritje gedaan met de M3 :angel: De auto is een tikkie vochtig van binnen en met name de eerste kilometers ruik je wat koelvloeistof in het interieur. Ik vrees dus dat mijn kachelradiateur lek is :bag: Het lijkt wel een ouwe Volkswagen :shithappens: De auto is voorzien van clima wat links en rechts gescheiden is.

Wat vragen:
Wat moet er allemaal los? Is dit bij de E36 net zo'n köt klus als bij VW waar het hele dashboard er voor uit moet?
Loop ik risico dat de kachelradiateur geheel bezwijkt (heb ik eens bij een Corrado gehad) of blijft het bij een beetje koelvloeistof geur en een vochtig interieur?

Wie heeft de nodige ervaring op dit gebied?

Ravin ///M

Re: Lekke kachel radiateur E36 M3, wat moet allemaal los?

Bericht door Ravin ///M » 15 dec 2009, 10:48

Heeft Knot toch gehad las ik ergens?

Fernando

Bericht door Fernando » 15 dec 2009, 10:58

Klopt in het draadje van Dutch, die er ook last van heeft. Net als ikzelf trouwens. Brakke E36's.... :whistle:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 15 dec 2009, 11:00

Ik heb soms ook wel wat last van een iets vochtigere auto. Maar ik ruik geen koelvloeistof....wat is het dan. Gewoon een oude auto?? :P

Madness

Bericht door Madness » 15 dec 2009, 11:01

Meschien heb jij ergens lekage in je auto? :P

Ik iig wel, moet me antenne doppie nog steeds dichtkitten :|

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 dec 2009, 11:07

Ik hoop dat je hele dash niet eruit moet Niels. Volgens mij moet dit bij de E30 modellen ook zo.
Mark Nauta schreef:Ik heb soms ook wel wat last van een iets vochtigere auto. Maar ik ruik geen koelvloeistof....wat is het dan. Gewoon een oude auto?? :P
Bodem verrot? :P j/k

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 15 dec 2009, 11:16

Hoe vervang je een kachelradiateur bij een E36 :

-Afdekpaneel onder het stuur losnemen.
-Kabelboom onder het stuur losklikken en opzij leggen.
-Kabelboom met stekkerblok van kachelleiding losnemen.
-Ventilatiebuis van middentunnel (li) wegnemen.
-Ruitenwissers verwijderen.
-Parafan weghalen.
-Middendeel van schutbord verwijderen
-verwarmingsslangen losnemen (achter schutbord moertje M8 losdraaien van wit klemblok) dus niet de slangen zelf losdraaien.
-nu in de auto de kachelleiding losschroeven van de kachelradiateur en uit het schutbord trekken(bakje eronder?).
-Tweemaal Torx losdraaien en nu kan de kachelradiateur naar links uit het kachelkanaal geschoven worden.
-Nu de nieuwe Kachelradiateur voorbereiden (isolatieband plakken).
-Hierna in omgekeerde volgorde monteren.
Let op: voordat je het slangenblok achter het schutbord weer vastzet moet je nog even de kachel vullen met een slang in een van de twee kachelpijpjes met bv een stukje tuinslang, je kan in het andere pijpje zien of de kachel vol is.
Dan de motor warm laten worden met de kachel vol open en ontluchter op de radiateur open.
let er ook op dat de voorkant van de auto omhoog staat zodat de lucht goed naar het hoogste punt kan, anders duurt dit erg lang met kans dat de 6e cilinder droog blijft en te heet wordt.

En succes er mee he :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 15 dec 2009, 11:21

Knot had wel iets van beetje externe lekkage met het vermoeden dat dit de kachelradiateur was maar het vervolg hiervan heb ik niet echt gevolgd.

@Mark: dat is idd gewoon een oude auto :P

Ik hoop ook niet dat het hele dash eruit moet Xavier. Dan koppel ik em wel af, heb toch stoel verwarming :mrgreen: Voor een winter of wat geleden heb ik zo'n klus nog bij een Corrado gedaan :bag: Heb er nu niet echt (echt niet) de tijd voor. Als ik het risico loopt dat ie echt bezwijkt onder het rijden dan kan ik em beter schorsen ben ik bang.... Of wegbrengen wat weer het nodige kost :hmmm:

Niels

Bericht door Niels » 15 dec 2009, 11:23

Eric H schreef:Hoe vervang je een kachelradiateur bij een E36 :

-Afdekpaneel onder het stuur losnemen.
-......
Dan de motor warm laten worden met de kachel vol open en ontluchter op de radiateur open.
let er ook op dat de voorkant van de auto omhoog staat zodat de lucht goed naar het hoogste punt kan, anders duurt dit erg lang met kans dat de 6e cilinder droog blijft en te heet wordt.

En succes er mee he :mrgreen:
Thnx Eric! Best wel een klus maar niet zo erg als een halve revisie van een VR6 motor :mrgreen: Lijkt me serieus niet zo'n drama als bij VW om te doen :hmmm:

bilkert35
Auto: E36 M3

Bericht door bilkert35 » 29 aug 2010, 01:32

En is dit nog opgelost toen.

Niels

Bericht door Niels » 29 aug 2010, 03:35

Hey Bilkert, info aan het verzamelen? :wink: Mag hoor, zou ik ook doen :lol:

Ik heb het voorval met mijn monteurs besproken en de kachelradiateur laten checken destijds. Ze hebben wat delen onder het dashboard los geschroeft maar konden geen nattigheid vinden en ook niet ruiken. Omdat de M3 voor die bewuste zondag een week of drie voor de garage op de oprit had gestaan concludeerden ze dat het geen lekke kachel radiateur was wat ik had geroken maar de vochtigheid dat verdampte en/of de geur van bladeren was of wat dan ook.

Sindsdien heb ik het ook niet weer geroken en dus heb ik er ook geen aandacht meer aan besteed. Ik kan me ook niet voorstellen dat een lekke kachel radiateur het nog bijna een jaar volhoudt want tot op heden heb ik er geen problemen meer mee gehad en de clima staat op 21 graden en regelt automatisch bij als het buiten kouder is (en dat was het bijna twee weken geleden wel tijdens mijn week vakantie..)

Maar voel je vrij om de kachel zo warm te laten worden als mogelijk is bij de proefrit :thumbup:

Plaats reactie