E36 323i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 25 mar 2010, 00:26

Erik dB schreef:Mijn blokje tikt alleen de eerste seconde ofzo, daarna loopt hij mooi rustig.

323ti @ Castrol Edge Sport 10w-60, die regelmatig wordt ververst (totaal geen olieverbruik overigens)
229k op de teller
Bij die auto was het ook zo. Motorkap open, gestart, eerste seconden getik daarna direct stil.

Maar daarna stukje rondgereden, auto iets warm gemaakt, flink geplankt (niet lang want motor is niet helemaal op temp), viel me op dat auto niet op temperatuur kwam (thermostaat moet dus zowiezo vervangen worden) en dat de motor tikte, en dat ging mee met de toerental.

Ik weet alleen niet of dat de vanos is, of klepstoters (dus door oude olie)...

Jenia
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 mar 2009, 11:18

Re: E36 323i

Bericht door Jenia » 27 mar 2010, 11:14

EG schreef:
Erik dB schreef:Mijn blokje tikt alleen de eerste seconde ofzo, daarna loopt hij mooi rustig.

323ti @ Castrol Edge Sport 10w-60, die regelmatig wordt ververst (totaal geen olieverbruik overigens)
229k op de teller
Bij die auto was het ook zo. Motorkap open, gestart, eerste seconden getik daarna direct stil.

Maar daarna stukje rondgereden, auto iets warm gemaakt, flink geplankt (niet lang want motor is niet helemaal op temp), viel me op dat auto niet op temperatuur kwam (thermostaat moet dus zowiezo vervangen worden) en dat de motor tikte, en dat ging mee met de toerental.

Ik weet alleen niet of dat de vanos is, of klepstoters (dus door oude olie)...
Te dunne olie !! Thermostaat vervangen is normaal snel gedaan ;-)

Ik heb btw nog zo'n inlaat liggen met gasklep , injectoren enz

Eddy Rocket
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2010, 10:16

Re: E36 323i

Bericht door Eddy Rocket » 10 aug 2010, 10:40

Beste allen,

Ik heb een maandje geleden een 323i coupe uit 97 gehaald omdat ik het nu al een klassieker vind. Wat een heerlijke bak. Heb veel 6 cilinder auto's gehad, maar deze BMW blijft me verbazen. Heb er nog aan zitten denken om hem te tunen met een andere intake en nieuwe chip en uitlaat, maar heb toch besloten 'm origineel te houden. Dan kan ik het niet verkloten en eigenlijk is ze ook snel genoeg. Ik heb de auto uit engeland gehaald (daar zijn auto's stuk goedkoper) en ben hem nu aan het klaarmaken voor RDW keuring voor de Nederlandse weg. Stuur zit rechts maar heb gelukkig een jaartje of 6 ervaring met rijden in een RHD auto.

Echter het probleem is hetvolgende. De auto heeft koplampen die de verkeerde kant op schijnen. Nu wil ik dat veranderen maar weet niet of ik nou de hele units moet vervangen of dat er een andere mogelijkheid is. (geen stickers). Iemand heeft mij verteld dat er BMW versies zijn waarbij je simpelweg de lampen met fitting kan draaien naar de goede richting (iets in die richting) maar heb persoonlijk geen flauw idee. Als iemand hier info over heeft ben ik jullie erg dankbaar.

Gr, E
Bijlagen
photo (3).JPG
photo (3).JPG (394.15 KiB) 2383 keer bekeken

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E36 323i

Bericht door Rickstah » 10 aug 2010, 10:48

Eddy Rocket schreef:Beste allen,

Ik heb een maandje geleden een 323i coupe uit 97 gehaald omdat ik het nu al een klassieker vind. Wat een heerlijke bak. Heb veel 6 cilinder auto's gehad, maar deze BMW blijft me verbazen. Heb er nog aan zitten denken om hem te tunen met een andere intake en nieuwe chip en uitlaat, maar heb toch besloten 'm origineel te houden. Dan kan ik het niet verkloten en eigenlijk is ze ook snel genoeg. Ik heb de auto uit engeland gehaald (daar zijn auto's stuk goedkoper) en ben hem nu aan het klaarmaken voor RDW keuring voor de Nederlandse weg. Stuur zit rechts maar heb gelukkig een jaartje of 6 ervaring met rijden in een RHD auto.

Echter het probleem is hetvolgende. De auto heeft koplampen die de verkeerde kant op schijnen. Nu wil ik dat veranderen maar weet niet of ik nou de hele units moet vervangen of dat er een andere mogelijkheid is. (geen stickers). Iemand heeft mij verteld dat er BMW versies zijn waarbij je simpelweg de lampen met fitting kan draaien naar de goede richting (iets in die richting) maar heb persoonlijk geen flauw idee. Als iemand hier info over heeft ben ik jullie erg dankbaar.

Gr, E
Hey Eddy,

Ik zie jouw auto regelmatig daar staan! Ik rij regelmatig over dat stukje 'prive weg'...de Engelse platen waren mij toen al opgevallen...grappig om elkaar zo weer tegen te komen ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 323i

Bericht door Tristan » 10 aug 2010, 10:57

Grappig. Mijn moeder had (van 1996 tot 2001) een E36 320i Touring ook in Hellrot met deze velgen eronder. Was een unieke combo want tot de dag van vandaag ben ik nooit exact dezelfde tegen gekomen.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E36 323i

Bericht door M@rcel » 10 aug 2010, 12:13

323 in Compact vorm vind ik eigenlijk nog steeds de fijnste non-///M e36 die je kunt rijden. Door de juiste pk-Nm/gewichtsverhouding een erg vermakelijk rijdende auto.
Tikkende geluiden kunnen ook worden veroorzaakt door licht kantelende zuigers. Niet gelijk een probleem want daar kunnen ze oud mee worden.

Verder zou ik die inlaat-mod laten voor wat het is. Juist het relatief hoge koppel help je daarmee om zeep. M3 uitlaat systeem is natuurlijk wel weer netjes.

Die koplampen vind ik een vaag verhaal. Bedoel je de grootlicht lampen? Bij Amerikaanse versies zie je deze als dagrij verlichting branden. Ziet er een beetje smoezelig uit vind ik altijd.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 23 aug 2010, 02:00

Ik heb een vraag, weet iemand de exacte verschillen tussen de facelift E36 en de pre facelift?

Vanaf welke bouwjaar is de eerste serie E36 verbeterd? Ik dacht na 1993 toch? Welke bouwmaand?

Is een facelift E36 veel beter dan een niet facelift?

Hoe weet je dat VANOS het 100% goed doet, ik neem aan dat de motor geruisloos zonder tikken moet werken toch? Is er iets specifieks waardoor je weet dat VANOS defect is?

franktastic
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2007, 18:48
Locatie: Fryslân

Re: E36 323i

Bericht door franktastic » 24 aug 2010, 09:45

vraagje aan de kenners;

Is een K&N 57i gen2 kit een goeie upgrade?
Of zijn er meer merken verkrijgbaar als CAI?
:hmmm:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 323i

Bericht door Knot » 24 aug 2010, 10:35

Volgens mij hebben ze in zomer 1996 wat aangepakt nog aan de E36, verstevigingen hier en daar. Verder is de laatste natuurlijk degene die het meest doorontwikkeld is.

Als vanos het niet doet merk je dat wel hoor, dan reageert de auto in de lage toeren echt mega traag. Leonard had dat met mijn M5, dat het vanos in het hoge toeren profiel bleef, dan is de auto tot 4000 toeren dus helemaal dood.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: E36 323i

Bericht door Ar » 25 aug 2010, 00:26

EG schreef:Ik heb een vraag, weet iemand de exacte verschillen tussen de facelift E36 en de pre facelift?

Vanaf welke bouwjaar is de eerste serie E36 verbeterd? Ik dacht na 1993 toch? Welke bouwmaand?

Is een facelift E36 veel beter dan een niet facelift?

Hoe weet je dat VANOS het 100% goed doet, ik neem aan dat de motor geruisloos zonder tikken moet werken toch? Is er iets specifieks waardoor je weet dat VANOS defect is?
De eerste verbetering vanaf september '93 meen ik.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 26 aug 2010, 00:56

Wat ik mij ook afvraag is WAT er precies verbeterd is (uiterlijke verschillen weet ik al, en volgens mij kon je vroeger ook geen auto airco krijgen).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 323i

Bericht door Knot » 26 aug 2010, 08:41

Klopt, auto aircon vanaf 96 volgens mij. Mijn GT uit 95 had het nog niet.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: E36 323i

Bericht door Ar » 26 aug 2010, 08:52

We hebben er nog een van '93, waar mijn broer tegenwoordig in rijdt . Deze heeft mijn vader begin '97 aangeschaft bij de BMW dealer.
Wat ik me er van kan herinneren:
minder roest; onderaan de achterklep; wielkasten achter
andere nieren
knipperlichten in de spatborden
ook speakers in de zijpanelen

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 29 aug 2010, 00:45

Ar schreef:We hebben er nog een van '93, waar mijn broer tegenwoordig in rijdt . Deze heeft mijn vader begin '97 aangeschaft bij de BMW dealer.
Wat ik me er van kan herinneren:
minder roest; onderaan de achterklep; wielkasten achter
andere nieren
knipperlichten in de spatborden
ook speakers in de zijpanelen
Klopt, ze roesten veel meer die oudere modellen, maar zijn er nog echt significante dingen wat anders zijn, bijv. wat is VEEL slechter?

En als bij een 325i van 1993 check engine af en toe brand, wat kan het zijn (auto rijd nog goed)?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: E36 323i

Bericht door Ahmed » 29 aug 2010, 01:14

Na '93 modellen hebben minder last van kraakjes en piepjes, dash zat volgens mij beter in elkaar. Zo iets kan ik mij herinneren.

Moet je ff Tommy pb-en, die weet wel hoe en wat.

franktastic
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2007, 18:48
Locatie: Fryslân

Re: E36 323i

Bericht door franktastic » 01 sep 2010, 12:05

Heb net een setje Brembo Max + ferodo blokken besteld voor de 323i.
Iemand die ervaring heeft met die schijven..? :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 323i

Bericht door Erik dB » 01 sep 2010, 12:41

franktastic schreef:Heb net een setje Brembo Max + ferodo blokken besteld voor de 323i.
Iemand die ervaring heeft met die schijven..? :)
Maakt het nog uit? :-) Mijn compact heeft ATE Powerdiscs met ATE blokken, en dat bevalt prima. Hiervoor ook ATE Powerdiscs, en die bevielen ook al prima :-)

Vanwaar de keuze voor Brembo?

**edit, of blokken op schijven, dat kan ook :-))**
Laatst gewijzigd door Erik dB op 01 sep 2010, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

franktastic
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2007, 18:48
Locatie: Fryslân

Re: E36 323i

Bericht door franktastic » 01 sep 2010, 17:43

Prijs, smoelt leuk, en naam komt me bekend voor. :bag:
Heb er niet veel verstand van helaasch.
M'n eigen schijven zijn krom als een hoepel, dus alles zal nu wel beter remmen.... :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 323i

Bericht door Knot » 01 sep 2010, 18:09

Dat heb ik nog nooit gezien, schijven op schijven!

;) :mrgreen:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 09 okt 2010, 22:50

Nog een kick, is cruise control en electrische ramen achter makkelijk achteraf in te bouwen?

Dat je een middenconsole met 4 knoppen nodig hebt lijkt me evident, en electrische raammotoren, knopjes etc. Maar voor de rest? Is alles "voorbereid" of mot je kabels trekken?

Eddy Rocket
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2010, 10:16

Re: E36 323i

Bericht door Eddy Rocket » 26 aug 2011, 10:55

Rickstah schreef:
Eddy Rocket schreef:Beste allen,



Gr, E
Hey Eddy,

Ik zie jouw auto regelmatig daar staan! Ik rij regelmatig over dat stukje 'prive weg'...de Engelse platen waren mij toen al opgevallen...grappig om elkaar zo weer tegen te komen ;)

Oeps, zie nu pas je bericht! Ja grappig waar je elkaar tegen komt. Ik heb de auto inmiddels op Nederlandse platen en helemaal legaal. (dat was toen even zweten omdat ik illegaal cruiste). Koplampen was uiteindelijk de makkelijkste job ooit. Die draai je gewoon een kwartslag en dan staan je op LHD. De auto is goed onderhouden, zelfs met 240k km. Neem binnenkort een lease-auto dus zoek nu een plek waar ik deze schoonheid kan bewaren en lekker aan kan klussen als opknap project. Wat rij je zelf?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten