Belasting blijft altijd schrikken. Gisteren weer betaald. Basisbedrag € 84,98 plus toeslag voor diesel € 144,50 en natuurlijk de provinciale opcenten van € 65,71. Mag ik weer drie maanden gebruik maken van de wegen.Knot schreef:Het is dat de belasting nog vrij hoog is maar wellicht is zoiets wat om tegen een aygo etc af te spiegelen als we meer ruimte nodig hebben ooit.
Zo'n Golf 4 station 1.9tdi met 2 ton mag toch geen 5000 meer kosten?
De goeie ouwe TDI punch
- RutgerK
Re: De goeie ouwe TDI punch
-
Das fors ja... Voor de Delta TD was ik 300 per kwartaal kwijt... allemachtig wat een geld steeds. Aan de andere kant was een euro per liter diesel (begin vorig jaar) wel weer lekker...RutgerK schreef:Belasting blijft altijd schrikken. Gisteren weer betaald. Basisbedrag € 84,98 plus toeslag voor diesel € 144,50 en natuurlijk de provinciale opcenten van € 65,71. Mag ik weer drie maanden gebruik maken van de wegen.Knot schreef:Het is dat de belasting nog vrij hoog is maar wellicht is zoiets wat om tegen een aygo etc af te spiegelen als we meer ruimte nodig hebben ooit.
Zo'n Golf 4 station 1.9tdi met 2 ton mag toch geen 5000 meer kosten?
- Sperdy
Wat een nostalgie! Ja zeg, de 110 pk TDi. Wie heeft 'm niet gereden?
Ik vond dit blok wel een rauw. Ik heb 'm gereden in een Audi A6 1.9 Tdi (1997)! Ding ging prima natuurlijk.
Later (1999) heb ik een 115pk versie gereden in een Audi A4 Variant. Ookal was het verchil maar 5 pk, in mijn beleving een veel lekkerder blok. Klonk minder rauw, voelde sterker, liep soepel, gewoon heerlijke diesel. Collega reed toendertijd in een 120pk 320D van BMW. Ik vond de Audi Tdi veel fijner. Die 320D BMW klonk rauw, een grintbak was het .. zodeju.
Ik vond dit blok wel een rauw. Ik heb 'm gereden in een Audi A6 1.9 Tdi (1997)! Ding ging prima natuurlijk.
Later (1999) heb ik een 115pk versie gereden in een Audi A4 Variant. Ookal was het verchil maar 5 pk, in mijn beleving een veel lekkerder blok. Klonk minder rauw, voelde sterker, liep soepel, gewoon heerlijke diesel. Collega reed toendertijd in een 120pk 320D van BMW. Ik vond de Audi Tdi veel fijner. Die 320D BMW klonk rauw, een grintbak was het .. zodeju.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
320d had toen 136pk en was veel wolliger/smeuiger/minder grindbakkerig dan de bak spijkers 110pk 1999 Audi A3 TDI met chip(en roke dat ding naar 130/140pk?)die ik toen had, om maar niet over TORQUE STEER te spreken man, dat ding heeft torque steer berucht gemaakt LOLFerdiACS1 schreef:Wat een nostalgie! Ja zeg, de 110 pk TDi. Wie heeft 'm niet gereden?

Audi was sneller explosiever(gechipped he), maar die 320d was veel soepeler, smeuiger IMO.Liep veel mooier.....
- Tristan
Hmm..in mijn beleving was de TDI juist rauw en de BMW wat meer geraffineerder.FerdiACS1 schreef: Ik vond de Audi Tdi veel fijner. Die 320D BMW klonk rauw, een grintbak was het .. zodeju.

- Niels
- Auto: Prius+
Zal een fijne 320D geweest zijn dan Ferdinand
Ik heb zo'n ding en jaren lang TDI's gereden van 1.4 tot aan 4.2. Het lekkere van de TDI is de punch en daardoor voelen ze snel aan, sneller dan dat ze eigenlijk zijn in relatie tot vergelijkbare diesels. Stil zijn ze niet maar in het toerengebied waar je meestal rijdt (1800RPM - 2800RPM) is het prima te doen maar ik stoor me dan meestal ook niet aan de diesel sound in het algemeen. De A6 1.9 TDI 130pk heb ik nog overwogen als gezinscontainer. Veruit de goedkoopste manier om een bak van dat formaat te rijden en geen stakker in de praktijk. Het moest een automaat worden maar die zijn nogal slecht van dat type dus daarom ging het niet door.
Toen de 115pk in 99 gelanceerd werd was ik zwaar onder de indruk van die motor. Je kon em rijden in het gebied van 1500RPM tot 2000RPM en dan nog gewoon met het verkeer mee komen. In 2003 kocht ik voor een vriendin van me een Ibiza 130pk TDI en die heeft ze nu nog. Dat ding reed ik met een 2.8 Golf niet los tussen de 40km/h en 160km/h. Net een pitbull man
Alhoewel ik de punch in het begin wel miste in de 320D vind ik die motor wel fijner uiteindelijk. Onderin toeren beent ie het prima bij t.o.v. de 130pk TDI maar bovenin sjouwt ie gewoon veel beter door. Overigens wil ik er geen BMW halleloeja verhaal van maken hoor
Als ik de 320D motor kon ruilen voor die van de V70 D5 die er naast staat dan deed ik het meteen :banaan:

Toen de 115pk in 99 gelanceerd werd was ik zwaar onder de indruk van die motor. Je kon em rijden in het gebied van 1500RPM tot 2000RPM en dan nog gewoon met het verkeer mee komen. In 2003 kocht ik voor een vriendin van me een Ibiza 130pk TDI en die heeft ze nu nog. Dat ding reed ik met een 2.8 Golf niet los tussen de 40km/h en 160km/h. Net een pitbull man

Alhoewel ik de punch in het begin wel miste in de 320D vind ik die motor wel fijner uiteindelijk. Onderin toeren beent ie het prima bij t.o.v. de 130pk TDI maar bovenin sjouwt ie gewoon veel beter door. Overigens wil ik er geen BMW halleloeja verhaal van maken hoor

- Erik-Jan
Ik heb net een Ibiza 130pk tdi gekocht en verbaas me ook echt over de trekkracht onderin.
Heb hiervoor een tijd zakelijk in een golf 5 met de 105 pk versie gereden maar het is echt een wereld van verschil.
Rij nu zakelijk een Golf VI 1.6 tdi, deze is ook veel soepeler maar ik heb toch veel liever de motor uit de Ibiza
Heb hiervoor een tijd zakelijk in een golf 5 met de 105 pk versie gereden maar het is echt een wereld van verschil.
Rij nu zakelijk een Golf VI 1.6 tdi, deze is ook veel soepeler maar ik heb toch veel liever de motor uit de Ibiza
- Jeroen
Het uitkomen van de TDi motoren weet ik nog goed. Een goede huisvriend van ons (ik was toen 17) schafte een nieuwe Golf III GT TDi 110pk aan. Een rode. Onvoorstelbaar hoe dat naar de 200km/h stoomde, voor een diesel. Anno 2010 staat er een 95'er 90pk TDi op mijn oprit, nog altijd een prettig vlotte auto, met ruim 360.000km op de klok, en de laatste 2 tankjes 1 op 23!
- Sperdy
De toenmalige 320D voelde als een gesapige bak. Stationair klonk die als een vrachtauto. Onderin niet veel kracht. Bij 120kmh een heerlijke zeurende dreun. Totaal geen leuk en levendig blok in die BMW. De 115pk Audi A4 Avant (dus niet de 110pk) voelde veel sterker onderin, voelde daardoor levendiger. Stationair liep de Audi stiller en ook bij 120 kmh. Ja ok, boven de iets van 150/160 was de lol er wel af dan, maar tot aan die snelheden deed die Audi het echt fantastisch. De 320D voelde tam en zwaar. De 320D had ook een idiote BMW navi, ergens onderin bij je enkels in het middenconsole. Nee, ik had niets met die 320D toendertijd. Ouwe mannen auto.. Ik vond trouwens die 2.5Tdi's van Audi wel zware rammelkisten. Reden wel hard trouwens!Robin schreef:320d had toen 136pk en was veel wolliger/smeuiger/minder grindbakkerig dan de bak spijkers 110pk 1999 Audi A3 TDI met chip(en roke dat ding naar 130/140pk?)die ik toen had, om maar niet over TORQUE STEER te spreken man, dat ding heeft torque steer berucht gemaakt LOLFerdiACS1 schreef:Wat een nostalgie! Ja zeg, de 110 pk TDi. Wie heeft 'm niet gereden?
Later (1999) heb ik een 115pk versie gereden in een Audi A4 Variant. Ookal was het verchil maar 5 pk, in mijn beleving een veel lekkerder blok. Klonk minder rauw, voelde sterker, liep soepel, gewoon heerlijke diesel. Collega reed toendertijd in een 120pk 320D van BMW. Ik vond de Audi Tdi veel fijner. Die 320D BMW klonk rauw, een grintbak was het .. zodeju.![]()
Audi was sneller explosiever(gechipped he), maar die 320d was veel soepeler, smeuiger IMO.Liep veel mooier.....
De 110pk Tdi: grindbak, zuinig en redelijke snel
De 115pk* Tdi: geen grindbak, gewoon stil tot aan 120kmh. Smeuiig blok en snel tot aan 160 (daarboven nagenoeg niets meer).
*De 1999 115pk was geen oude 110pk met chippie, nee, maar kwam toen als 'nieuw' blok op de markt.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
@ Ferdinand, ik woon niet in Helsinki, kijk in je brievenbus.

- Niels
Die 2.5's gingen ook goed idd
Ik heb nog eens gesport met een A6 180pk TDI automaat tegen een Golf Rally en dat ging tot 200km/h gelijk op
Toen vond de Golf rijder het wel welletjes 

-
Mwoa verbruik is wel veel beroerder, maar een 2.0 TDi rijd toch echt een klap beter hoor. Veel en veel meer trekkracht, ik vind het voordeel van deze TDi juist dat ie vanaf stationair al behoorlijk krachtig is. Zet hem maar in zijn 3 en trek eens krachtig op rollend, ding maakt serieuze stappen. Zo een 110 pk TDi doet (relatief) heel weinig onder de 1900 rpm vind ik. En ja vaak mee gereden. PD motoren zijn anders maar ik vind die oudere PD's meuk want boven 4000 rpm niks meer. 2.0 TDi bouwt ook af maar is wel zinvol om tot de 4500 rpm te draaien.Louis schreef:Heb 4 jaar in een gechipte 115 pk ---> 155 pk TDI grijze golf station grijs kenteken gereden.
Superfijne wagen, bijzonder rap, helemaal voor die tijd, en vooral erg zuinig. 90km/h in de 6 op cruisecontrol 1: 28 !
Nooit iets kapot gehad, gewoon tanken en gaan.
Nu 2 jaar een 2.0 Tdi gehad in een A3 en verbruik was veel beroerder, je zou denken dat een nieuwere TDI beter en zuiniger zou zijn. Helaas, die fijne oude 1.9 Tdi blijft een fijn motortje !
BMW 535d met serieus normaal rijden binnen bebouwde kom is amper 1:10 trouwens.........
Ik ga hier slaag voor krijgen, maar ik heb een 325i gereden, en no way dat dat ding met normaal rijden sneller is dan de 2.0 TDi. ALLEEN boven de 4000 rpm, anders niet. Gekke ding zit ook op zijn dooie gemak op de 200 per uur. Zelfs net zo makkelijk als een grote benzinemotor... Met normaal vlot gebruik is die 2.0 TDi gewoon veel sneller.
Enige nadeel van de 2.0 TDi is echt het geluid, voor de rest is het voor mij een topblok en ja ik heb er al bijna 100k mee gereden, dus ik weet er wel wat vanaf zeg maar.
- Niels
Dat is nu eenmaal het voordeel van een lekkere turbo diesel: koppelEG schreef: Ik ga hier slaag voor krijgen, maar ik heb een 325i gereden, en no way dat dat ding met normaal rijden sneller is dan de 2.0 TDi. ALLEEN boven de 4000 rpm, anders niet.

- Kasteel
Het enige nadeel komt laterEG schreef:
Enige nadeel van de 2.0 TDi is echt het geluid, voor de rest is het voor mij een topblok en ja ik heb er al bijna 100k mee gereden, dus ik weet er wel wat vanaf zeg maar.

- Niels
EG vertelt niet dat de kilometerstand nu op 100K staat hè 

- Thomas
- Auto: Bmw 1-serie
Grappig, een bekende van me rijdt zakelijk een 325i, prive een 2.0 TDI en die zegt precies hetzelfde. Ik heb zelf nu 110k gereden met m'n 2.0TDI en vind het zeker de fijnste TDI die ik heb gehad. En ook de minst betrouwbareEG schreef:
Ik ga hier slaag voor krijgen, maar ik heb een 325i gereden, en no way dat dat ding met normaal rijden sneller is dan de 2.0 TDi. ALLEEN boven de 4000 rpm, anders niet. Gekke ding zit ook op zijn dooie gemak op de 200 per uur. Zelfs net zo makkelijk als een grote benzinemotor... Met normaal vlot gebruik is die 2.0 TDi gewoon veel sneller.

-
Nee die staat namelijk op bijna 290k. Is een van de betrouwbaarste auto's die ik ooit heb gereden.Niels schreef:EG vertelt niet dat de kilometerstand nu op 100K staat hè
- Knot
Komt vanmiddag of morgen nog een vervolgtopic aan, ben weer ruim 1000km op pad geweest met een andere TDI...
Kan nu vast verklappen, motorisch wint de Golf4 TDI 100pk!
Kan nu vast verklappen, motorisch wint de Golf4 TDI 100pk!
- Niall
Neem aan een PD motor.
Heb 6 jaar een ibiza gehad met een door JD gechipte 130pk PD motor, was goed voor 180pk en 425NM. Gigakoppel icm een 6-bak was garantie voor de TDI punch
Heb 6 jaar een ibiza gehad met een door JD gechipte 130pk PD motor, was goed voor 180pk en 425NM. Gigakoppel icm een 6-bak was garantie voor de TDI punch

- Boyd
Pak de volgende keer eens een volvo D5. Dan stap je niet meer in een TDI 

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Eensch!!!!
Heb een S60 D5 gehad en dat blok reed echt heerlijk, heb dikke spijt dat ik nu met een schamele 2 liter 4 cilinder diesel in mijn V50 rijd.
Hierna of weer iets met een D5 of een ander automerk
Heb een S60 D5 gehad en dat blok reed echt heerlijk, heb dikke spijt dat ik nu met een schamele 2 liter 4 cilinder diesel in mijn V50 rijd.
Hierna of weer iets met een D5 of een ander automerk
- Knot
Zou wel willen alleen hebben we een beleid wat alleen duitse automerken toestaat...Boyd schreef:Pak de volgende keer eens een volvo D5. Dan stap je niet meer in een TDI
-
Ik vind dat wel onvergelijkbaar, pak de volgende keer een 330d, of beter nog, een 335d, stap je niet meer in een D5Boyd schreef:Pak de volgende keer eens een volvo D5. Dan stap je niet meer in een TDI

- Niels
En zo eindig je dan weer bij een TDI..................................de V12 TDI
Maar de D5 bevalt mij ook erg goed moet ik zeggen

Maar de D5 bevalt mij ook erg goed moet ik zeggen