Windows nu ook in vliegtuigen? :(
- wjn
Windows nu ook in vliegtuigen? :(
'Virus veroorzaakte vliegramp Madrid'
De vliegtuigramp die in 2008 aan 154 mensen het leven kostte, is veroorzaakt door een virus op een computer die alarm had moeten slaan. De Spaanse krant El Pais meldt dat naar aanleiding van een intern rapport.
Het toestel van Spanair stortte twee jaar geleden kort na het opstijgen bij het vliegveld van Madrid neer, nadat een van de motoren in brand waren gevlogen. Van de 172 inzittenden overleefden er maar 19 de crash.
Uit het interne rapport blijkt dat het toestel diverse motorische storingen had, die niet gemeld werden omdat de boordcomputer besmet was met diverse 'Trojaanse paarden'.
De slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp willen dat de computergegevens worden vrijgegeven. De rechter heeft Spanair nu gesommeerd dat te doen.
Bron: RTL Nieuws
De vliegtuigramp die in 2008 aan 154 mensen het leven kostte, is veroorzaakt door een virus op een computer die alarm had moeten slaan. De Spaanse krant El Pais meldt dat naar aanleiding van een intern rapport.
Het toestel van Spanair stortte twee jaar geleden kort na het opstijgen bij het vliegveld van Madrid neer, nadat een van de motoren in brand waren gevlogen. Van de 172 inzittenden overleefden er maar 19 de crash.
Uit het interne rapport blijkt dat het toestel diverse motorische storingen had, die niet gemeld werden omdat de boordcomputer besmet was met diverse 'Trojaanse paarden'.
De slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp willen dat de computergegevens worden vrijgegeven. De rechter heeft Spanair nu gesommeerd dat te doen.
Bron: RTL Nieuws
- GTRene
Re: Windows nu ook in vliegtuigen? :(
kan ook een cover up? zijn...dus zal mij benieuwen of de experts er ook zo over denken....en als het een virus was wie heeft dat er in gezet...
als het echt zo is gegaan en dus een virus er in geplaatst van buitenaf ist een scary ontwikkeling
als het echt zo is gegaan en dus een virus er in geplaatst van buitenaf ist een scary ontwikkeling
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De piloot had zeker zijn MP3 speler gekoppeld aan de boordcomputer................................om de batterij op te laden........................

-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Hopen dat ze die pc nerd weten te vinden dan maar 
- GTRene
tijdje geleden nog een film daarover gezien, die konden vliegtuigen op afstand besturen, dan namen ze de controle over.
magoed, een handig programma schrijven met TJH virus en verkapt sturen als nieuwe instructies auto piloot of landen tja...das voor sommige verleidelijk.
magoed, een handig programma schrijven met TJH virus en verkapt sturen als nieuwe instructies auto piloot of landen tja...das voor sommige verleidelijk.
- Bert ///M3
Hm als dit zo is dan snap ik niet dat die computers er niet tegen beveiligd zijn eigenlijk. Op onze werkcomputers staat ook nog windows NT geloof ik. Maar er zit een soort kaart in het systeem die het hele zaakje terug naar origineel zet als je reset of overnieuw opstart incluus software. Die staat dus gewoon op een soort beveiligde geheugenkaart die de harddisk overschrijft. Ik heb er verder niet al te veel verstand van maar je zou zegen dat het spul in vliegtuigen wel redelijk beveiligd zou moeten zijn.
-
Tom Verhaaf
Een crash veroorzaakt door een crash. License van de virusscanner verlopen?? Wel apart dat dit niet beter beveiligd is...
-
FrankS
Waar zie je dat het op Windows draait? Beetje stoken zo...
Het lijkt me overigens erg apart. Virussen komen niet zomaar op een systeem...
Het lijkt me overigens erg apart. Virussen komen niet zomaar op een systeem...
- vwk
Effectief en simpel met een Reborn kaartBert ///M3 schreef:Hm als dit zo is dan snap ik niet dat die computers er niet tegen beveiligd zijn eigenlijk. Op onze werkcomputers staat ook nog windows NT geloof ik. Maar er zit een soort kaart in het systeem die het hele zaakje terug naar origineel zet als je reset of overnieuw opstart incluus software. Die staat dus gewoon op een soort beveiligde geheugenkaart die de harddisk overschrijft. Ik heb er verder niet al te veel verstand van maar je zou zegen dat het spul in vliegtuigen wel redelijk beveiligd zou moeten zijn.
Dat jullie nog Windows NT gebruiken is wel apart, omwille van veiligheid zeker?
- wjn
Het is ook sarcastisch bedoeld, maar wel een serieuze waarschuwing. Met Windows weet iedereen wat er bedoeld wordt, van de Mac / Linux hoor je gewoon minder problemen (die er wel zijn
)
Sowieso zijn dedicated computers (zoals nu ook veel in auto's) erg slecht tegen hacken beschermd, omdat men er vanuit gaat dat de fysieke bescherming goed genoeg is.
(Gold voor de cloud ook voor de nu huis tuin en keuken pc's. Wordt lachen als auto's straks echt via wifi en andere zaken draadloos op een netwerk zitten.)
Sowieso zijn dedicated computers (zoals nu ook veel in auto's) erg slecht tegen hacken beschermd, omdat men er vanuit gaat dat de fysieke bescherming goed genoeg is.
(Gold voor de cloud ook voor de nu huis tuin en keuken pc's. Wordt lachen als auto's straks echt via wifi en andere zaken draadloos op een netwerk zitten.)
-
Luco
wjn schreef:
Lijkt me lachen, midden in de binnenstad vanaf je dakterras het verkeer lekker in de war sturen met je wifi joystick
- Bert ///M3
Nee maar dat zat op het systeem toen het gebouwd werd. Die computers worden gebruikt voor aansturing van veel apparatuur en machines, als dat systeem vlak ligt en je hebt downtime kost het ons tussen de 300.000 en 500.000 euro per dag. Dan word de baas niet blij. Dus zo lang het werkt en de software goed draait (word verder ook nergens anders voor gebruikt) gaan ze echt niet updaten naar een andere windows versie. Heeft ook geen nut, het is snel genoeg voor de software en de software blijft toch hetzelfde.vwk schreef:Effectief en simpel met een Reborn kaartBert ///M3 schreef:Hm als dit zo is dan snap ik niet dat die computers er niet tegen beveiligd zijn eigenlijk. Op onze werkcomputers staat ook nog windows NT geloof ik. Maar er zit een soort kaart in het systeem die het hele zaakje terug naar origineel zet als je reset of overnieuw opstart incluus software. Die staat dus gewoon op een soort beveiligde geheugenkaart die de harddisk overschrijft. Ik heb er verder niet al te veel verstand van maar je zou zegen dat het spul in vliegtuigen wel redelijk beveiligd zou moeten zijn.![]()
Dat jullie nog Windows NT gebruiken is wel apart, omwille van veiligheid zeker?
Het zit ook niet op het netwerk, alleen eigen netwerk verbonden met de apparatuur. Pak je dan de kantoor computers etc dat is wel allemaal XP tegenwoordig, alleen het netwerk draait op Novell, waarom ze daar aan vast houden weet ik ook niet.
- Jelmer850i
Zal wel een mac in hangen, net als mijn iphone, ding hangt ook regelmatig, heeft een dode pixel en de accu is binnen een dag leeg.
i love windows 8)
i love windows 8)