mijn 120d ervaring

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
mrbbs

mijn 120d ervaring

Bericht door mrbbs » 21 jan 2007, 16:36

Deze morgen vroeg opgestaan want mijn maat had een testrit geregeld met een 120d. We mochten hem gaan ophalen bij de invoerder en al gauw vonden we enkele geschikte weggetjes waar we 1er aan de tand konden voelen. Een afgelegen baantje van een km of 5 waar we wel een half uur heen en terug gereden hebben. Snelle bochten, korte bochten heuvel op heuvel af, snel wegdek, modder.. het zat er allemaal zo'n beetje in.

Eerste indruk was dat de 120d erg underpowered aanvoelt.
Toch tov een A3 2.0tdi die gechipt was naar 192pk. De 120d zou deze wagen moeten vervangen maar aan het vermogen zou toch zeker iets mogen gebeuren. Misschien wachten tot de 177pk versie uit is en deze chippen naar 220pk. Dan is het misschien net genoeg om genoeg plezier te hebben.
Wat ik direct wel moet zeggen is dat je vrij direct een goede stuurpositie achter het stuur vind en dat de auto enorm gebalanceerd is, vrij neutraal.
Het lag nat en er stonden wat plassen maar de 1er verteerde het verraderlijk weg dek vrij goed.
Alleen zou er voor mij een andere ophanging opmoeten ala Intrax of dergelijke want het gevoel kan nu éénmaal beter. Ook de remmen bleken niet opgewassen tegen hun taak want al gauw begonnen die te roken, waarschijnlijk mede door het links remmen in de tricky situaties en snelle waaiers.
Maar wat je nog het meest mist is natuurlijk een sperdifferentieel, gelukkig lag het nat vanmorgen en was er met de handrem wel wat sideways werk uit te krijgen waar ik me kostelijk mee geamuseerd heb.
Ik weet het nu wel, ik moet ooit een RWD hebben ;)

Roel

Bericht door Roel » 21 jan 2007, 16:49

Underpowered zal die denk ik niet zijn. Maar als je hem vergelijkt met een A3 2.0TDI 192pk kan die best is tegenvallen :D .

Ik vind trouwens TDI motoren ook altijd feller aanvoelen. Vooral als ze goed gechipped worden(chip op maat).

Joy

Bericht door Joy » 21 jan 2007, 17:38

Dat lijkt me meer door het karakterverschil te komen. VAG tdi zit alles onderin en komt koppel explosief vrij. Bij BMW spreiden ze het meer over het hele toerenbereik. Tot aan de begrenzer blijft ie lekker trekken in tegenstelling tot veel VAG diesels.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 21 jan 2007, 18:17

klopt inderdaad, de loopkultuur is helemaal verschillend.
De BMW blijft inderdaad doortrekken tot 4.5k waar de auto zelfs gechipped het voor bekeken houdt op 4k.
Echter is de audi toch tegen de chrono een pak sneller.
Ben benieuwd hoe die 120d gechipped voor de dag zou komen, maw zou het hier een noemenswaardig verschil maken?

Knot

Bericht door Knot » 21 jan 2007, 21:52

Ach.. met mn 120pk astra cdti'tje heb ik ook elke dag plezier, genoeg vermogen, zelfs op de Nordschleife doet ie t nog aardig.

En dan heb ik toch het afgelopen jaar een tijdje in een M3 gestuurd dus ik weet dat t rapper kan, maargoed, een 120d te weinig power tsja, het is geen Veyron...

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jan 2007, 22:09

Met alle respect, maar 30pk verschil is natuurlijk niet weinig :)

Francisco

Bericht door Francisco » 22 jan 2007, 15:12

had al eens verteld dat de 120d zo heet niet is als de meeste ons willen doen geloven :roll: maar goed, je hebt em wel onder de meest ideale omstandigeheden hebt gereden. in zie wet

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 jan 2007, 17:02

het is gewoon de best rijdende diesel in dat segment. Buiten kijf.

En ik had al eens verteld dat als je een andere dieselauto in dat segment beter vindt RIJDEN, dat dat geen probleem is, maar dat je je eigen lat qua rijden te laag legt en je met minder tevreden bent. Moet ook kunnen, weet ik. Ieder het zijne.

HSR

Bericht door HSR » 22 jan 2007, 19:06

Robin schreef: als je een andere dieselauto in dat segment beter vindt RIJDEN, dat dat geen probleem is, maar dat je je eigen lat qua rijden te laag legt en je met minder tevreden bent. Moet ook kunnen, weet ik. Ieder het zijne.

lol@ Robin :D

Andre

Bericht door Andre » 22 jan 2007, 19:25

Maar robin heeft wel gelijk

Als ik nu diesel moest rijden door vele km.

120d 3deurs met sportpakket sperdiff erop oei oei wat een fun zou ik hebben van A naar B. Qua rijden van de 120d absoluut geen spijt gehad met die 4cil turbo.

Alleen het diesel geluid is iets wat mij tegenstaat. Maar ja dat hebben alle diesels. Maar als je dieselen moet is dit wel de auto die zuinig is en die je toch nog lekker sportief kunt rijden en waar je dan zakelijk ook nog portie fun uit kan halen als je naar je afspraken moet.

Tja je kan ook zo n fwd leasebak nemen voor sommige is dat al een uitdaging qua rijden. Dat tijdstip hebben zowel robin en ik al lang gehad.

Plaats reactie