tectyleren / wax-oil / anti roest.. de weg kwijt

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Emiel

tectyleren / wax-oil / anti roest.. de weg kwijt

Bericht door Emiel » 01 jun 2009, 20:56

Er word zoveel geschreven op internet, like usual, en ik word er niet wijzer van.

Heeft iemand hier ervaring met tectyleren of iets wat er op lijkt ?

Ik lees dingen van tectyleren, lees dingen van Rx en RX 10, lees dingen van uithardende tectyl die los laat tot dat je complete verf van de bodemplaat moet krabben voor je uberhaupt iets kunt doen.

Al met al een beetje de weg kwijt. Als iemand er ervaring mee heeft , graag!

Kan het laten doen, maar eerlijk gezegd ben ik zwaar teleurgesteld in de werkwijze van veel bedrijven.
Wil best extra betalen als iets goed word gedaan maar helaas is dat vaak toch niet goed genoeg omdat men jou auto niet behandeld alsof die van hunzelf zou zijn.

Zit nu te denken om de bodem compleet schoon te spuiten, te laten drogen, de oppervlakte roest eraf te schuren en alles dan te ontvetten en het in de garage een paar dagen goed warm te maken zodat alles goed kan drogen alsnog en het dan in te smeren met iets van tectyl.
Heb enkel weinig zin om het over 3 jaar erweer af te krabben en opnieuw te doen of dat er vocht tussen bodemplaat en tectyl komt te zitten of dat het niet overal hecht, etc.

oftewel, please advise ;)

Niels
Auto: Prius+

Re: tectyleren / wax-oil / anti roest.. de weg kwijt

Bericht door Niels » 01 jun 2009, 23:44

Echt ervaring heb ik niet, wel ooit eens wat gekocht via http://www.rustbuster.nl" onclick="window.open(this.href);return false; o.a. ook de RX10. Het hangt er allemaal vanaf wat je basis is maar op die site is wel veel te vinden. Zelf heb ik onlangs een roestplek behandeld maar dat is nog afwachten hoe dat zich houdt in de toekomst. Ze verkopen iig genoeg: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier in de regio staat Span goed bekend: http://www.tectyl.nl/Home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is je beginpunt? Is de Lancer al wel voorzien van enige protectie of nog helemaal niet?

Emiel

Bericht door Emiel » 02 jun 2009, 07:03

Lancer is helemaal nog niet behandeld. Daar doet men in Japan niet aan.

Nu is de lancer ook niet doorgerot, enkel oppervlakte roest op plaatsen. Dus het is daar kwestie van afschuren en beschermen. Maar er moet wel iets over de bodem heen wat het proces tegen gaat. Vocht, steenslag, etc. etc. allemaal dingen die geen grip mogen krijgen op de onderkant.

Gehele bodem, wiel kasten en nog wat punten die moeten :)

Niall

Bericht door Niall » 02 jun 2009, 09:04

Ligt er aan wat je wil.

Als het budget oneindig is en het moet lang meegaan zou ik het volgende doen:

1. Stralen of Thermisch laten strippen
2. Complete carroserie met KTL laten behandelen oftewel Kathoforese, hierdoor worden ook de kokers gefosfateerd wat roest tegen gaat
3. Alle kokers volspuiten met zinkspray, gebruik hiervoor zo een flexibele slang
4. Kokers nabehandelen met blanke Tectyl
5. Bodemplaat met zwarte tectyl laten behandelen, is hetzelfde spul als af fabriek.

Ben je wel waarschijnlijk 5k kwijt maar roesten doet ie niet meer :mrgreen:

Andere goekopere optie is het KTL behandeling te vervangen voor een zink epoxy behandeling, is een stuk goedkoper

Niels

Bericht door Niels » 02 jun 2009, 09:51

Oppervlakte roest zou ik het liefst laten stralen en vervolgens een zinklaag erop. Punt is wel dat je er heel zeker van moet zijn dat de roest echt helemaal weg is anders heb je een probleem in de toekomst. Roestomzetter zou daarom (in theorie) een goede oplossing zijn. Ik heb dus eerst roestomzetter gebruikt, daarna RX10 en daarna aflak maar ben ook zeer benieuwd hoe dit zich houdt in de toekomst.

Ik ben eens in Autobild of Autoweek ook een artikel tegengekomen over anti roestbehandeling wat bij een Citroen C1 werd toegepast. Die blijkt af-fabriek ook niet briljant goed beschermd en dan druk ik me voorzichtig uit. Ik heb al ff gegoogled maar kan het artikel niet vinden. Je komt wel een hoop tegen op het citroen forum over anti roestbehandelingen :mrgreen: O.a:

http://www.gosliga.com/behandeling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mike.british-cars.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mikesander.runde.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou ook goed de locaties van de roest in kaart brengen zodat je het na behandeling zo af en toe kunt kijken of het zich nog ontwikkelt. Heb je al wat contact gehad met restaurateurs?

Niall

Bericht door Niall » 02 jun 2009, 10:04

Niels wat jij opgesmeerd hebt is gewoon fosforzuur :mrgreen: De zuur bijt de roest weg en converteert dit naar ijzer-zinkfosfaat verbinding welke gewoon gelakt kunnen worden.

Bij de KTL behandeling wordt je carroserie diepgereinigd, daarna gefosfateerd, hierdoor wordt er een laag van circa 3 mikron opgebouwd. Daarna gaat het door een Lakbad waardoor er elektroytisch een lakopgebracht wordt, welke alleen komt waar er stroom is :wink: dus niet in de kokers, vandaar de combinatie van zink + tectyl. De zinklaag zal hechten aan de fosfaat en de tectyl geeft extra bescherming.

Niels

Bericht door Niels » 02 jun 2009, 10:08

En werkt dat spul van mij :?: :lol:

Niall

Bericht door Niall » 02 jun 2009, 10:11

Korte termijn wel, beter was even wegschuren en dan eropzetten. Had wat langer meegegaan. Als het goed is kan je na +/- 1 dag deze overspuiten in de kleur van de auto.

Leuke tip voor menig hobbyist: Busje zinkspray kopen en deze op de lasnaden en dempers van een uitlaat spuiten. Verhoogt de levensduur van een uitlaat met enkele jaren :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » 02 jun 2009, 10:28

5k behandeling heeft geen nut op een auto van straks 15k als hij helemaal "klaar" is. ;)
Het is geen ultieme oldtimer en oldtimer zal ook wel mee gaan vallen vermoed ik zo.

Maar wat zou dan de tussen oplossing zijn ? Helemaal afschuren, al het roest weg, rx5/rx10 erover heen zetten en dan nog eens gewoon tectyl erover ?

Bedoel voor rx5/rx10 heb ik begrepen dat je de complete laklaag eraf moet gaan schuren...............

Niall

Bericht door Niall » 02 jun 2009, 10:36

Dan zou ik:

Afhankelijk van de staat:

Stralen of chemisch /thermisch ontlakken. Nadeel van stralen is dat je echt rotte delen kapot straalt. Chemisch/thermisch ontlakken is over het algemeen duurder en het beste is dan toch even aantestralen vanwege de hechting van de zink epoxy

Zink Epoxycoating op de carroserie
Deuren KTL behandelen
Kokers behandelen met Zink + Tectyl
Primer spuiten
Kleur spuiten
Blanke lak

Kennis van me woont in valkenswaard en die heeft zijn auto laten stralen en dan laten zink epoxy behandeld. Kan wel adressen vragen waar ie alles gedaan heeft.

Op mijn werk kunnen wij kleine stukken zoals oude bevestigingsmaterialen reinigen en opnieuw coaten zodat deze niet meer roesten. Ook is het mogelijk om kleine delen zoals draagarmen te stralen. voor meer info PB.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 02 jun 2009, 11:30

Emiel,

Concentreer je ook op de binnenkant van de chassiskokers. Je zal niet de eerste 6 zijn met een doorgeroeste chassiskoker aan de achterkant.

Emiel

Bericht door Emiel » 02 jun 2009, 11:35

Adressen graag, zeker gezien Valkenswaard enorm dichtbij is!

Andry : Daar had v.d. Heuvel me idd ook voorgewaarschuwd, thanks! Dat is dus ook de reden dat ik het fatsoenlijk wil gaan doen anders zou ik hem gewoon schuren en ondersmeren en klaar.

Niall

Bericht door Niall » 03 jun 2009, 09:06

Volgende adressen heb ik voor je:

http://www.habrakenstraalbedrijf.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; Deze is aanbevolen door een leverancier van ons, zit in best dus niet zo ver weg. Doen stralen, thermisch strippen, zink epoxy en deuren KTL behandelen.

Autobedrijf Jaspers in Borkel en Schaft. Zij doen schades repareren, maar ook veel oldtimers spuiten en restaureren. Van wat ik begrepen heb zijn ze niet duur en de kwaliteit is zeer goed

Verder weet nog van iemand die kan lassen, maar die zit de komende maanden vol.

Emiel

Bericht door Emiel » 03 jun 2009, 10:27

Super bedankt!!

Is allemaal wel in de buurt inderdaad. Lassen zal nog niet nodig zijn verwacht ik dus dat is nog niet nodig :)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 03 jun 2009, 21:48

Gebruik a.u.b. geen Teytyl (het merk). Tectyl word op lange duur hard en gaat dan barsten.

Gebruik het merk Dinitrol wat in 1 van de linken van Niels staat. Dat blijft zacht en werkt tenminste.....

Emiel

Bericht door Emiel » 05 jun 2009, 08:13

Is het nieuwe tectyl ook niet wat meer vloeibaar en minder uithardend ?

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 aug 2010, 10:59

Kuch kuch, ff een oud topic onder het stof vandaan halen. :bignews:

Al is het nu hoog zomer :bag: het najaar komt eraan; de classic moet een preventief roestbehandeling krijgen. :hmmm:

Ik begin een beetje de weg kwijt te raken lijkt het... iets met bos en bomen.
De auto verkeert niet in een gerestaureerde staat, maar ziet er nu heel goed uit met her en der kleine plekjes.
Onderzijde deuren beginnen roestplekken te vertonen en bij een dorpel zit een plek waarbij met een schroefdraaier een gat geslagen kan worden indien er hard op getikt. wordt.
Bedoeling is auto een drietal jaar te conserveren en dan volledig te restaureren. Auto staat zowel thuis als op werk binnen (respectievelijk garage en parkeertoren waar wind doorheen waait).

Tectyl kan ik beter niet gebruiken, schijnt, omdat dit spul hard wordt.
Nu denk ik erover om -deze- set aan te schaffen met Fertan.
Ook lees ik veel over Carpotech RX5 / RX10, maar is naar mijn idee meer voor auto's in beginfase van restauratieproject. :?: Ook lees ik veel over de term Dinitrol. Is dit hetzelfde idee als die NT10 van Fertan?

Wat betreft die NT10; op dezelfde site kom ik ook -HT Was- tegen. Welke kan ik dan beter gebruiken?

Binnenkant van kokers kan ik mij voorstellen, maar hoe onderkant en draagarmen etc behandelen?
Insprayen met Body-schutz spul? Ik wil een beschermlaag, maar geen laag dat ik straks bij een restauratie eeuwen bezig ben om alles eraf te krijgen. De naden en accubak ga ik insmeren met Dinitrol Cavitiwax.

Iemand tips en ideeën?

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 20 aug 2010, 09:24

Niemand? Oke, ik ga het anders vragen... :hmmm:

Hallo...
Ik heb hier een BMW E30 en die wil ik een goede staat blijven rijden in de winter. Nu twijfel ik over voorgaande post genoemde producten en hoe ze te gebruiken.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 aug 2010, 09:26

Hoor goede verhalen over: http://www.sjaakvanaalst.nl

Deze behandelen de auto's met Dinitrol. Dacht dat Dick H. ook zijn E34 hier gebracht had.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 20 aug 2010, 11:19

Ooit veel gezocht naar info en dat hier neergeplempt:

http://www.sportklassiek.nl/phpbb3/view ... ilit=roest

Conclusie, was of vet is op termijn veel beter dan de rest, maar iets is altijd beter dan niks.

Luco

Bericht door Luco » 20 aug 2010, 11:27

Als je kokers wilt behandelen kan je er ook lijnolie in gooien, is vrij dik en blijft bewegen, zo blijft de koker aan de binnekant roestvrij.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 20 aug 2010, 11:45

Tristan schreef:Hoor goede verhalen over: http://www.sjaakvanaalst.nl

Deze behandelen de auto's met Dinitrol. Dacht dat Dick H. ook zijn E34 hier gebracht had.

Klopt. Na heel lang zoeken en bij diverse aanbieders langs te zijn geweest heb ik vorig jaar voor Sjaak van Aalst gekozen. En tot nu toe kan ik alleen maar tevreden zijn.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 20 aug 2010, 15:54

:clap: Schrijf dat 't om een klassieke BMW gaat en meteen komen antwoorden! In werkelijkheid gaat 't om een MINI classic. :fy:

Hartelijk dank voor de antwoorden! :thnx:

Autootje verkeerd in een hele mooie vooral eerlijke staat. Ik wil 'm over drietal jaar (laten) restaureren en dan als 'ie volledig kaal is moet die tot op de millimeter behandeld worden door een professioneel bedrijf. Nu slechts conserveren dat het niet erger wordt en wil het zelf doen. Ik was er al wel uit dat het iets van was, wax of vettigs moest zijn omdat tectyl hard wordt en gaat scheuren.

Vroeg me alleen af welk spul ik het beste daarvoor kon gebruiken. Zal eens gaan kijken naar Dinitrol of dat in spuitbussen te verkrijgen is. Zag laatst ook een bericht van iemand die spul met een bokkepoot op de onderkant smeerde.

Wat is lijnolie?

Luco

Bericht door Luco » 20 aug 2010, 16:25

Lijn olie is een dikke olie uit lijnzaadpitten ofzo, wij gooien het in de kokers, het blijft kruipen, dus als er wat roest zit wordt dat weggekropen als het ware en het blijft dus vet in de koker.
Wel zorgen dat de koker dicht is aan de boven/binnenkant omdat het een specifieke geur afgeeft, maar het werkt perfect.

markk

Bericht door markk » 20 aug 2010, 18:35

Ik heb m'n 8 MR RS onlangs een volledige Dinitirol behandelen laten geven bij van Aalst in Alphen a/d Rijn.
Zeer tevreden over. Kosten rond de EUR 1100.

Van Aalst staat zeer goed aangeschreven en ook Dick H. heeft daar z'n e34 laten behandelen. Toen ik Dick sprak en hij erg tevreden was heb ik ook mijn keuze op van Aalst laten vallen.

Ik neem aan dat je zelf wel even kunt googlen op Dinitrol, van Aalst en Alphen :-)

Mark.

Plaats reactie