Stikstof in banden
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Stikstof in banden
Ik had even een korte vraag waar ik weinig over kon vinden op het internet.
Zijn er mensen die (op het circuit) stikstof gebruiken in hun banden?
Voordeel daarvan is uiteraard dat er geen probleem is met een verschil in bandenspanning koud/warm en dat je banden op de juiste druk zijn. Vreemd genoeg heb ik hier nooit iets over gelezen.
Wat zijn de redenen dit wel/niet te doen?
Zijn er mensen die (op het circuit) stikstof gebruiken in hun banden?
Voordeel daarvan is uiteraard dat er geen probleem is met een verschil in bandenspanning koud/warm en dat je banden op de juiste druk zijn. Vreemd genoeg heb ik hier nooit iets over gelezen.
Wat zijn de redenen dit wel/niet te doen?
-
Luco
Re: Stikstof in banden
Er is wel degelijk verschil tussen koud en warm, alleen minder verschil, dus moet je alles opnieuw uitdokteren en ook weer een fles stikstof meenemen.
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Dus voor iemand die een enkele trackday per jaar meepakt niet zozeer een probleem?
-
Luco
Probleem is dat als er druk bij moet er meestal geen stikstof in de buurt is 
- Bert ///M3
Idd. Volgens mij klopt het verhaal ook niet dat je drukverschil kleiner zou zijn met stikstof. Kwestie van even rekenen met de algemene gaswet P1 x V1 / T1 = P2 x V2 / T2.
Volgens mij is het wel zo dat er minder vocht in zit, dat zou nog een voordeel kunnnen zijn. Maar als jij een band monteerd dan zit er al 1 bar absolute druk lucht in. Daar nog eens 1,7 bar stikstof overheen en dan heb je dus alsnog lucht in je banden zitten. Dus er blijft altijd wat achter. Je hebt wel profi race wielen waar 2 ventielen op zitten, die worden gebruikt om de banden te purgen met stikstof. Dan pomp je het er aan 1 kant in en aan de andere kant zuig je de lucht weg net zo lang tot je 100% N2 hebt. Volgens mij is dit ook de enige manier om het goed te doen anders heeft stikstof niet zo veel zin.
Er zijn er nog wel wat die het doen omdat het makkelijker is, als je bijvoorbeeld toch een stikstof fles voor je airjacks hebt liggen dan kan je net zo goed stikstof gebruiken, hoef je geen compressor mee te sjouwen. De meesten gebruiken toch elektrische slagmoersleutels dus vaak staat dat ding er alleen maar om een beetje bandenspanning te regelen.
Banden op de juiste druk gaat toch niet op omdat je eigenlijk altijd wel bijstellen moet. Meestal heb je wel 2 sessies nodig om het goed te krijgen is mijn ervaring, je rijd bijvoorbeeld op 1,7 bar weg, binnen op 2,4, af laten lopen naar 2,2, daarmee weer weg, binnen met 2,3 oid, af laten lopen naar 2,2 en dan blijft het meestal vrij constant.
Volgens mij is het wel zo dat er minder vocht in zit, dat zou nog een voordeel kunnnen zijn. Maar als jij een band monteerd dan zit er al 1 bar absolute druk lucht in. Daar nog eens 1,7 bar stikstof overheen en dan heb je dus alsnog lucht in je banden zitten. Dus er blijft altijd wat achter. Je hebt wel profi race wielen waar 2 ventielen op zitten, die worden gebruikt om de banden te purgen met stikstof. Dan pomp je het er aan 1 kant in en aan de andere kant zuig je de lucht weg net zo lang tot je 100% N2 hebt. Volgens mij is dit ook de enige manier om het goed te doen anders heeft stikstof niet zo veel zin.
Er zijn er nog wel wat die het doen omdat het makkelijker is, als je bijvoorbeeld toch een stikstof fles voor je airjacks hebt liggen dan kan je net zo goed stikstof gebruiken, hoef je geen compressor mee te sjouwen. De meesten gebruiken toch elektrische slagmoersleutels dus vaak staat dat ding er alleen maar om een beetje bandenspanning te regelen.
Banden op de juiste druk gaat toch niet op omdat je eigenlijk altijd wel bijstellen moet. Meestal heb je wel 2 sessies nodig om het goed te krijgen is mijn ervaring, je rijd bijvoorbeeld op 1,7 bar weg, binnen op 2,4, af laten lopen naar 2,2, daarmee weer weg, binnen met 2,3 oid, af laten lopen naar 2,2 en dan blijft het meestal vrij constant.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 16 aug 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- PD power
Niet praktisch, is alleen een commercieel stokpaardje.
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Word de band ook vacuum gezogen zodat er alleen maar stikstof inzit? Volgens mij is dit (bijna)onmogelijk. Er zal dus altijd lucht in de band zitten. De hoeveelheid stikstof lijkt mij minimaal.
- Cat7even
Ik gebruik een 78% stikstof en 21% zuurstof mix ... werkt net zo goed en is zowat overal verkrijgbaar.
- Remmie
ik ook, verkrijgbaar bij de benzinepomp en ook uit mijn fietspompCat7even schreef:Ik gebruik een 78% stikstof en 21% zuurstof mix ... werkt net zo goed en is zowat overal verkrijgbaar.