"Eingemauert!" Die innerdeutsche Grenze

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mathieu

"Eingemauert!" Die innerdeutsche Grenze

Bericht door Mathieu » 13 aug 2010, 12:28

Geweldig mooie animatie over de voormalige DDR grens en de Berlijnse muur.

Ik ging in mijn jeugd jaarlijks naar de DDR op familiebezoek dus ik heb veel herinneringen aan de DDR grens.

Wij moesten altijd de grens oversteken bij Lauenburg - Horst.
Kwam toevallig deze film tegen op Youtube.
De grensovergang dus....... Man, wat was ik altijd zenuwachtig als we bij de grens kwamen.
Ging mijn vader altijd even tanken in Lauenburg (West-Duitsland) en gaf dan alle cassettebandjes in bewaring voor wat Marken 8) want dat mocht echt de grens niet mee over :cry:

Altijd weer een opluchting als we de grens voorbij waren.

MartijnGizmo

Re: "Eingemauert!" Die innerdeutsche Grenze

Bericht door MartijnGizmo » 13 aug 2010, 12:51

Ook ik heb een hoop herinnering aan de oude grens, alleen al omdat het de reden is dat ik 18 jaar in Duitsland heb gewoond. Kan me nog wel herinneren dat ik met m'n vader op een uitkijktoren aan de westkant stond, en dat je dan de bewakers (per 3!) met geweren zag lopen aan de overkant... :shock:

Ik ben ook in West-Berlijn geweest ten tijde van de DDR, maar kan me daar helaas vrijwel niets meer van herinneren. :(

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 aug 2010, 13:07

Ik was er in 1981 voor 't laatst(incl W/O Berlijn natuurlijk)met m'n ouders en 'herinner' me alles nog. Wat 'n indruk heeft dat gemaakt als jochie van elf. imo 'uren'wachten bij Helmstedt, eruitgeplukt worden, standardkontrolle, Vopos.....Ma in lichte paniek.

Bij het Ijzeren Gordijn staan en dan de controle/wachttorens met 'n kijker bekijken terwijl zij naar jou kijken. 'Halt Minen' etc bordjes. Soms 'n paar 'monumentjes'van mensen die de vlucht naar 'de vrijheid'niet hebben gehaald...

Snelweg naar Berlijn: M'n pa had 'n nieuwe Peugeot 504(dus 'n westerse kar tov de Trabants/Wartburgs/Skodas) en hij ging de snelweg af bij Magdeburg....Politieagenten en wegwerkreparatievolk(wat gedaan kan worden met 2 man, waarom niet met 5? Wég werkloosheid, leve 't communisme....) keken ons al na...Bij 'n net hotel vragen voor 'n overnachting:Ze geboden ons vlot weer de weg naar Berlijn<> op te gaan want we mochten daar niet komen...

In W.Berlijn op de Ku-damm etc de vette Benzen tellen,in Ost (bij Checkpoint Charlie langs). Unter den Linden etc, mooi maar grauw en grijs....de Spandaugevangenis met die oorlogsmisdadigers(Hess zat er toen nog, Speer zat daar etc.), de wijken, de herverdeling in stukken door de USSR/USA en rest van de allies....

Brok in m'n keel als ik er aan terugdenk man...en ik was nog maar 'n kind van 11.

En deze van Harry Jekkers cs, mooi....

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 aug 2010, 13:27

Goed te horen dat er hier ook DF- ers zijn met DDR ervaringen :thumbup:

Hier nog een plaatje van de grensovergang Horst, een betonsperre :shock:
Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 aug 2010, 14:11

Toen de muur net gevallen was ben ik met m'n ouders meerdere keren in de (toen ex-)DDR geweest, o.a. naar Dresden en Wernigerode op vakantie. Dat was dus echt in 1990... jammer dat m'n ouders alle foto-albums daarvan hebben, die zouden vast weer een hoop herinneringen bij me terugbrengen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 aug 2010, 14:14

Martijn, waar heb je gewoond in Duitsland?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 aug 2010, 14:20

Tijdens mijn basisschool-periode in Bergen-Belsen, middelbare school in Zeven/Seedorf, met een paar onderbrekingen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 aug 2010, 14:29

Militaire papa??

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 13 aug 2010, 14:49

Nog nooit ook maar in de buurt geweest daar. Maar wat moet dat apart zijn geweest, binnen een paar meter van elkaar twee heel verschillende werelden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 aug 2010, 15:27

Ik kan mij nog herinneren dat mijn oom een keer naar Oost-Berlijn was en op de terugweg grappig dacht te zijn. Op de vraag of hij iets had meegenomen had hij geantwoord dat hij een verstekeling onder de achterbank van zijn Peugeot 205 GTI had verstopt.

Een uur later stond hij met een van binnen kaalgetrokken 205 op het parkeerterrein. Hij 'grappig' zij grappig.

Robin

Bericht door Robin » 13 aug 2010, 15:30

RutgerK schreef:Ik kan mij nog herinneren dat mijn oom een keer naar Oost-Berlijn was en op de terugweg grappig dacht te zijn. Op de vraag of hij iets had meegenomen had hij geantwoord dat hij een verstekeling onder de achterbank van zijn Peugeot 205 GTI had verstopt.

Een uur later stond hij met een van binnen kaalgetrokken 205 op het parkeerterrein. Hij 'grappig' zij grappig.
Ding wordt nog steeds gebruikt op Valkenswaard toch? :mrgreen:

Volkseigenerbetrieb "Zum leichten(m?) Bau" Vopo approved :bag:

Tom

Bericht door Tom » 13 aug 2010, 16:03

Ik kan me nog wel de grens met België herinneren maar dat was toch anders :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 aug 2010, 17:52

Mathieu schreef:Militaire papa??
yes

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 aug 2010, 18:01

In mijn Seedorf tijd ook een paar keer de muur bezocht, was in 1988, dus de andere kant was nog echt onze vijand. Om spanningen met grenswachters te voorkomen kon je ook maar beter je burgerkloffie aantrekken.
Met richtmicrofoons werd je in de gaten gehouden.

Ik vond het altijd heel erg indrukwekkend om vanaf zo'n uitkijkpunt Oost Duitsland in te kijken. Zo ver weg terwijl het zo dichtbij was. Die fascinatie had ik overigens ook bij de grens van Birma. Alsof je naar een aquarium kijkt waarin zich een heel wereldje afspeelt.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 aug 2010, 18:41

Ik was nog een klein broekie toen de muur omver gehaald werd dus heb er niets meer van mee kunnen maken (woonden ook in het westen voordat we hier naartoe verhuisden), heb wel de nieuwsbeelden gevolgd maar kan me er erg weinig meer van herinneren :(

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 aug 2010, 19:09

Robin schreef:
RutgerK schreef:Ik kan mij nog herinneren dat mijn oom een keer naar Oost-Berlijn was en op de terugweg grappig dacht te zijn. Op de vraag of hij iets had meegenomen had hij geantwoord dat hij een verstekeling onder de achterbank van zijn Peugeot 205 GTI had verstopt.

Ding wordt nog steeds gebruikt op Valkenswaard toch? :mrgreen:

Volkseigenerbetrieb "Zum leichten(m?) Bau" Vopo approved :bag:
:lol: Ik denk dat ze dezelfde grap van een Westerling na zoveel keer wel zat waren.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 aug 2010, 21:14

Nou, ik kan me nog herinneren dat we tot drie a vier toe de paspoorten moesten laten controleren inclusief visa. Dan moest mijn moeder bij de grens naar de dierenarts om te checken of alle spuiten e.d. gegeven waren aan onze hond.
Dan moest de auto leeg. De koffers en tassen moesten we dan op de onderzoekstafel zetten om deze vervolgens te openen zodat de grenswachters deze konden onderzoeken. Dan ging alles nog even door de rontgen. Een andere beambte(s) ging(en) de auto onderzoeken inclusief brandstoftank :|
Zelfs de bekleding van de auto werd toegehaald.
Oh, daar was mijn vader altijd heel erg blij mee, dan ging daarna alles weer rammelen en kraken :D

En als alles binnen een uurtje gepiept was dan hadden we heel erg veel geluk. Ik kan zeggen dat we dus bijna nooit geluk hadden :(

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 14 aug 2010, 11:10

:df:
Ja ook ik heb veel ervaringen met De Muur en de DDR.
Vooral helmstedt met de lange rijen en het visum kopen de kontrole's en de slechte weg naar Berlijn.
Ook de Autobahn kreuzen bij het skeuditzer kreuz en hermsdorfer kreuz bij Gera en leipzig waren erg slecht.
Ook moest ik bij het terug laden in de DDR een abforderschein kopen (Deutrans) om terug te mogen laden.
Eten was en is nog steeds goedkoop.
Met Oost-marken betalen maar men had liever Westmarken :D Heb ze nog steeds die Ost marken
Hier heb ik ook de befaamde oostduitse soep Sojanka leren smaken.
Verder is de geur die over heel de DDR hing me nog bekend ( Bruinkool) en de uitlaat lucht van duizenden
Trabi's in Ost-Berlin.Wat overigens een vrij moderne stad was qua winkels.

Mvgr. Peter

Robin

Bericht door Robin » 14 aug 2010, 11:25

^ook goed verhaal Peter, ik herken 't wel ja.

Op diezelfde reis waar ik 't hierboven over had gingen we wat eten bij 'n Raststätte of hoe die dingen daar langs de weg werden genoemd...

...anyway Selbstbediendung of niet(herinner ik me niet meer), de borden met Kartoffelsalat werden ons op de tafel gekwakt, onder 't motto 'Kapitalistische Ausländer' ofzo....

...haben Sie auch Ketchup, haben Sie auch Kleingeld und eine Plattegrund bitte:))))))
:wink:

Sorry voor 'n beetje offtopic:
Deed me denken aan dit:

:mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 aug 2010, 11:33

Ben tussen 1975 en 1987 een keer of 10 op vakantie in Polen geweest. Nostalgie puur inmiddels.

De oversteek van west naar oost via Helmstedt was altijd een avontuur. Eerst nog even Bockwurst eten en een telefoontje naar Nederland plegen bij de laatste Tankstelle in het westen. Dan het labyrinth van een zevental douane poorten/huisjes door. De paspoorten en visums gingen je dan al op een weerbestendige elektrische transportband voor. Halfweg mocht je dan in een gebouwtje nog een keer je papieren laten zien en de transit rekening voor de wegenbelasting betalen. In deutschmark natuurlijk. Belachelijk natuurlijk want de westduitsers hadden voor het goeie stuk tot Berlijn betaald en vanaf die laatste afslag Berlijn reed je op de oude betonplaten van Hitler naar de grensovergang Frankfurt Oder. Contacten met die arme Oostduitsers was er op de Parkplatzen. Ze durfden eigenlijk niet want iedereen hield iedereen in de gaten, maar laten konden ze het ook niet. Die autobahn in eigen land met al die westerlingen was de nr.1 bezienswaardigheid in de DDR.

Pa maakte er in die tijd een geniepige gewoonte van om inhalende trabantjes te pesten. We reden in die tijd Alfa en met de caravan erachter liep ie moeiteloos van 100 naar 140. De trabantjes liepen exact 103 op topsnelheid. Als je dan even 104 gaat rijden laat je die oostblokkers weer haarfijn weten waar ze stonden :df:

daNpy

Bericht door daNpy » 14 aug 2010, 11:41

"Do ist der Bahnhof" :clap: :clap: :clap: :clap:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 aug 2010, 11:56

gijzbed-opc schreef::df:
Ja ook ik heb veel ervaringen met De Muur en de DDR.
Vooral helmstedt met de lange rijen en het visum kopen de kontrole's en de slechte weg naar Berlijn.
Ook de Autobahn kreuzen bij het skeuditzer kreuz en hermsdorfer kreuz bij Gera en leipzig waren erg slecht.
Ook moest ik bij het terug laden in de DDR een abforderschein kopen (Deutrans) om terug te mogen laden.
Eten was en is nog steeds goedkoop.
Met Oost-marken betalen maar men had liever Westmarken :D Heb ze nog steeds die Ost marken
Hier heb ik ook de befaamde oostduitse soep Sojanka leren smaken.
Verder is de geur die over heel de DDR hing me nog bekend ( Bruinkool) en de uitlaat lucht van duizenden
Trabi's in Ost-Berlin.Wat overigens een vrij moderne stad was qua winkels.

Mvgr. Peter
Heel herkenbaar die geur, bruinkool en uitlaatgaslucht :thumbup:
Ook de geur in de Gastattes, koolbereidingen en vlees en worstgeur :beer: :love:

tallbloke

Bericht door tallbloke » 21 dec 2010, 21:56

Goede herinneringen aan de tripjes met ons Volvo gebakje naar Berlijn.
Altijd weer spannend via de betonbaan in Oost Duitsland en de overgang van West naar Oost Berlijn op de Friedrichstrasse.
Afbeelding dateert van 25 jaar terug.

Afbeelding

Plaats reactie