E36: gebroken veer?
- Martin van der Zwaard
E36: gebroken veer?
Sinds een weekje hoor ik, als ik over een drempel rij, rechtsachter gekraak. Vandaag de auto op de brug gehad om te kijken wat het kan zijn. Nu viel me opeens op dat ie rechtsachter iets "doorhangt" tov van links. Aan de veer kon ik niet echt duidelijk iets zien maar tov de linker leek ie wat anders onder de auto te zitten.
Nu las ik op internet dat het een kwaal is maar ook dat een BMW vaak wat scheef staat als er niemand in de auto zit.
Klopt dat? Of heb ik gewoon een gebroken veer?
Nu las ik op internet dat het een kwaal is maar ook dat een BMW vaak wat scheef staat als er niemand in de auto zit.
Klopt dat? Of heb ik gewoon een gebroken veer?
- JurT
Re: E36: gebroken veer?
Beide. Een e36 heeft vaak last van gebroken veren. Maar ook als er niemand in de auto zit, staan die soms wat scheef. Ik heb nu mijn 4e e36, waarvan er 3 het hebben gehad. Alleen de m3 niet. Mijn broer z'n 325i helt ook wat over. Wat de oorzaak is, zou ik niet weten, het is in ieder geval vaag.
Krik de auto achter eens goed op zodat de veer wat slapper gaat hangen, dan kun je zo zien of de veer gebroken is. Succes ermee!
Krik de auto achter eens goed op zodat de veer wat slapper gaat hangen, dan kun je zo zien of de veer gebroken is. Succes ermee!
- Jan Visser
De veren achter gaan vaak stuk onder in de draagarm, waar het bijna niet te zien is........
- JurT
Ik heb al 2 gebroken veren gehad op een e36 en dat is wel duidelijk te zien. Je ziet het makkelijk aan het uiteinde.
- Martin van der Zwaard
Woensdagavond ff de veer er tussenuit halen. Dan kan ik het goed zien of ie gebroken is.
Schijnt vrij simpel te zijn om die te demonteren.
*edit* Net de stealer even gebeld. Set van twee kost incl. 210,-
Gelukkig kan ik via de zaak ook spullen bestellen en dan heb ik er twee voor 120,- :banaan:
Dus ik bestel ze wel lekker via de zaak dan. Scheelt toch weer 9 tientjes :shakeit:
Schijnt vrij simpel te zijn om die te demonteren.
*edit* Net de stealer even gebeld. Set van twee kost incl. 210,-

Gelukkig kan ik via de zaak ook spullen bestellen en dan heb ik er twee voor 120,- :banaan:
Dus ik bestel ze wel lekker via de zaak dan. Scheelt toch weer 9 tientjes :shakeit:
- Jelmer850i
dan kan je beter een eibach setje kopen, is goedkoper :o
- timt
Ik heb nog een setjeje schnitzers liggen mocht je interesse hebben dan hoor ik het graag 

- Knot
Mijn auto staat achter ook scheef, links/rechts.. maar belangrijker is, hij is wel 50/50 uitgewogen links/rechts, dat telt!
- JurT
Ik zit er ook aan te denken om de m3 uit te wegen. Wat ben je daar voor kwijt? Eventueel via pb. Wel vaag dat ie alsnog scheef hangt na het uitwegen. Ben echt benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn.Knot schreef:Mijn auto staat achter ook scheef, links/rechts.. maar belangrijker is, hij is wel 50/50 uitgewogen links/rechts, dat telt!
- Bert ///M3
Als je een auto uitweegt komt hij niet persee recht te staan. Je kan zelfs een auto uitwegen en de diagonaalgewichten goed krijgen als 1 kant veel hoger is als de andere kant. Je moet ook eigenlijk eerst rijhoogtes stellen en dan pas uitwegen en gewicht corrigeren.
Volgens mij stond er bij mij de laatste keer 300 euro ex btw voor uitwegen op de rekening, niet bij Bas laten doen dus weet niet wat je er voor kwijt bent. Ben niet thuis maar dat bedrag zit in mijn hoofd. Met straat onderstellen is het een beetje onzin vind ik omdat de veren vaak nog erg slap zijn, maar als je bijvoorbeeld 180 N/mm voorveren hebt dan scheelt een beetje afwijking al een hoop gewicht.
Volgens mij stond er bij mij de laatste keer 300 euro ex btw voor uitwegen op de rekening, niet bij Bas laten doen dus weet niet wat je er voor kwijt bent. Ben niet thuis maar dat bedrag zit in mijn hoofd. Met straat onderstellen is het een beetje onzin vind ik omdat de veren vaak nog erg slap zijn, maar als je bijvoorbeeld 180 N/mm voorveren hebt dan scheelt een beetje afwijking al een hoop gewicht.
- JurT
Ok Bert en bij wie zou jij het aanraden om te doen?
- Martin van der Zwaard
Vanavond gekeken en bleek niks aan de hand. Alleen denk ik dat we iets heel stoms hebben gedaan. De linker veer hebben we rechts gezet en andersom. Nu staat mijn stuur onwijs scheef en de auto rijdt voor geen meter. Ben met 80 naar huis gereden want durfde niet harder. Morgen snel weer wisselen want dit kan niet goed zijn.
Iemand een idee of er verschil zit tussen de linker en rechter veer??
Iemand een idee of er verschil zit tussen de linker en rechter veer??
- ///Martin
Ja, nee geen verschil.
- Bert ///M3
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb het bij Hein Koopman laten doen samen met wat andere werkzaamheden aan de achteras en uitlijnen maar die zit bij mij gewoon dichtbij plus je kan eigenlijk altijd wel snel terecht. Was verder gewoon prima. Je kan ook naar bijvoorbeeld MDM, Bas Roos etc.JurT schreef:Ok Bert en bij wie zou jij het aanraden om te doen?
- Martin van der Zwaard
Duidelijk. Ik snap er dan ook werkelijks niks van.///Martin schreef:Ja, nee geen verschil.
Voor hebben we niks gedaan dus waarom dat stuur nu opeens scheef staat.....
En ik neem aan dat er aan de uitlijning van de achteras niks mankeert als je alleen de onderste bevestiging van de schokbreken los maakt.
Vanavond maar eens kijken en de veren weer op de originele plek terug zetten en kijken wat ie dan doet.
-
Misschien is je silent bloc wel overleden maar dat zie dan vaak ook aan de wielstand van het achterwiel (toespoor) en dat vertaalt zich meestal in een soort bonken.
Wellicht dat door het opkrikken en een defecte silent bloc de wielstand (van je achterwiel dus) is veranderd waardoor je nu met een "scheef" stuur rijdt.
Wellicht dat door het opkrikken en een defecte silent bloc de wielstand (van je achterwiel dus) is veranderd waardoor je nu met een "scheef" stuur rijdt.
Laatst gewijzigd door ////Maikel op 12 aug 2010, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- timt
Los van het feit dat je auto nu niet goed rijdt door die veer, maar zijn je achterdempers eigenlijk wel in orde? Want je klacht was dat je aan de ene kant lager lag dan de andere...
- Martin van der Zwaard
Ik neem aan dat een silentblock niet opeens kapot gaat. Dat is iets wat langzaam slijt lijkt me.
De schokbrekers zijn niet 100% meer, maar ook zeker niet slecht. Echter, een schokbreker heeft niks met de hoogte van de auto te maken. Dat doet de veer. De schokbreker dempt alleen de neerwaartse slag van de achterwiel ophanging.
Nogmaals, ik heb echt geen idee wat het nu kan zijn.
Gisteren trouwens even bij alle vier de wielen de hoogte opgemeten tot aan de schermrand;
LV = 68.2cm
RV = 67.8cm
LA= 64cm
RA= 63cm
Voor is dus nagenoeg hetzelfde maar achter zit er een centimeter verschil tussen. Zal vanavond nog eens meten als ik de veren weer omgeruild heb. Eens kijken wat het dan is.
De schokbrekers zijn niet 100% meer, maar ook zeker niet slecht. Echter, een schokbreker heeft niks met de hoogte van de auto te maken. Dat doet de veer. De schokbreker dempt alleen de neerwaartse slag van de achterwiel ophanging.
Nogmaals, ik heb echt geen idee wat het nu kan zijn.
Gisteren trouwens even bij alle vier de wielen de hoogte opgemeten tot aan de schermrand;
LV = 68.2cm
RV = 67.8cm
LA= 64cm
RA= 63cm
Voor is dus nagenoeg hetzelfde maar achter zit er een centimeter verschil tussen. Zal vanavond nog eens meten als ik de veren weer omgeruild heb. Eens kijken wat het dan is.
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 12 aug 2010, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
volgens mij is het verschil tussen 63 mm en 64 mm maar 1mm 
Tevens kan je dat alleen goed meten als de auto vlak staat.

Tevens kan je dat alleen goed meten als de auto vlak staat.
- timt
Je doet voorkomen alsof je een verschil hebt van weet ik hoeveel mmMartin van der Zwaard schreef:Nogmaals, ik heb echt geen idee wat het nu kan zijn.
LV = 68.2mm
RV = 67.8mm
LA= 64mm
RA= 63mm

Maar idd wat Luco zegt het verschil is 1mm

Ik zou hem ook eens op een vlakke ondergrond zetten en dan op meten maar ik verwacht niet dat je verschil veel groter zal zijn....
Je doet je nog al wat moeite voor die 1 mm

- Martin van der Zwaard
Stom van me natuurlijk, de MM's moeten cm's zijn.
En de ondergrond was vlak. Is een stalen plaat waar de brug op gemonteerd is.
Dat scheef hangen heeft de minste aandacht, dat boeit me niet zoveel.
We hebben ze gewisseld omdat het toch los was. Anders had ik er echt niks aan gedaan hoor.
De reden waarom het los is geweest, is omdat ik zeker wilde weten of er een veer gebroken was. Dat is dus niet het geval.
En de ondergrond was vlak. Is een stalen plaat waar de brug op gemonteerd is.
Dat scheef hangen heeft de minste aandacht, dat boeit me niet zoveel.
We hebben ze gewisseld omdat het toch los was. Anders had ik er echt niks aan gedaan hoor.
De reden waarom het los is geweest, is omdat ik zeker wilde weten of er een veer gebroken was. Dat is dus niet het geval.
- Jan Visser
1 of zelfs 2 cm is gewoon normaal.
Pak maar eens een nieuwe auto rechtstreeks uit de showroom en meet die eens op.....
Kans is groter dat je de staatsloterij wint dan dat je een auto vind die links en rechts precies even hoog zijn.
Pak maar eens een nieuwe auto rechtstreeks uit de showroom en meet die eens op.....
Kans is groter dat je de staatsloterij wint dan dat je een auto vind die links en rechts precies even hoog zijn.
- ArjanS
Silent block kan snel kapot gaan, binnen een dag wel! Laatst zelf ondervonden.....
- Martin van der Zwaard
Gisterenavond auto op de brug gehad.....en idd.....een silentblock links van de draagarm ligt eruit.
Dit verklaarde dus ook meteen het belabberde weggedrag en dat het stuur zo scheef als een h**r stond.
Morgenochtend een setje ophalen bij de BMW in Dordrecht en dan snel sleutelen maar.
Dit verklaarde dus ook meteen het belabberde weggedrag en dat het stuur zo scheef als een h**r stond.
Morgenochtend een setje ophalen bij de BMW in Dordrecht en dan snel sleutelen maar.
- JurT
Nou blij toe dat je het probleem hebt gevonden.