De 911 Carrera RS kennen jullie allemaal, de Lightweight versies spreken nog altijd tot de verbeelding bij vrijwel alle autoliefhebbers en binnen de Porsche adepten worden die auto's als Heilig gezien. Wat de meesten van beide groepen niet weten is dat de opvolger van de 'Touring' eind '73 op de markt kwam als 'Carrera'. In een nieuw jasje, maar met de oude heftige 2.7 liter motor uit de RS en beperkte oplage was er een zeldzame auto geboren. Lees mijn artikel over deze vergeten topper op Youngtimerblog.nl.
Porsche 911 Carrera 1974 (met 2.7 RS motor + Ducktail)
- Dennis Cavallino
Porsche 911 Carrera 1974 (met 2.7 RS motor + Ducktail)
De 911 Carrera RS kennen jullie allemaal, de Lightweight versies spreken nog altijd tot de verbeelding bij vrijwel alle autoliefhebbers en binnen de Porsche adepten worden die auto's als Heilig gezien. Wat de meesten van beide groepen niet weten is dat de opvolger van de 'Touring' eind '73 op de markt kwam als 'Carrera'. In een nieuw jasje, maar met de oude heftige 2.7 liter motor uit de RS en beperkte oplage was er een zeldzame auto geboren. Lees mijn artikel over deze vergeten topper op Youngtimerblog.nl.
- Snipe
Re: Porsche 911 Carrera 1974 (met 2.7 RS motor + Ducktail)
Ik kende 'm niet.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Als Porsche addict moet je dit soort modellen wel kennen natuurlijk, super gaaf!
Zo vind ik zelf de 964 C4 Leichtbau erg stoer.
Zo vind ik zelf de 964 C4 Leichtbau erg stoer.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Heel gaaf dat je die naar voren haalt Dennis. Erg fraaie en vergeten/onderschatte auto!!
Het is tevens ook de eerste auto waar Porsche de zogenaamde 'Whaletail' op monteerde.Speciaal voor de Duitse markt
toen. Niet op alle zit dus een Ducktail. Zoals te zien is op onderstaande plaat:

Even een kritische noot op jou stukje dus Dennis
'Door de uitstraling van de Carrera 3.0 RS met twee soorten spoilers zijn veel Carrara’s met Ducktail omgebouwd met die
grote spoilers. Het wordt tijd om die exemplaren terug te bouwen van brede walvissenstaart naar eigenwijze eendenstaart.'
Er waren dus op de 2.7 Carrera ook 2 spoilers. De 'Whaletail' werd dus voor de Duitse markt gebruikte. Waarom? De Duitsers
vonden toch dat de 'Ducktail' te gevaarlijk was met zijn scherpere randen en hoeken en mocht daarom niet meer.
@ Steven. 964 C4 Leichtbau is zeker ook super!! Binnenkort een fotoshoot van mijn hand met één van de 22 echte Leichtbau's
Het is tevens ook de eerste auto waar Porsche de zogenaamde 'Whaletail' op monteerde.Speciaal voor de Duitse markt
toen. Niet op alle zit dus een Ducktail. Zoals te zien is op onderstaande plaat:
Even een kritische noot op jou stukje dus Dennis

'Door de uitstraling van de Carrera 3.0 RS met twee soorten spoilers zijn veel Carrara’s met Ducktail omgebouwd met die
grote spoilers. Het wordt tijd om die exemplaren terug te bouwen van brede walvissenstaart naar eigenwijze eendenstaart.'
Er waren dus op de 2.7 Carrera ook 2 spoilers. De 'Whaletail' werd dus voor de Duitse markt gebruikte. Waarom? De Duitsers
vonden toch dat de 'Ducktail' te gevaarlijk was met zijn scherpere randen en hoeken en mocht daarom niet meer.
@ Steven. 964 C4 Leichtbau is zeker ook super!! Binnenkort een fotoshoot van mijn hand met één van de 22 echte Leichtbau's

- Snipe
Hoe doen ze dat dan met de Sport Classic?Mark Nauta schreef:De Duitsers
- Mark Nauta
We leven nu ruim 30 jaar verder, ze zullen er wel anders over denken nu. Daarnaast is ie ook net een fractie ronder danSnipe schreef:Hoe doen ze dat dan met de Sport Classic?Mark Nauta schreef:De Duitsers
de originele 'Ducktail'.
- Snipe
Da's ook weer waar.
- Joop
Superstukje over een prachtige auto Dennis... 8)
...met duidelijke voetnoot van Porsche fapper Nauta...
...met duidelijke voetnoot van Porsche fapper Nauta...

- Dennis Cavallino
Mark, de Whaletail was eind '73 geintroduceerd op de Porsche 911 Carrera RS 3.0 en dus gelijktijdig leverbaar met de 'gewone' Carrera. De3.0 Carrera RS koper kreeg af fabriek trouwens 2 spoilers mee, waarvan 1 slechts straatlegaal was de ander was nog groter voor op 't circuit (net als de BMW 3.0 CSL destijds). Volgens mij kon men hem pas vanaf '75 op de 'gewone' Carrera zo'n 'kleine' whaletail vinden, die op een paar uitlopers na, niet meer de meest potente 2.7 liter had. Het zal mij niets verbazen als er dus al kopers waren in '74 die op de dikke Carrera koets, voor een paar knaken extra een 3.0 RS uitstraling wilden hebben. Porsche kennende zullen er ook wel wat extra aanvinkvakjes voor hebben gedrukt op de optielijsten. De whaletail op de grijze van die foto had hem misschien ook als fabrieksoptie en zelf heb ik niets tegen de whaletail, integendeel, maar zo'n Ducktail vind ik gewoon retecool, mits origineel. In ieder geval kende ik het verhaal niet dat de Ducktail in Duitsland niet meer geleverd mocht worden, ik dacht dat dat de extra grote whaletail was.
- GTRene
precies zo'n spoiler had ik op mijn Carrera 1976 3.0 :banaan:
zaten ook mooie titanium raamomlijstingen om die kar van mij...best een apart ding was dat.
ook een aparte kleur Platin metallic ofzo? en had een groen leren interieur

Laatst gewijzigd door GTRene op 13 nov 2009, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Ja, die had je ook gewoon moeten houden mafkees. 

- GTRene
eigenlijk wel, hoorde bv 5 jaar daarna dat ie toen nog meer waard was dan ik ervoor kreeg, en ik had al een paar duizend extra na dat ik er van genoten hadDennis Cavallino schreef:Ja, die had je ook gewoon moeten houden mafkees.

weet niet of ie nog rijd...zat ook een aparte voorspoiler onder ik moest hem nog laten keuren had hem bij een handel in NL gekocht vanuit DLD toen ik hem had en navroeg bij porsche kwam ik erachter dat het een speciaal ding was die auto

Je krijgt er nu nog voor in euro's waar ik hem voor in guldens verkocht had.
ff kenteken opzoeken...had ik toen nog niet
ow Platin metallic
HV-XV-78 en hij rijd nog steeds net gegevens rdw gekeken

- Douwe Faber
bmw m3 e30 v10 wint van porsche gt3 rs !!!
http://www.youtube.com/watch?v=HiRaJaJK_dw" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
er staan trouwens leuke replicas op mobile met ducktail maar die zijn ook nog duur...wel leuk om te kijken 
vaak wel de nwere carros die wel verzinkt is
maar oude looks 

vaak wel de nwere carros die wel verzinkt is

- Mark Nauta
Wat een mooi ding Rene!
Die spoiler is trouwens een iets andere. Dat is de Turbo spoiler, die heeft nog opstaande randjes aan de zijkanten op het zwarte deel.
Die spoiler is trouwens een iets andere. Dat is de Turbo spoiler, die heeft nog opstaande randjes aan de zijkanten op het zwarte deel.
- Tim N
@Dennis, weer een top geschreven stuk. Net of ik het zelf meegamaakt heb als ik het lees. 

- GTRene
zou kunnen of meer de spoiler van de 3.0 RS carrera immers de turbo heeft nog een extra rechthoek gat boven op de spoiler en ik weet niet of de mijnes dat had.Mark Nauta schreef:Wat een mooi ding Rene!
de turbo had dit, maja soms zie ik die ook op de RSR maar dan misschien de extra getunede?
die nr 63 (mijn bouwjaar) heeft net zo'n spoiler en bij zijn foto's staat ie ook samen met een ander die de turbo spoiler heeft
http://www.911carrera3.co.uk/home.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
is dit ook wat? ik vind hem wel erg stoer...is alleen een 3d plaatje geloof ik...anyway wel dikke look zo.