E 92 M3 voor circuit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Luco

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Luco » 21 jun 2010, 10:39

David R. schreef:Afgelopen vrijdag een dagje op Zandvoort gereden en weer de rechterachterband aan puin gereden. Verder probleemloos gereden en de benzinelekkage is nu dus ook verholpen (was toch de ontluchtingslang). De eerste 2 dagen dat ik gereden heb (Nurburgring en Zandvoort) totaal geen problemen gehad met deze slijtage maar nu rij ik die band gewoon in 1 dag helemaal kapot. Het is zeg maar een cm of 6 van de binnenkant die eraan gaat. Het kan teveel camber zijn maar dan is het vreemd dat ik daar eerder geen probleem mee had. Misschien is er toch iets verschoven oid wat dit veroorzaakt. We zullen hem eens even opnieuw laten uitlijnen en misschien rechts iets minder camber geven.

Je moet hem zeker na elke dag nameten qua lijning.
Kan goed zijn dat het daardoor komt.

@Jan-Jaap, ga eens gas geven man :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Anders kom ik je opduwen in de sportklasse met de vijf :hosanna: :beer:

David R.

Bericht door David R. » 21 jun 2010, 11:00

Luco waarom moet dat na elke dag. Als hij goedstaat zou daar in principe toch niets aan moeten veranderen (of je moet iets raken oid). Op alle stelpunten op de draagarmen zijn markeringspunten aangebracht die ik na elke dag controleer, dan kan er toch niet veel veranderen.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2010, 11:48

David R. schreef:Luco waarom moet dat na elke dag. Als hij goedstaat zou daar in principe toch niets aan moeten veranderen (of je moet iets raken oid). Op alle stelpunten op de draagarmen zijn markeringspunten aangebracht die ik na elke dag controleer, dan kan er toch niet veel veranderen.
Daarom nameten, je kan markeringspunten aanbrengen, maar als je iets raakt, of over de curbs gaat, kan er ook iets minimaal verbuigen, dat zie je niet op de markeringspunten.
Je praat ook over een racewagen die je niet dagelijks gebruikt, dus controle is erg belangrijk, juist vanwege dit soort dingen of erger, bv ergens een haarscheurtje.
Als je niet controleert en je duikt met 200 blanchimont of ramshoek in dan wil ik toch de auto wel gecontroleerd hebben.
Je moet natuurlijk niks, maar soms raak ik niks en is toch de sporing voor of achter verlopen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2010, 12:32

Kan ook simpelweg komen door zijwaardse kracht op een auto.

Ophangingen zijn niet gemaakt voor de zijwaardse krachten die je op slicks ziet, plus bij veel auto's zijn bijvoorbeeld de laterale links een 'sacrificial part' dwz dat ze makkelijk verbuigen kunnen bij een zijwaardse tik. Heel soms komt het voor dat de zijwaardse krachten op slicks als genoeg zijn om zoiets te verbuigen.

Ik doe dat in principe ook, even auto nakijken nadat er gereden is. Als je echt een groot verschil in camber links of rechts hebt dan zie je het zelfs gewoon met het blote oog. Plus wielen moeten er toch af om even de remstof er af te wassen, rubber blokken weg te halen enz dus zo'n werk is het niet.

Wat ik meestal doe bij kritieke punten is een markering aanbrengen en aantrek moment er naast schrijven, dan kan je zoiets veel makkelijker controleren.

steve smith

Bericht door steve smith » 21 jun 2010, 12:55

+1.

En die verstelbare UUC onderste draagarmen achter zijn heel leuk, maar ze lopen wel los. Denk dat ik daar maar eens wat loctite op los ga laten.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2010, 13:34

Ik heb zelfs al eens een losgelopen subframe gehad terwijl alles op moment was aangetrokken, dus ik controleer echt bijna alles en doe altijd zoals ze in het engels zeggen de bolt check.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2010, 13:45

Heb jij ook massieve motorsteunen? Dan heb je veel vaker last van loslopende dingen. Ik ben normaal ook wel fan van nyloc moeren gebruiken als het even kan. BMW doet dit trouwens zelf ook op onhangingsdelen.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2010, 14:07

Bert ///M3 schreef:Heb jij ook massieve motorsteunen? Dan heb je veel vaker last van loslopende dingen. Ik ben normaal ook wel fan van nyloc moeren gebruiken als het even kan. BMW doet dit trouwens zelf ook op onhangingsdelen.

Alles massief :mrgreen:
Maar was subframe achter wat los was gelopen :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2010, 14:13

Maakt niet zo veel uit. Als je met massieve steunen gaat rijden dan gaat alles trillen lijkt wel ook dingen achterop de auto :lol:

David R.

Bericht door David R. » 10 aug 2010, 17:23

Ik zat even in de GT4 folder te kijken en toen kwam ik weer bij het afsluiten van de secondary airpump (airbox en engine).
Ik weet dat Andre dit destijds ook al vermelde maar kan iemand mij vertellen waar dit toe dient en waarom het beter is als je dit doet ?

steve smith

Bericht door steve smith » 10 aug 2010, 17:36

Is een luchtpomp die bij koude start lucht toevoegt om de emissiewaarden omlaag te krijgen, bij de oudere modellen liep deze op een snaar en zag eruit als een stuurpomp. Scheelt een paar kilo vooraan + vreet vermogen wanneer actief. Weet niet uit m'n hoofd hoe deze bij e92 zit maar op E34, e39 en Z8 is het een verscrikkelijk lomp ding, wat BMW 15 jaar lang gebruikt heeft.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 aug 2010, 17:37

Is dat het systeem dat zo'n blazend geluid maakt als je net na de koude start wegrijdt? Weet dat de 4.4i motoren dit allemaal hadden.

David R.

Bericht door David R. » 10 aug 2010, 17:56

Bedankt, Kan dus op een redelijk eenvoudige/goedkope manier een paar kilo besparen en evt wat weerstand wegnemen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 aug 2010, 18:14

Eruit dat ding..........vanavond nog :mrgreen:

Grtz,Hanz06 :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 aug 2010, 20:28

David R. schreef:Bedankt, Kan dus op een redelijk eenvoudige/goedkope manier een paar kilo besparen en evt wat weerstand wegnemen.
ff kijken hoe hij er uit ziet ;)

bij mijn E46 is het al een plastic pompje wat op stroom werkt dus geen aandrijfverliezen en nauwelijks gewicht... dus kan me haast niet voorstellen dat het op een E92 M3 nog zo'n lomp ouderwets systeem is ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 10 aug 2010, 20:33

ik ook meteen graven naar foto's...nee, op mijn Hartge zit ie er niet op :mrgreen:

David R.

Bericht door David R. » 13 aug 2010, 14:14

Vliegwiel + koppeling besteld bij BMW Motorsport (gt4). Tevens accu vervangen voor lichter exemplaar (originele ding is echt lomp) en luchtinlaat traject van aFe besteld via Turner Motorsport. Luchtinlaat is een beetje een gok want is niet veel van bekend. Het is bolt-on dus als het niet werkt heb ik pech en zet ik de originele er maar weer op.
Afbeelding
Afbeelding

David R.

Bericht door David R. » 29 sep 2010, 12:11

Ik heb nu 2 setjes van Ap remblokken versleten en ondanks dat ze perfect functioneren toch besloten om nu voor een setje van Performance Friction Brakes (carbon metallic) te gaan. Ik hoop dat die het iets langer uithouden. Iemand ervaring met deze blokken ?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 sep 2010, 12:25

David R. schreef:Ik heb nu 2 setjes van Ap remblokken versleten en ondanks dat ze perfect functioneren toch besloten om nu voor een setje van Performance Friction Brakes (carbon metallic) te gaan. Ik hoop dat die het iets langer uithouden. Iemand ervaring met deze blokken ?
Hey David. Heb zelf met de E36 met standaard klauwen met PFC06 remblokken gereden. De bite was niet super, levensduur wel. Zou zelf de PFC01 proberen, JR-Motorsport rijdt hier ook mee. Weet niet of Hawk/Carbone Lorraine iets kan leveren voor een AP Remklauw, anders zou dat ook een optie zijn.

pterps

Bericht door pterps » 29 sep 2010, 12:31

Echt een prachtig project David! Ik heb met veel genoegen voorgaande pagina's doorgekeken.

Gr. Peter

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 sep 2010, 12:57

David R. schreef:Ik heb nu 2 setjes van Ap remblokken versleten en ondanks dat ze perfect functioneren toch besloten om nu voor een setje van Performance Friction Brakes (carbon metallic) te gaan. Ik hoop dat die het iets langer uithouden. Iemand ervaring met deze blokken ?
Ik heb ze in mijn stoptech remmen zitten en vind het prima remmen. :thumbup:
Heb het idee dat ze het langer uithouden dan de remblokken waar ik anders mee reed.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 sep 2010, 13:08

Hoeveel dagen rijden heb je het dan over, ipv alleen 2 setjes versleten? Dat maakt ook nogal wat uit natuurlijk.

Ik heb er PFC01 op zitten in AP klauwen, 100% tevreden over. Vorig jaar ging een setje ongeveer 2 dagen / 4 uur mee, maar ik heb de koeling iets aangepast en nu lijkt het veel beter te gaan qua slijtage.

Carbon Lorraine, PFC etc blokken voor een AP klauw moet nooit een probleem zijn, bijna iedereen maakt blokken voor AP klauwen.

David R.

Bericht door David R. » 29 sep 2010, 15:37

Ik schat in dat ik ca 8 tot 10 rijuren met een setje doe. Bite van AP blokken is wel super. Ook als ze nog koud zijn doen ze hun werk al. Op de gele Porsche zat een setje die echt loeiheet moesten zijn voordat ze functioneerden. Die blokken gingen echter wel heel lang mee. Ik heb geen idee of het PFC 1 of PFC 06 is. Zal vanavond eens kijken.

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 14 okt 2010, 15:03

erg mooi om dit te lezen en te volgen!

super

David R.

Bericht door David R. » 19 okt 2010, 17:59

Kreeg nog wat leuke foto's van Spa (20-09-10)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie