Rizla days 2010
- Evert Thomas
Re: Rizla days 2010
Ik was vandaag ook bij de Rizla racing day en ik heb ook de 'Andre de Vries show' mogen aanschouwen. Vooral onder deze omstandigheden wordt het kaf van het koren gescheiden als het om de coureurs gaat.
Dus Andre bij deze van harte gefeliciteerd met je mooie overwinning.
Maar ik heb ook een vraag. Wat mij opviel is dat je een van de weinige bent deze zonder splitter, difuser en vleugel rijdt. Ben je sneller dan de rest ondanks het ontbreken hiervan, zijn deze atributen zinloon of komen ze onder deze omstandigheden niet tot hun recht.
Dus Andre bij deze van harte gefeliciteerd met je mooie overwinning.
Maar ik heb ook een vraag. Wat mij opviel is dat je een van de weinige bent deze zonder splitter, difuser en vleugel rijdt. Ben je sneller dan de rest ondanks het ontbreken hiervan, zijn deze atributen zinloon of komen ze onder deze omstandigheden niet tot hun recht.
-
Andre
Ik heb een eigen filosofie als het om bouwen van race auto s betreft. De meeste mensen zetten hier een daar maar spoilers op, omdat men dat ook op tv ziet. Alleen zijn dat fabrieksteams die in windtunnels zitten en precies weten waar ze mee bezig zijn. Wij amateurs hebben die priveleges niet. Heb je veel geld koop je gewoon een fabrieks auto van 3 ton das het simpelste.
Maar dat geld hebben wij helaas niet. Dus pakken wij een auto uit de showroom en gebruiken nagenoeg alleen orginele bmw onderdelen. Op een paar zaken na zoals oa. de Remmen. Wij halen het niet uit de pk wedloop, maar alles uit een goeie balans van de auto. Wij hadden volgens het dick elk powerlogger kastje 238pk aan de wielen. De JR E36 M3 had ca. 30 a 35pk meer aan de wielen door een getunede motor. Hier zie je de beelden van het pk verschil (http://www.youtube.com/watch?v=IRS4EXW2g6Y) Des smakelijker was deze overwinning vandaag. Wij hebben hiermee bewezen dat onze filosofie werkt en dat een 130i met handbak gewoon een hele goeie basis is om raceauto s van te maken. Voor mij was deze dag daar ook weer een bevestiging van.
De onboard beelden die ik heb van de 130i dit weekend zijn uitzonderlijk te noemen. En vergelijkbaar met het populaire GTR filmpje van een aantal jaren terug. Hier het filmpje van de GTR. http://www.youtube.com/watch?v=_OIo1BjouPU
Het weekend was er een die uitzonderlijk te noemen is. 2e plaats op zaterdag en voor de hoofdrace op zondag 1e plaats.
Het weer was wisselvallig vandaag. We gingen op slicks weg maar was de verkeerde keus. Dus in de opwarm ronde meteen pits in om naar regenbanden over te stappen. Monteurs wouter en bart moesten hard aan het werk en kregen ook hulp van albi engineering waarvan wij ook steun/hulp kregen dit race weekend. Ook peter klaassen had de auto nog even uitgelijnd voor de race. Wouter die nog even met een goeie tip kwam net voor race zorgde ervoor dat ik auto had die mij helemaal paste. De start vanuit de pits en meteen gang zetten, omdat ik inmiddels 55 strafseconden had. Uiteindelijk wou ik voor het eerste plek gaan in de SS2 klasse met een sport auto en dat had misschien ook gelukt. Maar van Soelen werd net voordat ik hem wou inhalen de pits in geroepen dat was jammer. Alles ging perfect pitstop ging perfect. Maar na de eerst ronde na de pitstop haalde ik een BRL buitenom in in de Geert Timmer bocht. Hij zag mij echter niet en knalde vooral op mijn voorwiel. Ik moest door het gras en dacht mijn race is klaar. Stuur stond scheef. Maar toch maar door gereden. Er was veel onbelans in de auto auto. Hij was zeer moeilijk te besturen. De weergoden waren al niet makkelijk dit kon er nog wel bij.
Paar ronden voor het einde zag ik ineens de E36 M3 achter me zitten met van zweerde achter het stuur. Ik dacht dat kan niet. Ik lag heel ver voor en hij had zelfs nog 5 straf sec meer. Maar die lagen inmiddels al een ronde achter door verkeerde pitsstop strategie. Maar ik dacht prima jij wilt nog even racen dus met krom stuur, kromme draagarm en een wiel aan braad gewoon de E36 van Jr achter me gelaten die tevens ook nog met traction control rijdt. Dus zo ben ik naar de eind streep gereden oftewel gegleden. Ultieme dag ultiem weekend.
Hier de foto van het wiel waar ik nog de race mee heb uitgereden.

Mijn dank gaat naar mijn sponsors H2O watercoolers, De Beier, Indoor Karting Heerenveen
En natuurlijk Wouter, Bart, Albi Engineering, Power Motorsports.
Ps hier nog een youtube filmpje vanuit aard bosmans auto. 130i met droogweer afstelling en op slicks in regen dat was billen knijpen. Kijk vanaf 3 min. LOL
http://www.youtube.com/watch?v=URzmfbFCk0k
Maar dat geld hebben wij helaas niet. Dus pakken wij een auto uit de showroom en gebruiken nagenoeg alleen orginele bmw onderdelen. Op een paar zaken na zoals oa. de Remmen. Wij halen het niet uit de pk wedloop, maar alles uit een goeie balans van de auto. Wij hadden volgens het dick elk powerlogger kastje 238pk aan de wielen. De JR E36 M3 had ca. 30 a 35pk meer aan de wielen door een getunede motor. Hier zie je de beelden van het pk verschil (http://www.youtube.com/watch?v=IRS4EXW2g6Y) Des smakelijker was deze overwinning vandaag. Wij hebben hiermee bewezen dat onze filosofie werkt en dat een 130i met handbak gewoon een hele goeie basis is om raceauto s van te maken. Voor mij was deze dag daar ook weer een bevestiging van.
De onboard beelden die ik heb van de 130i dit weekend zijn uitzonderlijk te noemen. En vergelijkbaar met het populaire GTR filmpje van een aantal jaren terug. Hier het filmpje van de GTR. http://www.youtube.com/watch?v=_OIo1BjouPU
Het weekend was er een die uitzonderlijk te noemen is. 2e plaats op zaterdag en voor de hoofdrace op zondag 1e plaats.
Het weer was wisselvallig vandaag. We gingen op slicks weg maar was de verkeerde keus. Dus in de opwarm ronde meteen pits in om naar regenbanden over te stappen. Monteurs wouter en bart moesten hard aan het werk en kregen ook hulp van albi engineering waarvan wij ook steun/hulp kregen dit race weekend. Ook peter klaassen had de auto nog even uitgelijnd voor de race. Wouter die nog even met een goeie tip kwam net voor race zorgde ervoor dat ik auto had die mij helemaal paste. De start vanuit de pits en meteen gang zetten, omdat ik inmiddels 55 strafseconden had. Uiteindelijk wou ik voor het eerste plek gaan in de SS2 klasse met een sport auto en dat had misschien ook gelukt. Maar van Soelen werd net voordat ik hem wou inhalen de pits in geroepen dat was jammer. Alles ging perfect pitstop ging perfect. Maar na de eerst ronde na de pitstop haalde ik een BRL buitenom in in de Geert Timmer bocht. Hij zag mij echter niet en knalde vooral op mijn voorwiel. Ik moest door het gras en dacht mijn race is klaar. Stuur stond scheef. Maar toch maar door gereden. Er was veel onbelans in de auto auto. Hij was zeer moeilijk te besturen. De weergoden waren al niet makkelijk dit kon er nog wel bij.
Hier de foto van het wiel waar ik nog de race mee heb uitgereden.
Mijn dank gaat naar mijn sponsors H2O watercoolers, De Beier, Indoor Karting Heerenveen
En natuurlijk Wouter, Bart, Albi Engineering, Power Motorsports.
Ps hier nog een youtube filmpje vanuit aard bosmans auto. 130i met droogweer afstelling en op slicks in regen dat was billen knijpen. Kijk vanaf 3 min. LOL
http://www.youtube.com/watch?v=URzmfbFCk0k
Laatst gewijzigd door Andre op 09 aug 2010, 06:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Fernando
Geniaal, proficiat Andre!!!! 
- Evert Thomas
Ik ben nog volop bezig met de ontwikkeling van mijn eigen raceauto en dus ook van alles aan het onderzoeken om hem beter te maken. Zins een half jaar heb ik goed contact met een proffesionele coureur en die heeft eigenlijk het zelfde standpunt, zonder windtunnen begeef je op glad eis.Andre schreef:Ik heb een eigen filosofie als het om bouwen van race auto s betreft. De meeste mensen zetten hier een daar maar spoilers op, omdat men dat ook op tv ziet. Alleen zijn dat fabrieksteams die in windtunnels zitten en precies weten waar ze mee bezig zijn. Wij amateurs hebben die priveleges niet. Heb je veel geld koop je gewoon een fabrieks auto van 3 ton das het simpelste.
Ik mezelf eerst maar eens richten op de mechanische grip, gewicht en vermogen. Als dit ' uitontwikkeld' is zouden spoilers om de hoek kunnen komen kijken. Ik heb het idee dat het DSC nog wel eens andersom gaat.
Ga je trouwens ook nog meedoen met de EVO op Time Attack begin september, of was het een eenmalig gebeuren?
- Snipe
Waar kunnen we petjes bestellen?Andre schreef:Mijn dank gaat naar mijn sponsors H2O watercoolers, De Beier, Indoor Karting Heerenveen
.....maar wel een mooi verslag. Jammer dat ik zelf andere dingen te doen had, want ik had het wel graag gezien. Logische vraag: komen er nog video's?
-
Andre
Petjes moet je zelf maar kopen snipe.
Video s komen rustig rustig.
Video s komen rustig rustig.
- PD power
Prachtige prestatie Andre 
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Best genôch! Knap dien.
Fryslân Boppe. 
- Bert ///M3
Gefeliciteerd Andre
Dat wiel
Bij amateur toerwagens is een achterspoiler en een splitter bijvoorbeeld vaak alleen maar om hem wat stabieler op snelheid te maken, het is meer een kwestie van vertrouwen vooral voor mindere goden achter het stuur. Ik heb er ook 1 op staan en je merkt gewoon dat het qua stabiliteit scheelt maar echt seconden winnen met zo'n ding dat is vaak twijfelachtig. Je kan alleen ongemerkt net even harder pushen zonder uit je eigen comfort zone te komen.
Voor je echt grip gaat winnen met spoilers enz dan moet je waarschijnlijk met windtunnels aan de gang. Je kan het niet vergelijken met singleseaters, die komen veel aerodynamischer uit de fabriek. Bij toerwagens is het meer zaak dat je eerst veel mechanische grip hebt, spoiler hier en daar maakt het gewoon af. Downforce loopt kwadratisch op met snelheid, dus je moet eerst hard gaan voor die spoilers uberhaubt gaan werken.
Dat wiel
Ik denk dat het met dat hele windtunnel verhaal een beetje valt en staat met wat je doelstelling is.Evert Thomas schreef:Ik ben nog volop bezig met de ontwikkeling van mijn eigen raceauto en dus ook van alles aan het onderzoeken om hem beter te maken. Zins een half jaar heb ik goed contact met een proffesionele coureur en die heeft eigenlijk het zelfde standpunt, zonder windtunnen begeef je op glad eis.Andre schreef:Ik heb een eigen filosofie als het om bouwen van race auto s betreft. De meeste mensen zetten hier een daar maar spoilers op, omdat men dat ook op tv ziet. Alleen zijn dat fabrieksteams die in windtunnels zitten en precies weten waar ze mee bezig zijn. Wij amateurs hebben die priveleges niet. Heb je veel geld koop je gewoon een fabrieks auto van 3 ton das het simpelste.
Ik mezelf eerst maar eens richten op de mechanische grip, gewicht en vermogen. Als dit ' uitontwikkeld' is zouden spoilers om de hoek kunnen komen kijken. Ik heb het idee dat het DSC nog wel eens andersom gaat.
Ga je trouwens ook nog meedoen met de EVO op Time Attack begin september, of was het een eenmalig gebeuren?
Bij amateur toerwagens is een achterspoiler en een splitter bijvoorbeeld vaak alleen maar om hem wat stabieler op snelheid te maken, het is meer een kwestie van vertrouwen vooral voor mindere goden achter het stuur. Ik heb er ook 1 op staan en je merkt gewoon dat het qua stabiliteit scheelt maar echt seconden winnen met zo'n ding dat is vaak twijfelachtig. Je kan alleen ongemerkt net even harder pushen zonder uit je eigen comfort zone te komen.
Voor je echt grip gaat winnen met spoilers enz dan moet je waarschijnlijk met windtunnels aan de gang. Je kan het niet vergelijken met singleseaters, die komen veel aerodynamischer uit de fabriek. Bij toerwagens is het meer zaak dat je eerst veel mechanische grip hebt, spoiler hier en daar maakt het gewoon af. Downforce loopt kwadratisch op met snelheid, dus je moet eerst hard gaan voor die spoilers uberhaubt gaan werken.
- Robertdj
Na deze post dacht ik, ohh, dat wordt niets, daar ga ik geen takke stuk voor naar Assen rijden. Vervolgens win je 'm :fy:Andre schreef:Tis heel simpel.
Jr heeft 60sec straf tijd. Ik krijg er 10 bij. Dan kom ik 55 straf sec. De E36 van JR kan gemiddeld zeker wel een seconde per ronde pakken. Dus die 5 heeft ie zo te pakken. Ik heb daarom ook besloten om geen nieuwe set dunlops te kopen das weggegooid geld in deze situatie.
Slaapse.
- GTRene
wat loopt die GTR toch mooi in dat filmpje 
- Joost H.
Mooi verslag, en een perfect resultaat. Ik ga a.s. weekend weer eens SBS6 kijken.
-
Andre
Jordy heeft het aan zijn eigen water gevoeld, want ik had 2 onboard camera s. 1 GoPro HD en 1 voor SBS6.
Nou maar hopen dat jordy er wat mee doet voor op de TV. Sportklasse en SS2 staat niet goed te boek als het gaat om tv beelden. Er loopt daarover op de DSC site forum ook een hele discussie. Misschien is nu het moment gekomen, omdat eens goed te maken:)
Ik had al wel gehoord dat ik op de live streaming veel in beeld ben geweest met mooie commentaren erbij.
Nou maar hopen dat jordy er wat mee doet voor op de TV. Sportklasse en SS2 staat niet goed te boek als het gaat om tv beelden. Er loopt daarover op de DSC site forum ook een hele discussie. Misschien is nu het moment gekomen, omdat eens goed te maken:)
Ik had al wel gehoord dat ik op de live streaming veel in beeld ben geweest met mooie commentaren erbij.
- ///Martin
Gefeliciteerd! Leuk enthousiast verhaal en mooie beelden.
-
Jordy van Kouwen
Andre, de beelden van de SS2 en Sport klasse zijn al uitgebreid besproken. Nu ze los rijden van de GT en SS1 klassen, krijgen ze alle aandacht. Het was geen geweldige race doordat veel mensen op intermediates vertrokken en anderen weer op full wets. Regenbanden bleek de beste keuze te zijn. Maar de intermediate rijders vlogen overal van de baan.Andre schreef:Jordy heeft het aan zijn eigen water gevoeld, want ik had 2 onboard camera s. 1 GoPro HD en 1 voor SBS6.
En maak je geen zorgen, jouw gevechten tijdens de race was volgens mij een rode draad, waarbij het knokken met Bert van der Zweerde erg fraai was. Dat komt er sowieso in.
- Fabian
Netjes weer Andre!
Ben benieuwd naar de beelden inderdaad
Sja,ze kunnen niet om je heen toch als nummer 2 en nummer 1 in de race, daar moet je wel wat van uitzenden natuurlijk.
Ben benieuwd naar de beelden inderdaad
-
Andre
Hier het uitstapje in de GT bocht. Nadat de BRL mij geraakt had.

@Jordy
Het gevecht in het begin met vd bos ging om positie. Maar dat gevecht met vd Zweerde aan het eind ging niet meer om positie. Ik had hem ook kunnen laten gaan hij lag inmiddels al een ronde achter. Maar dat was voor mij een mooie bevestiging dat ik hem toch achter me kon laten met met de 130i. Eer gevoelskwestie zeg maar.
Dat ook nog met een kromme draagarm en een wiel die volledig stuk was tempo lag daardoor toch iets lager. Kan niks anders zeggen dat het me goed deed met slechts 238pk aan de wielen!!!!!
@Jordy
Het gevecht in het begin met vd bos ging om positie. Maar dat gevecht met vd Zweerde aan het eind ging niet meer om positie. Ik had hem ook kunnen laten gaan hij lag inmiddels al een ronde achter. Maar dat was voor mij een mooie bevestiging dat ik hem toch achter me kon laten met met de 130i. Eer gevoelskwestie zeg maar.
Laatst gewijzigd door Andre op 09 aug 2010, 11:35, 4 keer totaal gewijzigd.
- Evert Thomas
Ik zat ter hoogte van de GT bocht en heb het dus live kunnen zien. Ik heb inmiddels ervaring opgedaan met dit soort impacts en mijn eerste reactie was ook, als er maar niks krom is. Alhoewel je toen wel wat langzamer ging gaf het nog direct aanleiding om te veronderstellen dat dit het geval was, dus petje af!Andre schreef:Hier het uitstapje in de GT bocht. Nadat de BRL mij geraakt had.
@Jordy
Er was gisteren natuurlijk al niet te veel grip te vinden, dus dat zal daarna wel helemaal bedroefend zijn geweest en ik kan me voorstellen dat hard aanremmen voor een bocht ook geen pretje meer is.
- GTRene
hey...das een snelle grasmaaier 
-
Jan-Jaap
Echt super allemaal Andre!
aan robertdj
Robertdj, jij was van het weekend aan het sleutelen aan de 106 heb ik gezien.
lol
Ik woon namelijk een straat bij je vandaan.
(Hendrik Marsmanhove)
Ik ben die lelijke kerel die met de E92 335 rijdt
Misschien dat je mij wel eens hebt zien rijden of mijn auto hebt zien staan.
Jouw witte Porsche staat er ook altijd.
Groeten,
Jan-Jaap
aan robertdj
Robertdj, jij was van het weekend aan het sleutelen aan de 106 heb ik gezien.
lol
Ik woon namelijk een straat bij je vandaan.
(Hendrik Marsmanhove)
Ik ben die lelijke kerel die met de E92 335 rijdt
Misschien dat je mij wel eens hebt zien rijden of mijn auto hebt zien staan.
Jouw witte Porsche staat er ook altijd.
Groeten,
Jan-Jaap
- Robertdj
Hah, klopt ja, moest ff m'n pook beter vastzetten in de quickshift.
Hiervoor toevallig een E46 m3 gehad? Want die stond volgens mij altijd op de plek waar nu je 335i staat
Hiervoor toevallig een E46 m3 gehad? Want die stond volgens mij altijd op de plek waar nu je 335i staat
-
Luco
Met zoveel pk aan de wielen ben je het eigenlijk ook wel aan je stand verplicht om vooraan mee te doen in de Sportklasse.Andre schreef:Wij halen het niet uit de pk wedloop, maar alles uit een goeie balans van de auto. Wij hadden volgens het dick elk powerlogger kastje 238pk aan de wielen. De JR E36 M3 had ca. 30 a 35pk meer aan de wielen door een getunede motor.
Sommige supersport 2 auto's hebben ook maar 30 pk meer dan jij op de wielen.
Wat ik wel heb begrepen is dat er een heftige discussie is of er nog wel 6 cilinder in de sportklasse mogen rijden volgend jaar, ergens wel terecht als je kijkt dat de zescilinders gewoon veel meer vermogen hebben dan de viercilinders in dezelfde klasse.
- Downforce Hans
Hoeveel pk`s hebben de andere dan in de sportklasse?
Ze moeten gewoon pk gewicht beter in de gaten houden en niet proberen hun eigen tekortkomingen proberen op te lossen door 6 cyl uit te gaan sluiten.
Ze moeten gewoon pk gewicht beter in de gaten houden en niet proberen hun eigen tekortkomingen proberen op te lossen door 6 cyl uit te gaan sluiten.
-
Luco
Hans, De zescilinders van bmw hebben ongeveer tussen de 230 en 270 pk.Downforce Hans schreef:Hoeveel pk`s hebben de andere dan in de sportklasse?
De overige sportklasse auto's hebben veel minder, met een max van 230 pk op de motor ongeveer voor de geblazen motoren, al wegen die dan weer wat minder.
Ben het helemaal met je eens dat ze naar het reglement moeten kijken, maar als ik daar letterlijk naar kijk, mag ik bv ook in de sportklasse meedoen, alleen mag dat niet omdat er een turbo opzit, dus soms zit het zowiezo raar in elkaar.
Dus gewicht pk is de basis van het reglement en daarnaast is er van alles mogelijk.
-
Andre
hahah@luco.
De 130i had ook een automatische piloot luco ding rijdt gewoon vanzelf joh.
Hans wij hebben alles uitgerekend. De 130i is nagenoeg legaal als dat niet zo was dan had dick echt wel langsgekomen. De Powerlogger is uitgelezen het gewicht is gemeten.
Mijn auto woog 1124kg en ik was met helm en overal 92kg. Dus 1216 kg dat delen door 5.2 dat zou ik 233,85pk mogen hebben. Ik had 238pk dus das 4,15 pk teveel.
De JR auto woog 1245kg en van de bos en zweerde zullen denk ik ca. 110kg wegen dus 1355kg delen door 5.2 dan zou die auto 260,58 pk aan de wielen moeten hebben.
Als ik dan 4,15 pk te veel zou hebben hoeveel pk heeft die E36 M3 dan teveel als je naar dit filmpje kijkt.
http://www.youtube.com/watch?v=IRS4EXW2g6Y Het mooie van camera s is ze liegen nooit.
Dan is er nog een verhaal.
In welke versnelling is die 238pk gemeten door de powerlogger van de 130i
Je ziet vooral de kracht van de E36 M3 komen in de 4e en 5e en 6e versnelling.
Dus als je het echt goed wil doen moet je seq versnellingsbakken misschien ook wel extra penalty gewicht geven. Dat levert ook zeker veel op. Veel minder toeren verval. Als dick de sportklasse in leven wil houden moet je zorgen dat je er met auto s terecht kan die toch wat back to basics zijn. Als je meteen seq bakken van 20k moet gaan investeren wordt de instap om een competatieve auto neer te zetten voor de sportklasse behoorlijk pittig.
De 130i had ook een automatische piloot luco ding rijdt gewoon vanzelf joh.
Hans wij hebben alles uitgerekend. De 130i is nagenoeg legaal als dat niet zo was dan had dick echt wel langsgekomen. De Powerlogger is uitgelezen het gewicht is gemeten.
Mijn auto woog 1124kg en ik was met helm en overal 92kg. Dus 1216 kg dat delen door 5.2 dat zou ik 233,85pk mogen hebben. Ik had 238pk dus das 4,15 pk teveel.
De JR auto woog 1245kg en van de bos en zweerde zullen denk ik ca. 110kg wegen dus 1355kg delen door 5.2 dan zou die auto 260,58 pk aan de wielen moeten hebben.
Als ik dan 4,15 pk te veel zou hebben hoeveel pk heeft die E36 M3 dan teveel als je naar dit filmpje kijkt.
http://www.youtube.com/watch?v=IRS4EXW2g6Y Het mooie van camera s is ze liegen nooit.
Dan is er nog een verhaal.
In welke versnelling is die 238pk gemeten door de powerlogger van de 130i
Je ziet vooral de kracht van de E36 M3 komen in de 4e en 5e en 6e versnelling.
Dus als je het echt goed wil doen moet je seq versnellingsbakken misschien ook wel extra penalty gewicht geven. Dat levert ook zeker veel op. Veel minder toeren verval. Als dick de sportklasse in leven wil houden moet je zorgen dat je er met auto s terecht kan die toch wat back to basics zijn. Als je meteen seq bakken van 20k moet gaan investeren wordt de instap om een competatieve auto neer te zetten voor de sportklasse behoorlijk pittig.
Laatst gewijzigd door Andre op 09 aug 2010, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.