Erg verontrustend...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mack

Erg verontrustend...

Bericht door Mack » 06 aug 2010, 15:47

Wat iedereen zegt dat "toch niet kan gebeuren", gebeurt dus wel degelijk...
Chauffeur Patrick Klinkenberg is weer vrij uit de Britse gevangenis. Hij zat negen maanden vast op verdenking van betrokkenheid bij drugssmokkel.

In Truckstar nummer 8 stond een uitgebreid verslag van de toen redelijk uitzichtloze situatie van Patrick. Zijn enige hoop was het proces dat op 26 juli zou starten.

Flinterdun bewijs
Dat proces eindigde op vrijdag 30 juli. De jury sprak Patrick vrij. Een goeie uitkomst en een enorme opluchting voor Patrick en zijn gezin, maar daarmee blijft het een verontrustend gegeven dat je zomaar uitgeleverd kunt worden aan een ander land op basis van een verdenking gestoeld op flinterdun bewijs.

De Nederlandse justitie leverde Patrick namelijk zonder pardon uit aan de Britse justitie. Die verdachten hem van betrokkenheid bij drugssmokkel en hielden hem negen maanden vast in voorarrest in een Victoriaanse gevangenis in Birmingham.

Telefoonnummer
In 2007 arresteerde de Britse politie twee Engelsen van Pakistaanse afkomst. De twee probeerden veertig kilo heroïne te verhandelen. In de telefoon van één van de twee stond het telefoonnummer van Patrick.

Daarnaast bleek op grond van GSM-signalen dat Patrick op die bewuste dag op vijf kilometer afstand van de twee geweest was. Zijn vrouw Esther zegt: "Mijn man is eigenrijder en geeft zijn nummer weg aan wie hij maar denkt dat die iets voor hem kan betekenen."

"In ieder geval hebben de twee Pakistanen verklaard contact te hebben gehad met een chauffeur van een rode vrachtwagen, terwijl Patrick een blauw-witte vrachtwagen had", zo vertelt Esther.

Teleurgesteld
Maar Patrick is vooral bijzonder teleurgesteld in de Nederlandse justitie: "Ik ben verschrikkelijk teleurgesteld dat Nederland zo kortzichtig is", zo laat hij weten in een interview met Transport Online.

"Dat ze met gebrek aan bewijs een Nederlander zomaar weggeven aan Engeland. Ik vind dat niet kunnen. Nederland moet eerst alles opvragen en zelf goed onderzoeken."

De toekomst ziet er gelukkig wel weer goed uit. Patrick: "Ik verhuurde mij als chauffeur aan bedrijven. En steeds mijn afspraken nagekomen. Daarom hebben mijn klanten gezegd dat ik weer met ze mag werken."
Bron: http://www.truckstar.nl

Tom

Re: Erg verontrustend...

Bericht door Tom » 06 aug 2010, 18:33

Helemaal eens met de topictitel.....
Geen idee waar we eindigen..

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 aug 2010, 18:57

Ik weet niet of het werk van de Engelse opsporingsdienst eerst door de Nederlandse gecontroleerd moet worden voordat tot uitlevering wordt overgegaan. Het zal wel volgens het vastgestelde uitleveringsverdrag zijn gegaan. Een eventuele straf was dan één op één in Nederland uit te zitten. Ik vind het eigenlijk niet zo verontrustend, hoewel het in de persoonlijke situatie natuurlijk wel heel vervelend is.

HansD

Bericht door HansD » 06 aug 2010, 19:13

Er zijn toch ook al meerdere Nederlanders aan de USA uitgeleverd op zeer zwakke cases?

Enig karakter hoef je niet te verwachten van onze overheid. Het zal je gvd maar gebeuren.

Mack

Bericht door Mack » 09 aug 2010, 09:39

RutgerK schreef:Ik vind het eigenlijk niet zo verontrustend,
Je tel.nr. staat in iemands telefoon, je bent toevallig ergens in de buurt en daarom zit je 9 maanden vast = niet verontrustend?

Plaats reactie