Volgende AV test 130i vs S3 vs R32
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Goeie vraag is de snelste ook de beste ?
Het zwaartepunt lag op een circuittest, daar blonk de S3 het beste uit qua rondetijden en strak sturen volgens autovisie, voelde de 130i weer een klasse hoger aan omdat die robuuster aanvoelde, door de motor, wegligging en besturing, meer auto zeg maar. Op de openbare weg waren de verschillen heel erg klein en kun je eigenlijk ook geen verschillen meten zoals op een circuit. Dan komt de vraag, wat weegt zwaarder een straatauto die op het circuit het snelste is, of een straatauto die op de openbare weg "beter" en als meer auto aanvoelt.
Snel is de S3 in ieder geval wel.
Het zwaartepunt lag op een circuittest, daar blonk de S3 het beste uit qua rondetijden en strak sturen volgens autovisie, voelde de 130i weer een klasse hoger aan omdat die robuuster aanvoelde, door de motor, wegligging en besturing, meer auto zeg maar. Op de openbare weg waren de verschillen heel erg klein en kun je eigenlijk ook geen verschillen meten zoals op een circuit. Dan komt de vraag, wat weegt zwaarder een straatauto die op het circuit het snelste is, of een straatauto die op de openbare weg "beter" en als meer auto aanvoelt.
Snel is de S3 in ieder geval wel.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
LOL @ RobinRobin schreef:Ja ons Tom was altied zon lief joch. Totdat ie een Citroen speulgoedotootje op veurjoardag kreeg. Een SM. Toen wast hek van de daam met die minkukel.Tom schreef:Ik zou haar wel in huis nemen
aan de ketting wel te verstaan

Ik heb zelf al 1,5 jaar geleden de S3 in het wit (!!) in de fabriek zien rijden. Zag er goed uit.
Qua rij-beleving zal het in ieder geval anders zijn dan de 130i, maar ik denk dat ik me meer dan voldoende met zo'n S3 zou kunnen vermaken.
Maar wat Andre zeg: doe dan maar een Evo. Prijs is bijna gelijk, dus waar gaat het dan nog over (beide rond de 45-50k).
Laatst gewijzigd door Stéphane op 19 jan 2007, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
- Berichten: 13423
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
En Porsche 996/997 Turbo dan? Daarmee kan je net zo dwars de hoek om als een RWD. Best of both worlds zeg maar.Andre schreef:Das een minder politiek correct antwoord rico. LOL
Die henkie haldex systemen zijn fool proof en bied als je beter gaat sturen echt nul uitdaging in je rijden. Het is niks word ook nooit wat.
Het enige 4wd systeem wat uitdagend is is van een evo RS. De rest is gewoon onderstuurde meuk.
- Arthur
- Berichten: 42870
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ach, zou er iemand een auto uitkiezen aan de hand van die (of überhaupt enige) test?
Ik ga zelf wel rijden.
Voor mijzelf had ik die S3 uitgekozen.
Nog nooit in gereden.
R32 vind ik niet zo maar ook nog nooit in gereden.
130i wel in gereden.
Niet supermooi maar zou hem wel willen.
Rijdt de S3 voor mij net zo lekker als de 130i (vast wel, ben geen coureur) dan voor mij de S3.
Ik ga zelf wel rijden.
Voor mijzelf had ik die S3 uitgekozen.
Nog nooit in gereden.
R32 vind ik niet zo maar ook nog nooit in gereden.
130i wel in gereden.
Niet supermooi maar zou hem wel willen.
Rijdt de S3 voor mij net zo lekker als de 130i (vast wel, ben geen coureur) dan voor mij de S3.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik heb de MK2 A3 nooit mooi gevonden en de S3 dus ook niet. Dus alleen al om die reden zou ik nooit een A3/S3 kopen.
De 130i is eigenlijk niet echt een topmodel volgens autovisie (heb ik al eerder gezegd), maar deze rol word hem min of meer opgedrongen door de positie die hij inneemt in het 1 serie programma.
De 130i is eigenlijk niet echt een topmodel volgens autovisie (heb ik al eerder gezegd), maar deze rol word hem min of meer opgedrongen door de positie die hij inneemt in het 1 serie programma.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
Da's flauwekul, maargoed die discussie is ook al 100 keer gevoerd.
Topmodel of niet, ze kosten vrijwel hetzelfde en hebben op papier prestaties cq motorvermogens die aan elkaar gewaagd zijn.
Hoor overigens vrijwel alleen maar kritiek over de "Mischbereifung" die met het M-Pakket meekomt/komen. (bredere achtervelgen en -banden dan op de vooras) > meer onderstuur en significant minder "Freude am Fahren". Beter rondom dezelfde bandenmaat monteren dus.
Vind de S3 niet mooi (vooral een erg lelijke voorbumper), vind een "normale" A3 Sportback met S-line mooier.
Topmodel of niet, ze kosten vrijwel hetzelfde en hebben op papier prestaties cq motorvermogens die aan elkaar gewaagd zijn.
Hoor overigens vrijwel alleen maar kritiek over de "Mischbereifung" die met het M-Pakket meekomt/komen. (bredere achtervelgen en -banden dan op de vooras) > meer onderstuur en significant minder "Freude am Fahren". Beter rondom dezelfde bandenmaat monteren dus.
Vind de S3 niet mooi (vooral een erg lelijke voorbumper), vind een "normale" A3 Sportback met S-line mooier.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Voor mij graag een 130i, als standaard model wordt deze alleen maar met de top auto's uit zijn klasse van andere merken getest, zegt toch ook wel iets!Rico v Velzen schreef:Ik heb de MK2 A3 nooit mooi gevonden en de S3 dus ook niet. Dus alleen al om die reden zou ik nooit een A3/S3 kopen.
De 130i is eigenlijk niet echt een topmodel volgens autovisie (heb ik al eerder gezegd), maar deze rol word hem min of meer opgedrongen door de positie die hij inneemt in het 1 serie programma.
130i a leage of his own 8)


- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Yep, zo werkt 't inderdaad. Mijn Henkie-Octy is door de lange achterkant nog wel stuk meer tail-heavy, dus marginaal lolliger, maar tail-happy wordt-ie never nooit.Robin schreef:maar de 130i is in dit gezelschap misschien wel de enige echte MANNENauto tov de Haldex FWd 4wds, die wat verwijfd hun bochtenwerk doen(gaat 't 'fout' , gas erop, hij trekt 'm wel recht kortweg).
Foolproof inderdaad. Da's prima voor Dutch (en nu mevrouw Dutch), maar zelfs ik ben er wel op uitgekeken.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
He gaaf, een nieuw zieltje voor het Einser kamp?Dutch schreef:Foolproof inderdaad. Da's prima voor Dutch (en nu mevrouw Dutch), maar zelfs ik ben er wel op uitgekeken.

Saddam Hussein - 30-12-2006Het leven is te kort om Henkie Haldex te rijden.

130i is een mooi aanbod, zou ik van iedere 250pk+ auto in deze klasse met rwd zeggen, maar de komst van auto's als de EVO X, Impreza hatchback STi en Focus Cosworth zet hem wel weer op zijn plaats.
Wat moet je met een 130i van 50k als je straks voor 45k ook een 350pk Focus Cosworth kunt kopen (specs en prijzen even afgaand op de bladen)?
-
- Berichten: 54896
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Die 45k geloof ik wel voor een Focus Cossie, maar ik denk dat circa 300pk stock eerder komt dan 350pk voor 45k. Anders word ik nog FordFan man!Peter Tunissen schreef:He gaaf, een nieuw zieltje voor het Einser kamp?Dutch schreef:Foolproof inderdaad. Da's prima voor Dutch (en nu mevrouw Dutch), maar zelfs ik ben er wel op uitgekeken.
Saddam Hussein - 30-12-2006Het leven is te kort om Henkie Haldex te rijden.
130i is een mooi aanbod, zou ik van iedere 250pk+ auto in deze klasse met rwd zeggen, maar de komst van auto's als de EVO X, Impreza hatchback STi en Focus Cosworth zet hem wel weer op zijn plaats.
Wat moet je met een 130i van 50k als je straks voor 45k ook een 350pk Focus Cosworth kunt kopen (specs en prijzen even afgaand op de bladen)?

De STi en EVO hebben toch stock 'ook maar' 280pk oid? En die zitten op 45k.
Aan de andere kant: 335i kaal 53k en 306pk voor een premium brand kan ook. 350pk uit een 2.5 5 pitter dan? WEL ERG VEEL standaard. Maar wie weet.
???
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Robin, daarom zette ik er ook even de bladen disclaimer bij, moet het ook nog zien gebeuren eerst.
De EVO en STi gaan qua autogrootte een klasse terug, dus moeten ook wel wat goedkoper worden.
En de Japanse 280pk grens is definitief verlaten, Ford komt als merk zich voor het eerst sinds de Escort Cosworth ('95) eigenlijk weer eens met de rallyspecials bemoeien (dat is dus 10 jaar lang exclusief Subaru en Mitsubishi terrein geweest), kortom: vuurwerk!
Maar de wens is ook de vader van de gedachte hier, geef ik meteen toe.
Drie jaar geleden was de 147GTA de eerste hatch met 250pk, was toen ongehoord.
Moet je kijken wat er daarna allemaal bijgekomen is, zelfs Mazda heeft nu een 250pk hatch te koop.
D'r hoeft er maar eentje de knuppel in het hoenderhok te gooien en ik hoop dat Ford daar net zin in heeft.
De EVO en STi gaan qua autogrootte een klasse terug, dus moeten ook wel wat goedkoper worden.
En de Japanse 280pk grens is definitief verlaten, Ford komt als merk zich voor het eerst sinds de Escort Cosworth ('95) eigenlijk weer eens met de rallyspecials bemoeien (dat is dus 10 jaar lang exclusief Subaru en Mitsubishi terrein geweest), kortom: vuurwerk!
Maar de wens is ook de vader van de gedachte hier, geef ik meteen toe.

Drie jaar geleden was de 147GTA de eerste hatch met 250pk, was toen ongehoord.
Moet je kijken wat er daarna allemaal bijgekomen is, zelfs Mazda heeft nu een 250pk hatch te koop.
D'r hoeft er maar eentje de knuppel in het hoenderhok te gooien en ik hoop dat Ford daar net zin in heeft.

- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Gelukwensen met je hineingeïnterpretier, maar ik ben nooit anti-Einser geweest.Peter Tunissen schreef:He gaaf, een nieuw zieltje voor het Einser kamp?Dutch schreef:Foolproof inderdaad. Da's prima voor Dutch (en nu mevrouw Dutch), maar zelfs ik ben er wel op uitgekeken.![]()

En sinds ik Robins 120d om de pilonnetjes zag zwieren op Lelystad - beter en sneller dan elke andere auto die die middag op de baan was - was ik voorgoed om. 't Is puur de prijs waar ik tegen aanhik, want Dutch is niet premium.

Goed, ik heb ooit de term hangbuikzwijn gelanceerd, en die staat natuurlijk nog steeds. Maar mijzelf zal dat een zorg zijn, want uiterlijk interesseert me niet - kijk maar naar dat wonderschone wagenparkje van mij.
Toch zal er niet snel een 1-serie aan worden toegevoegd, want de nieuwprijs van de leuke versies zijn voor mij te hoog als auto van de zaak (waar ik veruit de meeste km's in maak) en als gezinsauto is hij te klein (voldoet de Skud prima voor). En als evt. derde funauto komt er (ooit) eerder iets anders: ouder, lichter, wel RWD, dat wel.
En anders die M Coupé van flatline, als die 'm ooit wegdoet...

-
- Berichten: 54896
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ik zat nog eens te denken en we hebben 't er al 100 keer over gehad, maar toch: Er wordt met de 1serie in de 130i cup geraced in NL. Prima. Die dingen worden voorzien van een sperdiff en nog wat andere veranderingetjes wat Andre allemaal wel weet. BMW NL weet volgens mij ook dat bij verschillende autotests tegen de andere hothatches de stock 130i kampt met 'tractieprobleempjes' op momenten. De fun is er wel(en meer dan de concurrentie) maar de rondetijden zijn 't niet.
Het is de enige hothatch met rwd in z'n klasse, dat maakt mij 'verliefd' op dat dingetje.
Nu kost de S3 49500 zegmaar, de M 130i 46300 ofzo: Da's 3200 euro minder voor 'minder auto' als ik autovisie mag geloven(wat ik niet doe, maar dat terzijde)
ALS BMW NL het tractieprobleempje weet(en dat weten ze) en er wordt competitie mee gereden.
WAAROM stelt BMW NL dan geen Carly pakket met sperdiff en ditjes en datjes samen. Dat kan toch wel voor die 3 mille?
WAAROM DOEN ZE DAT NIET? vraag ik me dan af.
Gewoon als optie. Dan heb je daarmee een kar die de rest 't nakijken kan geven(wat ie nu ook al doet, is niet zo moeilijk, allemansvrienden qua auto's vervelen na 1 maand)
Vechten tegen de bierkaai.
Het is de enige hothatch met rwd in z'n klasse, dat maakt mij 'verliefd' op dat dingetje.
Nu kost de S3 49500 zegmaar, de M 130i 46300 ofzo: Da's 3200 euro minder voor 'minder auto' als ik autovisie mag geloven(wat ik niet doe, maar dat terzijde)
ALS BMW NL het tractieprobleempje weet(en dat weten ze) en er wordt competitie mee gereden.
WAAROM stelt BMW NL dan geen Carly pakket met sperdiff en ditjes en datjes samen. Dat kan toch wel voor die 3 mille?
WAAROM DOEN ZE DAT NIET? vraag ik me dan af.
Gewoon als optie. Dan heb je daarmee een kar die de rest 't nakijken kan geven(wat ie nu ook al doet, is niet zo moeilijk, allemansvrienden qua auto's vervelen na 1 maand)
Vechten tegen de bierkaai.

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Dat snap ik inderdaad ook niet zo goed. Concurrentie met een M-model is er niet in de 1-serie, dus waarom niet gewoon een sperdifferentieel aanbieden in de optielijst? Als er kopers zijn die 3K neerleggen voor een automaat of navigatiesysteem met 2000 euro voor een sperdifferentieel ook wel verkoopbaar zijn.
BMW heeft imagotechnisch wel een probleem als de 130i ondanks zijn premiumstatus, achterwielaandrijving en een dik 3,0l blok door de pers niet als meest sportieve auto in zijn klasse wordt bevonden.
BMW heeft imagotechnisch wel een probleem als de 130i ondanks zijn premiumstatus, achterwielaandrijving en een dik 3,0l blok door de pers niet als meest sportieve auto in zijn klasse wordt bevonden.
-
- Berichten: 54896
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Volgens mij is dat gewoon iets te makkelijk gedacht, Rico, al denk ik wel dat je 't bij 't rechte end hebt.Rico v Velzen schreef:Geen sperdif omdat BMW AG dat niet wilt. Jammer maar er kan niet aan de hierarchie getornd worden.
Nu weet ik wel dat de 1er 'belangrijk' is voor BMW maar niet zo 'belangrijk' worldwide totnogtoe. Hij is nog niet in de USA uit etc.
Wat Femme ook al zegt. Wat voor 'schade' zou een van een sperdiff voorziene 130i M aanrichten tov de Z4M of de M3 V8 straks? Zijn totaal verschillende auto's. OK er staat op alledrie BMW. Meer niet.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
De schade zou zijn als alle bladen zouden roepen dat die auto gewoon beter rijd als een M. Dat is moeilijk te accepteren voor veel M rijders. Niet voor mij want ik weet het al wel.
Maar ik vrees straks grote vrezen als straks de 135i zonder sper uitkomt.
Dezelfde reden waarom de Cayman S een gecastreerde porsche is. Anders gaat de 911 het gewoon heel erg moeillijk krijgen in de pers.
Verder denk ik dat de redenatie voor een sper in dit electronica tijdperk van stumperhulpjes geen prioriteit meer heeft voor een fabrikant. Ons zit het in de weg, maar de massa is trots op zijn DSC/ESP/DCB whatever. Het word toch ook door alle fabrikanten als iet bijzonders gebracht, onder het mom van kijk hoe veilig onze auto's zijn.
Maar ik vrees straks grote vrezen als straks de 135i zonder sper uitkomt.
Dezelfde reden waarom de Cayman S een gecastreerde porsche is. Anders gaat de 911 het gewoon heel erg moeillijk krijgen in de pers.
Verder denk ik dat de redenatie voor een sper in dit electronica tijdperk van stumperhulpjes geen prioriteit meer heeft voor een fabrikant. Ons zit het in de weg, maar de massa is trots op zijn DSC/ESP/DCB whatever. Het word toch ook door alle fabrikanten als iet bijzonders gebracht, onder het mom van kijk hoe veilig onze auto's zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kasteel, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 23 gasten