Waar eindigt het?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Waar eindigt het?

Bericht door Mathieu » 18 jan 2007, 14:12

Qua acceleratietijden van 0-100km/u dan!

Vroeger was een 'normale auto' bijzonder rap als hij het klusje onder de 10 seconden klaarde.

En was een GTI bijzonder snel als het in een secondje of acht lukte.
Clio 16v e.d.

Een sportwagen bijzonder snel als deze het in zes seconden kon.
Porsche 911 SC/Carrera, Lotus Esprit, Ferrari 308/328 e.d.

En mega supersnel als het in vijf seconden rond ging.
Porsche Turbo, Ferrari 355 e.d.

En de vier seconden jongens, buitenaards.
Ferrari F40, Porsche 959.

Tegenwoordig haalt elke middenklasser de vier seconden en over tien jaar accelereren deze middenklassers net zo snel naar de 100 km/u als een huidige formule 1 wagen dat kan.

Ik geloof dat een maximale acceleratie van 0-100km/u met straatbanden en zonder behulp van vleugels op 2.8 seconden ligt, zoals de Tiger Seven die een tijdje het wereldrecord op zijn naam had staan. En volgens mij is dit alles natuurkundig gezien maar dan kan ik niet over meepraten omdat ik tijdens de natuurkunde lessen altijd dromerig naar buiten keek, dromend over mooie en snelle Porsches :D

Maar er zijn hier op het forum al mensen die auto's bezitten die bij wijze van spreken zo aan de LMP1 klasse in Le Mans mee kunnen doen en dan geen plee figuur slaan en ondertussen met dezelfde wagen 's avonds even naar de Carrefour rijden voor wat benodigdheden voor de barbeque.

Aldus, de Thieu

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 jan 2007, 14:32

Bij echt snelle auto's is die 0-100 tijd niet meer belangrijk, dan gaat het vooral om de 0-200 tijd om de verschillen goed te zien.

Het blijft een hele rare tijd om onderlinge verhoudingen te meten. IRL rijd geen enkele automobilst van 0-100. (op sprinters na dan)

Ikzelf zal ook nooit volgas van 0-100 (of meer) gaan optrekken, meestal eerst even rollen (hup gaan weer 2 seconden) voor maximale tractie.

0-100 in 3,6 is extreem snel, 0-100 in 4,8 lijkt een stuk langzamer, maar tel is tot 1, kijk 's hoe snel dat gaat :lol:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 18 jan 2007, 15:04

> Tegenwoordig haalt elke middenklasser de vier seconden

Onzin. De gemiddelde (snelle) middenklasser zit rond de 10s.

Maar idd vroeger was je met een 10s auto snel...


Mark.

Robin
Berichten: 55090
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 18 jan 2007, 15:09

markk schreef:> Tegenwoordig haalt elke middenklasser de vier seconden

Onzin. De gemiddelde (snelle) middenklasser zit rond de 10s.

Maar idd vroeger was je met een 10s auto snel...


Mark.
4 sec naar de honderd in een middenklasser ik heb een bovengemiddeld trage middenklasser dan :P

10 sec is dan wel weer TE traag.

Ik denk 8 a 9.

Wouter81
Berichten: 9422
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2007, 15:09

Ach ja, elke motorrijder zal het niet veel zeggen, zelfs een niet al te vlotte motor zit in 4 a 5 sec. wel op de 100. Je raakt dan wel verpest. :wink:

Robin
Berichten: 55090
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 18 jan 2007, 15:11

Wouter81 schreef:Ach ja, elke motorrijder zal het niet veel zeggen, zelfs een niet al te vlotte motor zit in 4 a 5 sec. wel op de 100. Je raakt dan wel verpest. :wink:
Da's waar Wouter, maar dat soort motoren hebben 't boven de 180nogal 'zwaar'.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 jan 2007, 15:14

top 100 van de 30000 tot 50000 euro klasse







type b d v van tot prijs accel.
Mitsubishi Lancer Evolution IX B 4 H6 2006 .... 45.599 5,7 s
Audi S3 2.0 T FSI quattro B 3 H6 2006 .... 49.530 5,7 s
Subaru Impreza 2.5 WRX AWD B 4 H5 2005 .... 33.785 5,9 s
Subaru Forester 2.5 XT AWD Luxury B 5 H5 2005 .... 39.735 6,0 s
Subaru Forester 2.5 XT AWD Executive B 5 H5 2005 .... 44.135 6,0 s
Mazda 3 MPS B 5 H5 2006 .... 34.730 6,1 s
Subaru Impreza Plus 2.5 WRX AWD B 5 H5 2006 .... 34.785 6,1 s
BMW 130i Executive B 5 H6 2005 .... 43.485 6,1 s
BMW 130i High Executive B 5 H6 2005 .... 45.735 6,1 s
Audi A3 3.2 quattro Ambition B 3 A6 2005 .... 46.095 6,2 s
Volkswagen Golf R32 B 3 A6 2005 .... 46.735 6,2 s
Volkswagen Golf R32 B 5 A6 2005 .... 47.340 6,2 s
Audi A3 3.2 quattro Ambition Pro Line B 3 A6 2005 .... 47.795 6,2 s
Honda S2000 B 2 H6 2004 .... 49.535 6,2 s
Audi A3 3.2 quattro Ambition B 3 H6 2005 .... 43.630 6,3 s
Opel Vectra GTS OPC B 5 H6 2006 .... 45.300 6,3 s
Audi A3 3.2 quattro Ambition Pro Line B 3 H6 2005 .... 45.330 6,3 s
BMW 130i Executive B 5 A6 2006 .... 46.457 6,3 s
Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition B 5 A6 2004 .... 47.430 6,3 s
BMW 130i High Executive B 5 A6 2006 .... 48.707 6,3 s
BMW 330i B 4 H6 2005 .... 49.385 6,3 s
Seat Leon 2.0 TFSI Cupra B 5 H6 2006 .... 33.995 6,4 s
Opel Astra GTC OPC B 3 H6 2005 .... 37.500 6,4 s
Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition B 5 H6 2004 .... 44.830 6,4 s
Mercedes-Benz C 350 Sports Coupé B 3 H6 2005 .... 46.250 6,4 s
Lotus Elise S B 2 H6 2006 .... 47.288 6,4 s
Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition Pro Line B 5 H6 2004 .... 47.630 6,4 s
Audi TT Coupé 2.0 TFSI B 2 A6 2006 .... 48.190 6,4 s
Mercedes-Benz C 350 Sports Coupé B 3 A7 2005 .... 49.353 6,4 s
Renault Mégane 2.0 16V T 225 RS B 3 H6 2006 .... 33.515 6,5 s
Renault Mégane 2.0 16V T 225 RS B 5 H6 2006 .... 34.015 6,5 s
Volkswagen Golf R32 B 3 H6 2005 .... 44.135 6,5 s
Volkswagen Golf R32 B 5 H6 2005 .... 45.015 6,5 s
Volvo S60 T5 Kinetic B 4 H6 2004 .... 46.800 6,5 s
Chrysler Crossfire 3.2i V6 B 2 H6 2005 .... 47.250 6,5 s
BMW Z4 Roadster 2.5si B 2 H6 2006 .... 48.350 6,5 s
Volvo S60 T5 Momentum B 4 H6 2004 .... 48.450 6,5 s
Chrysler Crossfire Roadster 3.2i V6 B 2 H6 2005 .... 48.900 6,5 s
Audi TT Coupé 2.0 TFSI B 2 H6 2006 .... 45.490 6,6 s
Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS B 4 H6 2006 .... 47.895 6,6 s
Audi TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line B 2 H6 2006 .... 48.390 6,6 s
Volvo C30 T5 Momentum B 3 H6 2006 .... 36.770 6,7 s
Volvo C30 T5 Summum B 3 H6 2006 .... 39.440 6,7 s
Alfa Romeo GT 3.2 V6 24V Distinctive B 3 H6 2004 .... 45.515 6,7 s
Ford Focus 2.5 20V Turbo ST B 3 H6 2005 .... 33.570 6,8 s
Ford Focus 2.5 20V Turbo ST B 5 H6 2005 .... 34.170 6,8 s
Volvo S40 T5 Kinetic B 4 H6 2004 .... 37.630 6,8 s
Volvo S40 T5 Momentum B 4 H6 2004 .... 38.660 6,8 s
Volvo S40 T5 Summum B 4 H6 2004 .... 41.980 6,8 s
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI B 3 A6 2004 .... 35.990 6,9 s
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI B 5 A6 2004 .... 36.870 6,9 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambition B 3 A6 2005 .... 37.325 6,9 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambition Pro Line B 3 A6 2005 .... 39.025 6,9 s
Volvo V50 T5 Kinetic B 5 H6 2004 .... 39.180 6,9 s
Volvo V50 T5 Momentum B 5 H6 2004 .... 40.210 6,9 s
Volvo V50 T5 Summum B 5 H6 2004 .... 43.530 6,9 s
Volkswagen Passat 3.2 V6 FSI 4Motion Comfortline B 4 A6 2005 .... 45.870 6,9 s
Volkswagen Passat 3.2 V6 FSI 4Motion Sportline B 4 A6 2005 .... 46.470 6,9 s
Opel Vectra Stationwagon OPC B 5 H6 2006 .... 46.800 6,9 s
Cadillac BLS 2.8 V6 Elegance B 4 H6 2006 .... 47.390 6,9 s
BMW 325i Coupé B 2 H6 2006 .... 47.700 6,9 s
Volkswagen Passat 3.2 V6 FSI 4Motion Highline B 4 A6 2005 .... 48.370 6,9 s
Cadillac BLS 2.8 V6 Sport B 4 H6 2006 .... 49.690 6,9 s
Volvo S60 T5 Kinetic B 4 A5 2004 .... 49.755 6,9 s
Audi A4 2.0 T FSI quattro DTM Edition B 4 H6 2005 .... 49.990 6,9 s
Audi A3 2.0 T FSI quattro Ambition B 3 H6 2005 .... 37.760 7,0 s
Volvo S60 2.5T B 4 H5 2005 .... 37.915 7,0 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI Ambition B 5 A6 2004 .... 38.525 7,0 s
Audi A3 2.0 T FSI quattro Ambition Pro Line B 3 H6 2005 .... 39.460 7,0 s
Volvo S60 2.5T Kinetic B 4 H5 2004 .... 40.665 7,0 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI Ambition Pro Line B 5 A6 2004 .... 41.325 7,0 s
Volvo S60 2.5T Momentum B 4 H5 2004 .... 43.115 7,0 s
BMW 325i B 4 H6 2005 .... 44.000 7,0 s
Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 Q4 Progression B 4 H6 2005 .... 44.890 7,0 s
Volvo S60 2.5T Summum B 4 H5 2004 .... 46.265 7,0 s
Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 Q4 Distinctive B 4 H6 2005 .... 46.390 7,0 s
BMW 325i Executive B 4 H6 2005 .... 47.800 7,0 s
PGO Speedster 2 B 5 H5 2005 .... 48.541 7,0 s
Audi A3 2.0 T FSI Attraction B 3 H6 2006 .... 32.125 7,1 s
Mini Cooper S Chili B 3 H6 2006 .... 32.680 7,1 s
Audi A3 2.0 T FSI Attraction Pro Line B 3 H6 2006 .... 33.825 7,1 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambiente B 3 H6 2006 .... 34.025 7,1 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambition B 3 H6 2006 .... 34.725 7,1 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambiente Pro Line B 3 H6 2006 .... 35.725 7,1 s
Audi A3 2.0 T FSI Ambition Pro Line B 3 H6 2006 .... 36.425 7,1 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI quattro Ambition B 5 H6 2004 .... 39.095 7,1 s
Volvo C30 T5 Momentum B 3 A5 2006 .... 39.825 7,1 s
Volvo S40 T5 AWD Kinetic B 4 H6 2005 .... 40.515 7,1 s
Volvo S40 T5 AWD Momentum B 4 H6 2005 .... 41.545 7,1 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI quattro Ambition Pro Line B 5 H6 2004 .... 41.895 7,1 s
Volvo C30 T5 Summum B 3 A5 2006 .... 42.495 7,1 s
BMW Z4 Roadster 2.5i B 2 H6 2006 .... 44.650 7,1 s
Volvo S40 T5 AWD Summum B 4 H6 2005 .... 44.865 7,1 s
Seat Leon 2.0 TFSI FR B 5 A6 2006 .... 32.195 7,2 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI Attraction B 5 H6 2006 .... 33.325 7,2 s
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI B 3 H6 2004 .... 33.965 7,2 s
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI B 5 H6 2004 .... 34.845 7,2 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI Ambiente B 5 H6 2006 .... 35.225 7,2 s
Volkswagen Jetta 2.0 16V Turbo FSI Sportline B 4 A6 2006 .... 35.435 7,2 s
Audi A3 Sportback 2.0 T FSI Ambition B 5 H6 2006 .... 35.925 7,2 s

Robin
Berichten: 55090
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 18 jan 2007, 15:15

Hee Rico, omdat 't kutweer is. Heb je voor mij ook de top 1000 aub?

:P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 jan 2007, 15:25

Robin schreef:Hee Rico, omdat 't kutweer is. Heb je voor mij ook de top 1000 aub?

:P

Tuurlijk joh

BMW 335i B 4 H6 2006 .... 53.110 5,6 s x1000

:wink:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 18 jan 2007, 17:24

Robin schreef:Hee Rico, omdat 't kutweer is. Heb je voor mij ook de top 1000 aub?

:P
:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 18 jan 2007, 18:03

Wat me opvalt in dat lijstje is dat 'diesel is tegenwoordig net zo snel als benzine' niet echt opgaat voor de betaalbare wereld :).

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 18 jan 2007, 19:13

Grappig. Dacht dat hier veel autokenners zaten, maar valt tegen!!!

;)

Het wordt helemaal niet veel sneller. Auto's en zeker middenklassers worden steeds zwaarder en dus steeds langzamer. Een gemiddelde van 0-100 in 10 seconden is zeker niet gebruikelijk. Je moet al behoorlijk wat kracht hebben om dit te redden.

Alles onder de 10sec is ERG rap tegenwoordig, vaak sportief getint. Een Ford Sierra 2.0 deed vroeger 0-100 in 10s. Dat was niet langzaam.

Tegenwoordig kun je dat vergeten met een Mondeo 2.0. Een middenklasser in 8/9 tot 100 kun je dus echt vergeten hoor.

Nee, we hoeven niet bang te zijn dat auto's steeds sneller worden. De grens wordt langzaam bereikt.

Kijk naar de supercars en sportwagens, dan is het een ander verhaal.
Als je kijkt naar 0-100 van een F40, dan verschilt dat niet veel met de nieuwste F599GTB.

Om in die legionen sneller te gaan, moet je verhoudingsgewijs veeeeeel peekaa's meenemen. Dat gaat niet zomaar. De topmerken van Duitsland bereiken ook langzaam hun hoogtepunt.

Veel sneller dan 0-100 rond de 5 sec kun je vergeten. Kijk naar de huidige en de nieuwe M3. Daar zal echt niet veel verschil in bestaan.

Boven de 100 is wellicht ander verhaal, maar massa en gewicht ... natuurkunde rulez :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 jan 2007, 19:17

E60 M5 0-100 4,7

E46 M3 CSL 0-100 4,9

E46 M3 0-100 5,2


E92 M3 0-100 4,8 (gokje)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 18 jan 2007, 20:01

Om in die legionen sneller te gaan, moet je verhoudingsgewijs veeeeeel peekaa's meenemen. Dat gaat niet zomaar. De topmerken van Duitsland bereiken ook langzaam hun hoogtepunt.
AMG is in ieder geval lekker bezig met hun 65AMG blokken :shock:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 19 jan 2007, 10:53

ErikKramer schreef:...

AMG is in ieder geval lekker bezig met hun 65AMG blokken :shock:
Veel PK's dat wel, de vraag is alleen: heb je daarmee meer rijplezier ? Je kunt wel mega PK's ergens in lepelen, maar als je een goede 2000 kilo onder je kont hebt zitten rijdt dat toch niet het zelfde meer als zeg een Wiesmann of een TVR met minder PK's (maar wel voldoende) maar wel met bakken minder kilo's...

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 19 jan 2007, 13:12

Las tijdens kleine beurt van mijn auto de autovisie met een test van de 130i.
0-100km/u in 7.0sec.
0-160km/u in 16.0sec.
100-160km/u in 9.0sec.
Gewicht doet de meeste auto's de das om. Bovenstaande waardes haal ik met maar liefst 55pk minder met gemak.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jan 2007, 13:25

Gisteren had Autovisie er weer andere cijfers in staan tijden de test S3, R32, 130i. Kortom tijden zijn sterk afhankelijk van de test omstandigheden.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 19 jan 2007, 13:53

Cupra R schreef:Las tijdens kleine beurt van mijn auto de autovisie met een test van de 130i.
0-100km/u in 7.0sec.
0-160km/u in 16.0sec.
100-160km/u in 9.0sec.
Gewicht doet de meeste auto's de das om. Bovenstaande waardes haal ik met maar liefst 55pk minder met gemak.
Dat is wel een heel matige uitslag van de 130i.

Meestal komt ie op:

0-100 6.2s
0-160 14.0s

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 20 jan 2007, 15:34

je kunt er noh een toevoegen aan je lijstje Rico :

Audi TT Coupé 2.0 TFSI B 2 H6 2006 ... 64.500 5.9 (Mit DSG und 40 HP Abt anabole)

Robin
Berichten: 55090
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 jan 2007, 16:36

Ja en een 335i handbak E90: 5.0(R&T)

:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Majestic-12 [Bot] en 6 gasten