schroefset E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

schroefset E36

Bericht door siegerdehaan89 » 28 jul 2010, 22:33

Om maar eens een balletje op te gooien hier wat men nog heeft liggen, ergens verstoffend onder een laag stof in de hoek :mrgreen: :) .

Ik wil persé rondom de auto op gewenste hoogte kunnen zetten. Demping zou mooi zijn maarja, hangt weer dat prijskaartje aan hè :(.

Ik kan wel weer een Tec-Tuning set kopen voor 200 piek. Dat rijdt eerlijk gezegd best goed! Maarja, is eigenlijk net te zacht in veren en demping....

Heb laatst met de E36 van VWK gereden en daar zit AST Sportsline 2 onder, echt ongelooflijk hoe je dan met een E36 kan hoeken en wat een mooie set.

Punt is alleen, dat kost me wéér een zak geld, 2 ribben en een teen...... Beetje duur. Zit me alleen ernstig na te denken om niet gewoon met ''wat minder'' genoegen te nemen, altijd het supermooie willen hebben kost zoveel hè :whistle: :P .

Dus wie heeft een mooie set liggen?

Hoor het wel!

Sieger.
0648739907

Knot

Re: schroefset E36

Bericht door Knot » 29 jul 2010, 12:10

AST kost 2k met montage, uitlijnen etc idd, en let wel na 25.000km straat moeten de voordempers uit elkaar omdat het upside down is!

Het gript wel mega hoor, dat vind ik echt super... toch als ik weer voor de keuze stond dan zou het een Bilstein B14 worden, 1100 euro, zelf monteren, zonder camberplates etc, uitlijnen ben je voor 1150 klaar. Hoogte is instelbaar, zou m op de hoogste stand laten staan en demping is uit de doos prima voor sportief straat en een trackday bij uitzondering.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 29 jul 2010, 13:16

had dat idd gelezen dat je ze zo vroeg liet reviseren. Beetje raar want VWK heeft ze pas na anderhalve ton laten doen, groot verschil, niet? :roll: Maar idd wel een puntje van aandacht...

Wat denk je van een Koni 1150 set?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jul 2010, 13:40

Ik heb de Koni 1150 eronder. Achter niet verstelbaar, voor wel in hardheid en hoogte. De set valt me op hoge snelheid niet tegen maar ik zit er toch aan te denken om weer terug te gaan naar origineel. Het ding is namelijk zo laag dat ik met goed fatsoen de parkeerkelder op mijn werk niet meer in kan :bag:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 29 jul 2010, 13:50

je kan hem toch in hoogte verstellen? :P

Maar zo te lezen ben je niet erg onder de indruk van de set? Zijn de dempers achter wel verstelbaar dan kwa demping en heb je evt een foto hoe jouw auto op zijn wielen staat met die koni set?

Bevindingen graag :D

Niels

Bericht door Niels » 29 jul 2010, 14:11

Achter is het niet verstelbaar (ook niet qua demping) dus voor kun je laag en nog lager :wink: Omhoog kan natuurlijk ook wel maar dat vind ik het qua looks net niet denk ik.

V.w.b. de bevindingen: de set valt me niet tegen maar eigenlijk vond ik het comfort van de originele dempers wel prima. Ik vind het gewoon toch wat stug en stoterig maar als het tempo omhoog gaat naar 200km/h+ dan valt het allemaal wel op z'n plek. Slecht kan ik het dus niet noemen maar voor iemand die nooit op het circuit komt en de parkeerkelder van z'n werk niet in komt is zo'n onderstel het gewoon niet. Maar misschien word ik ook al oud :mrgreen: Qua comfort vind ik het redelijk te vergelijken met een Bilstein B12 set die ik onder een Golf had.

Afbeelding

Afbeelding

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 29 jul 2010, 19:18

Ik had deze al eens gepost. Komt van een Duits afgeschermd forum, vandaar dat ik even tekst copy paste. Als het je wat lijkt zorg ik wel dat ik een email adres krijg.
FreudeamFahren schreef:Deze kwam ik zojuist tegen op een Duits forum. Absoluut een koopje: mooier kun je je e36 voor dat geld niet laten sturen.
BMW Gruppe N Fahrwerk M3 E36
Biete mein bewährtes Gruppe N Fahrwerk an.

Es handelt sich um ein Gewindefahrwerk welches von BMW über den Gruppe N Katalog verkauft wurde. Das Fahrwerk ist nahezu baugleich mit den H&R und Bilstein Gruppe N Fahrwerken. Das Fahrwerk wurde bei BMW gekauft für ca. 2600 €. Alle Unterlagen dafür sind vorhanden. Ich habe es bei Bilstein komplett überholen lassen. Soll heißen alle Innereien sind neu gekommen, Kolbenstangen, Dichtungen, Ventile, nur die Hülle ist alt geblieben.

Federraten VA 160 HA 220.

Zu dem Fahrwerk gibt es verstellbare Unibaldomlager für die Vorderachse von Turner Motorsport. Alleine die Lager kosten ca 400 €. Die Lager sind entsprechend für den Trackeinsatz modifiziert worden, so dass man viel Sturz und viel Nachlauf fahren kann. Mit den Turner Lagern von der Stange sind nur 2°40 und 6° Nachlauf möglich.

Für die Hinterachse gibt es ebenfalls Unibaldomlager, kosten Neupreis 240 €.

Das Fahrwerk funktioniert wunderbar, Testfahrt auf dem Beifahrersitz immer möglich, zumindest die nächste Zeit... Neupreis der gesamten Komponenten 3240 €.

Ich möchte VB 1500 € dafür haben.
Hij heeft de prijs ondertussen aangepast:
1400 € komplett
1000 € nur das Fahwerk ohne Lager.
Op datzelfde forum staat deze:
Bilstein Gewinde B14 - 325i E36 u.a.

biete ein nagelneues bilstein b14 fahrwerk, originalverpackt mit garantie zum verkauf an.
passend für folgende modelle:

e36 coupe
316i
318is
320i
323i 2.5
325i
328i
e36 cabrio
siehe coupe außer 316i
e36 touring
siehe coupe außer 325i
318tds
325tds

preis: 729,-

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2010, 20:10

Dat group N fahrwerk, 160 N/mm voorveren en 220 N/mm achterveren. Ik denk dat je niet goed bij je hoofd bent als je dat op een straatauto zet, dat soort onderstellen zijn alleen geschikt voor auto's op slicks. Daarbij zegt hij het van BMW gekocht te hebben dus uit de BMW motorsport catalogus, dat zou betekenen dat dat systeem ondertussen aardig achterhaald is qua dempers.

Dat setje B14 voor 730 euro is dan wel leuk.

Als AST Sportline II te duur is kan je ook Sportline I zonder camberplats nemen, denk dat je dan rond de 1000 euro wel klaar bent.

Of anders setje H&R, Bilstein B14, Eibach Pro-Street enz, Weitec heeft ook wel leuke dingen voor niet veel geld geloof ik.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 29 jul 2010, 20:14

Bedoel je met achterhaald versleten? Maar het is gereviseerd.
Ich habe es bei Bilstein komplett überholen lassen.
De huidige eigenaar rijdt een gekooide e36 op semi's. Veertjes zijn eenvoudig te wisselen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2010, 20:23

Nee meer achterhaald qua techniek.

Je had meerdere versies. De eersten hadden vaste dempers, wilde je de demping wisselen dan moest je de hele demper wisselen. Ten tijde van de 3,2 Group N is er nog een versie van Bilstein geweest die op 9 standen instelbaar was. Ik gok alleen dat het de eerste zijn omdat hij niet over verstelling praat. Dan heb je dus een systeem uit zeg maar 1993, het huidige performance segment is inmiddels veel verder.

Zomaar je veren door de helft doen werkt ook niet, je demper is dan nog kanonhard en de hele set is overgedempt. Dus dan moeten ze nog een keer terug naar Bilstein voor overhaul + revalve, moeten andere veren bij en het eind van het liedje is dat je beter meteen een andere set bij bijvoorbeeld AST of Intrax had kunnen kopen.

Zoiets zou wel op zijn plek zijn als je een trackday E36 aan het bouwen bent en je het er meteen op kunt zetten oid maar verder niet. Dan had er ook nog een dikkere voorstabi bij gemoeten denk ik aan de veerbalans te zien, die is voor wat aan de slappe kant.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2010, 20:36

Nog een toevoeging over die Gr.N dempers trouwens, die zijn zo kort dat het al heel lastig word om een beetje een normale straathoogte te vinden. Dat betekend automatisch ook dat je op straat heel weinig uitgaande slag hebt, maar dat je wel veel ruimte hebt om in te veren met slappere veren er op, dus nog uitkijken dat je niet op de bumpstops komt te staan.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 29 jul 2010, 20:41

Interessante materie helder uiteengezet :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 29 jul 2010, 23:40

Bert,

Wat zijn nou specifiek de verschillen tussen M3 en overig E36 aangezien de B14 set specifiek niet voor de M3 lijkt te zijn?

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 29 jul 2010, 23:48

duidelijk verhaal Bert dankjewel :thumbup: .

Kortom, eigenlijk zijn alle schroefsets van gerenomeerde merken wel OK en geen slechte keus :).

Nouja, als iemand dus wat heeft........... :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2010, 06:52

Niels schreef:Bert,

Wat zijn nou specifiek de verschillen tussen M3 en overig E36 aangezien de B14 set specifiek niet voor de M3 lijkt te zijn?
Specifieke verschil is dat een M3 de stabi aan de veerpoot verbonden heeft en een gewone E36 heeft hem aan de draagarm zitten.

In de praktijk is er qua schroefsetsl geen verschil tussen wat er voor M3's geleverd word en voor gewone E36's, veren demper enz is meeste van de tijd allemaal hetzelfde. Enige verschil is die stabi tab. Een hoop merken doen die stabi tab er zelfs al op en noemen het een extra feature maar in realiteit betekend het gewoon dat ze hun setje voor zowel M3's als voor non M3's kunnen gebruiken.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 30 jul 2010, 09:48

én E36's tot de zoveelste maand van 1992 hadden hun stabi ook aan de veerpoot zitten :!:

:wink:

Plaats reactie