Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Hier kun je jezelf voorstellen.
dubversion

Re: Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 15:40

Jij begint over racen, zoek dan eerst de definitie van racen op. :thumbup:
Verder heb ik het over 1 a 2 uur en geen 24 uur, maar ik denk dat de bak het eerste uur niet volmaakt :mrgreen:
Laten we het anders stellen, geef mij zon hok een uur mee en dan zien we of de bak heel blijft, ik garandeer van niet, zon bak kan het koppel gewoon niet aan, bak is namelijk gemaakt op een atmo motor en niet voor een turbomotor, dat koppelverloop is heel anders en kan de bak absoluut niet hebben.
Nu begin je eerst over standaard motor en nu zijn de zuigers ineens wel aangepast.

Voordat je nou uitspraken doet dat motoren van 1000pk heel blijven op een circuit zou ik me er eerst wat meer in verdiepen :thumbup:
Kom de 30e maar naar zandvoort, ik denk dat je dan wat anders roept.
Amerikanen rijden bijna allemaal als luie zwijnen en dat noemen ze dan racen :bag:

Hi Luco,

Ik heb minder en minder zin om nog op je verhaaltjes te antwoorden want je trekt dingen uit hun context en legt woorden in mijn mond. Overigens heeft filosoof Schoppenhauer prima beschreven hoe jij de discussie hier wilt winnen en daar doe ik liever niet aan mee

Toch nog een laatste poging.

(1) De kits zijn allemaal gemaakt voor een "gewone" M3. Je haalt er veel PK's mee uit en dat doen ze prima; over and over again.

Racen zorgt voor ander soort belasting op de auto en die manier van rijden zoekt uiteraard al snel de grenzen op van elke auto; daar is geen discussie over. Ik geloof best dat als je de koppeling niet intrapt, jij elke versnellingsbak in no time om zeep helpt; dat jij dat voorelkaar krijgt, wil niet zeggen dat dus iedereen die ooit in een opgevoerde M3 binnen een uur zijn versnellingsbak kapot heeft. Wellicht zegt dit meer over jou rijstijl dan over de versnellingsbak. Er zijn twee merken bakken voor de M3 (getrag en zf) en blijkbaar zit daar wat kwaliteitsverschil tussen.

Ik ga geen uitspraken doen over de 1000 PK monsters. We hebben het over de "standaard" FI kits die 60% meer vermogen leveren. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er ueberhaupt veel versnellingsbakken ooit zijn gemaakt die 1000 pk non stop uur na uur aan kunnen. Maar dit is dus niet de discussie.

Wat je zegt over Amerikanen zal ik maar als grapje opvatten.

Ik wacht af wat de gebruikers van deze kits op e46 gaan vertellen. Als zij hetzelfde zeggen dan jij, dus dat idd tranny en crank het niet volhouden dan heb ik weer iets geleerd. Ik hoop dat bij het tegenovergestelde uitkomst jij iets hebt geleerd.

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 16:25

Racen zorgt voor ander soort belasting op de auto en die manier van rijden zoekt uiteraard al snel de grenzen op van elke auto; daar is geen discussie over. Ik geloof best dat als je de koppeling niet intrapt, jij elke versnellingsbak in no time om zeep helpt; dat jij dat voorelkaar krijgt, wil niet zeggen dat dus iedereen die ooit in een opgevoerde M3 binnen een uur zijn versnellingsbak kapot heeft. Wellicht zegt dit meer over jou rijstijl dan over de versnellingsbak. Er zijn twee merken bakken voor de M3 (getrag en zf) en blijkbaar zit daar wat kwaliteitsverschil tussen.
Ik denk dat ik hier op df erg zuinig met mijn materiaal omspring, ik denk dat als je Andre, Laurens, Steve of Hielke achter het stuur zou hebben het materiaal het zwaarder te verduren krijgt dan dat als ik rij.
Zonder koppelen is een beetje een lulverhaal, natuurlijk wordt er gewoon gekoppeld en netjes geschakeld.
Feit is dat het atmo bakken zijn, en nogmaals een atmo bak kan zeker op het circuit het veel sterkere koppel van de turbo niet aan, dat is in de racerij al jaren bewezen, er worden niet voor niks speciale bakken gemaakt voor turbomotoren.

Maar blijkbaar weet jij als geen ander hoe het allemaal in elkaar steekt omdat je internet leest :thumbup:
Veel succes als je de auto een keer echt gaat gebruiken op het circuit, meestal wordt men door schade en schande vanzelf wijzer.

Ik hoop het niet voor je, maar er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die erover mee kunnen praten dat een voor de straat getunede auto niet heel blijft op een circuit.

Verder hoef ik helemaal geen discussie te winnen, want je voert niet eens een discussie, jij roept wat, ik reageer inhoudelijk, vervolgens roep je wat anders en verdraai ik de boel :morecoffee:
Maar lezen is soms moeilijk hoor, ik zal het je niet kwalijk nemen :thumbup:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2010, 17:11

Wat voor koppakking zit er normaal in het blok van de M3? Valt me namelijk op dat er bij die HPF-kit geen andere koppakking zit, wat toch wel gebruikelijk is bij een conversie van non-turbo naar turbo, vanwege de compressie.

RJay

Bericht door RJay » 27 jul 2010, 18:09

Zelfde als hierboven, standaard koppakking blaas je er aan alle kanten uit met drukvulling.

Eventjes een samenvattinkje: met straatgebruik zal het allemaal wel leuk en lief zijn(en vet, dat weet ik best, het is heerlijk om een snelle straatauto met druklader te rijden), met echt racen (Dus een auto zo hard mogelijk over een circuit jagen een tijd lang ipv 10 secondjes kwartmijl) gaat dat spul het niet houden, it's been tested, it's been tried, ain't gonna work.

Wil best zo'n hpf auto eens technisch bekijken hoe dat nou allemaal zit, ben nieuwsgierig :banaan:

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 18:22

Hi Luco,
(hier gaan we weer :mrgreen: )
Luco schreef:
Ik denk dat ik hier op df erg zuinig met mijn materiaal omspring, ik denk dat als je Andre, Laurens, Steve of Hielke achter het stuur zou hebben het materiaal het zwaarder te verduren krijgt dan dat als ik rij.
Zonder koppelen is een beetje een lulverhaal, natuurlijk wordt er gewoon gekoppeld en netjes geschakeld. Feit is dat het atmo bakken zijn, en nogmaals een atmo bak kan zeker op het circuit het veel sterkere koppel van de turbo niet aan, dat is in de racerij al jaren bewezen, er worden niet voor niks speciale bakken gemaakt voor turbomotoren.
En welk merk heeft dat gemaakt voor de E46 M3 dan ?
Dit is precies waarom ik de vraag het gesteld aan de echte ervarings deskundigen, namelijk de mensen met een E46 M3 met een hpf , ess of AA turbo/supercharger kit. Dit is een van de discussie punten. Ik zeg, en ik beroep me op het testen van de bedrijven (zie zitten allemaal in de racerij) en geen van hen heeft het over het vervangen van de versnellingsbak. Maar goed, de enquete loopt en ik leg me absoluut neer bij waar die jongens op e46 mee komen.

Maar blijkbaar weet jij als geen ander hoe het allemaal in elkaar steekt omdat je internet leest :thumbup:
Cool. En jouw opinie lees ik dus ook op het internet ? Gelukkig dat ik dan niets van jou hier hoef aan te nemen, :hmmm: Geweldig hoe je je eigen woorden hier teniet doet.

Even serieus: ik geloof echt wel in de meningen van de mensen die de kits produceren en er mee racen; sommige daarvan zitten dagelijks op allerlei forums om dit soort topics te bespreken. Ik loop al wat langer mee om te weten wanneer ik meningen met een korreltje zout moet nemen.
Veel succes als je de auto een keer echt gaat gebruiken op het circuit, meestal wordt men door schade en schande vanzelf wijzer.
Ik rij dus een 325ti. Dat is geen M3. Ik heb mijn subframe niet verstevigd, geen goede remmen en ook niet de goede veren om te racen. Ik zou graag met je willen racen een keer; ik neem absoluut aan dat je weet hoe het moet ik weet zeker dat je mij heel veel kan leren; buiten de computer spelletjes helaas geen circuit ervaring.

Ik hoop het niet voor je, maar er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die erover mee kunnen praten dat een voor de straat getunede auto niet heel blijft op een circuit.
Dit is precies het probleem. Ik denk dat je de jongens van hpf en ess en AA onderschat. Ook vermoed ik dat je BMW onderschat. Niet alle tunes zijn gelijk en zeker niet alle auto's zijn gelijk. Dus het feit dat er veel getune auto's zijn die kapot gaan wil niet zeggen dat een E46 M3 met ESS supercharger kapot gaat. Je vergelijkt naar mijn mening appels met peren, maar goed, vandaar de enquete op e46fanatics.com
Verder hoef ik helemaal geen discussie te winnen, want je voert niet eens een discussie, jij roept wat, ik reageer inhoudelijk, vervolgens roep je wat anders en verdraai ik de boel :morecoffee:
Maar lezen is soms moeilijk hoor, ik zal het je niet kwalijk nemen :thumbup:
[/quote]

Hehe, hier verschillen we dus echt van mening, maar lekker boeiend. Soms moet men elkaar wat prikkelen voordat men echt naar elkaar luistert.

Ludo, het discussiepunt op zich is echt wel interessant en ik heb goede hoop dat er wel wat mensen zullen reageren. Zij het totaal off topic hier; i don't really care. Gaat nog steeds over bmw's en FI !

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 18:36

We wachten af :mrgreen:

Ben wel benieuwd waar en hoe ze met die kits in de racerij meedoen?
Mijn opinie is er inderdaad ook maar eentje :thumbup:
Met schade en schande bedoel ik, als je ooit een M3 gaat bezitten en gaat bewerken met een fohn.
In nederland zijn er ook bedrijven geweest die speciale bakken maken voor de M3, weliswaar racerij en sequentieel, maar die trekken het niet vanwege het koppel, maar ik verval in herhaling en wacht dus rustig af :mrgreen:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2010, 18:47

Pas bij stage 2.5 wordt trouwens meer dan 60% vermogen extra eruit gehaald. En bij die stage worden wel de internals aangepakt. Dus rest de vraag nog of de versnellingsbak het lange tijd trekt.

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 18:53

Yup, ik ben ook benieuwd nu...

als ze niet reageren gaan we slaan ! :beer:

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 18:59

Zie ook dat bij de kit geen koppeling zit, als je dan naar beneden scrollt staat er bij extra versterkte koppeling dat het wel nodig is, vind ik dan wel weer vreemd dat die niet standaard bij de kit zit.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2010, 19:08

Yup, ik ben ook benieuwd nu...

als ze niet reageren gaan we slaan !
Ooo ik dacht dat jij dan een M3 ging kopen, zo'n kit erop zou schroeven en ff 200.000 test km's zou rijden :bag:

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 19:12

Hehe, i wish !

Ik ben aan het sparen, maar gaat niet zo snel. Vraag me dit nog eens over 3 jaar, misschien heb ik dan een verlossend "OKAY !"

groetjes,

Jeroen

dubversion

Bericht door dubversion » 29 jul 2010, 08:37

Hi Luco en andere geinteresseerden,

op de thread

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=780985

zijn nu toch wel verlossende woorden binnen gekomen. Zeker van "HPF chris", hij bouwt de turbo kits voor de M3, en vele gebruikers laat zien dat de standaard E46 M3 zich prima houdt tijdens races.

Ik vermoed dat er de komende dagen nog wel meer mensen zullen reagere op die post. Ik hoop de discussie hiermee voldoende te hebben beslecht:

De fabrieksonderdelen voor krukas, versnellingsbak, koppeling, motor en koppakking van een E46 M3 (en blijkbaar ook van de 330) zijn prima geschikt om de boosten, zelfs met meer dan 60%.

Voor racerij is het wel gebruikelijk dat je het "subframe" verstevigd, evt andere remmen en veren/schokdempers.

Als boost meer dan 60% wordt, moet ook de catalysator of weg of high flow worden

Voor sommige motors moeten de zuigers en stangetjes "forged" zijn (zeker bij non M serie blokken) ; maar dit hoort bij de blower kit en spreekt dus voor zich.

Back to topic !

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 08:52

DUB

Zijn allemaal bmw fanaten.
En als er een zegt dat die nog nooit een kapotte bak/diff of aandrijfas heeft gezien met 1022 pk op de achterwielen, dan kan ik daar alleen maar om lachen.
Ik zeg nogmaals, kom 30 augustus naar de DF dag en praat daar eens met een Paar bmw rijders of ga eens naar een dnrt dag of dsc weekend.
Ik denk dat je dan een heel ander beeld krijgt, er wordt niet voor niks bijna niet met turbo's op beamers geraced.

En 50 minuten trackday vinden ze daar al veel??

Overigens betwist ik niet dat bmw geen goed spul zou hebben hoor, ik betwist alleen dat het heel blijft als je er turbo's op gaat zetten, want daar is het niet voor gemaakt.
De opbouw van een atmo motor/auto is namelijk een heel andere dan die van een turbo.

Ik denk dan ook dat de kwalificatie "racen" door diversen anders geintrepeteerd wordt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2010, 10:02

Drijfstangen worden al sinds het begin der tijd gesmeed zo ongeveer.

Ze noemen oa de Loaded CSL. Daarbij is er ook een motor geploft. En die reden nog niet echt hard ook. Een STCC BMW 320i met 280 PK was 2 sec sneller op een gewoon circuit dan de loaded auto met 600 PK, om het verschil maar even te laten zien.

Wat die jongens op de baan doen, rondje met hun daily rijden is natuurlijk wel leuk maar racen is een heel ander verhaal. Met je zo'n ding eens strippen, 280 slicks er onder, kooi er in en een raceonderstel op zo'n apparaat, dan ga je serieuze stappen maken en je motorbelasting is ook veel hoger. Beste betrouwbaarheid heb je eigenlijk nog met een standaard motor, hooguit setje nokkenassen. Dan moet zo'n onderblok alsnog elke xx uur open voor nieuwe lagers voor het mooie.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 10:07

Bert

Dat bedoel ik ook, ik denk dat de definitie "racen" voor ons op een andere manier gelezen wordt dan dat er daadwerkelijk bedoeld wordt.

dubversion

Bericht door dubversion » 29 jul 2010, 17:00

Luco schreef:Bert

Dat bedoel ik ook, ik denk dat de definitie "racen" voor ons op een andere manier gelezen wordt dan dat er daadwerkelijk bedoeld wordt.

Haha, als je de discussie niet linksom wint, dan maar rechtsom.

Anyways, noch jij of ik hebben een E46 M3 met turbo EN de race ervaring met het bakkie, dus we kunnen enkel hun mening interpreteren.

Let's move on.

groetjes,

Jeroen

FrankS

Bericht door FrankS » 29 jul 2010, 18:28

dubversion schreef:

Anyways, noch jij of ik hebben een E46 M3 met turbo EN de race ervaring met het bakkie, dus we kunnen enkel hun mening interpreteren.

Let's move on.

groetjes,

Jeroen
De definitie 'racen' is toch niet veel anders dan de auto voor circuitgebruik hebben... Hoewel dat natuurlijk mijn (niet veel zeggende) mening is. Af en toe een trackday valt hier niet bepaald onder.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 18:30

dubversion schreef:

Let's move on.

groetjes,

Jeroen
Gaat niet om winnen hoor Jeroen, maar ik ken genoeg mensen met ervaringen met bmw :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jul 2010, 18:57

het zal dus ergens in het midden liggen en hoe je er mee omgaat met je materiaal...

vroeger zeiden ze altijd, als je behoorlijk wat meer vermogen erin stopt gaan zaken ook eerder stuk/op als je het extra gebruikt natuurlijk :df:

als het maar goed getuned is, immers een foute afstelling van een gewone motor kan je auto ook al snel doen ploffen bijwijze van.

JurT

Bericht door JurT » 03 aug 2010, 10:53

Allereerst welkom Jeroen! Mooie auto heb je, een mooie sleeper.

Over het verhaal van de sc m3 of turbo m3 op een circuit. Tegenwoordig als je op een amerikaans forum kijkt heeft bijna iedereen daar een turbo of sc op z'n Bmw zitten. Ze doen er trackdays mee rijden enz. Alleen de meeste trackdays van de amerikanen bestaat uit een 1/4 mijl racen. En af en toe eens een paar rondjes rijden.
Er is in de autosport heel veel getest om met sc bmw's te rijden. Ik kwam vroeger met regelmaat bij Ron Braspenning over de vloer en vroeg de beste man. "Jullie pompen zoveel geld in een motorblok, bak diff, ophanging etc maar ik zie nooit een turbo" (ikzelf ben een n/a liefhebber) Ron vertelde me dat een geblazen blok het niet onder die omstandigheden zou volhouden. De drijfstangen zouden naar buiten vliegen en de krukas zou breken. Om dan nog niet te spreken over de koppakking. Een turbo is niks op een circuit bmw.

En Ron is toch echt wel iemand die dit zal weten. Heeft een behoorlijk aantal bmw's met geloof allemaal een m blok erin staan.

Afgelopen weekend naar de 24h van Spa geweest. Daar zie je de m3 gt2 en de alpina gt3 rijden. Waarom hebben zij er geen turbo op dan? Als je ziet wat bmw motorsport aan een m3 veranderd om er een gt2 van te maken, tja dan zou een turbo'tje er ook nog wel op kunnen. Ok het is een 24uurs race, maar ze rijden er ook 2 races mee. Een wtcc bmw p45 motor is ook n/a.

En tuurlijk ga je het op een amerikaans forum vragen gaan ze zich allemaal verdedigen dat hun m3 met turbo het wel volhoudt op het circuit. Het is alleen een hele andere vorm racen wat zij doen dan wat bv in de dnrt ss of dsc gebeurd.

En er is een man uit Luxemburg wat een e36 m3 gt heeft. Hij had geloof ik een turbo erop laten zetten, enorm veel pk, reed er veel mee op de Nordschleife. Heeft ook problemen ermee gehad, uiteindelijk toch wat internals moeten vervangen en een hoop moeten verstevigen. Zo zijn er nog voorbeelden te noemen die je op het duitse forum bmw-syndikat vind waar mensen ook riepen met een geblazen m3 op het circuit te kunnen rijden. Ja sommige doen het nog, maar vele hebben er al serieuze problemen mee aan hun blok door gekregen. De blokken waar het over gaat is ook oa de s54b32.

Als je drijfstangen, krukas of bak het volhouden, gaat je standaard koppakking op volle belasting het iig niet volhouden. Want dat is racen, het continue op het maximale van je eigen kunnen en van je auto zitten.

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 10:13

JurT schreef:Allereerst welkom Jeroen! Mooie auto heb je, een mooie sleeper.

Over het verhaal van de sc m3 of turbo m3 op een circuit. Tegenwoordig als je op een amerikaans forum kijkt heeft bijna iedereen daar een turbo of sc op z'n Bmw zitten. Ze doen er trackdays mee rijden enz. Alleen de meeste trackdays van de amerikanen bestaat uit een 1/4 mijl racen. En af en toe eens een paar rondjes rijden.
Er is in de autosport heel veel getest om met sc bmw's te rijden. Ik kwam vroeger met regelmaat bij Ron Braspenning over de vloer en vroeg de beste man. "Jullie pompen zoveel geld in een motorblok, bak diff, ophanging etc maar ik zie nooit een turbo" (ikzelf ben een n/a liefhebber) Ron vertelde me dat een geblazen blok het niet onder die omstandigheden zou volhouden. De drijfstangen zouden naar buiten vliegen en de krukas zou breken. Om dan nog niet te spreken over de koppakking. Een turbo is niks op een circuit bmw.

En Ron is toch echt wel iemand die dit zal weten. Heeft een behoorlijk aantal bmw's met geloof allemaal een m blok erin staan.

Afgelopen weekend naar de 24h van Spa geweest. Daar zie je de m3 gt2 en de alpina gt3 rijden. Waarom hebben zij er geen turbo op dan? Als je ziet wat bmw motorsport aan een m3 veranderd om er een gt2 van te maken, tja dan zou een turbo'tje er ook nog wel op kunnen. Ok het is een 24uurs race, maar ze rijden er ook 2 races mee. Een wtcc bmw p45 motor is ook n/a.

En tuurlijk ga je het op een amerikaans forum vragen gaan ze zich allemaal verdedigen dat hun m3 met turbo het wel volhoudt op het circuit. Het is alleen een hele andere vorm racen wat zij doen dan wat bv in de dnrt ss of dsc gebeurd.

En er is een man uit Luxemburg wat een e36 m3 gt heeft. Hij had geloof ik een turbo erop laten zetten, enorm veel pk, reed er veel mee op de Nordschleife. Heeft ook problemen ermee gehad, uiteindelijk toch wat internals moeten vervangen en een hoop moeten verstevigen. Zo zijn er nog voorbeelden te noemen die je op het duitse forum bmw-syndikat vind waar mensen ook riepen met een geblazen m3 op het circuit te kunnen rijden. Ja sommige doen het nog, maar vele hebben er al serieuze problemen mee aan hun blok door gekregen. De blokken waar het over gaat is ook oa de s54b32.

Als je drijfstangen, krukas of bak het volhouden, gaat je standaard koppakking op volle belasting het iig niet volhouden. Want dat is racen, het continue op het maximale van je eigen kunnen en van je auto zitten.

Hi Jurt,

Thanks voor je reply. Helaas ben ik het niet met je eens, maar Ik ga niet weer deze discussie aan. Ik vind het pijnlijk hoe sommigen, waaronder jij, de amerikanen van e46fanatics bekoeieneren. Je kent hen niet, je kent hun turbo kits ook niet, je hebt hen niet zien racen. Een E36 M3 is niet waar de discussie over gaat, dus ook dat kun je niet gebruiken. Je voorbeelden van bmw syndikat zijn wellicht interessanter, en je geeft zelf al toe dat sommige er idd mee racen.

Ook denk ik mis je mijn punt. Mijn punt is dat je echt wel kan racen met een M3 en natuurlijk gaan dingen kapot bij een auto. Is jou N/A auto dan altijd heel gebleven ? Stop lying ! Punt is dat een s54B32 zich goed leent om te superchargen of turbo chargen met de producten tot 60% extra vermogen.

Over de koppakking heeft Chris van HPF dus een compleet andere mening; hij heeft ervaring met ik denk zo'n 150 turbo kits op BMW; dus ik geloof hem; de E46 koppakking op de M3 is prima. Wellicht zit het probleem in de kits die in de racerij gebruikt worden; niet elke kit is even goed !

Ik vind het geen probleem om van mening te blijven verschillen, ik heb moeite gedaan om bewijzen te verzamelen van gebruikers van deze kits op het circuit , en dus NIET the 1/4 mile zoals je veelvuldig kan lezen op het e46fanatics forum. Daardoor heb ik mijn mening gevormd en daar blijf ik bij, totday ik zelf een keer in de gelegenheid kom om een paar races to mogen meemaken met de turbo/sc kits of E46 M3.

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 10:21

Dubversion,

Tipje, zoek de info wat dichterbij ipv bij die amerikanen.
Doe eens navraag bij Braspenning, JR motorsport en andere teams die in nederland al tientallen jaren "echt" racen en ook echt alles al gedaan hebben.

Niet om de amerikanen af te zeiken, maar jij neemt dingen aan die alleen maar op forums verteld worden, ga eens kijken bij mensen die het daadwerkelijk hebben, want op internet kan je alles neertypen, is bijna niet te controleren. Ze zullen het echt niet vertellen als ze na elke trackday stukken hebben, het is nu eenmaal zo dat de meesten dat stil houden.
Er zit hier ook iemand met een bmw met veel vermogen via een turbo op het forum.

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 10:41

Dub, je laatste post daar is een beetje kinderachtig, als je daar goed leest is er 1 team dat echt raced en dat zijn de verkopers van de kit :mrgreen:

Verder is dit wel een goede post waaruit blijkt dat er op 6,5 psi wordt gereden, dat is low boost( 0,44 bar), maar daar haal je echt geen 60% vermogenswinst mee, low boost is heel wat anders en op elk motorblok betrouwbaar.
Vraag maar eens wat ze doen op 20 psi :mrgreen:
There is of course a different school of thought regarding upgrading parts for a longer service length. The fact is regardless, there is still an unknown service length for upgraded parts which can in turn affect the service lengths of other parts. FYI, when I rebuilt my engine (June 08), I opted for everything OEM for the engine internals. A decision that has caused bewilderment and ridicule among others. But at least I know what the service length is with a FI on OEM internals. That M54 with TM-12 6.5psi engine, my friend, lasted:

5 years
58 track events
105 track days
30k track miles
Buttonwillow (29), WSIR (18), Cal Speedway (9), Streets of Willow (4), Thunder Hill (1), Laguna Seca (1)

So since June 2008, I know if I go with the above reference, I can enjoy the car possibly for another 5 years given the number of track miles.

That said, it is important to set aside a budget for servicing. Too often, we focus on modifying/upgrading the car that we unintentionally ignored setting aside funds to maintain the car.
Je moet dus wel alles in perspectief zien, dit zijn dus trackmiles, haalt die dan het uiterste eruit? dat is niet te beoordelen en hij doet ook heel veel aan preventief onderhoud, erg verstandig, maar het zijn dus geen "racekilometers",verder nodig ik je nog steeds uit om met zon auto naar zandvoort, spa of assen te komen en kijken welke het het langste volhoudt.
Thanks Mr Paddle shift. You post sums it all up and underlines again my gutt feeling.

I think it goes without saying that when you take a car to the tracks, you should inspect and service it after the event. The fundamental dicussion was that a non BMW driver, "who has friends racing with BMWs", said you can't race with an FI BMW. I just couldn't believe it, after what i've heard on this forum since i have been a member. I have no race experience, but i have known the quality of BMW my whole life. You just can't compare durability of BMW with a seat, which the guy was actually doing.

By the way, after i had shown him all the answers and replies here, the only thing he could say is that none of you guys know what real racing is.

There are people who take a defeat in a discussion, sour losers and losers who become idiots. I'm afraid he falls in the last category. I guess that it was never a discussion to begin with, he already made up his mind.

I'm happy to give you the link, but it's in dutch:
http://www.driving-fun.com/forum/vie...19650&start=25
Discussion start with the answer of "bert // m3" and "luco".

thanks again for all the answers. I know enough. Now let's enjoy our FI's and let them dream about owning one.... And i'll dream of getting an M3 some day...

greetings,

Jeroen
Erg flauwe post dit er is hier door meerdere gezegd dat amerikanen een trackday en dragstrips al zien als "racen" ik zie nergens dat je daar gepost hebt wat ik onder racen verta, zo krijg je een erg gekleurd beeld, maar goed, omdat het allemaal zo bulletproof is raced iedereen met een bmw, ZONDER turbo :clap:

Dus ik denk dat er maar 1 idioot is :thumbup:

JurT

Bericht door JurT » 05 aug 2010, 12:59

[/quote]Hi Jurt,

Thanks voor je reply. Helaas ben ik het niet met je eens, maar Ik ga niet weer deze discussie aan. Ik vind het pijnlijk hoe sommigen, waaronder jij, de amerikanen van e46fanatics bekoeieneren. Je kent hen niet, je kent hun turbo kits ook niet, je hebt hen niet zien racen. Een E36 M3 is niet waar de discussie over gaat, dus ook dat kun je niet gebruiken. Je voorbeelden van bmw syndikat zijn wellicht interessanter, en je geeft zelf al toe dat sommige er idd mee racen.

Ook denk ik mis je mijn punt. Mijn punt is dat je echt wel kan racen met een M3 en natuurlijk gaan dingen kapot bij een auto. Is jou N/A auto dan altijd heel gebleven ? Stop lying ! Punt is dat een s54B32 zich goed leent om te superchargen of turbo chargen met de producten tot 60% extra vermogen.

Over de koppakking heeft Chris van HPF dus een compleet andere mening; hij heeft ervaring met ik denk zo'n 150 turbo kits op BMW; dus ik geloof hem; de E46 koppakking op de M3 is prima. Wellicht zit het probleem in de kits die in de racerij gebruikt worden; niet elke kit is even goed !

Ik vind het geen probleem om van mening te blijven verschillen, ik heb moeite gedaan om bewijzen te verzamelen van gebruikers van deze kits op het circuit , en dus NIET the 1/4 mile zoals je veelvuldig kan lezen op het e46fanatics forum. Daardoor heb ik mijn mening gevormd en daar blijf ik bij, totday ik zelf een keer in de gelegenheid kom om een paar races to mogen meemaken met de turbo/sc kits of E46 M3.

groetjes,

Jeroen[/quote]

hoi Jeroen,

Ik kan me niet herrineren dat ik de Amerikanen bekoeieneer...? Omdat ik zeg dat zij met racen bedoelen, trackdays rijden en dan voornamelijk een 1/4 mijl? En nee het gaat niet over de e36 m3, daar heb ik maar een voorbeeld van gegeven. Bel anders eens met Ron Braspenning. Die heeft een stuk of 6 tot 8 s54b32 blokken liggen. Vraag eens aan hem wat racen inhoudt, hoe je het beste een s54 kan tunen (n/a of turbo). Ik denk dat hij je toch hetzelfde gaat zeggen als wat bv Luco ook al heeft gezegd.

Je zal vast en zeker de Amerikaanse tuner vac motorsport kennen. Die racen dus wedstrijden met een m3 s54. Is ook een n/a blok terwijl zij toch complete turbo kits verkopen. Hier een link waar je kan zien dat ze een n/a blok hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=3qtW7dtkVM8

Hier Chuck Stickley's racer van css motorsport. Die doet dus ook wedstrijden racen met een s54 n/a en geen trackdays.
http://www.youtube.com/watch?v=QNcJD7O1qUE

Dit zijn toch wel 2 tuners die heel wat turbokitjes en sc kitjes verkopen maar toch n/a rijden met hun wedstrijd racer.

Begrijp me niet verkeerd dat ik de Amerikanen wil afzeiken, maar het lijkt wel alsof jij de Amerikanen heilig verklaard. Ik vind het jammer dat jij forumleden van hier bekoeieneert op e46fanatics.

Maar zoals eerder gezegd vind ik dat je nog steeds een mooie auto hebt. Uiteindelijk gaat het toch om de driving fun. :popcorn:

JeroenB3

Bericht door JeroenB3 » 05 aug 2010, 13:36

Ik verbaas me soms ook over turbo projecten die gewoon heel blijven :shock:

Ga me er in ieder geval niet aan wagen, iig niet met de S50 :)

Plaats reactie