205 Rallye niet helemaal standaard

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander Prinsen
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:44
Auto: Honda S2000 & Jaguar F-Type

205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door Sander Prinsen » 27 jan 2010, 15:30

Ik lees hier al een tijdje mee en heb me al eens voorgesteld, maar ik heb mijn auto hier nooit echt laten zien. Dus toch maar ff een topic ervoor geopend :)

Het gaat om een 205 Rallye welke ik begin 2008 heb aangeschaft en inmiddels al verre van standaard is. Origineel was mijn plan er een originele, showroomstaat Rallye van te bouwen, maar al snel ontspoorde het plan. Ik maakte de fout er wat circuitdagen mee te rijden... En dan ineens besef je dat dat toch wel erg leuk is en dat het plezier groter wordt met een fatsoenlijk geprepareerde auto. En dus ben ik nu bezig een volwaardige trackday auto te bouwen van de 205.

Zo stond de auto erbij op de dag van ophalen:
Afbeelding

Zo ziet'ie er nu van buiten uit:
Afbeelding

Actiefoto op Malmedy vorig jaar september:
Afbeelding

Sinds vorige week wat extra gewicht wat ik nooit echt nodig hoop te hebben:
Afbeelding

Wat specificaties:
Motor
- 1.6 onderblok gereviseerd, gehohned en met Wossner gesmede zuigers en nieuwe zuigerstangen
- Gevlakte kop (origineel 205 Rallye), uitgeliterd en gereviseerd
- 2 dubbele Weber carbs (origineel 205 Rallye), voorzien van K&N open filters
- OMP groep N uitlaatsysteem

Onderstel
- Bilstein B6 rondom
- OMP veren voorzijde
- Powerflex paars bij draagarmen voorzijde
- Stevigere topmounts
- Veerpootbrug voorzijde
- Stabilisatiestang achter
- 206gti remmen voorzijde (266mm)
- Gti achteras, dus schijfremmen ipv trommels

Exterieur
- Peugeot Talbot Sport velgen, wit
- Lelijk dakraam

Interieur
- Kuipstoelen QSP drift1
- 3" gordelset LTEC 4-punts
- Ingelaste stoelmontage
- Ingelaste REMOLA rolkooi
- LTEC suede stuur
- Snap-off stuurnaaf

Op de planning staan binnenkort een grotere HRC omdat ik nu wel een grote loze slag in m'n rempedaal heb, Ferodo DS2500 remblokjes, nieuwe banden (mogelijk semi's), een schilderbeurt van de binnenkant en de kooi.

30 april is de eerste circuitdag van 2010 aan de beurt op circuit Zolder, samen met een aantal andere Peugeots en wat Porsches, daarnaast heb ik eind augustus een circuitsessie op Zandvoort, wil ik nog minimaal 1 keer naar Malmedy dit jaar en staat ook de Nordschleife op de verlanglijst...

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: 205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door Paskal » 27 jan 2010, 15:33

Hey Sander,

Welkom hier. Weer een 205-freak erbij :banaan:
Rij al jaren met veel plezier met diverse 205-jes op de Nordschleife en heb daarnaast ook nog een standaard 1.9 GTi. Zie mijn site voor wat meer info :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: 205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door Ferdi » 28 jan 2010, 18:35

Welkom hier Sander :)

Blijft een hele knappe 205!

Gebruikersavatar
PeerH
Berichten: 819
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
Locatie: Veghel - 106 Rallye S1

Re: 205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door PeerH » 28 jan 2010, 18:53

Hey Sander,

Eindelijk is het Rallye.nl Opperhoofd hier ook ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door Niels » 29 jan 2010, 04:14

Gaaf apparaat :thumbup: Lekker Weber erop :D Klinkt vast gaaf!

Gebruikersavatar
Sander Prinsen
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:44
Auto: Honda S2000 & Jaguar F-Type

Re: 205 Rallye niet helemaal standaard

Bericht door Sander Prinsen » 26 jul 2010, 21:03

Zo, ff stof hier af blazen, is alweer een half jaar geleden...

Sinds januari is er een stillere uitlaat op gekomen ivm geluidseisen op de diverse circuits. Op Zolder geen klachten gehad, dus ik denk dat het wel goed zit nu :)

Verder zit er een HRC van een 406 op en heb ik Ferodo DS2500 blokjes gemonteerd. Hij remt echt als een dolle nu met heel veel gevoel, je kunt precies tegen het blokkeren aan remmen, heerlijk! Ook heb ik betere banden nu, Hankook Ventus S1, en ook die bevallen een stuk beter dan de (enigszins droge) Yokohama's die erop zaten.

Begin juli ben ik met de auto naar de UK geweest. Erg leuke trip, dat soort dingen wil ik minimaal 1 keer per jaar gaan doen. Echter moeten er daarvoor nog wel een paar dingen veranderen:
- Stiller inlaatsysteem. De K&N's op de Webers zijn gaaf, maar op lange afstanden wel erg vermoeiend. En dus komt er een aangepaste versie van het originele inlaatsysteem op komende week...
- Betere kuipstoel bestuurder. De kuipstoelen zijn prima voor op een circuit, maar een dag rijden op de openbare weg is iets teveel van het goede. Maar goed, het zijn ook maar budget stoelen. Komende winter maar eens op zoek naar een écht goede.
- Langere versnellingsbak of iig langere 5. Bij 120km/u draai ik 4500rpm, wat wel érg veel is... Bovendien is het karakter van het blok dusdanig nu dat een langere bak geen probleem is.

Verder komt er als het goed is een 4-2-1 uitlaatspruitstuk op (is nog ff afwachten of het past), gaat de accu naar achteren voor een betere gewichtsverdeling en wordt de auto binnenkort weer afgesteld bij een carb-specialist op een rollenbank, inclusief weer een vermogensmeting.

Zo, dat was het wel zo'n beetje...

Er staan nog 2 circuitdagen op de agenda:
- 27 augustus 2 uurtjes met de Peugeot Gti Club op Zandvoort
- 18 september hele dag met Rallye.NL en AXClub op Malmedy

Misschien dat ik in november mee ga naar de Nurburgring vanuit DF. Het is wel erg aantrekkelijk, maar moet er nog ff over nadenken...

O ja, nog ff actuele foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, BMWDennis, EricT, Williams en 1 gast