E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '87

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '87

Bericht door Jules » 20 jul 2010, 13:10

Zo gister eindelijk mijn racer opgehaald, verjaardagskadootje voor mezelf :D
Had m eigenlijk in april ofzo al gekocht maar door mijn vakantie en drukte telkens niet kunnen ophalen. Nu dus wel.

Dit is hem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specs:

325i uit ‘89
Bilstein B12 onderstel (B8 dempers en eibach veren)
Geen kat
Remus einddemper (maakt eigenlijk haast geen geluid, had ik niet verwacht)
Zwarte powerflex overal (alleen in voorste draagarmen nog niet)
Remmen origineel
Rolkooi, 4-puntsgordels, kuipstoelen, suède sportstuurtje
Schuifdakje :D
Stabi stangetjes zijn ook vernieuwd zo te zien

Iemand trouwens een idee wat deze onderdelen zijn?
Afbeelding

Oke dan de plannen:

- APK regelen
- Oliebeurtje
- Sper diff van m’n normale 325i (laten) reviseren en onder deze zetten. Misschien van 3,64 ombouwen naar 3,91 ofzo
- Powerflex in de draagarmen monteren
- Misschien een keer andere remblokken
- Misschien een keer E36 stuurhuis + stuurbekrachtiging
- Maar vooral gewoon lekker rijden!!! Wil graag een keer naar de Nordschleife en ik wil er ook de nodige driftdaagjes in meepakken

Verder wil ik hem eigenlijk (zelf) overspuiten met de compressor die ik van m’n opa krijg (moet ik al een half jaar ophalen ofzo :’))

Ik weet alleen nog niet in welke kleur. Ik zit te denken aan wit met die BMW motorsport / Warsteiner stickers maar dat is misschien een klein beetje afgezaagd… andere optie is iets als matzwart/matgrijs of zandkleurig / beige… als iemand originele ideeën heeft hoor ik het graag!!!!

Voor degenen die hem nog niet kennen, dit is mijn daily 325i:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze heeft o.a.:
- Eibach veren / koni dempers
- Stuurbekrachtiging met e36 stuurhuis
- Lederen sportinterieur
- Elektrische ramen (nog in te bouwen)
- M-tech 1 pakket (sideskirts nog spuiten/monteren)
- Spaghetti spruitstuk
- 25% sper diff
- Paarse powerflex in het onderstel
- Goodridge stalen remslangen
- Etc.etc.etc.

Inmiddels helaas niet meer met de alpina’s maar met originele 15” kruisspaakvelgen. Ik wil waarschijnlijk wel weer alpina’s monteren
Laatst gewijzigd door Jules op 26 jul 2010, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Knot » 20 jul 2010, 13:13

Racer is al lekker compleet. Daily ook zeker niet verkeerd.

Zou idd voor een korter diff gaan, maar weer niet TE kort, geen 4,10 ofzo, dan is het bij 220 over.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 20 jul 2010, 13:20

Ik zit daarom aan 3,91 te denken Knot, volgens mij moet dat wel een prima verhouding zijn! Vind zelfs voor op straat eigenlijk 3,64 al een beetje lang.... superlui in de 5e versnelling (vanaf 120km/h ofzo)... 4,10 zou ook kunnen maar dat wordt misschien al een beetje lang... vooral als ik een keer naar de Nordschleife wil rijden dan wordt je waarschijnlijk ook niet vrolijk met zo'n kort diff.

iemand trouwens een idee waar ik nog op moet letten bij de apk van de racer.. er zitten bijvoorbeeld geen gordels en achterbank achterin, een achterdeur en raam kunnen niet open, voorin zitten alleen de 4-punts gordels etc.

Zijn er bijzondere dingen om op te letten bij een racer?

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door 2000USA » 20 jul 2010, 13:22

Jules schreef:Iemand trouwens een idee wat deze onderdelen zijn?
Afbeelding
Ziet eruit als een lichtgewicht sleepoog, gordelgeleiders en het benodigde montagemateriaal?

DF-user-4179
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door DF-user-4179 » 20 jul 2010, 13:32

Die alu kleurige dingen zijn gordelhaken... zaten aan je gordels waar deze nu om de rolkooi zijn gebogen.

Rechts boven in zijn gordel ogen.. waarschijnlijk over omdat hij daar aan de kooi vast zit. Rode en gele dinge zijn volgens mij sleepogen

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Tim N » 20 jul 2010, 13:38

Blijven die zwarte bouten over en dat lijken wel slotbouten oid te moeten zijn.

Ziet er nog uit als een harde auto Jules.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Knot » 20 jul 2010, 13:40

claxon moet t doen voor de apk, weet niet of die nog aangesloten is?

Zou voor 3,91 gaan, loopt ie nog lekker naar 235/240.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Tristan » 20 jul 2010, 13:44

Leuke E30!

Lijkt een beetje op mijn 1e E30:

Afbeelding
(even stickers wegdenken)

Ook een 4-deurs in Dolphingrey. Ik zou voor een 40% 3.91 diff gaan. Niet te kort en kan je er nog normaal mee rijden. 3.73 is ook een optie.

Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 20 jul 2010, 13:45

claxon doet het gewoon :) Maar geen gordels achterin en de 4-punts gordels voorin moeten geen probleem zijn?

Kachel/ventilator doet het nog wel, alleen de weerstand is kapot geloof ik.... doet het alleen op standje 4

Oh en bedankt voor de reacties tot nu toe :D Ik denk dat ik er wel lol mee ga hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 20 jul 2010, 13:48

arnold naber schreef:Die alu kleurige dingen zijn gordelhaken... zaten aan je gordels waar deze nu om de rolkooi zijn gebogen.

Rechts boven in zijn gordel ogen.. waarschijnlijk over omdat hij daar aan de kooi vast zit. Rode en gele dinge zijn volgens mij sleepogen
Die gele leek me ook al een sleepoog maar die rode is wel een hele aparte haha :lol: Maargoed het zal wel :p

Die gekke boutjes lijken inderdaad een soort slotbout achtige dingen... maar waarvoor? Achja ik mis het niet waarschijnlijk :mrgreen:

Die gordelhaken had ik inderdaad ook al zoiets bij bedacht :)

MarkoC70T5
Berichten: 90
Lid geworden op: 06 feb 2009, 17:52
Locatie: Maassluis

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door MarkoC70T5 » 20 jul 2010, 13:58

Het rode ding is ook een sleepoog wordt vaak aan de voorkant gemonteerd en steekt vaak door een lucht opening in je bumper naar buiten. Ik denk dat het zwarte hoekje er bij hoord als de steek van de gaten het zelfde is. Daarmee kan je hem aan je chasis vast zetten. oog zit dan horizontaal

Hier zie je een voorbeeld zoek maar eens op JDM towhooks
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 20 jul 2010, 13:59

lelijk :lol:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door indobesar » 20 jul 2010, 20:11

Die racer is de ex van M@rcel?

Mooie kar iig, blok weer in orde?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Xave30 » 20 jul 2010, 20:30

Gefeliciteerd met je racer Jules. :df:

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Arjan B » 20 jul 2010, 21:57

zo'n kadootje had ik me ook graag gegeven, veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door vwk » 21 jul 2010, 01:46

Mooie BMW's! Vooral je daily is lekker oldskool, en rood met dat M-tech kleurt 'm goed!

Het verschil in topsnelheid tussen een 4,10 of een 3,91 zullen iets minder groot zijn, het is immers maar 4,5%. 240 is daarbij optimistisch als topsnelheid :mrgreen:

3,73 is wat ik ken van track E30 325i's nog wat lang, zeker als je bedenkt dat het maar 2,4% scheelt t.o.v. wat je nu hebt. Ik zou de afweging maken tussen een 4,10 en een 3,91, afhankelijk van topsnelheid (zover je uberhaubt beide haalt op het circuit) en schakelpunten kwa km/u. Daarbij als je het toch open hebt liggen, en op het totaalplaatje van een goeie revisie is de ombouw van 25% naar 40% ook nog de overweging waard :thumbup:

Succes met je plannen!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door FreudeamFahren » 21 jul 2010, 08:57

Een meer praktische nood: in een e30 325i moet je niet met een klein huis gaan rijden, zeker niet als je volle polle gaat blazen. Een 4,10 in een groot huis met sper is zeldzaam en daarmee prijzig. Een 3,91 in een groot huis met sper is prima te krijgen, want bijvoorbeeld onder een 325i touring ab Werk geleverd.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 21 jul 2010, 16:40

indobesar schreef:Die racer is de ex van M@rcel?

Mooie kar iig, blok weer in orde?
Inderdaad de ex van Marcel :)

Motor loopt in elk geval goed.... olieverbruik is nog niets aan gedaan.. ik kijk het even aan en anders kan er altijd nog een andere motor in. Misschien zit er trouwens 10W40 in, in dat geval zal 15W40 nog wel wat schelen waarschijnlijk

Verder mensen bedankt voor jullie reacties :) Qua diff ben ik wel zeker van de 3,91 verhouding eigenlijk.

Rare ervaring trouwens om voor het eerst met een 325i met een open diff te rijden... echt zóveel minder grip... in een strak bochtje op het gas en er gaat meteen een wieltje spinnen... en de auto gaat niet eens dwars ofzo.

Bij mijn rooie is er wat dat betreft niet echt een compromis, of de achteras heeft grip of niet, en dan ga je dwars :df:

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Tristan » 21 jul 2010, 16:46

@Jules: In onze E30 cup auto's gaat er 10W60 in. Ik dacht ook dat het wat overdreven was voor een M20 blok, maar olieverbuik is nihil terwijl er alleen maar volle polle mee gereden wordt.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door RJay » 21 jul 2010, 17:51

Toffe E30's hoor :thumbup: super.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door M@rcel » 21 jul 2010, 17:56

Jules,

Die zwarte boutjes met raar hoeks sleuteltje hoorde bij de dekseltjes die op de velgen zaten, Alpina style deksels zeg maar.
Dekseltjes liggen ergens op een vuilstort.
De rest is idd sleepoog-troep en montagemateriaal voor de gordels als er geen kooi in zou zitten.

Je kon het het natuurlijk ook gewoon aan mij vragen :wink:

En het is een '87 -er

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '89

Bericht door Jules » 26 jul 2010, 15:24

M@rcel schreef:Jules,

Die zwarte boutjes met raar hoeks sleuteltje hoorde bij de dekseltjes die op de velgen zaten, Alpina style deksels zeg maar.
Dekseltjes liggen ergens op een vuilstort.
De rest is idd sleepoog-troep en montagemateriaal voor de gordels als er geen kooi in zou zitten.

Je kon het het natuurlijk ook gewoon aan mij vragen :wink:

En het is een '87 -er
Haha ja dat kon ook inderdaad, maargoed ik ben er nu allemaal achter haha.

Velgdekseltjes zaten er trouwens ook nog bij ;) Alleen ze borgen alleen met die schroef dus dat is een beetje vaag. Ach ze hoeven er toch niet op :mrgreen:

Tristan en R-Jay bedankt voor jullie reacties ;)

Donderdag maar eens kijken of ik een APK'tje kan regelen.

Opvallend is trouwens wel dat er heel soms geen brandstof wordt ingespoten (zo lijkt het)... Dan lijkt de auto uit te vallen en gaat de economy-meter ook naar 0, en dan een seconde later doet hij gewoon weer normaal.

Any thoughts? Kurende brandstofpomp ofzo?

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '87

Bericht door Tristan » 26 jul 2010, 15:31

Bobine misschien? Deze willen vaak eens de geest geven.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '87

Bericht door Jules » 29 jul 2010, 16:57

Op de één of andere manier heb ik er geen last meer van. Kwam misschien (lees: hopelijk) doordat ik de motorruimte met HD-spuit had schoon gemaakt of door de brandstof die er in zat / brandstofmeter die niet goed werkte ofzo.

Hopen dat het weg blijft 8)

Vandaag nieuwe APK geregeld dus ik kan eindelijk onbezorgd rondscheuren :df:

(Mis het sper diff nog steeds. Of steeds meer. Gauw overzetten van m'n rooie denk ik :D )

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E30 325i M-tech 1 '86 en 325i racer '87

Bericht door M@rcel » 30 jul 2010, 01:21

Hoe kwam die er doorheen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast